Er zit me iets dwars en ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Stel, je bent websitebouwer. Je wordt benaderd door een kennis. Deze kennis heeft een reclamebureau en ze heeft een vrij complexe website aan haar klant verkocht. De bouw van deze website heeft ze uit laten voeren door een ander bedrijf. Maar dat bedrijf komt er totaal niet uit en de deadline voor oplevering is al verstreken.
De kennis vraagt of jij er naar wil kijken en het zo spoedig mogelijk op kan lossen. Je laat alle andere projecten vallen en schiet te hulp. De website is een grote puinhoop. Niets werkt. Het is zo'n grote rotzooi, dat je niet goed kan inschatten hoeveel werk het gaat kosten om het op te lossen. Je geeft daarom aan dat je het uitsluitend op urenbasis kunt doen. De kennis gaat daarmee akkoord.
Je repareert de website en deze wordt uiteindelijk gelanceerd. Op het ontwerp en de inhoud van de website heb je geen invloed. Je hebt alleen de niet-werkende functionaliteiten gerepareerd. Je zou het zelf nooit zo maken, maar dit is waarvoor je bent gevraagd. De klant is echter niet tevreden. Deze vindt dat er veel zaken niet juist zijn opgeleverd. Je oorspronkelijke uren zijn betaald. De kennis vraagt je nogmaals of je een ureninschatting kan maken om verbeteringen door te voeren en dit te bespreken in een gezamenlijke afspraak met de klant.
Vlak voor de afspraak, laat de kennis je weten dat de klant niet op de hoogte is van de oorspronkelijke websitebouwer. Het druist in tegen je principes maar je denkt er op dat moment niet zoveel van. Tijdens de afspraak word je vervolgens van alles verweten, terwijl jij hier geen aandeel in hebt gehad. De gemiste deadlines, de lay-out, de inhoud, etc. Je komt erachter dat je kennis meerdere zaken op jou heeft afgeschoven en dingen heeft afgesproken zonder dat je dit wist. Je geeft aan van deze afspraken niet op de hoogte te zijn en de klant beëindigd daarom de afspraak.
Na de afspraak laat de klant per e-mail weten het vertrouwen in jou en de kennis kwijt te zijn geraakt. Je wordt verzocht om alles over te dragen aan een concurrent. Voor zover die klant kan weten heb jij deze puinhoop veroorzaakt.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Arturo
Arturo
Goedemorgen allemaal,
Er zit me iets dwars en ik ben benieuwd naar jullie meningen.
Stel, je bent websitebouwer. Je wordt benaderd door een kennis. Deze kennis heeft een reclamebureau en ze heeft een vrij complexe website aan haar klant verkocht. De bouw van deze website heeft ze uit laten voeren door een ander bedrijf. Maar dat bedrijf komt er totaal niet uit en de deadline voor oplevering is al verstreken.
De kennis vraagt of jij er naar wil kijken en het zo spoedig mogelijk op kan lossen. Je laat alle andere projecten vallen en schiet te hulp. De website is een grote puinhoop. Niets werkt. Het is zo'n grote rotzooi, dat je niet goed kan inschatten hoeveel werk het gaat kosten om het op te lossen. Je geeft daarom aan dat je het uitsluitend op urenbasis kunt doen. De kennis gaat daarmee akkoord.
Je repareert de website en deze wordt uiteindelijk gelanceerd. Op het ontwerp en de inhoud van de website heb je geen invloed. Je hebt alleen de niet-werkende functionaliteiten gerepareerd. Je zou het zelf nooit zo maken, maar dit is waarvoor je bent gevraagd. De klant is echter niet tevreden. Deze vindt dat er veel zaken niet juist zijn opgeleverd. Je oorspronkelijke uren zijn betaald. De kennis vraagt je nogmaals of je een ureninschatting kan maken om verbeteringen door te voeren en dit te bespreken in een gezamenlijke afspraak met de klant.
Vlak voor de afspraak, laat de kennis je weten dat de klant niet op de hoogte is van de oorspronkelijke websitebouwer. Het druist in tegen je principes maar je denkt er op dat moment niet zoveel van. Tijdens de afspraak word je vervolgens van alles verweten, terwijl jij hier geen aandeel in hebt gehad. De gemiste deadlines, de lay-out, de inhoud, etc. Je komt erachter dat je kennis meerdere zaken op jou heeft afgeschoven en dingen heeft afgesproken zonder dat je dit wist. Je geeft aan van deze afspraken niet op de hoogte te zijn en de klant beëindigd daarom de afspraak.
Na de afspraak laat de klant per e-mail weten het vertrouwen in jou en de kennis kwijt te zijn geraakt. Je wordt verzocht om alles over te dragen aan een concurrent. Voor zover die klant kan weten heb jij deze puinhoop veroorzaakt.
Wat zou jij doen?
aangepast door ArturoLink naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77174-gebruikt-als-zondebok/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen