Ga naar inhoud
Geplaatst:

Arturo

Goedemorgen allemaal,

 

Er zit me iets dwars en ik ben benieuwd naar jullie meningen.

 

Stel, je bent websitebouwer. Je wordt benaderd door een kennis. Deze kennis heeft een reclamebureau en ze heeft een vrij complexe website aan haar klant verkocht. De bouw van deze website heeft ze uit laten voeren door een ander bedrijf. Maar dat bedrijf komt er totaal niet uit en de deadline voor oplevering is al verstreken.

 

De kennis vraagt of jij er naar wil kijken en het zo spoedig mogelijk op kan lossen. Je laat alle andere projecten vallen en schiet te hulp. De website is een grote puinhoop. Niets werkt. Het is zo'n grote rotzooi, dat je niet goed kan inschatten hoeveel werk het gaat kosten om het op te lossen. Je geeft daarom aan dat je het uitsluitend op urenbasis kunt doen. De kennis gaat daarmee akkoord.

 

Je repareert de website en deze wordt uiteindelijk gelanceerd. Op het ontwerp en de inhoud van de website heb je geen invloed. Je hebt alleen de niet-werkende functionaliteiten gerepareerd. Je zou het zelf nooit zo maken, maar dit is waarvoor je bent gevraagd. De klant is echter niet tevreden. Deze vindt dat er veel zaken niet juist zijn opgeleverd. Je oorspronkelijke uren zijn betaald. De kennis vraagt je nogmaals of je een ureninschatting kan maken om verbeteringen door te voeren en dit te bespreken in een gezamenlijke afspraak met de klant.

 

Vlak voor de afspraak, laat de kennis je weten dat de klant niet op de hoogte is van de oorspronkelijke websitebouwer. Het druist in tegen je principes maar je denkt er op dat moment niet zoveel van. Tijdens de afspraak word je vervolgens van alles verweten, terwijl jij hier geen aandeel in hebt gehad. De gemiste deadlines, de lay-out, de inhoud, etc. Je komt erachter dat je kennis meerdere zaken op jou heeft afgeschoven en dingen heeft afgesproken zonder dat je dit wist. Je geeft aan van deze afspraken niet op de hoogte te zijn en de klant beëindigd daarom de afspraak.

 

Na de afspraak laat de klant per e-mail weten het vertrouwen in jou en de kennis kwijt te zijn geraakt. Je wordt verzocht om alles over te dragen aan een concurrent. Voor zover die klant kan weten heb jij deze puinhoop veroorzaakt.

 

Wat zou jij doen?

aangepast door Arturo

Featured Replies

Geplaatst:

Hans van den Bergh

  • Moderator
1 uur terug, Arturo zei:

Wat zou jij doen?

 

Een openhartig en duidelijk gesprek aangaan waarin je de situatie net zo volledig uiteenzet als je hierboven hebt gedaan...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

Geplaatst:

Joost Rietveld

  • Moderator
1 uur terug, Arturo zei:

Wat zou jij doen?

Je kennis in de gelegenheid stellen om zelf het complete verhaal aan de eindklant te vertellen, of het anders zelf te doen.

 

Je kennis gooit jou anders gewoon onder de bus om haar eigen naam te redden. Richting eindklant en concurrent moet zij heel duidelijk het complete verhaal vertellen, dus inclusief het feit dat zij verzwegen heeft dat zij de troep van een ander op jouw bord heeft gedumpt en dat de gebreken aan de site er al in zaten voordat jij de schade mocht herstellen. 

 

Of zoals Guido Weijers zo mooi zei: maak niet van jouw verwachtingen mijn probleem.

Fiscaal en juridisch advies en expertise bij bedrijfsoverdrachten en rechtsvormkeuze of -wijziging: DenariusAdvies

Geplaatst:

Cosara

Heren … voor beiden +1

 

Niets aan toe te voegen … behalve dat TS er goed aan doet om deze (goede?) kennis van zijn lijstje te schrappen en er verder niet al te veel energie in te stoppen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Geplaatst:

espen

Inderdaad, gewoon even de eind klant bellen (niet mailen) of zelfs even langsgaan en alles even uitleggen. En dan even boos bij die kennis langsgaan dat je niet graag voor de bug gegooid wordt.

Geplaatst:

Peter73

De oplossing is wat mij betreft duidelijk, net als de rest in dit topic noemt. Toch is dat voor jou volgens mij niet zo. Wat zit je precies dwars? Ben je conflictvermijdend, of word je gehinderd door een misplaatst gevoel van loyaliteit?

 

In het eerste geval is het een kwestie van de afweging of je jezelf daar overheen kunt zetten en of je dat de moeite waard vindt. In het tweede geval kan het geen kwaad nog eens goed over die loyaliteit na te denken; de andere kant uit bestaat die namelijk zo te zien ook niet. 

Geplaatst:

insparcom

Op 30-11-2024 om 08:52, Arturo zei:

Wat zou jij doen?


Maximaal open zijn naar de klant in een persoonlijk gesprek. Die kennis zal wel nooit vriend worden. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.