Als ondernemer heb ik 'recht' op BTW-teruggaaf van de door de VVE beheerder betaalde btw over de facturen. Dit naar rato van mijn aandeel in de VVE. Nu heb ik de eerste opgave van de beheerder gekregen en kom niet helemaal tot een goede boeking in het Memoriaal.

Iemand die de juiste boeking wil aanreiken?

Alvast dank!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77327-btw-van-vve-in-eigen-administratie/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0
20 minuten geleden, zzp zei:

Als ondernemer heb ik 'recht' op BTW-teruggaaf van de door de VVE beheerder betaalde btw over de facturen. Dit naar rato van mijn aandeel in de VVE. Nu heb ik de eerste opgave van de beheerder gekregen en kom niet helemaal tot een goede boeking in het Memoriaal.

Iemand die de juiste boeking wil aanreiken?

Alvast dank!

Met BTW is het heel simpel: je kunt alleen die BTW voor vooraftrek invullen die gespecificeerd is op jouw bedrijfsnaam. 

Dus als jij een factuur / specificatie van de beheerder krijgt met 

Kosten 100

BTW 20

Dan boek je 

Kosten 100  
Terug te vragen BTW 20  
Te betalen aan VVE   120

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

• 0

Dank. 

Als de vve-beheerder door het jaar heen de facturen betaalt, dan kan ik als eigenaar én ondernemer de btw terugvragen naar rato van mijn eigendom binnen de vve. Over de vve-bijdrage wordt geen btw geheven en is niet relevant voor de vraag. 

Het overzicht dat ik van de beheerder krijg omvat dus het totaal aan inkoopfacturen omgeslagen naar mijn eigendomsdeel met daarbij / daarin de betaalde btw.

M.i. kan ik dat bedrag niet als kosten opvoeren in mijn administratie en zou ik alleen de btw mogen terugvragen. Toch?

• 1
2 uur geleden, zzp zei:

M.i. kan ik dat bedrag niet als kosten opvoeren in mijn administratie en zou ik alleen de btw mogen terugvragen. Toch?

Ik denk dat dat wel kan. Als je zelf je pand laat schilderen zijn dan kosten, als de VVE dat laat doen geldt dat (voor jouw deel van het bedrag) evenzeer. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

• 0
2 uur geleden, zzp zei:

klopt, Dus uitgaande van StevenK's voorbeeld:

Stel je hebt door het jaar heen 120 euro betaald aan de VVE. Op die facturen staat geen BTW vermeld. Je hebt dus nu geboekt in je administratie:

Debet: VVE-kosten    120

Credit: bank                        120

Nu krijg je alsnog de opgave met daarop 20 BTW. Dan boek je:

Debet: te vorderen BTW   20

Credit: VVE-kosten                  20

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost Rietveld - AMA maandelijks betaal ik vve bijdrage en die boek ik conform jouw eerste vb. 

Nu betaalt de vve-beheerder voor ingekocht werk en materialen door het jaar heen bijv. voor €12.000,- incl btw. Laten we zeggen dat ik 1/100 bezit heb in deze vve, dan is mijn jaaropgave vanuit de beheerder €120,- incl btw, zijnde €20 btw. Deze €20 mag ik als btw aftrek opvoeren, maar niet de €100 aan kosten. Is de vraag, hoe deze €20 te boeken. 

• 0

Er is inderdaad een goedkeuring dat een eigenaar (mits BTW plichtig) 'zijn gedeelte' van de door de VvE betaalde BTW als voorbelasting af kan trekken/terugvragen.

Hoe je dat precies 'boekt' is afhankelijk van welk programma je gebruikt, zou ik zeggen.

Maar "balans-technisch" is de vordering (op de BTW) een privéstorting.

"What, me worry?"

• 0

1 uur geleden, zzp zei:

Deze €20 mag ik als btw aftrek opvoeren, maar niet de €100 aan kosten. Is de vraag, hoe deze €20 te boeken. 

Precies zoals ik al geschreven had:

Je hebt door het jaar heen namelijk alle VVE-kosten inclusief de BTW geboekt in de W&V rekening.

Achteraf geeft de VVE aan jou aan welk bedrag daarvan BTW is. Door nu credit te boeken op VVE-kosten, haal je de BTW eruit. En die vraag je terug door het op te nemen (debet boeken) als te vorderen BTW op de balans en vervolgens in je BTW aangifte bij de voorbelasting.

• 0
9 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Precies zoals ik al geschreven had:

Je hebt door het jaar heen namelijk alle VVE-kosten inclusief de BTW geboekt in de W&V rekening.

Achteraf geeft de VVE aan jou aan welk bedrag daarvan BTW is. Door nu credit te boeken op VVE-kosten, haal je de BTW eruit. En die vraag je terug door het op te nemen (debet boeken) als te vorderen BTW op de balans en vervolgens in je BTW aangifte bij de voorbelasting.

De vve-kosten staan toch niet op v&w-rekening van mijn bedrijf? Alleen de vve-bijdrage. Ik boek geen facturen van de vve in mijn administratie; die staan bij de beheerder. De beheerder kan/mag geen btw verrekenen; dat mogen alleen de ondernemer-eigenaren naar rato van hun deel in de vve. 

• 0
5 uur geleden, zzp zei:

Het overzicht dat ik van de beheerder krijg omvat dus het totaal aan inkoopfacturen omgeslagen naar mijn eigendomsdeel met daarbij / daarin de betaalde btw.

Het zijn onderhoudskosten aan het onroerend goed dat (voor een deel) in uw bezit is.

5 uur geleden, zzp zei:

Waarom wel de btw maar niet de kosten ?

Zie het voorgaande ... Het zijn onderhoudskosten aan het onroerend goed dat (voor een deel) in uw bezit is. Als het gebouw helemaal in uw bezit is, dan zijn de onderhoudskosten voor 100% voor de onderneming. Omdat het in dit geval een VvE betreft is het naar ratio van het eigenaren-aandeel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

• 0
1 uur terug, DaMedia zei:

Maar mag de beheerder dan wel een BTW-factuur sturen of mag jij de BTW verrekenen zonder factuur waarop de BTW staat?

De beheerder mag geen btw-facturen sturen; een vve voert geen btw-administratie. Echter, de ondernemers die bijv. een garagebox binnen de vve hebben mogen de btw van de door de beheerder ontvangen inkoopfacturen waar wel btw opzit, aftrekken. 

• 0
1 uur geleden, Cosara zei:

Het zijn onderhoudskosten aan het onroerend goed dat (voor een deel) in uw bezit is.

Waarom wel de btw maar niet de kosten ?

Zie het voorgaande ... Het zijn onderhoudskosten aan het onroerend goed dat (voor een deel) in uw bezit is. Als het gebouw helemaal in uw bezit is, dan zijn de onderhoudskosten voor 100% voor de onderneming. Omdat het in dit geval een VvE betreft is het naar ratio van het eigenaren-aandeel.

Uitleg belastingen / btw irt een vve

mogelijk dat de link het duidelijker uitlegt. 

• 0
16 minuten geleden, zzp zei:

Die begrijp, echter gaat het hier in dit geval niet om. De boeking daarvoor weet ik. 

Wat snap je dan niet aan deze boeking?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar