Ik heb een software gekocht van een Indiaas bedrijf (Repute Infosystems), met een lifetime licentie (inclusief lifetime updates) voor één website. Recent heeft het bedrijf zijn verkoopstrategie aangepast, waarbij de software nu alleen nog als jaarlijkse licentie wordt aangeboden. Op zich geen probleem voor nieuwe klanten, maar het bedrijf heeft ook zonder enige communicatie de bestaande lifetime licenties omgezet naar een jaarlijkse licentie.
Ik ontdekte dit bij toeval toen ik iets aan het opzoeken was voor een ander probleem. Andere kopers met een lifetime deal zullen dit waarschijnlijk pas merken zodra hun software niet meer functioneert of updates worden geweigerd.
Omdat het bedrijf buiten de EU is gevestigd, is het lastig om hier juridisch iets tegen te doen. Een advocaat in Nederland inschakelen lijkt niet rendabel vanwege de kosten, en een juridische procedure in India is niet zomaar opgestart. Toch wil ik eerst onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn, voordat ik verdere stappen overweeg.
Daarom mijn vragen:
- Heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt? Hoe is dit opgelost?
- Welke opties heb ik om mijn rechten als ondernemer te beschermen? Zijn er bijvoorbeeld internationale organisaties die hierbij kunnen helpen?
- Is er een manier om druk uit te oefenen op het bedrijf? Bijvoorbeeld via publieke klachtenplatforms of organisaties die bemiddelen bij dit soort geschillen?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
RoJan_
RoJan_
De situatie is als volgt:
Ik heb een software gekocht van een Indiaas bedrijf (Repute Infosystems), met een lifetime licentie (inclusief lifetime updates) voor één website. Recent heeft het bedrijf zijn verkoopstrategie aangepast, waarbij de software nu alleen nog als jaarlijkse licentie wordt aangeboden. Op zich geen probleem voor nieuwe klanten, maar het bedrijf heeft ook zonder enige communicatie de bestaande lifetime licenties omgezet naar een jaarlijkse licentie.
Ik ontdekte dit bij toeval toen ik iets aan het opzoeken was voor een ander probleem. Andere kopers met een lifetime deal zullen dit waarschijnlijk pas merken zodra hun software niet meer functioneert of updates worden geweigerd.
Omdat het bedrijf buiten de EU is gevestigd, is het lastig om hier juridisch iets tegen te doen. Een advocaat in Nederland inschakelen lijkt niet rendabel vanwege de kosten, en een juridische procedure in India is niet zomaar opgestart. Toch wil ik eerst onderzoeken welke andere mogelijkheden er zijn, voordat ik verdere stappen overweeg.
Daarom mijn vragen:
- Heeft iemand een vergelijkbare situatie meegemaakt? Hoe is dit opgelost?
- Welke opties heb ik om mijn rechten als ondernemer te beschermen? Zijn er bijvoorbeeld internationale organisaties die hierbij kunnen helpen?
- Is er een manier om druk uit te oefenen op het bedrijf? Bijvoorbeeld via publieke klachtenplatforms of organisaties die bemiddelen bij dit soort geschillen?
Alle inzichten en adviezen zijn welkom!
Alvast bedankt voor het meedenken.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77457-softwarebedrijf-verandert-lifetime-licentie-naar-jaarlijkse-licentie-wat-kan-ik-doen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
14 antwoorden op deze vraag
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuw accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen