• 0

Buitenlandse btw terugvragen

Hallo allemaal. Ik ben eind 2023 voor mezelf begonnen. Ik koop en verkoop sneakers, die ik o.a. in het buitenland inkoop op webshops of in fysieke winkels. Nu heeft mijn boekhoudster vorig jaar geprobeerd om de btw terug te krijgen van mijn ingekochte schoenen in Duitsland en Spanje, en deze zijn allebei afgewezen. In contact komen met hun is niet te doen, zelfs een mailtje wordt amper beantwoord. Iemand die enig idee heeft waar het aan kan liggen? Zweden is bijvoorbeeld wel goedgekeurd…hoor het graag als iemand kan helpen!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/77672-buitenlandse-btw-terugvragen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

• 1

Op papier is BTW in de EU terugvragen eenvoudig. In de praktijk gaat het wat stroever. Elk land heeft zijn eigen regeltjes en bij de kleinste (vorm)fout wijzen ze af.

Voor sommige landen is het gewoon zakelijk gezien verstandiger er vanuit te gaan dat de BTW terugvragen niet lukt en daar bij je prijsvorming rekening mee te houden.

• 1
(aangepast)

Ik heb wel een idee hoor..... Klinkt alsof je boekhoudster heeft geprobeerd via het elektronische teruggaafverzoek in Duitsland en Spanje betaalde BTW terug te vragen. Als dat het geval is heb je in ieder geval geluk dat je Zweedse BTW hebt teruggekregen. De afwijzing uit Duitsland en Spanje lijkt me geheel correct, het elektronisch teruggaafverzoek is niet bedoeld voor goederen die intra-communautair geleverd hadden kunnen worden. 

Richtlijn 2008/9, artikel 4:

Deze richtlijn is niet van toepassing ten aanzien van:

a)....

b) gefactureerde btw-bedragen voor goederenleveringen die krachtens artikel 138 of artikel 146, lid 1, punt b) van Richtlijn 2006/112/EG van btw vrijgesteld zijn of kunnen worden.

aangepast door Bert.
  • 0

In Duitsland krijg je niets terug als het terug te vragen bedrag onder de 400 euro is. Ook mag het niet langer dan 3 maanden geleden zijn. Verder wat Bert zegt, kun je het via icp met 0 tarief regelen, dan krijg je sowieso niets terug. Bij de leverancier  aankloppen voor een gewijzigde factuur  lijkt me de beste weg. 

• 0
1 uur terug, herman van der helm zei:

In Duitsland krijg je niets terug als het terug te vragen bedrag onder de 400 euro is. Ook mag het niet langer dan 3 maanden geleden zijn.

Dat klopt niet helemaal Herman. De drempel van 400 euro geldt als je per kwartaal wil terugvragen.

Als het minder dan 400 euro is dan kan het alleen per jaar en dan is de jaargrens 50 euro

afbeelding.png.7e9d64d70a26253dca998b5b5d27f82f.png

In dit document staat per land eventueel (specifieke) eisen

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/bijlage_vereisten_verzoek_teruggaaf_btw_andere_eu_ob412b22fd.pdf

• 0
(aangepast)

Ok Roel, goed dat je het aanvult. Ik putte uit mijn ervaring, en die is toch beperkt blijkt.

aangepast door herman van der helm
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, herman van der helm zei:

Bij de leverancier  aankloppen voor een gewijzigde factuur  lijkt me de beste weg. 

Dat is inderdaad de beste manier. Het alternatief is voor veel kleine bedrijven waarschijnlijk te ingewikkeld (Duits of Spaans BTW nummer aanvragen, OB aangifte doen en de leveringen aangeven als intra-communautaire overbrenging van eigen goederen). 

Het drempelbedrag doet er in deze situatie niet verder toe.

aangepast door Bert.
  • 0

Zelf vind ik het nog steeds onbegrijpelijk dat je met de unie regeling wel voor alle eu landen tegelijk aangifte kunt doen voor te betalen btw, maar dat terugvragen niet via diezelfde unie aangifte kan

1 Europa, 1 unie aangifte systeem, maar wel elk land apart terugvragen....

Eigenlijk zou die unie regeling aangepast moeten worden als 1 totaal aangifte voor afdragen en terugvragen, werk te doen dus nog voor Europese overheden om het ondernemers wat makkelijker te maken

• 0
43 minuten geleden, j14 zei:

maar dat terugvragen niet via diezelfde unie aangifte kan

Lees de reactie van Bert nog eens

Op 1-5-2025 om 16:26, Bert. zei:

het elektronisch teruggaafverzoek is niet bedoeld voor goederen die intra-communautair geleverd hadden kunnen worden. 

Het is geen mankement aan het systeem. Je inkopen hadden met BTW verlegd aan jou geleverd kunnen worden. Dan had je dit probleem niet gehad

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
47 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Het is geen mankement aan het systeem. Je inkopen hadden met BTW verlegd aan jou geleverd kunnen worden. Dan had je dit probleem niet gehad

Er zijn natuurlijk genoeg momenten dat je zaken niet btw verlegd geleverd kan krijgen. 

Dat werkt namelijk alleen als je in het buitenland koopt en dan in Nederland laat afleveren. Als ik zelf in het buitenland mijn spullen afhaal dan moet ik wel gewoon de in dat land geldende btw betalen, en die kan ik dan niet of moeilijk terugvorderen.

• 0
18 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Er zijn natuurlijk genoeg momenten dat je zaken niet btw verlegd geleverd kan krijgen. 

Ongetwijfeld, maar ik kan me zo voorstellen dat je voor sneakers niet persoonlijk naar het buitenland reist. Mijn reactie was ook echt specifiek op dit verhaal gericht 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

ik kan me zo voorstellen dat je voor sneakers niet persoonlijk naar het buitenland reist.

Speciale sneakers zijn vaak “not for resale”: daar kun je alleen als particulier makkelijk aankomen. 

Strikt genomen zijn het daarom vervolgens bij wederverkoop tweedehands goederen: zou de topicstarter daarvoor dan margeregeling kunnen toepassen?

• 0
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Gedeeltelijk mee eens, maar lang niet alles kan met de verleggingsregeling ingekocht worden, en daarnaast stamt deze regeling nog uit een tijd dat de unie regeling nog niet bestond, dat is pas sinds een paar jaar

Het blijft, voor mij althans, onbegrijpelijk dat de eu een mooie unie aangifte bouwt, waarin niet centraal terug gevraagd kan worden, maar alleen centraal betaald

Ze willen toch een Europa voor zulke dingen, en internationale handel makkelijker maken?

• 0
Op 1-5-2025 om 16:05, Roel J zei:

Op papier is BTW in de EU terugvragen eenvoudig. In de praktijk gaat het wat stroever. Elk land heeft zijn eigen regeltjes en bij de kleinste (vorm)fout wijzen ze af.

De btw is voor elk land één van de heilige koeien die het liefste tot de laatste druppel uitgemolken worden. Dat melkrecht staan ze niet graag af. De b2b-verleggingsregeling werkt goed als je als binnenlandse ondernemer van een buitenlandse ondernemer iets koopt en door derden naar jou laat toesturen. Zelf afhalen kan de nodige problemen opleveren.

Op 1-5-2025 om 16:05, Roel J zei:

Voor sommige landen is het gewoon zakelijk gezien verstandiger er vanuit te gaan dat de BTW terugvragen niet lukt en daar bij je prijsvorming rekening mee te houden.

Het is wellicht verstandiger iets te kopen bij ondernemingen die wél een scheiding maken tussen particuliere en zakelijke verkoop. 

Heel veel (online)bedrijven bieden geen mogelijkheid om als buitenlandse onderneming iets te kopen … iedere koper is per definitie een particuliere koper. Een koop-criterium dus, die een andere inkoopprijs oplevert.

In het geval van de Sneakers kan ik mij zo voorstelling dat deze alléén voor binnenlandse particuliere verkoop zijn. Het keuzemomentum vervalt daarmee en dus ook de btw-terugvordering. De inkoopprijs ex btw wordt daarmee de inkoopprijs incl btw. De “schuld” ligt niet zozeer bij de Europese btw-wetgeving, maar eerder bij de verkoper en/of wederverkoper van een particulier verkoopproduct.

3 uur geleden, j14 zei:

Het blijft, voor mij althans, onbegrijpelijk dat de eu een mooie unie aangifte bouwt, waarin niet centraal terug gevraagd kan worden, maar alleen centraal betaald

Ze willen toch een Europa voor zulke dingen, en internationale handel makkelijker maken?

Eerder is al opgemerkt dat buitenlandse  btw niet voor terugvordering in aanmerking komt, als een product middels de b2b-verleggingsregeling besteld/betaald/geleverd had moeten worden. Een “foutje” van de verkoper aldus en niet van de Europese Unie.

De internationale EU-handel ís makkelijk … het zijn de verkopende partijen die er een zootje van maken. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar