• 0

Klantvriendelijkheid

Aanbevolen berichten

  • 0

Erg herkenbaar, zowel de goede als de slechte ervaringen!

 

Ik zat mezelf af te vragen wat dat nu precies is, klantvriendelijkheid. Natuurlijk heeft het te maken met afspraken nakomen, timeliness, goed werken leveren etc. Het eten moet goed zijn, de bediening op tijd, etc.

 

Maar meer dan dat, is klantvriendelijkheid voor mij een oprechte zorg en interesse voor de ander. Dat is de basis van waaruit je handelt op een manier die voor andere voelbaar is en verschilt uitmaakt.

 

dus niet alleen maar aanwezig zijn omdat je geld moet verdienen, maar handelen omdat je trots bent op wat je doet en oprecht wil dat de ander het goed heeft.

 

Empathie is denk ik ook belangrijk. Goed aanvoelen wat de ander beleeft en nastreeft, en dus weten wat jij bij kunt dragen. Niet alleen het menu afdraaien, maar er zijn voor de ander.

 

of is dat nu weer te soft?

 

 

 

 

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Heel herkenbaar. Het eten kan nog zo goed zijn (en zelfs dat gold voor de Indonesier niet...) als je niet het gevoel hebt welkom te zijn, smaakt het niet. Een vriendelijk woord en een attent gebaar maken dat je een fijne avond hebt, niet de smaak van de pepersaus. Al is het natuurlijk mooi meegenomen als het eten ook te bikken is ;D

Behandel je klanten als gasten en ze zullen terugkomen. Misschien is 'gastvriendelijkheid' dan een beter woord ;)?

 

Ilja, je bent hierin niet te soft. Laat iedere ondernemer dit nastreven en ons land wordt nog prettiger!

 

LetterGrip

schrijft, adviseert, redigeert, corrigeert.

Link naar reactie
  • 0

De mate waarin het belangrijk is verschilt denk ik wel per sector. Vooral in zaken als horeca mag je er eigenlijk geen enkele steek laten vallen, dan is het echt deel van de 'experience'.

 

Van leveranciers van meer zakelijke dingen die heel goed werk/product leveren tegen nette prijzen kan ik echter een stuk meer hebben. Uiteraard moeten ze niet onvriendelijk worden, maar een wat kortaf mailtje/telefoontje met alleen de essentiele gegevens oid vind ik geen probleem.

Link naar reactie
  • 0

Betreft dit topic alleen de klantvriendelijkheid in de horeca? of mag het ook breder?

 

Ik merk dat klantvriendelijkheid opmerkelijk genoeg een ontzettend toegevoegde waarde voor mijn bedrijf is. Ik verbaas me daar wel over, want wie heeft er nu een eigen bedrijf en is niet servicegericht naar zijn klanten (ehm, bovenstaande restauranteigenaar...)? Daar begint het toch allemaal mee?

 

Blijkbaar val je toch op door kleine dingen als snel op emails en telefoontjes reageren en onthouden waar je klant het de laatste keer over had. Voor mij is het in ieder geval een dienst die ik moeiteloos en gratis kan aanbieden :)

Link naar reactie
  • 0

Soms is de service van een bedrijf zo goed dat het opvalt. Op zich is dat al raar, dat goede service opvalt….

 

Een paar maanden terug kocht ik een digitale camera van Kodak. Twee weken terug deed dat ding het zomaar opeens niet meer. Geïrriteerd (het ding was nog niet zo oud) belde ik met de servicedesk van Kodak. Daar werd ik uitermate vriendelijk en behulpzaam te woord gestaan. In eerste instantie probeerden ze wat dingen telefonisch om te kijken of ze ‘m weer aan de praat kregen. Dat lukte helaas niet.

 

Toen meldde ze me dat mijn camera naar Kodak moest voor reparatie. Ik werd niet echt vrolijk van dat bericht. Zag me al naar het postkantoor gaan om een doosje te halen en vervolgens mij camera op te sturen om die maanden niet terug te zien.

 

Maar tot mijn positieve verbazing hebben ze een koeriersdienst langs gestuurd die mijn camera op kwam halen en die ‘m een week later weer gerepareerd terug bracht.

 

Dat noem ik nu top service!

 

Link naar reactie
  • 0

Dit topic is uiteraard breder dan alleen horeca (ga maar 's naar Blokker, dan weet je wat ik bedoel).

Maar ik zie een opportunity: ik zou wel een restaurant willen beginnen waar je gewoon op tijd je eten krijgt en waar de bediening perfect is. Dan zou ik personeel uit Californie laten komen, omdat ze daar in bijna alle restaurants wel weten hoe het moet (kwa service dan, niet altijd kwa eten).

 

De truuk zou zijn om goed eten te combineren met snelheid. Amerikaanse restaurants kunnen serveren met de snelheid van het licht omdat alles alleen 2 minuten in de magnetron gaat. Ik zou een normale kaart bieden, maar voor de mensen die op tijd willen eten een beperkte selectie. Dan moet de keuken zorgen dat er altijd dingen op het vuur staan om snel te serveren, en neem ik voor lief dat er zo nu en dan iets mis gaat en weggegooid moet worden.

Het zou een restaurant zijn als alternatief voor zelf koken, en niet als avondvullend vertier.

 

Ik zou onmiddellijk een trouwe klant zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Klantvriendelijkheid!

 

Zo men doet zo men ontmoet.

Het is altijd gemakkelijk om een ander te beschuldigen dat je je niet prettig voelt in zijn / haar omgeving. De gewenste aandacht is er niet en dat is wat wij als mens toch graag willen ... aandacht.

 

Hebben jullie wel eens naar jullie eigen houding gekeken als het met de klantvriendelijkheid niet zo wilt vlotten.

Oplossing: Wijs met die wijsvinger eens richting jezelf. Is niet makkelijk als je dat nooit gedaan hebt wel heel fijn als je dat kunt.

Mijn ervaring is als je zelf even wat moeite doet het er alleen maar gezelliger op wordt. We zijn er op de wereld om elkaar te helpen nietwaar!

Misschien een aanrader voor een volgende keer.

 

Succes verzekerd ! ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mim, je reactie zou hout snijden als iemand hier ongefundeerde kritiek had op een restaurant of iets anders. Waar de topic mee begint is een vergelijking van twee restaurants, waar dezelfde mensen onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde hoopvolle verwachting gaan eten. Sterker nog, ik ga meestal blijer naar een indonesisch restaurant dan een ander.

Hoe het verschil in klantvriendelijkheid dan verklaard kan worden uit wat ik zelf uitlok, ontgaat me geheel.

Als je dan toch meent te moeten zeggen "zo men doet zo men ontmoet", wil ik graag opmerken "zo de waard is vertrouwt 'ie z'n gasten".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oplossing: Wijs met die wijsvinger eens richting jezelf. Is niet makkelijk als je dat nooit gedaan hebt wel heel fijn als je dat kunt.

 

Insinuatie ten top! Waar haal je het vandaan, Mim?

Een van mijn motto's is "als je tekortkomingen of fouten zoekt, zoek die dan vooral bij jezelf want dat zijn de enige die je kunt verhelpen".

 

Het is wel leuk dat je ons op het spoor zet van spreekwoorden en gemeenplaatsen, maar die hebben met name waarde als ze ook ergens op slaan.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Mim, je reactie zou hout snijden als iemand hier ongefundeerde kritiek had op een restaurant of iets anders. Waar de topic mee begint is een vergelijking van twee restaurants, waar dezelfde mensen onder dezelfde omstandigheden en met dezelfde hoopvolle verwachting gaan eten. Sterker nog, ik ga meestal blijer naar een indonesisch restaurant dan een ander.

Hoe het verschil in klantvriendelijkheid dan verklaard kan worden uit wat ik zelf uitlok, ontgaat me geheel.

Als je dan toch meent te moeten zeggen "zo men doet zo men ontmoet", wil ik graag opmerken "zo de waard is vertrouwt 'ie z'n gasten".

 

 

 

:) :) :) :) :) :) :)

Christine voor jou voor elke dag 1 en als je daar na 1 week nog niet van gaat bulderen laat het even weten dan stuur ik je er nog een paar!

Lieve groetjes Mim

Link naar reactie
  • 0

 

 

De truuk zou zijn om goed eten te combineren met snelheid. Amerikaanse restaurants kunnen serveren met de snelheid van het licht omdat alles alleen 2 minuten in de magnetron gaat. Ik zou een normale kaart bieden, maar voor de mensen die op tijd willen eten een beperkte selectie. Dan moet de keuken zorgen dat er altijd dingen op het vuur staan om snel te serveren, en neem ik voor lief dat er zo nu en dan iets mis gaat en weggegooid moet worden.

Het zou een restaurant zijn als alternatief voor zelf koken, en niet als avondvullend vertier.

 

Ik zou onmiddellijk een trouwe klant zijn.

 

 

 

Ik denk dat je nu toch zelf voor verwarring zorgt of afdwaalt.

Je praat nu ineens over een hele andere doelgroep en over een concept dat het midden houdt tussen een cafetaria(de snelle hap) en een restaurant(wel bediening), misschien dat hier wel een markt voor is in een gebied met relatief veel tweeverdieners.

Het probleem is dan alleen wel dat je een aantal onmogelijk te combineren zaken wil samenvoegen: snelle service, goede kwaliteit, persoonlijke aandacht, "welkom gevoel".

 

Ik denk dat je als restaurant dan duidelijk moet maken waarvoor je staat:

Hap, slik, weg. Dus goedenavond, wilt u meteen bestellen, eten en wegwezen.

Of relax en geniet. Waar de nadruk op sfeer, aandacht en ontspanning komt te liggen.

Het grappige (of wellicht trieste) van jouw pleidooi is dat vele restaurants zich in een spagaat bevinden, ze wekken de indruk sfeer te creëren maar willen het liefst de klant het geld uit de portemonnaie kijken en doen dus niet aan klantenbinding.

 

Overigens is dit een probleem waarin veel bedrijven zich bevinden, ze willen wel maar weten niet hoe.

De klant wil service, de aandeelhouders/eigenaars zijn dermate verblind door geld dat ze zich alleen concentreren op het scoren op korte termijn.

Als gevolg hiervan gaat men zich spiegelen aan schijnbaar succesvolle bedrijven. Vandaar dat weinig bedrijven een eigen uitstraling hebben en al helemaal geen lange termijn filosofie. Prijzen en marges komen dan onder druk te staan en bij met name grotere bedrijven duikt dan het saneringsspook op.

 

De enige oplossing is het bepalen van de behoefte van de klanten en de bedrijfsvoering daarnaar te richten.

Willen de klanten goedkoop? Oke, maar dan ook niet zeuren en de service minimaliseren.

Willen de klanten meerwaarde? Bied dat dan ook en bereken dat (in alle redelijkheid uiteraard) door.

www.adviesbureau-sloep.nl Back-end marketing

Link naar reactie
  • 0

Helaas kunt u dit formulier niet op de juiste manier bekijken, omdat u gebruik maakt van een browser die niet wordt ondersteund. Onderstaande combinaties worden ondersteund:

 

* Windows XP met Internet Explorer 6.0

* Windows XP met Firefox 1.0

* Windows 2000 met Internet Explorer 5.5

* Windows 2000 met Internet Explorer 6.0

* Windows ME met Internet Explorer 5.5

* Windows ME met Internet Explorer 6.0

* Windows 98 met Internet Explorer 5.0

* Windows 98 met Internet Explorer 5.5

* Windows 98 met Internet Explorer 6.0

* Windows NT 4.0 met Internet Explorer 5.0

* Windows NT 4.0 met Internet Explorer 5.5

* Windows NT 4.0 met Internet Explorer 6.0

* Windows 95 met Internet Explorer 5.0

* Windows 95 met Internet Explorer 5.5

* MacOS 10.1 met Firefox 1.0

* MacOS 10.2 met Firefox 1.0

* MacOS 10.3 met Firefox 1.0

* MacOS 10.3 met Internet Explorer 5.2.3

Link naar reactie
  • 0

Klantvriendelijkheid blijft een interessant onderwerp. Mijn vader heeft een dongle van Vodafone waardoor hij vanuit het verpleeghuis nog met de wereld is verbonden. Maar de facturen waren excorbitant hoog omdat hij aanzienlijk meer blijkt te surfen dan we dachten. Maar dat was voor Vodafone geen probleem, in overleg is met terugwerkende kracht de vorm van het abonnement veranderd waardoor het maandbedrag nu een factor 20 lager uitkomt. Er zijn dus best grote bedrijven die begrijpen dat service en klantvriendelijkheid op den duur toch je succes bepalen :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al een aantal weken aan het denken over de Vriendelijkheid van Klanten.

 

Met mijn online bedrijven krijgen we soms bagger over ons heen van klanten.....

 

Nu is het ook in de off-line wereld natuurlijk steeds minder vriendelijk (onbeschofter) maar online des te meer; Het ergste is nog dat 99,999% onterecht is en wij door (bijna) iedereen geprezen worden om onze persoonlijke en vriendelijke benadering

 

Ik droom wel eens om een zwarte lijst van klanten op te stellen en deze lekker op het www te gooien

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik ben al een aantal weken aan het denken over de Vriendelijkheid van Klanten.

 

Met mijn online bedrijven krijgen we soms bagger over ons heen van klanten.....

 

Nu is het ook in de off-line wereld natuurlijk steeds minder vriendelijk (onbeschofter) maar online des te meer; Het ergste is nog dat 99,999% onterecht is en wij door (bijna) iedereen geprezen worden om onze persoonlijke en vriendelijke benadering

 

Ik droom wel eens om een zwarte lijst van klanten op te stellen en deze lekker op het www te gooien

 

De meeste grote bedrijven hebben zo'n dergelijke zwarte lijst. Als een klant beld of mailt wordt hier eerst naar gekeken. Een klant op z'n "zwarte lijst" wordt weinig aandacht aan besteed omdat de meeste klachten aan hemzelf te danken zijn. Ik heb bij me vorige bedrijf zelfs klanten doorverwezen naar een ander bedrijf omdat het daar beter was voor hem.

Link naar reactie
  • 0

Dit topic is uiteraard breder dan alleen horeca (ga maar 's naar Blokker, dan weet je wat ik bedoel).

Maar ik zie een opportunity: ik zou wel een restaurant willen beginnen waar je gewoon op tijd je eten krijgt en waar de bediening perfect is. Dan zou ik personeel uit Californie laten komen, omdat ze daar in bijna alle restaurants wel weten hoe het moet (kwa service dan, niet altijd kwa eten).

 

De truuk zou zijn om goed eten te combineren met snelheid. Amerikaanse restaurants kunnen serveren met de snelheid van het licht omdat alles alleen 2 minuten in de magnetron gaat. Ik zou een normale kaart bieden, maar voor de mensen die op tijd willen eten een beperkte selectie. Dan moet de keuken zorgen dat er altijd dingen op het vuur staan om snel te serveren, en neem ik voor lief dat er zo nu en dan iets mis gaat en weggegooid moet worden.

Het zou een restaurant zijn als alternatief voor zelf koken, en niet als avondvullend vertier.

 

Ik zou onmiddellijk een trouwe klant zijn.

 

 

 

christine heb je het hier over de McDonalds?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben al een aantal weken aan het denken over de Vriendelijkheid van Klanten.

 

Met mijn online bedrijven krijgen we soms bagger over ons heen van klanten.....

 

Nu is het ook in de off-line wereld natuurlijk steeds minder vriendelijk (onbeschofter) maar online des te meer; Het ergste is nog dat 99,999% onterecht is en wij door (bijna) iedereen geprezen worden om onze persoonlijke en vriendelijke benadering

 

Ik droom wel eens om een zwarte lijst van klanten op te stellen en deze lekker op het www te gooien

 

De meeste grote bedrijven hebben zo'n dergelijke zwarte lijst. Als een klant beld of mailt wordt hier eerst naar gekeken. Een klant op z'n "zwarte lijst" wordt weinig aandacht aan besteed omdat de meeste klachten aan hemzelf te danken zijn. Ik heb bij me vorige bedrijf zelfs klanten doorverwezen naar een ander bedrijf omdat het daar beter was voor hem.

 

Ik bedoel deze lijst gewoon online te zetten!

 

Een voorbeeld van vandaag

 

Beste,

 

Helass hebben wij geen instapkaarten gekregen omdat jullie ons niet hebben ingecheckt

 

(heb ik 30 scheldwoorden en 2 bedreigingen weggelaten)

 

Wat blijkt, ze antwoorden gewoon op de e-mail waar de instapkaarten inzitten....

 

Dan sturen wij een keurige e-mail en dan gaat het weer verder met schelden, en daar heb ik dus geen zin meer in (vooral voor mijn medewerkers)

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.