Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 03/06/20 in alle zones

  1. En dat is wat je nu precies wel zou moeten doen, nou ja beter gesteld je moet zijn onderhandelingskracht gebruiken om iets te bereiken bij de intermediair! Je wilt toch niet je onderhandelingsruimte in handen leggen van een loonslaaf die bij een intermediair werkt? die heeft namelijk maar 1 belang, hoe meer marge hoe meer bonus voor hem.. Intermediairs zijn door het gekloot van de overheid met VAR en DBA een noodzakelijk kwaad geworden voor een hele grote groep opdrachtgevers, die gewoon niet meer zonder werken. En ik heb ervaren dat de eindklant vaak veel meer voor je wil doen dan een intermediair en nog veel belangrijker, als de eindklant iets vindt en jou wil dan springt de intermediair al in de houding terwijl als ik iets vraag krijg ik de "voor jou tien anderen" houding. In het verhaal dat je hier plaats vind ik alleen de marge tussen jou tarief en tarief voor de eindklant volstrekt onacceptabel en niet in verhouding staan tot de geleverde inspanning door de intermediair. Ze gaan er net zoveel aan verdienen als jij. Voor opdrachten van een jaar is, naar mijn ervaring, een marge van 15% redelijk, alleen bij korte opdrachten kan dat oplopen tot 25-30% De andere voorwaarden zijn minder absurd en eigenlijk voor een opdracht van een jaar (welke zzp-er droomt niet van een gegarandeerde bezettingsgraad van 100% van 1 jaar) te accepteren. Toch nog even naar de voorwaarden in je startpost. het opzegverbod en eenzijdige opzegging voor de intermediair (opdrachtgever). Branco verwees al naar art 408 BW7. de tekst daarvan is als je dan nog eens naar de raamovereenkomst kijkt dan wordt daar lid 2 afgezwakt, ze stellen daar namelijk dat niet tussentijds kan worden opgezegd tenzij anders overeengekomen, daarnaast word lid 1 ook afgezwakt want de intermediair benoemd specifiek in welke gevallen hij de overeenkomst kan opzeggen. Als hij dit had weggelaten geeft hem dat meer ruimte. Voor raamovereenkomsten geldt ook dat het vergelijkbaar is met algemene voorwaarden, die zijn vaak ook op punten wat (te) kort door de bocht. Maar daarom worden er deelovereenkomsten gesloten waarin je aanvullende of afwijkende voorwaarden kunt stellen. In een opdracht van een jaar zou ik altijd wel proberen een opzegclausule te hebben, Dan de reiskosten.. Grote kans dat in de aanbesteding ook staat dat er geen reiskosten worden vergoed en dat er een tarief incl reiskosten wordt verwacht. Dat zie je veel in aanbestedingscontracten want men zoekt naar zo eenvoudig mogelijke voorwaarden. En voor werkzaamheden op een vaste locatie is het vrij eenvoudig in het uurtarief te verwerken. Je weet immers hoeveel afstand er naar de vaste werkplek is. Ik heb ook gewerkt voor organisaties die geen reiskosten vergoeden en waar ik toch 1-3x per week op een andere locatie moest zijn. Toen ik het probleem voorlegde dat reiskosten alleen voor woon-werk incl zijn, accepteerde de opdrachtgever vrijwel meteen mijn voorstel dat ik reistijd mocht rekenen. En als je even snel rekent dan is reistijd altijd veel beter dan die paar centen per km en in eigen tijd reizen.. Verder heb ik nog nooit een opdracht geweigerd omdat de reiskosten te mager waren, dat is een snelle rekensom.. de kosten die je niet krijgt staan niet in verhouding tot de omzet die je verliest, want tenzij je koerier of vertegenwoordiger bent zul je als zzp-er per dag echt niet meer dan 200km maken want opdrachtgevers huren je niet in om tussen (vergader)locaties heen en weer te rijden dus dat gebeurd hooguit een paar keer per week.. Dus reiskosten zijn heel goed te overzien. Dan de betaaltermijn 45 dagen.. Als het om een overheidsopdrachtgever wen er maar aan, want zelfs als ze 30 dagen beloven halen ze dat zelden.. De voorwaarde dat urenstaten getekend moeten zijn is standaard, dat geldt zelfs voor uitzendkrachten. Dat hangt samen met de aard van de overeenkomst, zonder goedkeuring van de uren is er geen zekerheid over acceptatie van de factuur door de eindklant. Ook voor betaaltermijnen geldt. ik heb nog nooit een opdracht geweigerd omdat de betaaltermijn te lang was.. Tuurlijk heb ik ook het liefst na 14 dagen mijn geld, maar ik ga er een opdracht van een jaar met een omzetwaarde van 100k+ niet voor laten lopen en ik ga er ook geen uren onderhandelingen over voeren en al zeker niet nog eens 3% inleveren om sneller betaald te krijgen. Qua onderhandeling zou ik al mijn energie stoppen in het dichten van die marge tussen jou tarief en het eindtarief, daar is echte winst te halen om 2 redenen.. 1. 10 euro per uur erbij levert je een veelvoud op van gaan zitten steggelen over wel of geen reiskosten en na 45 of 30 dagen betaald krijgen. 2. 9 van de 10 keer krijg je de eindklant wel mee, die vind zo'n marge net zo belachelijk, die voelt zich ook "opgelicht" als de opslag 100% is. (ook al mag het volgens het aanbestedingscontract wel, vrijwel elke inkoper of recruiter vind het teveel) Werken voor opdrachten die zijn aanbesteed is een andere tak van sport dan jezelf (direct) verhuren aan kleinere opdrachtgevers of niet aanbesteed werk in vrije concurrentie tussen intermediairs, daar voelt men prijsdruk om niet te duur te zijn ten opzichte van de concurrent. Bij een aanbesteedtraject is er 3-9 maanden onderhandeld over de voorwaarden, dat kost een vermogen, dus moet terugverdiend en je hebt de garantie als intermediair dat je exclusiviteit hebt, eventueel met 2 of 3 concullega's maar je weet wie dat zijn en jullie weten allemaal dat er geen anderen onder je duiven kan schieten dus niemand gaat met tarieven concurreren. Je moet als zzp-r niet te kleinzerig zijn over wat ongunstiger voorwaarden en dat afwegen tegen de opbrengst. WAnt als jij het onderhandelingsspel over het tarief gaat snappen kun je een hoop meer verdienen. Ik snap dat zo'n eerste ervaring wat schokkend kan zijn.. maar je weet nu dus wel hoeveel marge er op kan zitten. Ik vraag ALTIJD wat het eindtarief zal zijn.. De bureau's die dat niet willen zeggen, daarvan weet ik dat het teveel is en dat ik dus lastig moet doen over het tarief en desnoods de eindklant voor mij moet winnen om in te zetten in de strijd als dat nodig is.. Veel bureaus zeggen wel wat het eindtarief wordt en dan is het vaak ook al redelijk of je weet meteen hoeveel ruimte er is om jou tarief omhoog te krijgen.
  2. \ Sorry hoor Bob, maar met jou reacties sla je de plank mis.. De situaties zijn volstrekt onvergelijkbaar. Natuurlijk is het logisch dat jij niet accepteert dat DJ's om jou heen gaan immers verhuur jij ze steeds voor 1 avond voor 1 bruiloft of partij. als ze om jou heen gaan heb jij niets. Bij jou heeft een DJ belang met een goede relatie met jou. Bij een inhuurcontract van 1 jaar heeft de zzp-er 1500-2000 uur direct contact met de eindklant en misschien 20 uur per jaar met de intermediair. De inspanning die een intermediair levert voor 1 opdracht van een jaar zal ca 20-80 uur zijn, uurtje per maand om de urenbriefjes en facturen te verwerken en af en toe contact met de eindklant en zzp-er over hoe die samenwerking loopt. obv de cijfers die holadeezzp eerder noemde gaat de intermediair een marge van 70 euro per uur, daarmee wordt zijn fee voor deze opdracht tussen de 105.000 en 140.000 euro. voor 20-80 uur werk. Om dat even te vergelijken met jou andere activiteit (webbouwer) en de topics die we hier hebben over bedrijven die 48 x200 euro durven te vragen voor 5 landingspagina's, daar vallen we als HL leden over mekaar heen om dat te kwalificeren als oneerlijk zaken doen waar de overheid wat aan zou moeten doen. Voor mij is 105.000 euro vragen voor het doorschuiven van wat CV's en het voeren van wat selectiegesprekken en gemiddeld genomen ca 40 uur besteden aan het invullen van een opdracht van een jaar van dezelfde categorie. je praat dan over een uurtarief van boven de 2000 euro. Een intermediair moet ook heel veel "niet declareerbare uren" maken, daarom is een marge van 15% op een opdracht van een jaar ook best veel, maar wel redelijk. dat komt in dit voorbeeld neer op een fee van 15 tot 20 duizend euro. Dat lijkt mij MEER dan genoeg om alle kosten van de intermediair te dekken. Ik gun intermediairs echt hun deel.. maar wel binnen het redelijke en de tarieven die ik vraag en krijg ben ik ook altijd meer dan tevreden mee. Maar dit soort excessen kaart ik wel aan en dan interesseert het me echt niet of die intermediair mij nog terugvraagt of niet, het is niet relevant, het gaat erom of de eindklant mij terugvraagt.. Die intermediair slikt zijn trots wel in als er weer een opdracht voor 6 maanden uitkomt, daarbij de intermediairs waar ik over spreek worden vertegenwoordigt door werknemers die vaak max 1 a 2 jaar op die functie zitten. Kortom totaal andere tak van sport dan wat jij doet en volstrekt onvergelijkbaar. Ik heb ook met kleine intermediairs gewerkt en die heb ik nooit gepasseerd, maar dat hoefde ook niet want hun tarieven waren redelijk.
  3. En dat is dan meteen de laatste keer dat je voor die intermediair werkt. Ik vind dat dus echt niet kunnen ... Op basis van prijs/prestatie en goed ondernemerschap, kan dat prima. Er zijn overigens legio opdrachtgevers die de intermediair of het uitzendbureau buiten spel zetten. Voor deze intermediair is TS de kip die gouden eieren legt. Er is dus genoeg onderhandelingsruimte, waarbij deze kip om meer voer of om een betere huisvesting kan vragen. Daar komt bij dat de scheidingslijn tussen intermediair en uitzendbureau flinterdun is. De ZZP’er die zijn hele ziel en zaligheid in de handen van een intermediair legt, is eigenlijk gewoon in loondienst bij dat uitzendbureau.
  4. ... en die, niet zelden, aan elkaar gelieerd zijn.
  5. Op zich ga je dat vanzelf wel weten op den duur. Kun je straks nog lachen als je de eerste factuur binnen krijgt zonder BTW (van iemand die gebruik maakt van de OVOB, de nieuwe KOR). Dan weet je het dus helemaal niet meer... krijg je wel een factuur maar staat er geen BTW op. Dat was in ieder geval NIET de reden waarom je geen factuur krijgt. De reden is dat het juridisch gewoon niet nodig is om een factuur te geven. Dat het geld zou kosten om het wel te doen doet er niet toe. Ook verzekeringsmaatschappijen etc. hoeven je geen factuur te geven (maar daarvan krijg je meestal een nota of overzicht). En je motorrijtuigenbelasting voor de zakelijke auto. Je krijgt ook geen factuur als je een bekeuring krijgt. Of een boete van de belastingdienst. Of als je zelf de 0,19 declareert voor zakelijk gereden kilometers met je privé auto. Of als je iets van een particulier koopt. etc. etc. Zo zijn er gewoon een aantal kosten binnen je administratie, waar je geen factuur voor zult hebben. (behalve natuurlijk die bekeuring want die moet je privé betalen )
  6. Als club of vereniging mag je een stuk meer. Maak een club Amici del Limone (vrienden van de citroen) en organiseer eens per jaar een citroenschilavond (Battesimo del Limone) waar dan na een week of vier het resultaat van wordt gedeeld. De kosten worden betaald uit het lidmaatschapsbedrag. Iedereen krijgt een knalgele pij.
  7. Ik heb meegemaakt dat ik de kip met de gouden eieren was en door de intermediair keihard werd 'ontslagen', omdat ik te 'lastig' was (lees: vragen had over het contract). Vanaf dat moment had ik een rechtstreekse overeenkomst (en met terugwerkende kracht) met de echte klant. Ik zou de koppigheid van dat soort mensen niet onderschatten. De bijzonderheid in mijn geval was dat de klant me zelf had gevonden, maar het hele inhuurproces te ingewikkeld vond, en daar een intermediair voor had ingeschakeld. De intermediair hoefde werkelijk niets anders te doen dan mijn urenbriefjes te controleren, mijn facturen te betalen en vervolgens zijn 50% af te tikken. Dit lijkt me niet uitzonderlijk; ik ken verschillende bedrijven die freelanceopdrachten adverteren, maar als je de opdracht krijgt, wordt je via een tussenpersoon ingehuurd. Die 50% kwam ik achter, toen de klant zonder naar mijn tarief te vragen een contract voor ons had opgesteld. Daar stond vast een uurtarief ingevuld. Ik heb ze aangegeven dat er wel wat van dat bedrag afmocht.
  8. Nou blijkt je gebrek aan ervaring. Jouw probleem is niet die eindklant maar de intermediair. De eindklant denkt dat je volgende week begint. Dus die gaat vragen aan de bemiddelaar waar je blijft. Want jij gaat natuurlijk niet beginnen aan een overeenkomst die je door de strot geduwd wordt. Dus nu ga jij als ONDERNEMER aangeven wat je wel goede afspraken vindt. En niet als WERKNEMER mopperen en klagen. Sterkte... (en welkom op HL)
Deze erelijst is ingesteld op Amsterdam/GMT+02:00

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.