• 0

slimme energiemeters - een kans?

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik vraag me echt af of ik wel zo blij met die slimme meter moet zijn.

In het artikel op de website lees ik dat er allerlei zaken op afstand mogelijk zijn. In hoe verre zijn die slimme meters fraudegevoelig of kan iemand ze op afstand hacken? Dat lijkt me toch wel iets wat de consumenten willen weten. Natuurlijk wanneer blijkt dat die slimme meters wel te vertrouwen zijn kan het een nuttige aanvulling worden om mensen bewuster van energieverbruik te maken.

www.abcora.nl

Link naar reactie
  • 0

Slimme meters hebben de toekomst. Als de consument continue ziet wat hij/zij verbruikt, wordt er slimmer met energie consumptie omgegaan. Dat scheeld tientaal procenten in het energie verbruik. Met de stijgende energieprijzen en de stijgende zeespiegel in het achterhooud, voorspel ik dat over tien jaar meer dan de helft van de huishoudens aan verbruiksmanagement doet en dus een slimme meter heeft.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het nu een opgelegde kwestie en gaan er elke ronde twee miljoen huishoudens over op slimme bemetering.

 

De minister wil de uitrol van slimme meters over Nederland in drie perioden van 2 jaar tot stand brengen.

 

Waarschijnlijk zullen de energiebedrijven de bijpassende info ter beschikking stellen, maar een slimme info-makelaar (e-mate) kan daar waarschijnlijk iets meer mee doen. Ik noem maar wat: een wekelijkse email/sms met info over je verbruik en of dat een hogere of lagere rekening tot gevolg heeft. Op die manier kan je wellicht vele huishoudens in een mailbestand krijgen, gekoppeld aan een portal met bv info over energievriendelijke apparatuur. Dat vinden de energiebedrijven misschien niet leuk, maar die deelnemers hebben je daartoe gemachtigd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Slimme meters hebben de toekomst. Als de consument continue ziet wat hij/zij verbruikt, wordt er slimmer met energie consumptie omgegaan. Dat scheeld tientaal procenten in het energie verbruik.

 

Enig idee waarom mensen dan een tiental procent gaan besparen?

 

Ik kan me niet voorstellen dat men besluit toch maar geen koffie meer te zetten of te stofzuigen zodra blijkt dat het apparaat echt 1000 watt of meer verbruikt.

 

Maar het is uiteraard leuk als je kunt zien wat je stroomverbruik zoal doet zonder de hele dag naar die draaischijf te staren. Als de data er toch al zijn denk ik wel dat het mogelijk gemaakt zal worden die online in te zien - waarschijnlijk via de site van het energiebedrijf aangezien die verbruiksdata uit de meter vermoeddelijk over het electriciteitsnet zelf gaan.

Link naar reactie
  • 0

Slimme meters hebben de toekomst. Als de consument continue ziet wat hij/zij verbruikt, wordt er slimmer met energie consumptie omgegaan. Dat scheeld tientaal procenten in het energie verbruik.

 

Enig idee waarom mensen dan een tiental procent gaan besparen?

 

Ik kan me niet voorstellen dat men besluit toch maar geen koffie meer te zetten of te stofzuigen zodra blijkt dat het apparaat echt 1000 watt of meer verbruikt.

 

Stofzuigen en koffie zetten verbruikt ook niet zoveel. Maar als mensen ineens zien dat er 's nachts 200W verbruikt wordt aan standby verbruik (580 kWh op jaarbasis), of ze ontdekken dat sinds de aanschaf van electrische vloerverwarming voor de badkamer de rekening toch wel erg omhoog schiet, gaan ze misschien dingen echt uitzetten of opletten bij de aanschaf van nieuwe apparatuur.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb eens een ideetje gehad voor het aanpassen van analoge meters in een digitale zonder dat je al de meters hoeft te vervangen; een kwestie van een opzetstuk op je meters (elektra/gas/water) en slim meten zonder camera met OCR of i.d..

De digitale pulsgebaseerde meters geven overigens niet zo'n hoger resolutie, zodat slimme applicaties van energie-meting waarbij je snelle veranderingen kunt detecteren niet echt van de grond zullen komen (maar misschien maak ik het wel te moeilijk).

Vervanging van de meter is nu natuurlijk relatief duur (o.a. omdat er een monteur ingezet moet worden) en door het wachten op het bereiken van de levensduur van de meters zullen sommige gebruikers nog lang verstoken blijven van digitalisering.

Heb verder niets met het idee gedaan. Misschien toch eens een protootje bouwen als ik die omzetten hoor, en dat is nog maar in Nederland.

 

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0
Vervanging van de meter is nu natuurlijk relatief duur (o.a. omdat er een monteur ingezet moet worden) en door het wachten op het bereiken van de levensduur van de meters zullen sommige gebruikers nog lang verstoken blijven van digitalisering.

 

Plan is (zoals reeds aangegeven) om de komende zes jaar elke twee jaar twee miljoen huishoudens van nieuwe meters te voorzien. Eind september zou daarover onderhandeld zijn met de energiebedrijven. Misschien dat er een kink in de kabel is gekomen, zoniet: dan ben je veels te laat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het ook wel lastig om op de hoogte te zijn van dergelijke aanstaande veranderingen. Ik had dit idee een jaar of 4 geleden; ben letterlijk tussen kerst en nieuwjaar naar m'n energieleverancier gestapt om de interesse te polsen, maar dit gesprek liep op niets uit.

{Je kunt zeggen dat het mijn schuld was, mensen die me kennen weten dat ik geen prater ben en een ondernemersplan, daar dacht ik helemaal niet aan.}

 

Moet je dan meer energie stoppen in een idee wat minimaal een half jaar ontwikkeltijd vergt en er op een andere manier een grotere zekerheid op levensonderhoud is?

Sorry hoor, maar ik baal van een dergelijk antwoord, lekker makkelijk en een beetje hard.

Terwijl het toch bij een innovatieplatform als dit er juist om het stimuleren van creatieve oplossingen gaat.

Serenity systems design

www.serenity.nl

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar is het onderwerp via de politiek bij de energiebedrijven op de agenda gezet. Ik weet ook niet wanneer precies, maar nu zou het behoorlijk snel moeten gaan. De kosten/baten afweging (inclusief versnelde afschrijving en plaatsing) is twee jaar geleden door Senter/Novem gemaakt.

 

Enfin: ik zeg niet dat je hebt zitten slapen, alleen dat het onderwerp in een stroomversnelling is geraakt. Misschien kunnen we uitvinden voor welke technologie gekozen is en waarom. Als er al gekozen is...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo'n ouderwetse meter zou je kunnen aflezen aan de draaischijf, met een 'oogje' oid moet dat zwarte stukje wel in beeld te krijgen zijn.

 

... gaan ze misschien dingen echt uitzetten of opletten bij de aanschaf van nieuwe apparatuur.

 

Voor nieuwe apparatuur heb je toch die energie-labels? Anders is het eigenlijk ook te laat als je het apparaat al geplaatst hebt en er dan pas achterkomt (al kun je als consument er in principe meestal wel mee terug).

 

Maar deze actie zal inderdaad wel politiek aangestuurd zijn, energiebedrijven hebben er wel baat bij omdat ze geen meters meer hoeven te controleren, maar of dat tegen de investering opweegt is de vraag - zeker als consumenten ook online meterstanden kunnen inkloppen en dergelijke is controle alleen fraudepreventie.

 

Eigenlijk zijn electraleveranciers maar rare kwiebussen, vaak proberen ze mensen energie te laten besparen. Das zoiets als een Ikea die zegt dat je vooral geen nieuwe meubels moet kopen.

Link naar reactie
  • 0

Wat gebeurt er eigenlijk met die meters als de stroom uitvalt. ;D

 

Ow een back up batterij, ja inderdaad.

En die worden om de twee jaar vervangen zeg je.

Ah dan kunnen gelukkig de meteropnemers ook aan het werk blijven.

Fatsoenlijke systemen hebben geen backupbatterij meer nodig hoor, en zelfs dan zou die pas leeg zijn als je 2 jaar zonder stroom zit... Wordt dan inderdaad wel hoog tijd dat er eens een mannetje langskomt ;)

White Bream voor elektronica ontwikkeling
Link naar reactie
  • 0

 

Goh, lees net bij het Energiecentrum dat de beoogde deadline voor een overeenkomst niet gehaald is. Ze steggelen nog over normen (NEN in de maak) en over de marktverdeling.

 

Geen convenant over metermarkt, afspraken in de maak

 

08/11/2006

 

Er komt geen convenant over de metermarkt. "Van die constructie is uiteindelijk afgezien, omdat het wetgevingstechnisch niet kon. Je kunt met een convenant wel aanvullen op wetgeving, maar je kunt niet tegen bestaande wetgeving ingaan", zegt Energiened-woordvoerder Sjoerd Marbus tegen Energeia. Er wordt volgens hem verder gewerkt aan afspraken over de invoering van de slimme meter. Het is niet duidelijk wanneer die er gaan komen

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Maar toch zijn er afspraken gemaakt, zie deze publicatie over NTA 8130. Die voorzien in een communicatiepoort die het mogelijk maakt data door te sturen 'naar derden'.

 

Kijk, dat bedoel ik nou. Je hebt een landelijk operende installatieservice nodig, maar daarna kun je dagelijks / wekelijks / maandelijks met je klant kletsen over zijn energieverbruik. Lijkt me iets voor een grote winkelketen, een uitgever of zelfs een omroep. Of zelfs voor Philips. Zeker omdat in 2008 iedereen in Europa zo'n ding moet hebben.

 

Of zie ik dat verkeerd?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Nog even over de connecties. Voorstel is om de nieuwe meters te voorzien van een RF-poortje of bluetooth, maar er zijn critici die liever met LIN werken. Ergens in januari wordt die knoop doorgehakt.

 

Belang is dat er straks een apparaatje naast of bij de meter gehangen kan worden, die de consument helpt bij slim electriciteitsgebruik.

 

Nog even ter herinnering: binnen nu en vijf tot tien jaar uitrol over alle huishoudens in Nederland. Plug er wat extra technologie in en iedereen heeft draadloos internet. Of zoiets.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.