• 0

Licht onderscheidende bedrijfsnaam

Beste mensen, bij deze een vraagje over een nieuwe te voeren bedrijfsnaam. Heb al in het forum rondgekeken voor een bevredigend antwoord, maar heb deze niet kunnen vinden. Vandaar mijn vraag.

 

We zijn bezig met de startup van een nieuwe onderneming en willen waarschijnlijk een naam gaan gebruiken die lijkt op de merknaam van een reeds bestaande dienst. Deze betreffende dienst heeft, ook al bevind deze zich in een andere branche, toch wel een kleine overlap met de werkzaamheden die wij gaan verrichten.

 

Is het voor ons mogelijk om een naam als (fictieve voorbeeldnaam!) Dr. Nicely te gaan voeren als iemand anders al de naam Dr. Nice voert? Of moeten we daar toestemming voor vragen bij deze andere partij?

 

Ik hoop dat iemand me een antwoord op deze vraag kan geven.

 

Mvg

 

Wouter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Even los van of het mogelijk is, waarom wil je dat doen?

 

goede vraag inderdaad!

 

Laatste recente rechtzaak die mij is bijgebleven was tussen:

LeasePlan vs LeasePro . Allebei zitten ze in de leaseauto's.

 

Leaseplan was procedure gestart omdat het teveel leek op hun naam, logo, etc. Ze kwamen met een kruiwagen vol binnen over hun merknaam. Ze hebben de rechtzaak gewonnen.

 

Het risico om bij een startup tijd & geld kwijt te zijn aan dat soort procedures lijkt mij niet wenselijk ??? ::)

 

Succes met de startup

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties!

 

Voor de duidelijkheid: het bedrijf dat de dienst verleent die qua naam overeenkomsten vertoont met de door ons gewenste naam is zeker geen concurrent en bevindt zich dan ook in een andere branche. Wij zijn bijvoorbeeld producenten van touwspringsets en in dit voorbeeld zou je kunnen zeggen dat zij touwspringtoernooien organiseren. We zijn dus geen concurrenten, maar hebben wel een raakvlak. In hoeverre gaat mijn eerdere vraag in dat geval op?

Link naar reactie
  • 0

Ga eens bij de Kvk langs en bespreek de naam.

Vraag bij voorkeur naar de specialist op het kantoor. De 1e lijns hebben ook een mening, maar die willen nog wel eens verschillen...

Ieder Kvk heeft volgens mij een expert in dienst met de benodigde juridische kennis op het gebied van de handelsnaamwet.

Bereid jezelf voor! Hier de link naar de wet:

 

http://wetten.overheid.nl/cgi-bin/deeplink/law1/title=HANDELSNAAMWET

 

De toegedane mening vande Kvk is overigens altijd adviserend maar nooit bepalend

 

succes

Link naar reactie
  • 0

Doet mij denken aan een zaak tussen Ago (sigarenfabriek) en Agio (uitzendbureau). Of beiden nog bestaan weet ik niet maar Agio heeft de naam mogen veranderen.

 

Niet in dezelfde business, geheel ander logo en huisstijl. Toch verloren door Agio omdat Ago al veel langer bestond.

Link naar reactie
  • 0

Interessant voorbeeld Astron!

 

Het klinkt erg drastisch doordat marktsegment en huisstijl uiteen liggen, zoals je beschrijft. Het is natuurlijk wel zo dat de handelsnaam erg kort is en dat de namen heel erg op elkaar lijken, ze klinken zelfs nagenoeg hetzelfde. Ik kan mij dan ook wel voorstellen dat dit niet mag.

 

Philips had laatst in het merkenrecht met de nieuwe Aurea TV een ander interessant voorbeeld. In eerste instantie wilden ze het de naam Aura geven (als je het product kent snap je waarom), maar deze was al vergeven en daartegen kan zelfs Philips dus niet op!

Het is overigens grappig dat de Aurea tv in de volksmond steeds vaker (onbewust) aura wordt genoemd:)

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen, bij deze e

 

We <...> willen waarschijnlijk een naam gaan gebruiken die lijkt op de merknaam van een reeds bestaande dienst. Deze betreffende dienst heeft, ook al bevind deze zich in een andere branche, toch wel een kleine overlap met de werkzaamheden die wij gaan verrichten.

 

 

Het is geen toevallige overeenkomst. Je wil je associëren met dat merk en dat is precies waarom je verwarring kan veroorzaken in de markt: het criterium waaraan merkinbreuk afgemeten wordt. Nou wil je weten hoeveel afstand noodzakelijk is. Zoveel dat de originele merkeigenaar niet eens doorheeft dat je op zijn reputatie leunt.

 

Als je veel geld hebt, is dat uiteraard minder een probleem. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

De energie die je steekt in het gemanoeuvreer in de marge kan je ook besteden aan het bedenken van een onderscheidende naam ;)

Bovendien: nu lijkt het nog in je voordeel misschien om met die andere (sterk merk?) geassocieerd te worden, totdat over een tijdje die andere partij voor jullie wordt aangezien en de verwarring twee kanten op werkt.

 

Link naar reactie
  • 0

Het wordt pas echt lastig als de andere merknaamhouder eerst even afwacht of je succesvol wordt en dan de rechten op de naam claimt.

 

Sancho

Sancho is de realistische tegenhanger van de dromende Don Quichot, die reuzen zag in windmolens :: In zekere zin is Sancho een pragmaticus die met beide benen op de grond staat en Boerenslim.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad handig om een paar voorbeeldcases te lezen.

 

Het is zeker niet het geval dat we op een ander merk willen leunen. We hebben geen enkele reden om dat te doen zelfs. De bestaande naam is die van een kleine dienst die door een bedrijf met een heel andere naam (en doelstellingen!) wordt gevoerd.

 

We zijn al een tijdje bezig met het bedenken van geschikte namen, maar steeds nadat we iets hebben bedacht blijkt er tijdens de researchfase een soortgelijke naam al ergens te worden gebruikt.

Omdat we onze werkzaamheden niet willen beperken tot binnen de Nederlandse grens moeten we ook rekening houden met heel veel andere internationale bedrijfsnamen en dan blijkt het best lastig te zijn om een goede naam te vinden.

 

Nu doet het bedrijf alsof zij de naam van de dienst hebben geregistreerd als merk, maar een simpele check wijst uit dat dat niet zo is. Ook bij de kvk staat de naam niet als zodanig geregistreerd. Dat wijst in ons voordeel zou ik zeggen. Toch gebruiken ze de naam al een aantal jaar dus vermoed ik dat ze daarom wel enige rechten hebben op het gebruik daarvan. Wie weet hier het fijne van?

Link naar reactie
  • 0

Een merknaam krijg je door hem te voeren, als het andere bedrijf de naam niet geregistreerd heeft maar wel al een poosje duidelijk voert en daardoor herkenbaar is geworden door zijn naam/logo dan staat dat bedrijf sterker dan jullie.

 

Registreren is leuk maar als je een merknaam registreerd en er vervolgens niets mee doet verlies je het van een ander die dezelfde naam niet registreerd maar wel duidelijk voert.

 

Veel succes met het verzinnen van een goede naam!

 

Karen

Link naar reactie
  • 1

 

Je kan lang of kort zeuren over je rechten en plichten, maar dat maakt allemaal niks uit. Als je een merknaam gaat voeren die door een ander als inbreuk op zijn recht beschouwd kan worden, loop je het risico dat je vroeger of later een brief van een advocaat ontvangt. Ben je bereid en in staat om hen van repliek te dienen? Dat risico moet je inschatten. Als het zover is, helpt het namelijk niet om te zeggen: 'twee jaar geleden zei iemand op HL zus en zo..." Dan zul je zelf voor je zaak moeten vechten. Ben je daar niet toe bereid of heb je de centjes niet, dan kun je beter voortijdig al uitwijken door een andere naam uit te zoeken.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk persoonlijk dat je alleen maar die naam kan/moet gebruiken als de naam ook een soort algehele beschrijving van je werkzaamheden/product inhoud.

 

Als jij online stoeptegels wil verkopen en je naam "Onlinestoeptegels BV" zou gaan worden, heb je geen problemen met een betonbedrijf die onder andere stoeptegels op internet verkoopt met de naam "Stoeptegels Online". De namen dekken in beide gevallen de lading en zijn niet exclusief te claimen. Het zou zelfs kunnen zijn dat "Onlinestoeptegels BV" door KvK niet wordt ingeschreven, vanwege die algemeenheid. Noem je je berdrijf "Wouterr Onlinestoeptegels BV", mag het weer wel en kan je je naar buiten presenteren als "Onlinestoeptegels" met onlinestoeptegels.nl als domeinnaam.

 

In Amstelveen zit een winkel in computerspelletjes die heet Games 'r' Fun. Toen de eigenaar zich inschreef bij KvK waren er al twee ondernemers die Games 'r' Fun gebruikte. Zijn bedrijfsnaam voluit is Games 'r' Fun . Hij is met deze mensen gaan samenwerken (gezamleijk bedrukte tasjes en bonneboekjes etc.). Ze voerden ook hetzelfde logo.

Enkele jaren geleden heeft Toys 'r' Us stevige brieven geschreven dat ze met de naam Games 'r' Fun moesten stoppen. Een van de twee andere heeft zijn winkels verkocht aan Bart Smit (die heeft ze gesloten) en de andere is een andere naam gan voeren.

De winkel in Amstelveen heet nog steeds Games 'r' Fun. Toys 'r' Us heeft van de rechter geen gelijk gekregen.

Is mischien niet helemaal een passen voorbeeld maar wilde hem je niet onthouden.

Link naar reactie
  • 0

Naast alle gehoorde argumenten is er nog iets wat je goed moet bedenken: Ook al zouden de twee merken in verschillende classificaties geregistreerd staan, maar er zou voor het publiek door het overlappende karakter van de twee merken verwarring kunnen ontstaan (en dit is het argument wat de andere merkhouder zeker zal voeren), dan kijkt de rechter naar de mate van kwaadwillendheid dan wel opzet.

 

Met andere woorden: als de andere merkhouder aannemelijk kan maken (let op, hij hoeft het niet eens te bewijzen) dat je dit andere merk hebt laten registreren om niets anders dan te kunnen profiteren van de naamsbekendheid van de ander, ben je gewoon de sjaak.

 

Juist voor dit soort dingen heeft de wetgever de termen "redelijkheid en billijkheid" en de term 'in de geest van de wet" ingevoerd.

Link naar reactie
  • 0

Nu doet het bedrijf alsof zij de naam van de dienst hebben geregistreerd als merk, maar een simpele check wijst uit dat dat niet zo is. Ook bij de kvk staat de naam niet als zodanig geregistreerd. Dat wijst in ons voordeel zou ik zeggen. Toch gebruiken ze de naam al een aantal jaar dus vermoed ik dat ze daarom wel enige rechten hebben op het gebruik daarvan. Wie weet hier het fijne van?

 

Hoe doen zij dit dan? Gebruiken ze TM of het registered symbool?

 

Deze zijn in de meeste gevallen niks waard. Het wordt door het octrooibureau als misleidend gezien om ze te gebruiken.

In Amerika is het overigens een ander verhaal

 

Het antwoord van Twalevel kan ik mij trouwens helemaal in vinden +1

Link naar reactie
  • 0

creatief zijn en een andere onderscheidende naam bedenken! Voor jezelf een hele rust en bespaart je een hoop geld en gezeur in de toekomst. Het is duidelijk dat zij de naam het eerste gebruikten, dus je staat dan vrij zwak mocht het tot een juridisch conflict komen.

 

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Nu doet het bedrijf alsof zij de naam van de dienst hebben geregistreerd als merk, maar een simpele check wijst uit dat dat niet zo is.

 

Volgens mij kun je ook een merk niet alleen voor Nederland vastleggen maar moet je een Benelux merkregistratie doen. Heb je dat al gecheckt?

 

Verder is het volgens de wet zo dat ook al staat je naam niet geregistreerd en je wel kan aantonen dat je deze naam al echt jaren gebruikt jij het meeste recht op die naam hebt.

 

Zo heeft een bekend kledingmerk met miljoenenomzet zijn naam moeten veranderen omdat een klein winkeltje/bedrijfje de betreffende naam al veel eerder voerde..

 

 

 

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kun je ook een merk niet alleen voor Nederland vastleggen maar moet je een Benelux merkregistratie doen. Heb je dat al gecheckt?

 

Verder is het volgens de wet zo dat ook al staat je naam niet geregistreerd en je wel kan aantonen dat je deze naam al echt jaren gebruikt jij het meeste recht op die naam hebt.

 

Zo heeft een bekend kledingmerk met miljoenenomzet zijn naam moeten veranderen omdat een klein winkeltje/bedrijfje de betreffende naam al veel eerder voerde..

 

Merkregistratie is standaard geldig voor de hele Benelux.

 

Wat het laatse voorbeeld betreft gaat dat (helaas) niet altijd op.

Ik ken namelijk een schildersbedrijf dat al bestond ver voordat Sikkens verf begon te maken.

Het schildersbedrijf heeft uiteindelijk onder druk van Sikkens en de rechter de naam moeten veranderen.

 

Persoonlijk zie ik weinig in tegen een ander merk aan leunen.

Het "voordeel" keert zich naar mijn idee al snel tegen je.

Het werd al gezegd, rechtszaken vanwege de verwarring die er bij de klant kan ontstaan. Het eigenlijk niet hebben van een eigen identiteit en daar aan bouwen. Als je aanleunmerk ineens ernstig in opspraak raakt zal dat ook op jou reflecteren. En mocht je toch succesvol worden dan heb je opnieuw kans dat je door een rechtszaak de investeringen in de "jouw" naam alsnog kwijt bent.

Link naar reactie
  • 0

Zo heeft een bekend kledingmerk met miljoenenomzet zijn naam moeten veranderen omdat een klein winkeltje/bedrijfje de betreffende naam al veel eerder voerde.

 

Bron of link?

 

Heb niet echt een bron, maar volgens mij moest capstar zijn naam veranderen omdat er al een merk cap jeans was.

 

Verder vond ik net nog een voorbeeld:

 

T-shirts met Kane verboden:

 

DEN HAAG - Kane mag niet langer T-shirts verkopen met de naam van de band daarop. De kortgedingrechter in ...

 

... Den Haag bepaalde dat donderdag nadat kledingfabrikant Karl Kani de zaak aanhangig had gemaakt.

De shirts met KANE erop vormen een merkinbreuk op KANI, die zijn naam op vergelijkbare wijze op shirts zet. Kane moet 5000 euro betalen voor iedere dag dat de band zich niet aan de uitspraak van de rechter houdt en 500 euro per T-shirt waar toch KANE op staat.

De rechter stelt dat de ,,auditieve en visuele overeenstemming tussen het merk KANI en het teken KANE evident zijn.''

 

 

 

 

 

 

 

 

 

http://www.b2bcontact.nl is een online ondernemersnetwerk. U kunt met dit ondernemersnetwerk gratis online netwerken en zo andere ondernemers ontmoeten. Lid worden is gratis en kost maar een minuutje van uw tijd en kan op http://www.b2bcontact.nl/lid-worden

 

http://www.b2bprojects.nl - B2B website

Link naar reactie
  • 0

Er mag heel veel, veel meer dan ik voor mogelijk had gehouden. Er wordt niet alleen gekeken naar het woord maar ook naar het beeldmerk, de verpakking en zelfs naar het type koper.

Zo mag Idea naast Ikea. En CaféPlusCo naast CaféPlus. Canei naast Galilei (beide licht mouserende wijn).

 

Bron: http://www.ribbert.com/index.php?go=nieuws-merkenrecht

Link naar reactie
  • 0

Ebeltjed: je helpt vragenstellers van de wal in de sloot door vage verhaaltjes op het forum te zetten. Kan best zijn dat je gelijk hebt, maar ga dan even op zoek naar verifieerbare bronnen. We gaan ervan uit dat hier echte ondernemers met echte vragen komen, dus die willen we bij voorkeur serieuze antwoorden geven. Dus als je enig idee hebt wie dat miljoenenbedrif was dat zijn naam moest veranderen op aandringen van een klein winkelbedrijfje...

 

CAP en Capstar zijn ook niet verifieerbaar. Kan het iets met GAP geweest zijn? Je hebt waarschijnlijk ooit ergens iets gehoord of gelezen, maar als je niet kan aangeven wie of wat hebben we daar niet zoveel aan - ik help wel effe zoeken. 8)

 

G-Star versus Beneton misschien? Dat was een kwestie over het ontwerp van een paar broeken...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat uit de diverse reacties twee dingen duidelijk zijn geworden voor de topicstarter nl. dat het bij de naamskeuze verstandig is het direct goed te doen en dat het niet mogelijk is hem hier concreet te adviseren wat hij wel of niet mag, zeker niet zonder te weten om welke namen en activiteiten het gaat.

 

Mijn advies: betaal een deskundige op dit gebied voor een advies. Je kunt vooraf aangeven dat jij bijvoorbereld maximaal 2 uur wilt betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 77 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.