• 0

Help, mijn jonge onderneming (ca 6 mnd) dreigt onderuit te gaan (herenmode)

Hallo Iedereen,

 

Ik heb eigenlijk al regelmatig -als gast- hier zinvolle topics doorgepluist. Inmiddels ben ik sinds jan'08 officieel 'ondernemer' en sinds april'08 'operationeel' .

 

Ik leef hier veel topics, met daarin formele zinsopbouw, hoop dat het geen probleem is als ik gewoon informeel blijf? ;)

 

Goed, ik ben een 27jarige Hagenaar en ben dus sinds dit jaar ondernemer in een midden grote stad in de randstad. Ik heb daar op een mooie locatie (A1/A2) een Heren Mode zaak geopend. Met hoog segment, casual & trendy merken, richt ik mij op een specifieke doelgroep. Leeftijd varierend van ca. 20+ tot eind 30. Uiteraard heb ik ook jongere en iets oudere klanten, maar dit is de core 8).

 

Ik heb geen directe concurrent, sinds er in deze stad; 1. weinige hoog segment heren mode winkels zijn en 2. géén enkele casual zaak in het hoogsement aanwezig is. Daarnaast voer ik een merkenpakket die, buiten 1 brand, binnen de Gemeente **** exclusief bij mij te verkrijgen is

Assortiment bestaat uit bovenkleding (shirts/polos/truien/overhemden & Jeans) tot en met schoenen(sneakers), ondergoed en accesoires.

 

Tot hier even geprobeerd een duidelijke beeld van de onderneming te creeeren.

 

Goed, ik heb de onderneming gestart met een klein deel eigenvermogen en een bedrijfsfinanciering (rekeningcourant) bij de ING, voor >50k.

 

De eerste 6,7 maanden zijn zwaar geweest, moeilijk begin, wat óók ermee te maken had, dat ik in de zomer collectie nog relatief weinig van mijn beoogde hoog segment merken had(ca. 30%), deze moeten namelijk bijna 1 jaar vantevoren bij de verschillende agentschappen van deze merken besteld worden, ik was daar dus ca. 5 maanden te laat voor.

Daarnaast was er een EK, busstaking (belangrijke bron van klanten op mijn locatie) en sprake van een financiele crisis (nog steeds) waardoor consumenten ook minder snel consumeren, zeker in het hoog segment.

 

Positieve zijde van het eerste halfjaar dat ik bezig ben, is het feit dat de omzet wél iedere maand weer groeit, met kleine stappen (tussen de ca, 10-20%), maar toch!

 

Goed, maar tegelijkertijd is het probleem van het achterblijven van voldoende omzet, dat ik niet genoeg gereneer om mijn inkoop te kunnen betalen.

Om dit reden heb ik acuut geld nodig, dit doorbesproken met de boekhouder en samen een prognose voor 2008-2010 gemaakt, hierin vanuit gegaan dat groei op dezelfde tempo doorzet en dan ziet de toekomst er gewoon rooskleurig uit!

Met de (positieve) feedback van de boekhouder en de 2,5 jaar prognose onder de arm richting de bank gestapt,maar deze weigert na 6 weken (!!) bedenktijd de aanvullende financiering :( :-[

 

Nu ben ik dus in paniek, zonder de aanvullende financiering kan ik mijn inkoop niet betalen, wat behalve problemen oplevert met deurwaarders (nog niet gebeurt!) e,d ,maar ook dat de leveranciers de leveringen voor de nieuwe collecties stopzetten. :'(

 

En mijn vraag is dan ook; Hoe nu verder? Ik weet van de borgstelling vanuit de staat voor startende ondernemers, volgens mij kan ik zelfs proberen een borgstelling bij desbetreffende gemeente te halen (BZB), ik heb eventueel mijn koophuis als onderpand en mijn vrouw is gewoon full time werkzaam. Mijn enige oplossing die ik kon bedenken was naar andere banken dan mijn huidige bank afstappen, maar gaan die het dan wel goedkeuren, ik ben echt ten einde raad :( :(

 

Sorry voor de lange brij aan tekst, maar ik wilde zo duidelijk mogelijke beeld schetsen van mijn situatie, hoop dat jullie me kunnen adviseren :-\

 

[kopregel gespatieerd - mod]

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 4

En het is weer tijd voor een update. :)

Sinds mijn vorige bijdrage in dit topic hebben we gedaan wat we konden om met acties en een opheffingsuitverkoop en stug volhouden steeds weer genoeg omzet te genereren om de vaste lasten te betalen en daarnaast onze leveranciers tevreden te houden.

En tot nu toe is ons dit steeds weer gelukt ook al vielen de omzetten vaak tegen en kregen we soms wat onverwachte 'hulp' in de vorm van een financiële meevaller.

Voorbeeldje: De in Januari afbetaalde bedrijfsauto raakte in Februari betrokken bij een ongeval en was dus total -loss.

De dagwaarde die werd uitgekeerd is voor een deel gebruikt om de maand Februari kostendekkend te maken en van het overschot is een nette 9 jaar oude gebruikte auto gekocht waar we nu mee rijden. (zonder auto is geen optie de winkel is 20 km van ons huis vandaan)

Ik had al jaren een mooi horloge van 4,5K wat ik gunstig heb verkocht voor 3K om lopende rekeningen te betalen.

Zoals jullie begrijpen is het ons niet gelukt om de omzetten op een niveau te houden wat een snellere afbetaling mogelijk zou maken om in Juni van die 30K af te zijn.

In totaal staat er nu nog 9K (van de 30K in Oktober vorig jaar) aan rekeningen open bij onze leveranciers (een leverancier heeft een garantiestelling van 7K aanvaard m.b.t. een nalatenschap waar 8K inzit) en we hebben geen verdere betalingsproblemen en/of achterstanden.

Kortom, als we de komende 3 maanden deze koers vast weten te houden kunnen we per 1 Juli de winkeldeur met een gerust geweten achter ons dicht trekken.

 

We gaan er dan maar van uit dat er op dat moment nog zo'n 5K bij leveranciers openstaan (waar regelingen voor lopen zolang we omzet draaien met de winkel) en we moeten dan een oplossing zien te bedenken om ze daar zonder regelingen op te laten wachten tot ons huis verkocht is.

Dat staat inmiddels te koop en we hopen het binnen een jaar verkocht te hebben.

Heikel puntje blijft daarnaast het RC krediet van 43K wat de bank waarschijnlijk op zal zeggen zodra ze weten dat we geen winkel meer hebben, ook al is de webshop nog steeds aanwezig.

Die laatste levert overigens geen omzet op (adwords campagne bracht veel bezoekers maar weinig kopers, waarschijnlijk vanwege ons beperkte aanbod en onze redelijk onbekende kwaliteitsmerken) maar is wel waar ons bedrijf uit bestaat dan.

Ook hier geldt dat de verkoop van ons huis geld in het laatje moet brengen om dat ineens volledig in te lossen.

En ik zou het bijna vergeten...we kunnen ook onze inventaris nog verkopen wat ook weer wat geld oplevert dus misschien wordt het in plaats van 5K wel 3K op de laatste winkeldag. ;D

 

Nog even een stukje in algemene zin over de modebranche: Ik weet van collega ondernemers die hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf hebben zitten en al een jaar of langer zonder erover na te denken steeds hun tekorten aanzuiveren vanaf de spaarrekening.

Voor ons was de winkel niet onze enige inkomstenbron en dus kunnen we stoppen en er zonder al te veel kleerscheuren vanaf komen.

Maar ik heb medelijden met collega ondernemers die veel meer geld in hun onderneming steken om maar te kunnen blijven draaien, terwijl ze geen zekerheid hebben dat het op redelijke termijn nog goed komt met het consumentenvertrouwen en hun omzetten.

Op die manier is ondernemen niet leuk meer en zou je er gemakkelijk aan kapot kunnen gaan.....

Mijn advies is dan ook: altijd blijven proberen en als het niet meer gaat hulp zoeken of het hier van je af schrijven.

Dat heeft bij mij tot nu toe prima gewerkt!

 

Tot de volgende update.....

Link naar reactie
  • 3

Even een update na een periode van heel hard werken en heel veel leren.... ;D

Het belangrijkste nieuws: We hebben nu eindelijk toch een financiering rondgekregen bij de Rabobank en zijn inmiddels bijna over naar een ander pand op een veel betere (zicht) locatie! :-K

Allereerst wil ik Marco van den Maagdenberg bedanken voor zijn adviezen én de verwijzing naar MTP accountants.

Dankzij hem en de beide dames van MTP is het ons gelukt om op eigen kracht een veel beter ondernemingsplan op te maken, om daarmee bij de bank te kunnen laten zien dat wij, ondanks de vele negatieve berichten en vooruitzichten, erin geloven dat we het toch kunnen gaan maken met onze kledingwinkel.

Inmiddels zijn er ook een aantal leveranciers bereid gevonden om kredietfaciliteiten beschikbaar te stellen en dus gaan we het zo wel redden als de verwachte omzet er komt, en die gaat er gewoon komen in het nieuwe pand!

Achteraf hebben we er dan ook geen spijt van dat we de BBZ regeling niet hebben gebruikt want de ambtelijke molens waren nu dan nog lang niet uitgemaald..... ;D

 

@Jongambiteus: Ik hoop voor jou dat het nog steeds allemaal naar omstandigheden goed met je gaat en je er ook uitkomt met je onderneming.

Laat anders even weten hoe het er nu voorstaat.......

Link naar reactie
  • 3

We houden inderdaad met alles rekening nu

vandaar ook de aanwezigheid op dit forum: wat zijn onze mogelijkheden / kansen / hoe gaan anderen er mee om?

Tot nu toe zijn we er helaas niet erg veel wijzer van geworden

in de tussentijd blijven we iig ''door-ondernemen'', wat natuurlijk wel inhoudt dat we inderdaad weer leveringen gaan ontvangen terwijl de lopend evoorraad nog niet eens betaald is

 

BBZ hebben we ook aan gedacht alleen hebben we daar accountantsverslagen voor nodig, en je raadt t al; daar hebben we ook een bedrag openstaan, dus die willen pas weer voor ons aan de slag als dat betaalt is.... hoe bedoel je vicieuze cirkel..?

 

HELP

 

 

 

Beste Verkoper,

 

Wij hebben een regeling om de jaarstukken voor je op te stellen incl. aangifte IB. We sturen je dan wel een factuur, maar die hoef je pas te betalen als het weer uit kan (b.v. in de piekperiode in mei). Mocht het helemaal niet lukken dan kunnen we hem kwijt schelden.

Nu vraag je je misschien af, waarom doet die idioot dat? Dat is heel simpel, naast veel geld verdienen willen we ook onze maatschappelijke rol niet vergeten en mensen helpen.

Neem maar contact met me op, als je snel bent heb je deze of volgende week je jaarrekening binnen.

 

Groeten,

 

Johan van den Brink

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 3

Het is inmiddels alweer een hele tijd geleden dat ik op Higherlevel ben ingelogd.

Door de hele situatie rondom mijn winkel ben ik in de afgelopen periode flink ouder geworden....

 

Ondertussen zijn we echter nog altijd open! We liggen weliswaar nog altijd op de intensivecare, maar met geduld van de 'artsen' (lees crediteuren) moeten we 2009 met een kleine verlies (ca. 20k) moeten kunnen afsluiten.

De grootste uitdaging tot op heden was en is het betalen van de inkoop(kleding). we hebben op dit moment nog altijd een kleine 25k van de zomer collectie open staan, bestaande uit 2 grote crediteurs en een 4 tal kleine.

Al deze merken lijken bereid uit te (blijven) leveren ondanks de achterstand, met uitzondering van 1(deze lag vorig jaar december ook al dwars).

 

Vervolgens verwacht ik nog 7k terug van de belastingdienst en heb ik nog 4k debiteuren staan, hiermee kunnen we de achterstand alweer bijna halveren.

 

De omzetten zijn sinds april 2009 goed aan het groeien en komen dicht in de buurt van onze (herziene) prognose voor 2009.

 

Al met al hebben we er op dit punt véél meer vertrouwen erin dan pakweg 4 maanden geleden! Al zijn we erg afhankelijk van de leveranciers én omzetten. Laten we zeggen dat het water boven onze neus gestegen was en nu gezakt is tot aan ze kin ;)

 

Ik probeer nu binnenkort wéér een 2e hypotheek/financiering bij de bank los te krijgen.

Onze omzet(groei) laat heel duidelijk zien dat BBZ en microkrediet het FOUT hadden en dat neem ik ze eerlijk gezegd wel kwalijk, want met een lening van één van deze 2 partijen (van ca. 20-30k), hadden wij de huidige achterstanden niet gehad en kon de omzet gebruikt worden om een buffer voor de aankomende rekeningen van de wintercollectie gebruikt worden.

Wij hebben daarentegen door het advies van dit soort partijen in de wind te slaan, goed in de spiegel kijken,rigorieus snijden in het inkoopbudget/merkenpakket laten zien dat we wel degelijk bestaansrecht hebben!

Wij hebben in juni 2009 inmiddels de omzet van boekjaar 2008 (open vanaf medio mrt 2008) met 2k overtroffen en lijken op weg om over een gelijke periode de omzetten van 2008 met 220% te verbeteren.

Nu hadden we in 2008 een dramatisch jaar, maar dit geeft ons een zekere trotse gevoel!

 

mochten er geen onverhoopt slechte maanden (We houden in ieder geval rekening met nog 1 slechte maand in 2009) tussen zitten, moeten wij met de hakken over de sloot, behulp van coulance van de leveranciers en goochelen met betalingen, 2009 kunnen afsluiten.

Daar hebben we eerlijk gezegd ook alle vertrouwen in en in 2010 moeten we dan eindelijk het jaar kunnen afsluiten met een minimale winst.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 3

@Jongambiteus: Spijtig om te lezen dat het nog steeds niet zo goed gaat met je onderneming ...... :(

Belangrijkste les die ik van Marco heb geleerd, was dat je bij het opstellen van een ondernemersplan uit moet gaan van een realistische omzetverwachting en een zo duidelijk en accuraat mogelijke opsomming van de vaste en variabele lasten per maand, inclusief een 'salaris' voor jezelf.

Jezelf rijk rekenen met hoge omzetprognoses heeft geen zin en zorgt er alleen maar voor dat je bij tegenvallende omzetcijfers steeds in de stress schiet, omdat je ziet dat je je rekeningen niet kan betalen zelfs niet als je er betalingsregelingen voor hebt getroffen.

Misschien heb je in je eerdere prognoses de lat toch wat te hoog gelegd voor jezelf?

Ik hoop dat je er financieel gezien uiteindelijk redelijk ongeschonden vanaf gaat komen mocht het op een (vrijwillig) faillissement uitdraaien.

 

Voor wat betreft onze winkel:

Wij zitten nu sinds een week in onze nieuwe locatie en draaien nu al (de officiële opening met de bijbehorende publiciteit moet nog komen) een omzet die we op de vorige locatie als een hele mooie omzet gezien zouden hebben.

Voor wat betreft Januari en Februari zaten we in het oude pand op 95% van de omzetprognose en zijn we daarnaast vanwege de verhuizing ook nog een week dicht geweest.

Ik herken dus (nog) niets van een tegenvallende omzet, wat ik bij jullie berichten wel lees.

Misschien komt dat ook omdat de positie van onze website de afgelopen maanden met bijna 800% is toegenomen volgens de Alexa ranking.

Feit is dat we inmiddels klanten uit heel Zuid-Nederland (zeg maar alles vanaf Utrecht) vandaan krijgen en we daar dus steeds meer omzet mee binnen gaan halen.

Ze zoeken op 'onze' merken en we zien dat de consument steeds meer bedreven raakt in het vinden van wat zij wil hebben via het internet.

We overwegen dan ook om naast de winkel een volwaardige webwinkel te openen, of minstens een mogelijkheid te creëren om spullen op te laten sturen nadat ze vooraf betaald zijn.

 

Verder blijven we heel erg alert op trendwisselingen in de markt en wisselen we merken die het niet goed genoeg doen in voor nieuwe merken met potentie.

Daarbij hebben we vanwege de kredietcrisis de focus van onze inkoop en dus ook onze verkoopprijzen wel wat verschoven van het hogere middensegment naar het lagere middensegment.

Lag onze 'vanaf' prijs eerst rond de € 60,- nu is dat € 20,- geworden waarbij tegelijk de hoogste prijzen van rond de € 750,- zijn gezakt naar zo'n € 450,-

Dat die stap een goede is geweest zien we aan de omzet per merk die we wekelijks bijhouden.

Wanneer de kredietcrisis is uitgeraasd zullen we bekijken of we eventueel weer terug willen gaan naar boven.

Al met al is het voor ons dus nog steeds heel leuk en spannend om de uitdaging aan te gaan om van onze onderneming een succes te maken ook al zijn we er wel vaak 24 uur per dag mee bezig.

 

Even een stukje van mijzelf teruggehaald om deze update wat te verduidelijken.

Inmiddels zitten we nu 8 maanden op onze nieuwe locatie en is het ons, afgemeten aan onze behaalde omzetten, duidelijk geworden dat we nu met enige zekerheid kunnen stellen dat we daarmee een goede beslissing hebben genomen.

Als alles blijft gaan zoals we het tot nu toe hebben meegemaakt, dan komen we uit op een omzetstijging van zo'n 80 % ten opzichte van 2008.

We zijn daardoor in staat om aan het eind van dit jaar alle rekeningen van onze leveranciers betaald te hebben (ook die van het vorige jaar welke nog niet betaald waren) en daarnaast is er maandelijks een bescheiden salaris uitbetaald.

En als klap op de vuurpijl sluiten we het boekjaar naar alle waarschijnlijkheid af met een bescheiden winst.

Kortom, we zijn op de goede weg zou je zeggen. ;)

 

Toch zijn er ook tegenvallers geweest , zoals het feit dat ons best lopende merk plotseling ook 20 meter verderop in een lang bestaande winkel met een 'saai' imago werd verkocht, ondanks een exclusiviteits 'garantie'

En dat was voor onze klanten reden om het bij ons ook niet meer zo gemakkelijk te kopen, want ze wilden wel iets exclusiefs voor dat geld.

Uiteindelijk kregen we na flink klagen geen harde toezegging van de agent dat er daar niet meer geleverd zou worden, en kwamen er tegelijk in heel het land ook een flink aantal shop-in-shops van dat merk bij.

Dag exclusiviteit en voor ons dus dag merk......tijd voor wat anders.

Van een tweede merk hebben we zo'n beetje alles voor sterk afgeprijsde prijzen moeten verkopen, omdat het anders gewoon niet wegging. (met dank aan de recessie en de media die het publiek helemaal gek maken met hun negatieve geblaat over hoe slecht het toch allemaal gaat)

 

En dan de recessie......een fenomeen waar we net als ieder ander ook mee te maken hebben en waar je steeds weer mee wordt geconfronteerd.

In de week van Prinsjesdag hadden we bijvoorbeeld een weekomzet van iets meer dan € 500,- en sloeg de schrik ons om het hart.

De week daarop kwam er gelukkig weer een stevig herstel en zaten we gemiddeld weer goed, maar het jo-jo gedrag van de consument maakt het niet altijd gemakkelijk om vertrouwen te houden.

Dat de consument de hand op de knip houdt is duidelijk en we zijn nu ook al langer bezig om onze artikelen ook echt te verkopen.

De tijd dat men binnenkwam op een merk en zelf een keuze maakte om daarna af te rekenen is duidelijk voorbij en alleen met service en goed advies kun je nu nog scoren.

Gelukkig is dat bij de ketenwinkels waar veelal jong en onderbetaald personeel staat nog niet doorgedrongen en daar doen wij ons voordeel mee.

 

Voor komend voorjaar hebben we twee nieuwe merken in de winkel waarvan er een exclusief in de Benelux bij ons te koop is (voor een periode van één jaar) en het andere een budgetlijn is van een exclusief merk wat we nu (nog) niet willen brengen.

De plannen voor een webwinkel zijn nog steeds alleen maar plannen, gewoon omdat we heel veel moeite moeten doen om de winkel goed draaiend te houden en we geen tijd hebben om daar echt mee aan de slag te gaan.

En van halfslachtig werk komt alleen maar ellende, dus beginnen we daar pas aan als er voldoende tijd voor is.

Zo, jullie zijn weer op de hoogte van ons wel en wee en ik hoop dat het andere beginnende ondernemers weer wat helpt om de moed erin te houden.

 

@Jongambiteus: Gewoon doorgaan met waar jij in gelooft en niet de moed opgeven!

Probeer dingen uit en wees niet bang om foutjes te maken zolang die geen structurele schade aanrichten.

Zo te lezen ben je aardig op de goede weg en ga je het wel redden, maar het gaat je nog wel een paar jaar kosten.

Maar als je het nu kunt redden (tijdens deze recessie) dan kun je het daarna zeker redden!

We wensen jou in ieder geval alle succes!

Link naar reactie
  • 3

excuses dat ik regelmatig ineens 'van de kaart verdwijn' , maar al met al is het een zenuwslopende, zware, zware tijd.

We leven nog, we staan nog altijd op het randje van de spreekwoordelije afgrond, maar we staan er nog altijd boven!

 

Aug-sept waren geen beste maanden, het mooie weer (in ieder geval qua temperatuur) heeft erg lang aangehouden en sinds wij al vanaf medio juni de wintercollectie in de zaak hebben, maakt dat de verkoop er niet makkelijker op.

Oktober is in Leiden ivm festiviteit (Leiden Ontzet) altijd een slechte maand, maar het was in ieder geval een stukje beter dan aug & sept.

 

Het is wél een jaar dat me van alles gebracht heeft;

 

Onze etalage ruit is 2x vernield en een week of 2 geleden hebben we te maken gehad met een inbraak, waarbij ca. 60% van de inboedel gepikt is :( :'(

Dit maakt het voor ons nóg moeilijker allemaal om te overleven, te weinig voorraad, achterstanden bij de leveranciers, nieuwe voorraad dus bijna niet aan te komen én ca. 25% onderverzekerd :(

 

De planning is nu om zoveel mogelijk merken binnenboord proberen te houden, hoe moeilijk dat ook zal zijn en met die merken de zomerseizoen ingaan, mocht dat niet veel beter uitpakken dan de afgelopen ca. 19 maanden, dan zullen we met de wintercollectie toch het concept omgooien, van Hoog Segment naar 'confectie' merken (laag segment).

 

We hebben namelijk wel één middensegment merk in de winkel met extreem lage prijzen en leuke spul (jeans ca. 75 euro, tshirts ca. 30 euro en overhemden ca. 50 euro) en dit verkoopt gerelateerd naar onze andere brands erg goed.

En als de huidige concept, welke gebasseerd is op Hoog/Top segment merken niet z'n vruchten afwerpt, zullen we met die leveranciers proberen tot een afbetalingsregeling te komen, mbt de achterstallige betalingen van leveringen, geen nieuwe leveringen meer van hun nemen en dan een soort van doorstart maken op het concept van laag/midden segment.

 

wat denken jullie daarvan?

 

p.s

Al met al geloof ik niet dat we failliet gaan en dat is al een grote overwinning, maar of we het concept zoals wij deze voor ogen hebben kunnen volhouden is niet zo heel zeker, helaas!

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 2

Dus zit ik me af te vragen of het, aangezien het belangrijkste criterium voor de BBZ 'levensvatbaarheid' is, nu wel verstandig is om de actuele cijfers te presenteren of om gebruik te maken van de cijfers van Januari.

Als het IMK komt praten over je ondernemingsplan en je moet dan alsnog met de billen bloot is dat een groot probleem denk ik dan.

Heeft iemand daar zelf ervaring mee, of kan iemand mij daarin advies geven?

 

Wat denk je zelf ?

 

Levensvatbaarheid aantonen met gedateerde gegevens ?? of is dat alleen mogelijk met recente, lees up to date gegevens?

 

Ik snap het wel ( althans dat denk ik) je wil gebruik maken van die BBZ mogelijkheid en je voelt de bui al hangen: Op basis van de meest recente gegevens kan niet aantoont worden dat er sprake is van levensvatbaarheid. Dus geen BBZ

Stel je eens voor wat er gebeurt als je jezelf voor de gek houdt indien je een BBZ ontvangt en er is geen sprake van levensvatbaarheid. Je verplaatst de problemen niet alleen naar de toekomst maar je vergroot zo ook je problemen.

 

Mijn advies: Bestudeer en vergelijk je oorspronkelijke ondernemersplan met de actuele realiteit, waar, wanneer en waardoor zijn je voornemens( aannames) uit de pas gaan lopen. Bezie of er een reeële oplossing is om het tij te keren. Is die er niet, durf dan ook keuzes te maken.

 

Kortom stel je de vraag is er een mogelijkheid om tot een positieve exploitatie te komen en wat is daarvoor nodig. Doe dit alles wel op een rationele wijze.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Nou vandaag gesproken met een aantal mensen en heb weer motivatie en energie om in ieder geval de strijd aan te gaan!

Hopelijk lukt het om in ieder geval een faillisement af te wenden.

 

Als allereerste redmiddel is er een email de deur uitgegaan richting alle crediteuren, waarin staat dat wij met een reorganisatie aan de slag gaan en van iedereen één week de tijd vragen. Volgende week moeten we ze dan van meer informatie kunnen voorzien.

Daarnaast is er een mailing/sms bericht de deur uitgegaan voor een vervroegde uitverkoop, om zo de omzet weer een beetje op te krikken.

Morgenochtend vroeg langs de Belastingdienst om een betalingsregeling aan te vragen en een formele bezwaar in te dienen om verdere boetes/kosten te voorkomen.

 

BBZ traject wordt voortgezet , daar moeten we hoogstwaarschijnlijk volgende week maandag de "spullen" inleveren.

 

wordt vervolgd.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 2

Dat contact met je leverancier is top!

 

Waar het om gaat is: De klant moet vooral kopen tijdens het seizoen. Dat is jouw klant, die uitverkoop klant heb je niets aan. Alle focus moet dus liggen op het tevreden stellen van jouw echte doelgroep. Dat is het juiste product op het juiste moment maar ook het kopje koffie. Dat kan die grote winkel namelijk niet.

 

Punt 1 op je todo: Bestellen en lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kloteklanten/1001004006761243/index.html

 

"Met dit boek stel ik mijzelf ten doel u de ingrediënten aan te reiken zelf een visie te ontwikkelen voor de commerciële strategie voor uw onderneming. Kloteklanten gaat over de relatie tussen bedrijven en hun klanten. Wat gaat er goed en wat gaat er goed fout? En wat doet u daar dan vervolgens mee…" - Egbert Jan van Bel

 

Die paar tientjes absoluut waard gezien je berichten. Creëert een hoop simpele inzichten en is praktisch zonder te verwijzen naar gigantische investeringen e.d.

 

Punt 2: Leg contact met die brancheverenigingen en vraag wat ze voor je kunnen doen. Er zijn er meerdere, een gesprek is gratis. Praat met ze en vraag wat hun toegevoegde waarde voor jou is. Alleen maar leerzaam en in een paar uur kan je die afspraken hebben. Die mensen weten vaak veel van de globale markt, hebben toegang tot onderzoeken waar ze naar verwijzen en algemene trends. Geeft je een goed beeld waar jij het anders doet dan de rest en je ziet mogelijk kansen.

 

Punt 3: TwaBla heeft deels gelijk wat mij betreft. Het kan inderdaad anders. Of jij dat nu kan realiseren vraag ik me af. Overweeg de genoemde punten en kijk wat je er mee kan.

 

Punt 4: Nieuwe collecties heb je gewoon nodig en je hebt inderdaad gelijk dat je er vanaf moet wat mij betreft. Dat begint bij de inkoop, je moet het grootste deel in het seizoen verkopen, daar ligt je winst. Dus het meest praktische punt is uitzoeken hoe je van dat actiematige/sale stijltje af komt. Als je dit uitstraalt en je verplicht voelt te volgen moet je inderdaad vroeg en veel uitverkopen. Er zijn manieren om dat wellicht te matigen.

 

Punt 5: Neem contact op met deze HL gebruiker en praat met hem als hij daar open voor staat: https://www.higherlevel.nl/profiel/u/rvanzandwijk Hij kan zijn toegevoegde waarde beter uitleggen dan ik.

 

Het begint allemaal bij jezelf. Wat de grootwinkelbedrijven e.d. doen boeit niet. Gewoon kijken waar jij wel kan excelleren. Als dat niet lukt dan is het niet rendabel en moet je inderdaad stoppen als je een uitweg ziet. Als je nog kansen ziet, verbeteringen ziet, waarvan ik hoop dat bovenstaande punten je daarmee helpen en richting geven, dan kan je eerst kijken wat je daarmee kan. Stoppen kan altijd nog.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Aha, dat maakt de opmerking van mijn accountmanager ten opzichte van het (her)gebruiken van de oude prognose, ipv een nieuwe wel duidelijker. Nooit zo over nagedacht, al klinkt het wel logisch. Prognose is wél gewijzigd, maar de nieuwe prognise kan wél als realistischer gezien worden, sinds er nu ca. 6maanden benchmark beschikbaar is. Daarnaast denk ik dat het toch acceptabel is dat een prognose, gemaakt in dec07 positiever was dan de realiteit in 2008, sinds de economie enorm ingezakt is? Of beredeneer ik nu heel vreemd?

 

Acceptabel is het zeker, maar het is maar net in hoeverre de persoon die het beoordeelt die argumenten door krijgt en meedenkt. Feit is dat je liquiditeit te weinig ruimte laat om klappen op te vangen en daarom had je eigenlijk in je eerste prognose extra ruimte voor vrij moeten maken.

 

Het moeilijke van kleding is dat je altijd seizoensgebonden bent en vrij veel restvoorraden hebt. Het is goed te voorspellen hoeveel je nodig hebt om je winkel vol te krijgen, maar het is heel moeilijk om in te schatten welk percentage achterblijft. Uiteraard moet je ervoor waken dat de restvoorraad zo laag mogelijk is, maar je ontkomt er niet aan. Om te rekenen kan je er dus vanuit gaan dat je op een deel van je voorraad volle winst pakt, maar op het restant een stuk minder (uitverkoop) of helemaal niet (extreme uitverkoop).

 

Hier zullen collega's uit de branche je het beste mee kunnen helpen (ik kom niet uit de kledingbranche en heb zelfs geen financiële achtergrond...............dus wat doe ik hier eigenlijk....... ;D)

 

Blijf wel altijd eerlijk naar je leveranciers toe, dat voorkomt problemen zeker als je merkafhankelijk bent.

Bedankt voor de (extra) informatie rondom de borgstelling, ik had al een aantal websites inderdaad gevonden en het een en ander doorgelezen.Ik vond eerlijke gezegd geen duidelijke kader tegen, waaruit op te maken was, waar de borgstelling nou precies vanaf hangt. Door jou informatie kan ik dus concluderen dat de staat verwacht dat de bank eerder mijn huis als onderpand gaat gebruiken alvorens ik voor de borgstelling aanklop?

In hoeverre kan de bank dan iets met mijn situatie(ik heb een 3 jaar oude huis, koopsom 264000 en verkoopwaarde nu ca, 300.000)?

 

De staat verlangt inderdaad altijd dat je eerst alle andere opties meeneemt. De bank kan dit goed voor je beoordelen.

Mbt je huis......dat hangt volledig van je hypotheek af. als je hem hebt gekocht voor 264000 dan zat daar nog ongeveer 10% kosten koper bij en is je hypotheek dus minimaal 290400. Als je daarnaast nog een tweede hypotheek of lening hebt, dan is er van overwaarde dus geen sprake. Ik denk dat je best kans zou maken op BBMKB, maar als het zonder kan is dat alleen maar beter. Voor het verkrijgen van een lening met staatsgarantie worden ook kosten in rekening gebracht en een toeslag op de rente. De rente ligt momenteel vrij hoog, dus nog hoger is niet wenselijk.

 

De bank moet eerst achter jou plannen staan, dan pas kunnen zij BBMKB aanvragen.

 

 

In principe heb ik naar mijn gevoel erg goed contact met mijn account manager bij de bank, denk ook dat dat de reden is dat hij het nogmaals gaat aankaarten bij zijn leidinggevende. Verder heb ik het een en ander ook zo goed mogelijk naar hem proberen te verwoorden(moeilijk jaar, vertrouwen in groei).

Voor wat betreft de financiering, fout is geweest, dat ik vanaf het begin geen boekhouder had. Eerste prognose heb ik dus zelf gemaakt. Tevens was ik bang dat ik bij een te hoge financiering nee op het request zou krijgen :-[

 

Ik heb schoonouders die zelf al ruime ervaring hebben in deze branche en daar heb ik zo goed/kwaad als het kon informatie vwb voorraden e.d proberen te achterhalen. Echter, zij zitten in het laag segment/midden segment. Kopen veelal kleding direct uit Frankrijk (cash&carry) en hebben dus met hele andere situatie te maken. Ik heb met hogere inkoop bedragen te maken en minimum afnames.

Voorlopig is mijn zomercollectie vrij goed verkocht, maw weinig voor uitverkoop overgehouden, winter gaat redelijk, maar moet de komende 2 maanden wel erg goed verkopen om 70-80% weg te hebben vóór januari09(en dus sales time).

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1

Hallo Dendro,

Dat dilemma is zo herkenbaar. Het gaat er in eerste instantie, en in tweede, en in derde instantie om dat je vertrouwen hebt in waarmee je bezig bent. Geloof je er in? Ja, ga dan door. Geef nooit op maar zet door. Toon je vastberadenheid en straal dat uit. Daar gaat het om. Uiteindelijk zijn er altijd mensen die in je geloven, jou willen steunen en je het gunnen succesvol te worden. Mensen die tezamen jou kunnen voorschieten wat je nodig hebt.

Maar het begint bij jezelf. Jij bent jouw bedrijf en andersom. Niets meer en minder dan dat.

 

Ik weet een beetje hoe je voelt, zit in dezelfde fase maar heb geleerd te kijken naar wat ik allemaal wel bereikt heb, wat m;n successen zijn. Je bent snel geneigd te kijken wat wat er nog mankeert maar daar haal je de energie niet van. Vertaal je goede gevoel van succes in vastberadenheid om door te gaan.

 

Als ik het zo lees, lijkt het net een horoscoop, het zij zo.

Link naar reactie
  • 1

Ik heb deze draad is helemaal doorgelezen en er is iets wat ik niet helemaal begrijp. Op dit forum word meer dan eens gesuggereerd dat men hier elkaar helpt doormiddel van adviezen. Maar hier is het eind toch zoek. ik stel gewoon voor dat een ieder even langs deze shop loopt en een sjaal/broek of wat dan ook koopt. :)

 

Soms moet je gewoon stoppen met praten en gewoon handelen. Het is hier toch de VN niet. ::)

Link naar reactie
  • 1

@Jongambiteus: Spijtig om te lezen dat het nog steeds niet zo goed gaat met je onderneming ...... :(

Belangrijkste les die ik van Marco heb geleerd, was dat je bij het opstellen van een ondernemersplan uit moet gaan van een realistische omzetverwachting en een zo duidelijk en accuraat mogelijke opsomming van de vaste en variabele lasten per maand, inclusief een 'salaris' voor jezelf.

Jezelf rijk rekenen met hoge omzetprognoses heeft geen zin en zorgt er alleen maar voor dat je bij tegenvallende omzetcijfers steeds in de stress schiet, omdat je ziet dat je je rekeningen niet kan betalen zelfs niet als je er betalingsregelingen voor hebt getroffen.

Misschien heb je in je eerdere prognoses de lat toch wat te hoog gelegd voor jezelf?

Ik hoop dat je er financieel gezien uiteindelijk redelijk ongeschonden vanaf gaat komen mocht het op een (vrijwillig) faillissement uitdraaien.

 

Voor wat betreft onze winkel:

Wij zitten nu sinds een week in onze nieuwe locatie en draaien nu al (de officiële opening met de bijbehorende publiciteit moet nog komen) een omzet die we op de vorige locatie als een hele mooie omzet gezien zouden hebben.

Voor wat betreft Januari en Februari zaten we in het oude pand op 95% van de omzetprognose en zijn we daarnaast vanwege de verhuizing ook nog een week dicht geweest.

Ik herken dus (nog) niets van een tegenvallende omzet, wat ik bij jullie berichten wel lees.

Misschien komt dat ook omdat de positie van onze website de afgelopen maanden met bijna 800% is toegenomen volgens de Alexa ranking.

Feit is dat we inmiddels klanten uit heel Zuid-Nederland (zeg maar alles vanaf Utrecht) vandaan krijgen en we daar dus steeds meer omzet mee binnen gaan halen.

Ze zoeken op 'onze' merken en we zien dat de consument steeds meer bedreven raakt in het vinden van wat zij wil hebben via het internet.

We overwegen dan ook om naast de winkel een volwaardige webwinkel te openen, of minstens een mogelijkheid te creëren om spullen op te laten sturen nadat ze vooraf betaald zijn.

 

Verder blijven we heel erg alert op trendwisselingen in de markt en wisselen we merken die het niet goed genoeg doen in voor nieuwe merken met potentie.

Daarbij hebben we vanwege de kredietcrisis de focus van onze inkoop en dus ook onze verkoopprijzen wel wat verschoven van het hogere middensegment naar het lagere middensegment.

Lag onze 'vanaf' prijs eerst rond de € 60,- nu is dat € 20,- geworden waarbij tegelijk de hoogste prijzen van rond de € 750,- zijn gezakt naar zo'n € 450,-

Dat die stap een goede is geweest zien we aan de omzet per merk die we wekelijks bijhouden.

Wanneer de kredietcrisis is uitgeraasd zullen we bekijken of we eventueel weer terug willen gaan naar boven.

Al met al is het voor ons dus nog steeds heel leuk en spannend om de uitdaging aan te gaan om van onze onderneming een succes te maken ook al zijn we er wel vaak 24 uur per dag mee bezig.

 

@Verkoper: Dat er een groot aantal (gevestigde) zelfstandige ondernemers in de modebranche failliet zal gaan is een paar maanden geleden al duidelijk aangekondigd door o.a de Rabobank.

Mijns inziens komt dat voornamelijk omdat die ondernemers (en ik bedoel dat niet respectloos) al jarenlang hetzelfde ding doen en dus de vernieuwing in de branche missen.

Ik weet dat het in de herenmode allemaal wat gematigder gaat als in de damesmode, maar bedenk daarbij wel dat veel mannen worden 'aangekleed' door hun vrouwen.

En die zijn wél gevoelig voor trendwisselingen en dergelijke.

Ik denk daarnaast ook dat het in de herenmode nog belangrijker is wie je doelgroep is om omzet te kunnen blijven scoren.

Link naar reactie
  • 1

2009 afgrsloten met 240% méér omzet dan onze eerste jaar, dat is dus erg mooi!

Weliswaar nog altijd niet voldoende om break/even the draaien, we hebben waarschijnlijk 'op papier' wel winst gedraaid(ivm rest voorraad e.d), maar in de praktijk moeten we nog ca. 40k aan lopende rekeningen voldoen (Waaronder boekhouder, achtergestelde huur, belastingdienst en kleding).

 

We hebben ivm de inbraak ook een rolluik moeten aanschaffen á 5k , waarvan de helft nog voldaan moet worden.

 

Helaas hebben we nog altijd geen definitief besluit vanuit Nationale Nederlanden omtrent een uitkering. Wel is het zo dat we dus flink (ca. 60%) onderverzekerd zijn en uit een hele vage clausule zou blijken dat we een rolluik hadden moeten hebben :'(

Wij gaan dus uit van geen uitkering, dit is dus een extra verlies bovenop de openstaande rekeningen aan het einde van het jaar.

 

Op dit moment is de winkel erg leeg, magazijn helemaal leeg (!!) en is er geen duidelijkheid over uitleveringen bij de meeste leveranciers. :-[

 

 

Wel heb ik voor ons berekend dat een stijging van ca. 30 - 40% in omzet dit jaar voor ons voldoende is om eindelijk break/even te draaien en waarschijnlijk zelfs een kleine winst. Als je dan onze omzet cijfers op dit moment ziet (vrij laag voor onze branche, maar wel duidelijk groeiende), moet dit makkelijk kunnen.

 

Zaak is dus nu om uitlevering voor elkaar te krijgen zodat we verder kunnen.

 

keep u all updated

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1

het is alweer een tijdje geleden.

 

Hoopvol!

 

eerst het goede nieuws:

Januari heeft iets beter uitgepakt dan we hadden gehoopt. We gingen uit van 30% lagere omzet dan "normale maanden" (ivm het feit dat jan-feb slechte maanden zijn) en kwamen uit op 25% minder omzet.

 

Februari

 

Februari begon redelijk, maar de allereerste zaterdag was een drama en dit was het beginsein voor een extreem slechte periode waar we sindsdien nog steeds inzitten.

Ook hebben we eind deze maand eindelijk de officiele uitspraak van NN gehad inzake onze inbraak; Ze zullen geen inboedelschade uitkeren(winstderving schade hadden ze eind januari wél uitgekeerd). :-[ We hebben nu een advocaat in handen genomen.

We zijn ipv de 30% lagere omzet waar we ook voor februari rekening mee hielden, op een 48% lagere omzet gekomen

 

Geen einde in zicht

Maart begon zo mogelijk nóg slecher. In onze prognose gingen we in Maart uit van een omzet dat ca. 15-20% onder onze minimum benodigde maandelijks omzet (een hele mond vol) zou zitten.

Voorlopig hebben we echter in 12 dagen tijd (10 verkoopdagen) niet eens 1/6 van onze prognose behaald. :'(

 

Koek op

Op dit moment zien de zaken er weer heel, heel slecht uit. De omzetten zijn dusdanig laag dat wij de vaste lasten voor het eerst niet kunnen bekostigen, zo hebben we al 12 dagen huurachterstand en stapelen de rekeningen zich thuis ook op.

2 van onze 10 merken leveren vooralsnog niet uit ivm betalingsachterstanden. 2 anderen hebben de samenwerking ivm continu te late betalingen beeindigd.

Ook moeten we nog de BTW afdracht over december - februari (!!) nog plaatsvinden.

 

De vraag op dit moment is dan ook hoelang we het nog volhouden, we leven eigenlijk al een hele tijd op de goede geduld van leveranciers en kleine privé(famillieleningen) hier en daar, maar beide houden een keer op.

áls geheel maart zo slecht blijft denk ik dat we 1e week april alsnog naar een faillisement/crediteurenakkoord moeten kijken.

 

We hebben meer dan onze beste beentje voorgezet, maar komen continu tegenslag tegen, die we in onze broze situatie op een gegeven moment niet meer te boven komen.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1

We hebben ooit eens een aanvraag bij Qredits ingediend, gesprek gehad en geweigerd.

 

Nu gaan we als laatste redmiddel;

 

- Aanvraag Qredits

- Aanvraag Bizner

- Aanvraag BBZ

- Verkoop Auto

 

áls een combinatie van de bovenstaand of in ieder geval de Qredits of BBZ regeling erdoorheen kan, komen we in 2010 een hele eind.

 

wordt dus voorlopig nog even vervolgd.

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1
Nu gaan we als laatste redmiddel;

 

- Aanvraag Qredits

- Aanvraag Bizner

- Aanvraag BBZ

- Verkoop Auto

 

Ik volg jouw topic al een tijdje. Sinds je eerste post in 2008 is het je nog steeds niet gelukt om break even te draaien. Break even betekent niets anders dan dat je alle facturen kan betalen en dat iemand anders jouw eten betaald. (misschien een beetje kort door de bocht)

 

Al je zwoegen levert dus niets anders op dan schulden en slapeloze nachten.

 

Je hebt een koophuis, een verliesgevend bedrijf en behoorlijk wat schulden, precies mijn situatie in 2006. (wellicht een klein of groot verschil, op mijn huis had ik een redelijke overwaarde waarmee ik uiteindelijk mijn bedrijfsschulden kon afdekken)

 

ook ik heb eerst alle banken versleten en vervolgens bbz geprobeerd. en ook bij mij alles afgewezen.

 

Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en kon ik via de gemeente wel in de bbz maar dan voor stoppende ondernemers. Re-integratie traject doolopen (op kosten van gemeente) en redelijk snel weer een baan gevonden. Niks bijzonders in eerste instantie gewoon met de bezem. maar door hard werken, motivatie en alle ervaring vanuit mijn ondernemerschap weer heel snel doorgegroeid.

 

Puntje bij paaltje: hele zware tijd gehad, op een houtje bijten en ieder cent omdraaien. door alle schulden en nauwelijks inkomen in 2007 is de bbz omgezet in een bedrag om niet (gewoon inkomen dus) in 2008 veel verdiend veel loonheffing betaald en deze in 2009 retour gekregen van de bd omdat de verliezen van voorgaande jaren verrekend konden worden.

 

De moraal van het verhaal: Het voelt in eerste instantie als een nederlaag als je de handdoek in de ring moet gooien, maar het hoeft niet altijd negatief uit te pakken. En nu heb ik een prima baan een nog beter salaris, van de week mijn bonus over 2009 ontvangen auto van de zaak enz. en toch gaat het weer kriebelen en ben ik weer bezig om wat op te zetten. maar met alle ervaring pak ik het nu toch anders aan. neem er meer de tijd voor en zorg dat ik zo min mogelijk afhankelijk ben van vreemd vermogen.

 

Denk er eens over na, zoek info en of hulp en trek een plan. En inderdaad: stoppen doet echt pijn.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Helemaal met henkh eens.

 

Maar alleen wanneer je (in overleg met Ruben waarschijnlijk) besluit de toko te sluiten :

 

Maak niet de fouten die ik gemaakt heb, daarom wat tips :

 

Laat niet te vroeg weten dat je er mee stopt. Gooi dit wel rond in je netwerk, wellicht komt er een overame kandidaat. Vanaf het moment dat er opheffingsuitverkoop te zien is, is je tent 50% minder waard.... en dan komen de aasgieren.

 

Wanneer het besluit genomen is, zet via marktplaats de echt goede dingen te koop (onder andere naam). Je toonbank, je pin apparaat, je kassa....weet ik veel, en spreek af dat men het pas krijgt de dag van of na sluiting.

 

Verkoop wat je kunt verkopen...al is het je schoonmoeder bij wijze van spreken....dus een doos met overtollige kleerhangers op de stoep voor de ingang : 10 stuks voor 1 euro... Het is weer een euro !

 

Als stoppende ondernemer kun je ook een BBZ aanvragen, om je inkomen aan te vullen tot minimum terwijl je aan het afbouwen bent. Vraag even naar de precieze regels, en zet dit dan op tijd in gang.

 

En mocht het inderdaad zover komen..... neem de laatste avond (of het weekend vooraf) je partner mee uit eten en maak er nog een erg leuke avond van. Die, pak 'm beet, € 75,00 gaat je dan ook de kop niet meer kosten.

 

Het zijn gemeende tips maar alleen wanneer het echt rücksichtlos is..... mocht er alsnog een doorstart plaats vinden, vergeet dan alsjeblieft wat ik getypt heb....

 

Sterkte man !

 

 

Link naar reactie
  • 1

Vandaag een gesprek gehad met een hele aardige, begripvolle dame van het IMK.

 

In tegenstelling tot mijn Gemeente wist zij wel degelijk van het eerdere bezoek van het IMK, eind 2008, begin 2009.

Ze was over een aantal dingen positief, zoals mijn behaalde marge in 2009 en mijn behaalde omzetstijging in 2009 tov 2008.

Ze vond onder meer ook dat ik door de inbraak heel veel te lijden heb gehad, zij was er (gelukkig!) van overtuigd dat dit heel veel roet in het eten heeft gegooid. Zonder deze inbraak hadden wij over 2009 ook een nettowinst van 10k geboekt.

Ze neemt die situatie dan ook als leidraad, vond ik erg positief.

 

ze was ook kritisch, vanuit de cijfers gesproken vond zij dat er toch nog wel bezuinigings maatregelen genomen moesten worden. Ik heb haar toen in woord en gebaar uitgelegd dat we alleen het hoognodige aan lasten hebben en dat daarin heel moeilijk nog verder bezuinigd kan worden.

andere punt van kritiek was mijn financiele status; negatief eigenvermogen , een aantal prive leningen en een doorlopendekrediet, welke door mijn bank eenzijdig opgezegd is.

 

Al bij al kan ik er nog niet heel veel van zeggen, behalve dat zij mij echt het gevoel gaf alles eraan te doen om een positieve advies aan de gemeente te kunnen geven. Dit gevoel was 1,5 jaar geleden niet zo bij mij.

 

over 2 werkdagen weet ik meer!

Zonder ambities geen motivatie

Link naar reactie
  • 1

nou dat klinkt redelijk positief, al moet je altijd de uitslag netjes afwachten :)

 

Je hebt toch wel uitgelegd dat je door gewijzigd merken beleid je inkoopkosten ook drastich omlaag gaat brengen / hebt gebracht 60% reductie is niet kinderachtig..

Verder is het logisch dat ze zeeer kritisch naar het uitgavenpatroon kijken, er zijn maar heel weinig kosten echt onvermijdelijk (de huur, electra, directe inkoop) maar alle andere zaken van bedrukte plastic tassen tot snoepjes bij de kassa zijn allemaal zaken waar je in tijden van nood op kunt bezuinigen.

Zoals eerder in dit topic werd gezegd alles wat ook maar een euro opbrengt moet je verkopen om te kunnen overleven, zo geld aan de kosten kant elke euro die je niet uitgeeft verkleint ook het probleem / de schuld..

 

Kijk nog eens goed naar je cijfers en naar de opmerkingen die je nu hebt gekregen van het IMK, en kijk gewoon nog eens naar wat er nog meer gesneden zou kunnen gewoon al is het maar als "gedachten oefening" dat als de vraag weer komt in een vervolg gesprek je onderbouwd kan aangeven waar nog iets af kan of waar absoluut niets meer afkan om welke reden..

 

 

PS: over onvermijdelijke kosten gesproken: ik heb ooit meegemaakt dat de verhuurder bereid bleek om 1 jaar lang de huur met 15% te verlagen omdat ie liever 1 jaar minder inkomsten had als 1 jaar leegstand na een faillisement (kennelijk vond hij het risico op leegstand reeël op dat moment), in deze tijden zou een verhuurder daar misschien ook wel voor open kunnen staan.

Kortom een brutaal mens heeft de halve wereld, en niet geschoten is altijd mis.. (het schieten wel even goed timen om geen onnodige onrust te veroorzaken)

 

 

o ja, en verder blijft dit een van mijn "favoriete topics" niet omdat het zo'n leuk verhaal is, in tegendeel, maar wel omdat ik bewondering heb voor de manier hoe je blijft knokken voor je zaak en er ook open over durft te schrijven op dit forum!

Link naar reactie
  • 1

Dat contact met je leverancier is top!

 

Waar het om gaat is: De klant moet vooral kopen tijdens het seizoen. Dat is jouw klant, die uitverkoop klant heb je niets aan. Alle focus moet dus liggen op het tevreden stellen van jouw echte doelgroep. Dat is het juiste product op het juiste moment maar ook het kopje koffie. Dat kan die grote winkel namelijk niet.

 

Punt 1 op je todo: Bestellen en lezen: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/kloteklanten/1001004006761243/index.html

 

"Met dit boek stel ik mijzelf ten doel u de ingrediënten aan te reiken zelf een visie te ontwikkelen voor de commerciële strategie voor uw onderneming. Kloteklanten gaat over de relatie tussen bedrijven en hun klanten. Wat gaat er goed en wat gaat er goed fout? En wat doet u daar dan vervolgens mee…" - Egbert Jan van Bel

 

Die paar tientjes absoluut waard gezien je berichten. Creëert een hoop simpele inzichten en is praktisch zonder te verwijzen naar gigantische investeringen e.d.

 

Punt 2: Leg contact met die brancheverenigingen en vraag wat ze voor je kunnen doen. Er zijn er meerdere, een gesprek is gratis. Praat met ze en vraag wat hun toegevoegde waarde voor jou is. Alleen maar leerzaam en in een paar uur kan je die afspraken hebben. Die mensen weten vaak veel van de globale markt, hebben toegang tot onderzoeken waar ze naar verwijzen en algemene trends. Geeft je een goed beeld waar jij het anders doet dan de rest en je ziet mogelijk kansen.

 

Punt 3: TwaBla heeft deels gelijk wat mij betreft. Het kan inderdaad anders. Of jij dat nu kan realiseren vraag ik me af. Overweeg de genoemde punten en kijk wat je er mee kan.

 

Punt 4: Nieuwe collecties heb je gewoon nodig en je hebt inderdaad gelijk dat je er vanaf moet wat mij betreft. Dat begint bij de inkoop, je moet het grootste deel in het seizoen verkopen, daar ligt je winst. Dus het meest praktische punt is uitzoeken hoe je van dat actiematige/sale stijltje af komt. Als je dit uitstraalt en je verplicht voelt te volgen moet je inderdaad vroeg en veel uitverkopen. Er zijn manieren om dat wellicht te matigen.

 

Punt 5: Neem contact op met deze HL gebruiker en praat met hem als hij daar open voor staat: https://www.higherlevel.nl/profiel/u/rvanzandwijk Hij kan zijn toegevoegde waarde beter uitleggen dan ik.

 

Het begint allemaal bij jezelf. Wat de grootwinkelbedrijven e.d. doen boeit niet. Gewoon kijken waar jij wel kan excelleren. Als dat niet lukt dan is het niet rendabel en moet je inderdaad stoppen als je een uitweg ziet. Als je nog kansen ziet, verbeteringen ziet, waarvan ik hoop dat bovenstaande punten je daarmee helpen en richting geven, dan kan je eerst kijken wat je daarmee kan. Stoppen kan altijd nog.

 

Dank je wel voor je input! Duidelijk en to the point en héél belangrijk: Ik kan er inderdaad iets mee.

Heb inmiddels ook al een PM gehad van René van Zandwijk dus mogelijk komt daar ook nog iets positiefs uit.

Link naar reactie
  • 1

Tijd voor een update.

Inmiddels hebben we alle crediteuren weer betaald (op één na die op eigen verzoek via een regeling betaald wordt, omdat hij een maand geleden zo nodig niet met ons mee wilde denken) en zijn we tegelijk druk bezig om een aantal zaken tegelijk aan te pakken.

Allereerst de uitstraling van de winkel: We hebben de winkel zelf meer aangekleed en het pand tevens voorzien van fraaie belettering op de winkelruiten.

Dit alles hebben we gedaan in een nieuwe huisstijl die ik wederom zelf heb ontworpen en waar we veel positieve reacties én vanaf de eerste dag meer aanloop op hebben ontvangen.

De huisstijl is nu een stuk chiquer en we geven ook heel direct aan dat we in exclusieve damesmode doen, zodat het van meet af aan duidelijk is wat je bij ons kunt verwachten.

 

Dan onze doelgroep....die hebben we nog eens goed onder een vergrootglas gelegd en daar is uitgekomen dat we op onze huidige locatie de bakens enigszins moeten verzetten naar 50+ en grotere maten omdat we die heel veel in onze winkel binnenkrijgen voor dat deel van onze collectie wat daar geschikt voor is.

De jongere vrouwen en kleine maatjes zijn hier duidelijk minder aanwezig en dat resulteert in een tekort aan grotere maten wegens uitverkocht en best veel kleine maatjes in de uitverkoop die dan nog niet weg gaan.

We kiezen voor het komende zomerseizoen dan ook voor een andere inkoop dan anders en zullen hier duidelijk rekening mee gaan houden.

 

Verder hebben we het besluit genomen om een webshop te beginnen als extra verkoopmogelijkheid.

We hadden al eens wat geëxperimenteerd met Marktplaats en dat lukte vrij aardig dus nu moeten we er maar echt voor gaan en een webshop openen op ons eigen domein. (Scheelt weer een hoop SEO werk want we staan al redelijk goed in Google)

Per slot van rekening horen we héél vaak dat we zo'n mooie collectie hebben en dat de merken die we verkopen lang niet overal te verkrijgen zijn.

Dan moet dat in een webshop toch wel gaan lukken om die spullen te verkopen omdat heel Nederland bij je kan winkelen.

Kostentechnisch is zo'n webshop allemaal niet zo spannend zolang je veel zelf kunt doen en gelukkig kan ik dat dus dat scheelt weer heel wat.

Als alles goed gaat kunnen we op 1 September open met de shop en we zijn benieuw wat dat gaat brengen.

De verwachtingen zijn niet al te hoog gespannen, wat er binnenkomt is meegenomen dus tegenvallen kan het niet echt.

 

Verder weten al onze leveranciers dat het komend seizoen wat langer kan duren met het betalen van de facturen en doen we dus wat veel collega's inmiddels ook doen: Facturen in stukken betalen met de zegen van de leveranciers.

Zolang er regelmatig geld binnenkomt bij de leveranciers is het goed en krijg je hun vertrouwen, want uiteindelijk hebben we elkaar nodig om te kunnen bestaan.

 

Zo, dat was het weer even voor nu, als er weer iets te melden valt meld ik mij weer in dit topic ook al is het strikt genomen niet van mij.

 

PS: We zijn op de achtergrond ook nog bezig met de BBZ en een financiering maar dat is nu even naar het tweede plan geschoven omdat we eerst de boel aan wilden pakken en er geen tijd te verliezen was.

Financieel staan we er nog steeds niet sterk voor, (geen buffer en dus een wankele liquiditeitspositie) maar zolang we de vaste lasten kunnen betalen, de komende maanden duidelijke groei gaan zien én onze leveranciers kunnen betalen, zijn we nog niet verslagen. Ooit zal het beter gaan en het enige wat wij tot dan moeten doen is keihard werken en realistisch zijn ten aanzien van de te behalen resultaten!

Zien we over een maand of 4 dat het écht niet lukt dan trekken we zelf de stekker eruit, maar tot dan gaan we gewoon door met ondernemen want daar ligt ons hart. :)

Wordt vervolgd....

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

En het is weer tijd voor een update.

Na de nodige aanpassingen zoals in mijn vorige update omschreven, hadden we in de aanloop naar de komende winter een stabiel omzetbeeld verwacht met een lichte stijging in het vooruitzicht.

Waar we in de verregende zomermaanden een tegenvallende omzet zagen, hoopten we met de aanpassingen het tij enigszins gekeerd te hebben.

Helaas is het omzetbeeld in de afgelopen maand September niet verbeterd, maar eerder slechter geworden. De omzet kwam dankzij een heel goede laatste week nog wel uit op het niveau van de voorgaande maanden, maar er zat ook een week tussen met 300 Euro die een voorbode bleek te zijn voor Oktober.

Want in de huidige maand is het nu dus ineens (net of er een knop is omgezet) echt mis aan het gaan......op dit moment hebben we 800 Euro omzet (3500 Euro minder dan normaal) en het ziet er niet naar uit dat er op korte termijn verbetering in gaat komen.

De consument is blijkbaar het vertrouwen volledig kwijt en houdt heel duidelijk de hand op de knip, wat blijkt uit het feit dat we nog wel aanloop hebben, maar dat aankopen niet worden gedaan met redenen als "ik denk er nog even over.. ik weet nu dat u het heeft.." en meer van dat soort dooddoeners.

Inmiddels is onze webwinkel sinds 4 weken in de lucht maar daar komt (nog) geen omzet uit en dus kunnen we dit tekort aan omzet daarmee niet opvangen.

Verder hebben we op een groot aantal artikelen de marge verlaagd om de verkoopprijzen aantrekkelijker te maken maar ook dat heeft tot nu toe vrijwel geen effect op het aankoopgedrag van de consument.

 

Zo slecht als het nu is hebben we het in de 6 jaar dat we bestaan nog niet eerder meegemaakt en dus hebben we, mede met inachtneming van de verslechterende gezondheidstoestand van mijn vrouw die reuma heeft, besloten om zelf de stekker eruit te trekken.

Alle voororders voor het komende seizoen zijn geannuleerd en daarmee is de eerste stap op weg naar het einde van onze onderneming gezet.

Tijdens het annuleren van onze voororders hoorde ik van verschillende leveranciers en agenten dat ze voor het komende seizoen tussen de 40 en 65% minder hadden geschreven dan vorig jaar en dat leveranciers nu zelf ook in zwaar weer terecht dreigen te komen.

Zoals wij het nu kunnen bekijken zal voor veel ondernemers (detaillisten en leveranciers) in de modebranche de komende jaren het doek gedwongen gaan vallen maar daarmee vertel ik niets nieuws.

 

Maar goed, in de tussentijd dienen we een aantal zaken te regelen die een nette afwikkeling mogelijk moeten maken.

De annulering van onze voororders was uiteraard slechts stap nummer één.

Ons huurcontract kan per 1-1-2012 worden beëindigd met 6 maanden opzegtermijn, dus die opzegging is inmiddels de deur uit waarmee stap twee ook een feit is.

Verder moet nog vermeld worden dat de verhuurder het pand weer in de verhuur heeft gezet en dat we bij het vinden van een andere huurder (mogen we ook zelf aanbrengen) eerder weg mogen.

 

Met de aanwezige voorraad kunnen we zeker nog tot eind Februari vooruit, ervan uitgaande dat we die nog redelijk normaal geprijsd kunnen verkopen aan klanten die willen of durven te kopen. ;)

Of we kunnen begin November beginnen met een opheffingsuitverkoop waarmee we op kortere termijn waarschijnlijk veel meer artikelen verkopen, maar wel met een veel lagere marge als gevolg van de afprijzingen die je dan moet doen.

We hebben in ieder geval voldoende voorraad om de 30K aan openstaande rekeningen te kunnen voldoen, alleen gaat het op de normale manier lang duren en is het te hopen dat er geen crediteuren in paniek raken nu ze weten dat we gaan stoppen en hun vorderingen alsnog uit handen gaan geven, ondanks dat we hun steeds op de hoogte houden van alle ontwikkelingen en betalingsafspraken hebben gemaakt.

Dus zitten we sterk te overwegen om toch maar te gaan voor de opheffingsuitverkoop ook al kost dat marge in de hoop dat we dan met drie tot vijf maanden van alle crediteuren af zijn.

 

Verder zijn er geen uitstaande schulden bij de Belastingdienst of dat soort dingen en is onze bedrijfsauto met twee maanden ook afbetaald.

Wel is er het RC van de bank van 35K wat we na de definitieve beëindiging van de onderneming (en dat kan nog wel een klein jaar duren want de webwinkel is er ook nog en je weet maar nooit ;) ) af zullen moeten lossen en waarvan de zekerheid tot een hoogte van drie keer dat bedrag (ja, je leest het goed) is verbonden aan ons huis.

De oplossing daarvoor ligt in de verkoop van ons huis, waar we sowieso al het plan voor hadden liggen omdat het veel te groot is voor ons beiden.

Daar zal een reëel geschatte 150K overwaarde uitkomen, maar de grote vraag is alleen wanneer we het verkopen in een stagnerende huizenmarkt.

Is het een idee om in deze situatie surseance van betaling aan te vragen? Met de 18 maanden die je dan hebt moet het absoluut mogelijk zijn om in alle rust iedereen te betalen wat hen toekomt en zijn we ook in staat om wat meer afstand te nemen van dit verhaal.

Wat we willen is iedereen netjes betalen wat betaald moet worden, maar dan wel in een tijdsbestek wat ons past.

Graag jullie feedback!

Link naar reactie
  • 0

Sowieso naar andere banken toestappen, maar op dit moment is geld echt heel moeilijk om aan te komen.

 

Maar als jij inderdaad met een goed onderbouwd plan aan komt en een eventuele BBMKB benoemd hoop ik dat je een accountmanager treft die bereid is om wat extra werk voor je te verrichten.

 

Succes in ieder geval!

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Banken hebben een hekel om verliezen te financieren. Vanaf wanneer verwacht jij (of je boekhouder) zwarte cijfers te gaan schrijven? Houd er rekening mee dat banken op dit moment erg terughoudend zijn om leningen te verstrekken.

 

Wat ik me verder afvraag: was je boekhouder ook al aan het begin betrokken bij je onderneming? Een RC van 50K+ als werkkapitaal gebruiken lijkt mij geen verstandige keuze. Je had mijn inziens beter een langlopende lening af kunnen sluiten. Maar goed... Als je op basis van je plan geen ondernemerskrediet kunt krijgen en je wel overtuigd bent dat je zwarte cijfers gaat schrijven: sluit een persoonlijke lening af. Hypotheek(je) of een andere lening die je vriendin met haar vaste baan kan krijgen?

 

Over de borgstelling heb ik onvoldoende kennis. Wellicht een andere HL'er :)

 

Al aan een samenwerkingsverband met een dameszaak in jouw segment bij jou in de buurt gedacht?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.