• 0

Zakelijke spam nu (bijna) echt verboden

Aanbevolen berichten

  • 0

Er komt op mijn websites inderdaad een link voor leveranciers naar een speciale pagina waar ik leveranciers van relefante producten een speciaal e-mail adres geboden word waarheen ze info over nieuwe producten kunnen sturen (of sampels per post).

 

Had er nog niet aan gedacht dat dat dan inderdaad vragen is om die info.

nu enkel daar zorgvuldig omschrijven wat voor mij wel en wat niet relefant is zodat echte spam alsnog aangepakt kan worden.

Link naar reactie
  • -1

De meeste spam komt toch van het buitenland. De vraag is of er door deze maatregel minder spam binnenkomt.

Zelf denk ik dat het weinig nut heeft en het de ondernemer nog moeilijker wordt gemaakt om

te ondernemen. E-commerce gaat hierdoor helemaal ten gronde.

 

De overheid denkt gewoon niet goed na met al hun regels en wetten. Laat staan dat de beleidsmakers

uberhaupt ooit van E-commerce gehoord hebben.

Link naar reactie
  • 0

Zelf denk ik dat het weinig nut heeft en het de ondernemer nog moeilijker wordt gemaakt om

te ondernemen.

 

Och, het heeft ook zijn voordelen. Ten eerste hoef je er minder mailtjes uit te sturen, en heb je tegelijkertijd geen last meer van reputatieschade doordat je bedrijven ongevraagd lastig valt.

 

E-commerce gaat hierdoor helemaal ten gronde.

 

Da's een krasse uitspraak, die best wat onderbouwing kan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Da's een krasse uitspraak, die best wat onderbouwing kan gebruiken.

 

Peter begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut tegen spammen.

Echter de mailtjes die in mijn spambak terecht komen zijn in de meeste gevallen uit het

buitenland afkomstig. Hiermee wil ik aangeven dat het spammen door deze wet nauwelijks vruchten

zal afwerpen. Men kan immers niks doen tegen het spammen vanuit het buitenland.

 

Wat deze wet wel doet is het ondernemen via internet aan banden leggen en de ondernemer

in kwestie met een hoop extra werk opzadelen.

Hoe weet men bijvoorbeeld wie wel of geen aanbiedingen via mail wil ontvangen?

Er is geen systeem waar ik eerst het e-mail adres kan ingeven en kan zien of deze persoon een aanbieding wenst.

Het JA / NEE sticker principe zoals men dat op brievenbussen heeft zou ook goed werken via e-mail.

Kortom 1 centraal punt waar men kan opvragen of iemand wel of geen aanbiedingen wenst.

 

Daarom zeg ik dat de overheid weinig kaas van internet heeft gegeten en zo maar iets invoert

zonder eerst goed na te denken over het effect.

Link naar reactie
  • 0
Men kan immers niks doen tegen het spammen vanuit het buitenland.

 

Nog niet, maar deze regelgeving betreft spam uit Nederland. Dat buitenlandse spam nog steeds doorkomt betekent niet dat Nederlandse eCommerce bedrijven 'helemaal ten gronde' gaan.

 

Hoe weet men bijvoorbeeld wie wel of geen aanbiedingen via mail wil ontvangen?

 

Door ze op je website de mogelijkheid te bieden dat aan te geven.

 

Het JA / NEE sticker principe zoals men dat op brievenbussen heeft zou ook goed werken via e-mail.

 

Dit is zelfs nog makkelijker - het is in principe NEE, tenzij iemand duidelijk JA heeft gezegd. Dus dat hele extern opvragen sla je zo over - je hoeft alleen maar je eigen database te controleren!

 

Daarom zeg ik dat de overheid weinig kaas van internet heeft gegeten en zo maar iets invoert zonder eerst goed na te denken over het effect.

 

Weer zo'n krasse uitspraak zonder onderbouwing. Hoe weet je dat ze weinig kaas gegeten hebben van internet en dat ze er niet eerst goed over hebben nagedacht?

 

Even een ander uitgangpunt - iedereen heeft jarenlang werkelijk iedereen die een website heeft (info@ voor het domein plakken en klaar) zomaar ongestoord allerlei ongevraagde en meestal ongewenste meuk kunnen toesturen. Da's eigenlijk al te absurd voor woorden. Nu wordt dat in Nederland eindelijk genormaliseerd. Wees blij dat je nog zo lang hebt kunnen doen wat je wilde! :)

 

Edit: ik zie nu dat je blijkbaar het hele verhaal erboven als uitleg bedoelde waarom de overheid geen kaas en zo... Dat ik dat gemist heb komt doordat het daar geen uitleg van is. Ik weet trouwens ook nog steeds niet hoe dit de eCommerce helemaal ten gronde doet gaan.

Link naar reactie
  • 0

Niet alleen dat, maar zoals dit draadje al aantoont blijf je altijd mensen houden die de grenzen opzoeken. Om die nu eens en voor altijd buiten spel te zetten heb je blijkbaar hele strikte regels nodig (en zelfs dan nog gaan ze zoeken).

 

Ik neem aan dat je mij hiermee bedoeld Peter. Dat ik de grens van commercieel zoek, is in de omgekeerde vorm bedoeld dan waar jij hier (met negatieve ondertoon) tegen ageert.

 

Mijn vraag is, gelijk aan wat Frans opmerkt, wanneer kan een (kwaadwillende) ontvanger normale communicatie gaan bestempelen als commercieel en je daarmee opzadelen met OPTA-boetes? Gewoon een enkel mailtje kan met dit verhaal verstrekkende gevolgen hebben.

 

De wetgeving maakt wat mij betreft een grote vergissing door alle vormen van e-mail over één kam te scheren. Je hebt e-mail en spam, maar deze regelgeving maakt van alle mails spam tenzij niet geklaagd.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor diegenen, die ondanks de goede uitleg van Peter nog meer info willen hebben,

 

Check de Opta voor wat betreft Telemarketing:

http://www.opta.nl/nl/wat-doet-opta/toezichtsgebieden/telemarketing/

 

Iedereen kent ze wel: de bedrijven die bellen om een product te verkopen. Zij moeten zich aan regels houden die in de Telecommunicatiewet (Tw) staan beschreven. Zo moet de adverteerder in elk telefonisch (telemarketing) gesprek actief aan de consument vragen, of hij nog gebeld wil worden. Wanneer hij aangeeft niet meer gebeld te willen worden, moet de adverteerder de contactgegevens van deze consument uit zijn bestand verwijderen, zodat hij niet meer gebeld kan worden.

 

Nieuwe regels voor telemarketingOp 1 oktober 2009 treedt een nieuwe wet in werking voor telemarketing. Er komt een wettelijk register om consumentenirritatie over ongevraagde telemarketing te verminderen. Consumenten kunnen zich inschrijven in dit bel-me-niet register wanneer zij geen ongevraagde (verkoop)telefoontjes willen ontvangen. Bedrijven en organisaties die consumenten ongevraagd telefonisch benaderen, moeten zich aan de volgende regels houden:

 

Raadpleeg het register vóór u consumenten ongevraagd telefonisch benadert. U mag consumenten die ingeschreven staan in het register namelijk niet bellen.

Noem in elk telefonisch gesprek actief het register. Bied de consument direct en kosteloos de mogelijkheid om zich in te schrijven in het register.

Bied in elk telefonisch gesprek actief het recht van verzet en respecteer dat. Deze verplichting is nu al van toepassing.

OPTA heeft alle wijzigingen in een folder beschreven zodat bedrijven en organisaties die consumenten ongevraagd telefonisch benaderen hun telefonische (verkoop)processen tijdig kunnen aanpassen. In dit filmpje legt OPTA uit hoe zij toezicht houdt op de telemarketingregels

 

Handhaving door OPTA

OPTA houdt actief toezicht op naleving van de regels. Klachten die OPTA via ConsuWijzer krijgt van consumenten of signalen die binnenkomen via de OPTA-tiplijn, kunnen aanleiding zijn om een onderzoek te starten. Daarnaast gaat OPTA ook steekproefsgewijs onderzoek doen. OPTA heeft verschillende bevoegdheden. Ze kan (on)aangekondigd bedrijfsbezoeken afleggen en inzage eisen in gegevens. Iedereen is verplicht hieraan mee te werken. Bij overtreding van de regels kan OPTA een boete van maximaal € 450.000 per overtreding en/of een last onder dwangsom opleggen om de overtreding te beëindigen.

 

En over Spam./ Ongevraagde Email :

Check : Spamklacht :

 

https://www.spamklacht.nl/asp/overspam/e-mailmarketing.asp

 

In Nederland bestaat een verbod op het versturen van spam aan natuurlijke personen. Per 1 oktober 2009 zal dit verbod worden uitgebreid met rechtspersonen. Dan is het verboden om ongevraagde berichten te sturen aan zowel natuurlijke personen als bedrijven. Raadpleeg voor een uitgebreide toelichting de rubriek 'wettelijk verbod' onder 'over spam'. Zodra de nieuwe wetgeving van kracht wordt, kunt u die daar ook nalezen. Tot die tijd kunt u daarvoor terecht bij het ministerie van Economische Zaken of Postbus 51. Een aantal branche-organisaties ontwikkelt gedragscodes voor e-mailmarketing. Uw branche-organisatie kan u meer vertellen.

 

Hieronder treft u de veel gestelde vragen over het spamverbod en de antwoorden van OPTA.

 

 

Het wettelijk spamverbod

1. Wat houdt het spamverbod in?

2. Wanneer wordt het spamverbod uitgebreid?

3. Waar kan ik een spamklacht indienen?

4. Geldt het Nederlandse spamverbod ook voor het verzenden van berichten naar het buitenland?

 

Over de inhoud van berichten en spamberichten. Specifieke gevallen.

5. Welke inhoud heeft een spambericht?

6. Aan welke eisen moet een bericht voldoen om geen spam te zijn?

7. Welke berichten kunnen spam zijn?

8. Moet ik in een bericht altijd de werkelijke afzender noemen?

9. Moet ik in ieder bericht een afmeldmogelijkheid bieden?

10. Valt een persbericht onder het spamverbod?

 

Over de ontvanger van berichten en spamberichten.

11. Moet de ontvanger toestemming geven voordat ik een bericht verzend?

12. Wat is ‘een klantrelatie?

13. Wanneer is er sprake van een ‘soortgelijke dienst’ of een ‘soortgelijk product?

14. Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

15. Kan ik het e-mailadres van iemand die informatie heeft opgevraagd (of van een prospect) op de verzendlijst plaatsen ten behoeve van het verzenden van bijvoorbeeld een nieuwsbrief?

16. Kan een ondernemer aangeven ongevraagde berichten te willen blijven ontvangen?

 

Verantwoordelijkheid voor het verzender van een (spam)bericht.

17. Wie geldt als verzender van spam?

18. Kan een leverancier van e-mailadressen/telefoonnummers ook het spamverbod overtreden?

19. Verstuur ik spam als ik een te koop aangeboden adresbestand gewoon gebruik om berichten naar toe te verzenden?

20. Moet ik als verzender van berichten bewijzen dat ik expliciete toestemming heb verkregen?

 

 

 

1. Wat houdt het spamverbod in?

Het spamverbod wordt geregeld in de Telecommunicatiewet (artikel 11.7). Het is verboden om zonder toestemming ongevraagde elektronische berichten (sms, mms, e-mail, berichten op sociale netwerksites en dergelijke), faxen en berichten gegenereerd door een automatisch oproepsyteem met een commerciële, charitatieve of ideële inhoud te versturen (zie ook het antwoord op vraag 5). Tevens dienen alle berichten (verstuurd met of zonder toestemming) een afmeldmogelijkheid te bieden en de afzender te noemen (zie ook het antwoord op vraag 6).

 

2. Wanneer wordt het spamverbod uitgebreid?

Per 1 oktober 2009. Vanaf dat moment kunnen ook bedrijven die spam ontvangen een klacht indienen op www.spamklacht.nl. Bedrijven kunnen alleen een klacht indienen over spam die ze hebben ontvangen op of na 1 oktober 2009!

 

3. Waar kan ik een spamklacht indienen?

Consumenten kunnen nu al de website www.spamklacht.nl gebruiken. Bedrijven kunnen na 1 oktober 2009 ook terecht op deze website.

 

4. Geldt het Nederlandse spamverbod ook voor het verzenden van berichten naar het buitenland?

Het Nederlandse spamverbod geldt voor verzenders en opdrachtgevers van berichten die zich in Nederland bevinden. Voor het verzenden van berichten naar landen binnen de Europese Economische Ruimte (dat zijn de landen van de Europese Unie aangevuld met IJsland, Noorwegen en Liechtenstein) gelden gewoon de Nederlandse regels. Indien u vanuit Nederland berichten verzendt naar ondernemers of bedrijven in een land buiten de Europese Economische Ruimte dan gelden voor u de regels van het betreffende land waar de ontvanger zich bevindt. Verzendt u berichten naar bijvoorbeeld Japan? Dan zult u zich dus moeten houden aan de regels die gelden voor het verzenden van berichten in Japan.

 

5. Welke inhoud heeft een spambericht?

Er zijn drie soorten spamberichten. Als het bericht één van de volgende kenmerken heeft – en zonder toestemming is verzonden – zegt de wet dat het spam is:

commercieel: de meeste spamberichten proberen (direct of indirect) een product of dienst te verkopen. Let op: ook het indirect promoten van het imago van een bedrijf is commercieel (zie ook het antwoord bij vraag 11). Ook het versturen van berichten waarvoor de ontvanger betaalt, kan commercieel zijn. Het begrip commercieel wordt dus ruim uitgelegd.

charitatief: bijvoorbeeld goede doelen die u vragen om een bijdrage.

ideëel: berichten van bijvoorbeeld vakbonden of politieke partijen die u een denkbeeld willen voorleggen of aandacht vragen voor een ideaal of overtuiging.

 

 

6. Aan welke eisen moet een bericht voldoen om geen spam te zijn?

Wanneer u commerciële, charitatieve of ideële berichten verstuurt, moet u aan de volgende eisen voldoen:

de ontvanger moet toestemming hebben gegeven;

de ontvanger moet zien van wie berichten afkomstig zijn;

de ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen prijs meer stelt op ontvangst van deze berichten.

 

 

7. Welke berichten kunnen spam zijn?

Spamberichten worden altijd via een elektronisch kanaal verzonden. Ze worden als volgt ontvangen:

via e-mail;

via een mobiele telefoon (sms of mms);

via de fax;

via de telefoon, wanneer u wordt gebeld door een automatisch oproepsysteem (een computer);

via 'social networking’ websites (bijv. Hyves, Facebook en MySpace);

via een ander elektronisch kanaal, de techniek van het internet is volop in beweging.

Kenmerk van een spambericht is dat de ontvanger geen toestemming heeft gegeven om het bericht te ontvangen. (zie ook het antwoord bij vraag 6).

 

8. Moet ik in een bericht altijd de werkelijke afzender noemen?

Een verzender moet in elk verzonden bericht zijn of haar werkelijke identiteit vermelden. Het gebruik van een alias of pseudoniem is niet toegestaan.

 

9. Moet ik in ieder bericht een afmeldmogelijkheid bieden?

In ieder verzonden bericht moet de mogelijkheid staan tot afmelden. Dit geldt zowel voor berichten waarvoor toestemming is verkregen als voor berichten die verzonden worden aan een klant.

 

10. Valt een persbericht onder het spamverbod?

Het is mogelijk dat een persbericht onder het spamverbod valt. De wet verbiedt het versturen van berichten met een commercieel doel. Een commercieel doel is niet alleen het (proberen) verkopen van een product of een dienst maar ook het (in)direct promoten van een bedrijf.

 

11. Moet de ontvanger toestemming geven voordat ik een bericht verzend?

Voordat iemand berichten mag versturen, moet de ontvanger ‘uitdrukkelijk’ en ‘geïnformeerd’ toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’. Het moet duidelijk zijn waarvoor en aan wie de ontvanger precies toestemming geeft. Hierover moet de ontvanger door de verzender goed geïnformeerd worden. Vage beschrijvingen als 'u geeft toestemming voor de ontvangst van e-mails van dit bedrijf en partners' zijn niet ‘geïnformeerd’.

 

12. Wat is ‘een klantrelatie’?

Er kan sprake zijn van een klantrelatie als er een product of dienst is verkocht. Dit is afhankelijk van de omstandigheden van het geval. U hoeft een klant niet vooraf om toestemming te vragen, als u hem een bericht wilt versturen met een commercieel, charitatief of ideëel karakter. Zie ook vraag 6.

 

13. Wanneer is er sprake van een ‘soortgelijke dienst’ of een ‘soortgelijk product’?

Om te bepalen dat er sprake is van een soortgelijke dienst of een soortgelijk product moet gekeken worden naar de klant (ontvanger van het bericht). Is het voor deze klant logisch dat hij of zij na de koop van product X, over het product Y een bericht ontvangt? Of er sprake is van soortgelijkheid zal per geval in de juiste context moeten worden beoordeeld.

 

14. Mag ik aan mijn klanten berichten versturen zonder toestemming?

Aan bestaande klanten (waaraan een product of dienst is verkocht) kunnen over soortgelijke diensten/producten ongevraagde berichten worden gestuurd zonder dat daarvoor toestemming is verkregen. Wanneer het e-mailadres of mobiele telefoonnummer worden verkregen, moet de klant wel de mogelijkheid krijgen om het ontvangen van ongevraagde berichten te weigeren.

 

15. Kan ik het e-mailadres van iemand die informatie heeft opgevraagd (of van een prospect) op de verzendlijst plaatsen ten behoeve van het verzenden van bijvoorbeeld een nieuwsbrief?

Nieuwsbrieven (of andere berichten) kunnen alleen zonder expliciete toestemming worden verstuurd als er sprake is van een klantrelatie. Bij het vragen van informatie of bij het benaderen van een prospect is er nog geen sprake van een koop van een product of van een dienst. Dus zal expliciete toestemming moeten worden gevraagd voordat de nieuwsbrief verzonden kan worden.

 

16. Kan een ondernemer aangeven ongevraagde berichten te willen blijven ontvangen?

Ondernemers en bedrijven die wèl ongevraagde berichten willen ontvangen, kunnen hiervoor een toestemming van algemene strekking geven. Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.

 

17. Wie geldt als verzender van spam?

Iedereen die berichten verstuurt kan verzender en dus overtreder zijn van het spamverbod. Dat geldt voor degene die de feitelijke handeling verricht (op de verzendknop drukt) maar ook voor degene die opdracht geeft tot de verzending. Ook is het mogelijk dat de leverancier van e-mailadressen of telefoonnummers door OPTA als medepleger van het spamverbod wordt aangemerkt. Per overtreding zal OPTA bekijken welke partijen worden aangemerkt als overtreder. Deze partijen kunnen allemaal afzonderlijk worden bestraft (zie ook het antwoord op vraag 18).

 

18. Kan een leverancier van e-mailadressen/telefoonnummers ook het spamverbod overtreden?

Een leverancier van e-mailadressen of telefoonnummers kan in bepaalde gevallen de privacywetgeving overtreden. Het College Bescherming Persoonsgegevens houdt daar toezicht op. Ook is het mogelijk dat de leverancier van deze adressen door OPTA als medepleger van het spamverbod wordt aangemerkt. Per overtreding zal OPTA bekijken welke partijen worden aangemerkt als overtreder.

 

19. Verstuur ik spam als ik een te koop aangeboden adresbestand gewoon gebruik om berichten naartoe te verzenden?

Adresbestanden kunnen alleen worden gebruikt als de verzender vooraf toestemming heeft gekregen om naar deze adressen (of telefoonnummers) elektronische berichten te versturen. Indien de verzender geen bestaande klantrelatie heeft of geen expliciete toestemming kan tonen, kan het adresbestand niet worden gebruikt. Een verzender moet zich goed laten voorlichten over de risico’s van het gebruik van een adresbestand van een ander. Vaak is dat niet legaal.

 

20. Moet ik als verzender van berichten bewijzen dat ik expliciete toestemming heb verkregen?

De verzender van berichten moet altijd kunnen aantonen dat de ontvanger voorafgaande toestemming aan hem/haar heeft gegeven. Hiervoor moet de verzender dus bewijs bewaren. .

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is, gelijk aan wat Frans opmerkt, wanneer kan een (kwaadwillende) ontvanger normale communicatie gaan bestempelen als commercieel en je daarmee opzadelen met OPTA-boetes? Gewoon een enkel mailtje kan met dit verhaal verstrekkende gevolgen hebben.

 

De wetgeving maakt wat mij betreft een grote vergissing door alle vormen van e-mail over één kam te scheren. Je hebt e-mail en spam, maar deze regelgeving maakt van alle mails spam tenzij niet geklaagd.

 

 

 

Ik denk dat van deze wet flink misbruik gemaakt gaat worden.

Een concurrent vraagt telefonisch een offerte op per mail. Vervolgens dient hij een klacht in bij

spamklacht.nl. De ultieme manier om je concurrent uit te schakelen. Of breng ik mensen nu op slechte gedachten? ::)

Link naar reactie
  • 1
Ik neem aan dat je mij hiermee bedoeld Peter. Dat ik de grens van commercieel zoek, is in de omgekeerde vorm bedoeld dan waar jij hier (met negatieve ondertoon) tegen ageert.

 

In dat geval bij deze mijn welgemeende excuses!

 

Mijn vraag is, gelijk aan wat Frans opmerkt, wanneer kan een (kwaadwillende) ontvanger normale communicatie gaan bestempelen als commercieel en je daarmee opzadelen met OPTA-boetes? Gewoon een enkel mailtje kan met dit verhaal verstrekkende gevolgen hebben.

 

Hoe groot zou de kans zijn dat de OPTA je na 1 gemelde email een boete van 450.000 euro oplegt zonder onderzoek te doen en zonder bezwaarmogelijkheid? Nul... ;)

 

Je hebt e-mail en spam, maar deze regelgeving maakt van alle mails spam tenzij niet geklaagd.

 

Nee, nou doe je het weer - niet van alle email. Van alle ongevraagde email. Hou nou even de feiten vast!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat van deze wet flink misbruik gemaakt gaat worden.

Een concurrent vraagt telefonisch een offerte op per mail. Vervolgens dient hij een klacht in bij

spamklacht.nl. De ultieme manier om je concurrent uit te schakelen. Of breng ik mensen nu op slechte gedachten? ::)

 

Ik was in een hele gekke bui en heb even een email gestuurd naar de PR-mevrouw van de OPTA. Als iemand dat moet kunnen beantwoorden is zij dat wel, lijkt me! ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoe groot zou de kans zijn dat de OPTA je na 1 gemelde email een boete van 450.000 euro oplegt zonder onderzoek te doen en zonder bezwaarmogelijkheid? Nul... ;)

 

De kans is groot dat je als vermeende spammer toch moet bewijzen dat de aanklacht onterecht is.

En dat wordt een beetje moeilijk als iemand je een loer probeert te draaien en je dit niet kan aantonen uit

telefoongesprekken die niet zijn opgenomen.

Link naar reactie
  • 0

Het is imho weer bijzonder trieste wetgeving, vanaf nu af aan is dus klanten werven per e-mail gewoon dood. Gmail verwerkt voor mij ongeveer 6500 ongewenste e-mails over Viagra en dergelijke per maand op een persoonlijk adres dat ergens op een website staat, maar een gerichte mail naar een ander bedrijf sturen met een interessante aanbieding mag niet meer. Bellen mag natuurlijk wel, dat breekt immers veel minder in op het leven van een eenpitter. Verder voortaan opletten of prospects nog wel willen worden uitgenodigd over business opportunities op linkedin.

 

Hoe gaat het eigenlijk met de politiek in deze?

Ben zelf lid van een partij, heb ooit ergens op een papiertje mijn mailadres opgegeven en ontvang daar nu regelmatig partijnieuws op, natuurlijk zonder afmeld mogelijkheid of mijn explicite toestemming. Misschien is 1 oktober ook een mooi moment om dat aan de kaak te stellen en dat soort mails door te sturen naar de opta. Of ben ik door het betalen van contributie opeens "klant".

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach Tonino, helemaal in zak en as.... :-[

 

Zo erg is het allemaal niet. Toevallig heb ik er afgelopen avond iets over geschreven (hier de link).

 

Samengevat: je mag volop persberichten versturen, aanbiedingen ook, maar je moet uitkijken naar wie. Ongeorganiseerd versturen mag niet, maar dat was al niet zo sympathiek... Zoveel verandert deze wetswijziging niet hoor. Het is meer het formaliseren van een fatsoensregel. Het gaat er vooral om, om 'ondernemers' die wekelijks tienduizenden mailtjes naar gekochte adressen versturen op de vingers te kunnen tikken. Leer je klanten en je prospects kennen en spreek ze persoonlijk aan, dan blijf je verlost van problemen. Het is echt niet zo dat je na 1 of 2 klachten meteen aan de publieke galg hangt.

 

En je binnenkomende Viagra-mailtjes vergelijken met die leuke aanbiedingen van je gaat niet op: de wetgeving reikt nu eenmaal niet verder dan ons land. Die wonderpillen komen altijd van een Russische server of zo. Dat kun je dus ook nog doen als je wilt spammen, de boel via het buitenland versturen.

;)

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Ha,

 

Zie het nu ook. Geautomatiseerd versturen mag niet. Lijkt me een mooie casus voor een rechtbank om daar grenzen aan te leggen. Mailtje naar iemand sturen, neem aan geen probleem. Mailtje naar hele adresboek sturen? Is dat geautomatiseerd zonder menselijke tussenkomst? Of is daar pas sprake van als je uit het adresboek 3 contacten wist? Mag ik 10 Chinezen aan het werk zetten om ze per stuk een mailtje te laten knippen en plakken en sturen aan Nederlandse bedrijven?

 

Verder begin ik inderdaad alweer spam te ontvangen in het Nederlands van bedrijven gevestigd op de Kaaiman eilanden oid.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En je binnenkomende Viagra-mailtjes vergelijken met die leuke aanbiedingen van je gaat niet op: de wetgeving reikt nu eenmaal niet verder dan ons land. Die wonderpillen komen altijd van een Russische server of zo. Dat kun je dus ook nog doen als je wilt spammen, de boel via het buitenland versturen.

;)

 

Als jij opdracht geeft ben je geloof ik ook 'de sjaak'.

 

Even een vraag. Ik heb een nieuw product en wil graag dat dit bij 10 door mij geselecteerde bedrijven verkocht gaat worden. Nu kan ik:

1. Ongevraagd langsgaan

2. Bellen

3. Mailen

Mag dat mailen nog wel in dergelijke situaties? (kdump geen heel adressenbestand in de BCC)

Link naar reactie
  • 0

Die wonderpillen komen altijd van een Russische server of zo. Dat kun je dus ook nog doen als je wilt spammen, de boel via het buitenland versturen. ;)

 

Vergeet dan ook niet je website daar te hosten, want providers zijn niet dol op spam advertised websites. Dan sluiten ze je alsnog af >;(

Link naar reactie
  • 4

Ik heb inmiddels een uitgebreide en duidelijke reaktie van mevrouw Heijne van de OPTA gekregen. Ze vindt het vast niet erg als ik die hier integraal plaats. Het voorbeeld waar ze het over heeft is Frans' verhaal over de concurrent die een offerte aanvraagt.

 

Wat betreft het misbruiken van de spamregels om concurrenten dwars te zitten: in uw voorbeeld (het sturen van een offerte) gaat het om een gepersonaliseerd bericht (weliswaar met een commercieel doel, maar het spamverbod is er niet op gericht om zakelijke contacten te verbieden. Immers, in de offerte wordt ingegaan op de individuele vraag van een potentiële klant.) In dit geval hebben wij dus geen reden om aan te nemen dat er uberhaupt sprake is van spam. Uw aanname over het onderzoeken van klachten klopt. Wij kunnen niet álle (potentiële) spam verstuurd in Nederland aanpakken, het gaat ons echt om die mails die overlast veroorzaken. Daarom is het aantal klachten dat ingediend wordt bij spamklacht.nl voor ons erg belangrijk, een enkele klacht is niet voldoende om "overlast" te veronderstellen. Daarnaast onderzoeken wij altijd de aard en herkomst van de klachten en is er sprake van hoor- en werderhoor met de mogelijke overtreder.

Op OPTA.nl worden ook altijd de besluiten geplaatst inzake de boetes die we opleggen. Hoewel het redelijke juridische kost is, geven deze een goed inzicht in de procedure die we volgen en de wijze waarop wij opereren.

Zie hier: http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=2989

Link naar reactie
  • 0

Deze week opvallend veel inderdaad, sommige ook met hele irritante afmeld-mechanismes. Afmelden via website en dan krijg je een bevestigings-afmeld-email met een link om echt aan te geven dat je je wilt afmelden. Grappig dat ik er geen moeite voor heb moeten doen om op hun email-lijsten terecht te komen en door allerlei hoepels moet springen om er weer van af te komen.

 

Ik heb nog wel een dilemma m.b.t. de nieuwe wetgeving. Hoewel ik het er erg mee eens ben dat spam verboden wordt zit ik met de volgende situatie:

 

Ik ben verkoper van een softwareprodukt wat door een Canadees bedrijf op de markt gebracht wordt. Het Canadese bedrijf biedt een demo-versie van het produkt aan waarvoor een webformulier ingevuld moet worden. Onder dat formulier staat de tekst:

By completing this form and registering to download this [naam] product trial you implicitly agree to allow follow-up contact (by email, telephone or regular mail) from a [naam] representative for the purpose of ensuring that you have a successful evaluation experience and to address any technical questions you may have.

 

Ik krijg de contactgegevens van alle Nederlandse en Belgische demo-downloads door (hooguit 2-3 per week, het gaat hier om een erg specialistisch produkt) en een paar dagen later stuur ik ze een standaard mailtje met een korte introductie van mijn bedrijf, waarin ik aangeef dat ik de Nederlandse verkoper ben, en de vraag of ze met de demo uit de voeten kunnen.

 

Kan dit na 1 oktober nog door de beugel? Moet ik iets veranderen aan de manier waarop ik hiermee omga? Moet er op de Canadese website een expliciete opt-in vink gezet worden?

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg paar weken terug ook een reclamemail met wel een hele lucratieve manier om de 1 oktober regel te omzeilen. De mail begon namelijk met 'U ontvangt deze nieuwsbrief, omdat u bij 1 van onze partners hebt aangegeven nieuwsbrieven te ontvangen.'. Tja, en wie die partners dan is, wordt niet vermeld. Ik heb een reply gestuurd met de vraag wie die partner dan is, maar uiteraard geen reactie. Verwacht maar meer zulke oplossingen de komende tijd.

 

Ik vind het jammer van die regel, want ik zie toch niets veranderen aan de hoeveelheid spam, die we toch al krijgen. De goeden lijden onder de kwaden, zeg maar.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.