• 0

Zakelijke spam nu (bijna) echt verboden

Aanbevolen berichten

  • 5
@Peter,

Kun jij niet eens een mooi, compleet dichtgetimmerd stukje schrijven en hier plaatsen wat wij allemaal als standaard reply kunnen gebruiken na morgen ? ;D

 

Laat me raden - dat moet nog gratis ook zeker? ;)

 

Beste ,

 

zoals u wellicht bekend is, is per 1 oktober 2009 de wetgeving m.b.t. ongevraagde commerciele emails (ook bekend als spam) aan bedrijven gewijzigd.

 

Wij kunnen u natuurlijk uitgebreid vertellen wat deze nieuwe wetgeving inhoudt, maar we kiezen er voor u een korte samenvatting te geven: "U mag ons zonder onze expliciete toestemming geen commerciele email meer sturen, op straffe van maximaal 450.000 (vierhonderdenvijftigduizend) euro."

 

Wij zouden het waarderen als u ons en uzelf een enorm plezier doet, en nooit meer contact met ons opneemt. Om welke reden dan ook.

 

Hoogdravend,

 

 

PS - vanaf vandaag zal alle email van u bij www.spamklacht.nl aangemeld worden.

 

Een iets minder formele is:

Beste ,

 

wij willen u graag feliciteren - u bent namelijk het eerste bedrijf dat het in zijn hoofd haalt ons sinds 1 oktober 2009 spam te sturen!

 

Wij vertrouwen er op dat u er met de OPTA wel uit komt!

 

Mvg,

 

 

Of natuurlijk gewoon kort, krachtig, helemaal 'social interaction 2.0' en toch duidelijk:

omgwtfpwndlol!!!11!1!!one!1!

Link naar reactie
  • 4

Ik heb inmiddels een uitgebreide en duidelijke reaktie van mevrouw Heijne van de OPTA gekregen. Ze vindt het vast niet erg als ik die hier integraal plaats. Het voorbeeld waar ze het over heeft is Frans' verhaal over de concurrent die een offerte aanvraagt.

 

Wat betreft het misbruiken van de spamregels om concurrenten dwars te zitten: in uw voorbeeld (het sturen van een offerte) gaat het om een gepersonaliseerd bericht (weliswaar met een commercieel doel, maar het spamverbod is er niet op gericht om zakelijke contacten te verbieden. Immers, in de offerte wordt ingegaan op de individuele vraag van een potentiële klant.) In dit geval hebben wij dus geen reden om aan te nemen dat er uberhaupt sprake is van spam. Uw aanname over het onderzoeken van klachten klopt. Wij kunnen niet álle (potentiële) spam verstuurd in Nederland aanpakken, het gaat ons echt om die mails die overlast veroorzaken. Daarom is het aantal klachten dat ingediend wordt bij spamklacht.nl voor ons erg belangrijk, een enkele klacht is niet voldoende om "overlast" te veronderstellen. Daarnaast onderzoeken wij altijd de aard en herkomst van de klachten en is er sprake van hoor- en werderhoor met de mogelijke overtreder.

Op OPTA.nl worden ook altijd de besluiten geplaatst inzake de boetes die we opleggen. Hoewel het redelijke juridische kost is, geven deze een goed inzicht in de procedure die we volgen en de wijze waarop wij opereren.

Zie hier: http://www.opta.nl/nl/actueel/alle-publicaties/publicatie/?id=2989

Link naar reactie
  • 1

ik heb sinds gister een efectieve manier om van die vervelende telefoontjes af te komen.

gister telefoon op mijn zakelijke nummer:

 

zei: goedendag, ik spreek met dhr Feenstra?

ik: ja

zei: gefeliciteerd, ik mag u een aanbieding doen voor ..... (toen luisterde ik al niet meer) mag ik u daarover vanavond even terugbellen?

Ik: Ja gezellig, kunnen we het gelijk even over dildo's hebben, weet je wat... nog beter is als je langskomt, geef ik je gelijk een demonstratie (hey ik wil mijn producten ook wel verkopen in zo een gesprek)

zei: lange stilte.......

tuut tuut tuut.... opgehangen ;D

 

 

Vaak is ook het: u spreekt nu met een sexshop... al voldoende om van ze af te komen.

 

Link naar reactie
  • 1
nee, hij zal ws niet gaan klagen, maar gaat me om de juridische kant

 

Geen idee, maar ik denk dat het gaat om het doel van de regelgeving, en niet de letter zelf. Zolang jouw mailtje door de ontvanger niet als spam wordt aangemerkt maakt het niet uit. Het is niet zo dat er opsporingsambtenaren zijn die alle emails scannen en langs een toestemmingslijst halen.

 

Deze wetgeving maakt het echter wel mogelijk dat iemand die iets dergelijks niet op prijs stelt er eindelijk eens wat aan kan doen. Ik had net weer zo'n malloot in de mailbox met niet-werkende afmeldlinks en zonder contactgegevens - deze mannen zijn over een paar weekjes zwaar de aap. En terecht.

Link naar reactie
  • 1
Ik neem aan dat je mij hiermee bedoeld Peter. Dat ik de grens van commercieel zoek, is in de omgekeerde vorm bedoeld dan waar jij hier (met negatieve ondertoon) tegen ageert.

 

In dat geval bij deze mijn welgemeende excuses!

 

Mijn vraag is, gelijk aan wat Frans opmerkt, wanneer kan een (kwaadwillende) ontvanger normale communicatie gaan bestempelen als commercieel en je daarmee opzadelen met OPTA-boetes? Gewoon een enkel mailtje kan met dit verhaal verstrekkende gevolgen hebben.

 

Hoe groot zou de kans zijn dat de OPTA je na 1 gemelde email een boete van 450.000 euro oplegt zonder onderzoek te doen en zonder bezwaarmogelijkheid? Nul... ;)

 

Je hebt e-mail en spam, maar deze regelgeving maakt van alle mails spam tenzij niet geklaagd.

 

Nee, nou doe je het weer - niet van alle email. Van alle ongevraagde email. Hou nou even de feiten vast!

Link naar reactie
  • 1

Hoop dat ik ook geen faxen meer krijg voor een watertank op proef, of vlaggen of de nieuwste insectenvanger of airco. Heb ook maar meteen mijn telefoon geblokkeerd. http://www.bel-me-niet.nl/

 

Gisteren werd ik weer eens gebeld.

 

"Met Jammy van Videla (of zo iets)."

Eh ja?

"Ik bel voor de jaarlijkse check, wanneer komt het uit volgende week?"

Oh, ik krijg toch altijd een brief voor mijn check-up?

"Nee we sturen een deskundige naar u toe".

Denkt u dat het zo erg is dan? Denkt u dat ik ziek ben? :-[

"Nee, hij komt praten over uw uitvaart"

Dus u denkt dat ik binnenkort dood ga............? ???

"Eh..........., nee het gaat om de polis...."

Dus u bent van de Dela of zo.

"Nee, we komen de Dela polis controleren. Dat doen ze namelijk niet zelf dus dat komen wij doen"

Mag ik vragen waarom dan?

 

En zo ging het nog even door. Ik was hem natuurlijk aan het dollen maar het had zomaar een echt gesprek kunnen zijn.

 

Link naar reactie
  • 1

Uhm...dat is ook spam. Het medium maakt niet uit, het gaat om ongevraagde commerciele boodschappen, of die nu per email, fax, SMS of telefoon binnenkomen.

 

Het gaat om automatisch verzonden boodschappen zonder menselijke tussenkomst. Cold calling mag dus nog steeds, ook e-mail adressen cut en pasten naar standaard mailberichten.

Link naar reactie
  • 1

Voor 1 oktober kreeg ik extra veel NL spam, veel probeerde er denk ik nog een graantje van mee te pikken. Vooral smeekbedes of ik alsjeblieft niet lid wil worden van hun nieuwsbrief.

Nu is het veel minder geworden maar echt nog niet helemaal, veel zijn er ook niet van op de hoogte.

 

Had even uurtje niks te doen; leid bij mij tot dit soort dingen;

http://spamprovider.com

Maar ben wel benieuwd of er actie ondernomen wordt als iemand een email krijgt dat het niet mag?

Link naar reactie
  • 1
De vernieuwde Europese privacy-regulering moet in 2018 vertaald zijn in nationale wetgeving.

Volgens mij niet. De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft een rechtstreekse werking, waardoor lid­staten de verordening niet eerst om hoeven te zetten in nationale wetgeving.

 

Dat zakelijk mailadressen er ook onder vallen had ik vorige maand al opgemerkt in een artikeltje over de privacyverordening op mijn eigen site (maar volgens mij mag ik daar van de forumregels niet zelf naar linken). Dat betekent nogal wat, ook voor het nieuwe "recht om vergeten te worden", want mijn mailadres staat in allerlei mailboxen van allerlei organisaties. Die AVG levert een paar interessante uitdagingen op.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken, maar in principe natuurlijk goed nieuws.

 

Goede en nuttige informatie van leveranciers via bijv. nieuwsbrieven en dergelijke waardeer ik altijd zeer, maar als ik merk dat ik toch regelmatig rotzooi uit m'n mailbox moet verwijderen....

 

Verder ben ik wel benieuwd of het belregister ook zakelijk van toepassing zal zijn op termijn; ik begrijp uit het bericht dat men spreekt over consumenten?

http://www.evertdoorn.nl & http://www.evertdoorn.nl/blog - specialist in fotografie met mensen in de hoofdrol
Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis als ik zo snel rondkijk is een enge definitie van wat nu precies spam is.

Het spamverbod staat al jaren in de telecomwet, maar dan alleen voor particulieren. Opta voert het uit. Zie: Wat is spam?

 

Kort gezegd is e-mailspam: zonder toestemming vooraf e-mail sturen naar consumenten waar je geen klant-leverancier-relatie mee hebt.

Link naar reactie
  • 0

Ergens is het wel heel nauw inderdaad... feitelijk zou je amper meer iemand orienterend kunnen benaderen als je het letterlijk voor b2b overneemt. De vraag is natuurlijk wel wat de drempel is waarbij opgetreden wordt, ik kan me nauwelijks voorstellen dat de opta erop springt als je 1 ongewenste aanbieding stuurt. Het voornaamste karakter van spam dat het zo storend maakt is de vaak massale en slecht getargette verzending.

Link naar reactie
  • 0

AMSTERDAM - Ook bedrijven kunnen voortaan een klacht indienen als zij ongevraagde e-mailreclame ontvangen. De Eerste Kamer stemde dinsdag in met een wetswijziging die het spamverbod uitbreidt naar zakelijke gebruikers.

Chris Heijmans

 

Tot nu toe was het alleen verboden om particulieren te bestoken met ongewenste reclame. Bij de invoering van dat spamverbod vreesde het bedrijfsleven dat de wetgeving ook legitieme commerciële e-mail onmogelijk zou maken. Daarom werd aanvankelijk een uitzondering gemaakt voor bedrijven.

 

Bel-me-niet

 

De uitbreiding van het spamverbod maakt deel uit van een grotere aanpassing van de telecomwet. Die zorgt nu ook voor de officiële oprichting van een 'bel-me-niet-register', waar mensen zich kunnen aanmelden om gevrijwaard te blijven van telefonische verkopers. Bedrijven zijn verplicht dat register te respecteren.

 

Toezichthouder op de telecommarkt OPTA moet de beide verboden handhaven. Wie zich niet aan de regels houdt, kan een boete krijgen.

 

Overstappen

 

De wetswijziging zorgt er tot slot voor dat klanten van telecomaanbieders niet langer vastzitten aan een minimale contractduur van een jaar. Voortaan zijn abonnementen voor bijvoorbeeld internet of telefonie per maand opzegbaar.

 

Staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken hoopt dat consumenten zo gemakkelijker zullen overstappen naar andere bedrijven, wat de concurrentie in de sector bevordert.

 

bron: http://www.nu.nl/news/1835553/52/Spamverbod_geldt_nu_ook_voor_zakelijke_mail.html

Link naar reactie
  • 0

Ergens is het wel heel nauw inderdaad... feitelijk zou je amper meer iemand orienterend kunnen benaderen als je het letterlijk voor b2b overneemt.

 

Ja, nou, gezien de omvang van het spamprobleem (ik zit op 800 per dag) ben ik niet direct bang dat het de andere kant op doorslaat en dat elke individuele e-mail vervolgd gaat worden. Je mag van de uitvoerende instantie en de rechter wel een beetje gezond verstand en redelijkheid verwachten.

 

Ik zou ook niet weten hoe je de definitie van 'spam' zou kunnen aanscherpen, zonder spammers handvatten te geven om eronder uit te draaien.

Link naar reactie
  • 0

Naja, de vraag is sowieso wat dit nu helemaal uithaalt.

 

Aan het spamprobleem doet het natuurlijk helemaal niets, >>90% van wat ik zoal binnenkrijg komt niet van nederlandse of zelfs europese bodem en daarmee is de verzender immuun voor de bemoeienis van de opta.

 

Je mag van de uitvoerende instantie en de rechter wel een beetje gezond verstand en redelijkheid verwachten.

 

Daar zal het idd wel op neerkomen.

Link naar reactie
  • 0

Naja, de vraag is sowieso wat dit nu helemaal uithaalt.

 

Nou, ik ben er toch wel blij mee. De Nederlandse consumentenspam nam bij de invoering destijds flink af, vond ik.

 

90% van wat ik zoal binnenkrijg komt niet van nederlandse of zelfs europese bodem en daarmee is de verzender immuun voor de bemoeienis van de opta.

 

Zeker, maar dat is grotendeels de makkelijk te filteren spam voor viagra, casino's, horloges en dat soort zaken, via dubieuze botnets. Een Nederlandstalige e-mail voor een normaal bedrijf van een fatsoenlijke server is moeilijker te filteren. Dat is dan ook de spam die ik na filtering hoofdzakelijk nog in mijn inbox vind. En die categorie zal waarschijnlijk wel flink afnemen.

Link naar reactie
  • 0

Spam aan bedrijven is per 1 juli 2009 verboden. Het is wel toegestaan om email marketing te versturen wanneer:

 

Een bedrijf dat uw e-mailadres van u heeft gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar uw e-mailadres verzenden, zelfs indien u daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor hebt gegeven.

 

En de email reclame moet tevens voorzien zien van een opt-out.

 

www.webdesignbedrijf.com | creatieve, gebruiksvriendelijke en toegankelijke websites

Link naar reactie
  • 0

Spam aan bedrijven is per 1 juli 2009 verboden. Het is wel toegestaan om email marketing te versturen wanneer:

 

Een bedrijf dat uw e-mailadres van u heeft gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar uw e-mailadres verzenden, zelfs indien u daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor hebt gegeven.

 

Wat is dit nu, je spamt alleen naar bedrijven die je iets wilt verkopen. Als je de klant als iets gekocht heeft dan kun je hem spammen.

 

Nah, mooi effe met olliebollen langs de deur en hopla e-mail's verzamelen.

 

Ze kunnen beter is wat doen aan de spam die door de brieven bus word gepropt, of kom dit idee juist van bedrijven die mijn brievenbus vervuilen. De enige manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen is via direct mailing. Straks bepalen ze nog dat deze handgeschreven dient te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Vooral dit laatste bericht raakt een van de vele spam-spijkers op de kop. Niet alleen mails (hoewel mij opvalt dat een Mac computers beduidend minder spam doorgeeft dan een Windows pc) maar ook de wekelijkse krantenboel die ongevraagd wordt binnengespuugd. Filteren kan niet, want dan mis je het plaatselijk wereldnieuws of de Ah bonusaanbiedingen.

En of dat kan worden opgelost? ???

Link naar reactie
  • 0
Een bedrijf dat uw e-mailadres van u heeft gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar uw e-mailadres verzenden, zelfs indien u daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor hebt gegeven.

 

 

Ik denk dat enkel de eenmalige mailingen, zoals lanceringen van

nieuwe webhops, portals, etc, zullen stoppen.

 

Bestaande webshops en portals zien nu natuurlijk hun kans schoon om hun klanten namens 'business-partners' een mailing toe te sturen. De geadresseerde hebben immers niet expliciet toestemming gegeven.

 

Als het bovenstaande maar langzaam genoeg gebeurt dan raken we er met zijn allen aan gewend en discussiëren we over een aantal jaar opnieuw.

 

Groet,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.