• 0

Zakelijke spam nu (bijna) echt verboden

Aanbevolen berichten

  • 0

... en inmiddels is het dan 1 juli.

 

Ik ben benieuwd of ik nou minder mailings zal ontvangen. Niet dat ik het ga merken, als ik zo in mn spamfolder kijk komt toch >>90% van over grens.

 

Deze wet gaat per 1 oktober in ipv van 1 juli

 

Per 1 oktober ging het toch in alleen over de telefonische verkoop? Niet de schriftelijke cq. e-mail SPAM?

Link naar reactie
  • 0

Nu het bijna zover is, is er bij mij toch wat verwarring ontstaan:

 

De één heeft het over spam, de ander over mailings, nog weer iemand over zakelijke e-mails.

 

Zoals ik het interpreteer is de ongeadresseerde mailing aan zakelijke klanten niet meer toegestaan, zonder opt-in.

Individuele mails met een vraag/verzoek, met naam van de ontvanger, zijn niet het type berichten die onder de werkingssfeer van deze nieuwe wet vallen.

 

Dus:

"Koop nu een laptop met 40% korting bij supergoedkoop.nu, reageer vandaag nog!"

mag niet meer, maar

"Beste meneer van der Laan, zou ik u eens mogen bellen om ons assortiment laptops met u door te nemen"

kan prima.

 

Tóch...?

 

 

Link naar reactie
  • 0

toevallig vandaag een goed stuk over verschenen op twinkelmagazine.nl: http://twinklemagazine.nl/weblog.aspx?id=26988

en daar staat vrij in het begin ook het antwoord op jouw vraag.

 

Je hebt gelijk, het antwoord op mijn vraag staat er (een soort van...) "Als ik na 1 oktober van u een mailtje krijg met de vraag of ik uw mooie jurkjes al ken, dan kan ik naar de OPTA lopen".

 

Maar het beantwoordt mijn vraag toch niet, daarom zal ik hem anders proberen te formuleren:

Is er een verschil tussen geatomatiseerde massa-mailings met uit webformulieren gevulde databases en sporadische 1-op-1 mails, waarmee je bijvoorbeeld een afspraak wilt maken. Het stuk op Twinkle Magazine gooit namelijk weer verschillende termen door elkaar...

 

ter verduidelijking:

De nee-nee sticker gaat uit van "ongeadresseerde handelsreclame en huis-aan-huisbladen", is dit een nee-nee sticker op de mailbox, waarmee "Aan de bewoners van dit pand" toch op de e-deurmat komt?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mag het niet meer, want je berichten zijn met commerciële achtergrond en er is geen expliciete toestemming voor gegeven.

 

Precies, vooral die expliciete toestemming is belangrijk. I love it!

 

Ik heb de vraag ook gesteld op ICTRecht, maar een visitekaartje afgeven aan iemand vind ik , kijk ik heb intresse in de producten die je verkoopt .

 

Hoe kijken we daar tegen aan?

Online verkoop van; Judopakken, Karatepakken

Link naar reactie
  • 0

Één van de vereisten is dat je in je mail moet aangeven dat de ontvanger zich kan afmelden voor je mailing.

Hoe kun je je nu afmelden voor persoonlijk contact?

 

Of moet je nu standaard onder iedere mail gaan zetten: "wilt u nooit meer mail van me ontvangen, ook niet om te praten over het weekend of de kinderen, stuur dan een mail terug met als onderwerp: Geen mail meer"

Link naar reactie
  • 0

Één van de vereisten is dat je in je mail moet aangeven dat de ontvanger zich kan afmelden voor je mailing.

Hoe kun je je nu afmelden voor persoonlijk contact?

 

Of moet je nu standaard onder iedere mail gaan zetten: "wilt u nooit meer mail van me ontvangen, ook niet om te praten over het weekend of de kinderen, stuur dan een mail terug met als onderwerp: Geen mail meer"

 

Een e-mail met daarin een direct verzoek om persoonlijk contact zit wel goed denk ik..

Goed:

Geachte,

Ik verkoop dit en dat en ik denk dat dit product goed in uw assortiment thuishoort. Onze brochure vind u hier en volgende week neem ik nogmaals contact met u op om wellicht een persoonlijke afspraak te maken.

 

Fout:

Beste heer XXX,

 

KOOP NU WATERCOOLERS,

HUUR NU POLEN IN.

FRANKEERMACHINE NODIG?

GOEDKOPE STUDENTEN.

 

Express even in hoofdletters gedaan, want het is gewoon zwaar irritant. Bovenstaand goede voorbeeld is iets anders als een mailing (standaard email naar heel adressenboek).. Ik hoop dat het begrijpelijk is...

Link naar reactie
  • 0

Een e-mail met daarin een direct verzoek om persoonlijk contact zit wel goed denk ik..

Goed:

Geachte,

Ik verkoop dit en dat en ik denk dat dit product goed in uw assortiment thuishoort. Onze brochure vind u hier en volgende week neem ik nogmaals contact met u op om wellicht een persoonlijke afspraak te maken.

 

Natuurlijk niet. Dit is toch gewoon een commerciele email zonder expliciete toestemming? Schoolvoorbeeld van quasi-persoonlijke spam. Ik zou hem direct melden, in ieder geval.

 

Edit: hoezo quasi-persoonlijke? Zelfs dat niet eens. Gewoon pure spam.

Link naar reactie
  • 0

Een e-mail met daarin een direct verzoek om persoonlijk contact zit wel goed denk ik..

Goed:

Geachte,

Ik verkoop dit en dat en ik denk dat dit product goed in uw assortiment thuishoort. Onze brochure vind u hier en volgende week neem ik nogmaals contact met u op om wellicht een persoonlijke afspraak te maken.

 

Natuurlijk niet. Dit is toch gewoon een commerciele email zonder expliciete toestemming? Schoolvoorbeeld van quasi-persoonlijke spam. Ik zou hem direct melden, in ieder geval.

 

Edit: hoezo quasi-persoonlijke? Zelf dat niet eens. Gewoon pure spam.

 

En toch is het jammer als dat niet meer kan.

Ik krijg wekelijks van bedrijven dat soort mail waarbij het gaat om nieuwe producten die inderdaad in mijn assortiment zouden passen.

En dit soort berichten zijn zeer welkom en zou niet blij zijn als ik die niet meer ontvang.

 

Wat wel weer iritant is is een mail zoals ik die net ontving: een bedrijf dat graag zijn freelancers onder de aandacht wil brengen. dat is echt pure spam (nog net niet zo erg als de spam voor gok sites).

 

 

Verder ook vervelend dat ik over ongeveer een maand zelf echt specifieke diensten wil gaan aanbieden aan website eigenaren die perfect aansluiten op hun werkzaamheden maar dat dus niet meer mag doen via e-mail maar dit dus allemaal via de post moet gaan doen.

Ik begrijp het wel maar is wel lastig.

Voor de wet natuurlijk ook erg lastig om vast te stellen waar de grens nu precies ligt en daarom dus allemaal maar verboden.

Link naar reactie
  • 0

Eens met Peter, het voorbeeld dat je geeft is spam.

 

Maar hoe zit het met een offerte die ik een klant wil sturen per mail. Ik heb zijn mailadres nog van voor 1 oktober, en hij heeft in een persoonlijk gesprek bij me aangevraagd.

 

Kan ik die offerte zomaar sturen (nee, hij zal ws niet gaan klagen, maar gaat me om de juridische kant)

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Een concreet voorbeeld:

Ik heb een mail verzonden aan de redactie van een uitgever om te vragen of we een afspraak kunnen maken voor samenwerking.

 

Indirect promoot en verkoop ik mijn product met deze mail, je kunt je niet voor m'n vraag afmelden, het is ongevraagd en zonder voorafgaande toestemming.

 

 

Ja, inprincipe heb je hiervoor gelijk, maar volgens mij gaat spamklacht pas wat doen bij 5 meldingen, dus unieke aanbiedingen en benaderingen zouden nog steeds mogelijk zijn. Alleen de 1.000.000 mailtjes verhalen zullen echt problemen veroorzaken.

 

 

Online verkoop van; Judopakken, Karatepakken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 163 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.