• 0

Hoe ontwikkel je een website?

Om voort te borduren op de discussie "wie heeft jouw website gebouwd?" lijkt het me leuk om te zien wat de ontwikkelaars de juiste methode vinden om een website te realiseren.

 

Is het maken van een website een intensieve samenwerkende relatie of kan met een aantal tips en eisen al gewerkt worden? Wat zijn de dingen die je van je zowieso van je klant wilt weten? Waar moet de klant voor opletten? Ga zo maar door. Ik ben erg benieuwd naar de reacties :)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat verschilt voor mij erg per klant.. soms gaan we er voor rond de tafel zitten, maar vaak genoeg kan per e-mail best het nodige uitgewerkt worden.

 

Wat je per se moet weten:

- WAT komt er op de website, wat is het doel?

- WIE zijn de doelgroep, WAAROM komen die naar de website?

- Bestaande stijlen, kleuren, logo's, motto etc.

- Wat wordt de uitstraling, taalgebruik etc.

- Welke faciliteiten wil de klant gebruiken (cms, webshop, nieuwsbrief, ...)

 

Wat handig is:

- Heeft de klant al een idee in zijn hoofd over de site?

- Bestaand materiaal: briefpapier, reclamefolder, fotos

- Domeinnaam (reeds geregistreed of gekozen)

 

Waar de klant op moet letten: Wat zijn verwachtingen zijn, en vooral niet vergeten die goed te communiceren naar je designer.

 

Zelf vind ik het prettig om na de eerste talks een aantal voorbeelden (mock-ups) met de klant uit te wisselen, zodat er altijd een moment is om te sturen. Vervolgens dat proces nog eens herhalen als de eerste versie in html er is, zodat de klant kan voelen hoe de navigatie etc. werken.

 

Ook een evaluatie van het eindproduct is verstandig, de klant kan op dat moment nog wat bijsturen voordat de site voor het 'grote publiek' online is.

 

Daarnaast vind ik het prettig als de klant het nodige aan mij overlaat: Iemand die aan komt zetten met geplakte plaatjes en erbij geschreven texten heeft er goed over nagedacht, en is een 'makkelijke' klant.... alleen laat dat weer weinig ruimte voor creativiteit.

 

Als klant is het ook belangrijk te letten op hoe de kosten in elkaar steken: Betaal je in 1x een bedrag voor de website en programmatuur, of zit je vast aan een terugkomend licentie-bedrag voor bijvoorbeeld CMS en webshop? Zelf kies ik voor de eerste optie, zodat daarna de klant alleen nog de kosten voor hosting en domeinregistratie kan verwachten. Dat geeft de klant duidelijkheid, en scheelt mij een hoop werk aan administratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me volledig aan bij Benm.

 

Daarnaast vind ik het prettig als de klant het nodige aan mij overlaat: Iemand die aan komt zetten met geplakte plaatjes en erbij geschreven texten heeft er goed over nagedacht, en is een 'makkelijke' klant.... alleen laat dat weer weinig ruimte voor creativiteit.

Hey waar ken ik dat van ;D

Zelf ben ik niet creatief of technisch ingesteld, bij mij draait het om de relatie met de klant en de opbrengst natuurlijk. Zo´n klant die alles uitwerkt kunnen we heel snel voorzien van een eindproduct wat de omzet ten goede komt. Van mij mogen er meer zo komen hoor!

 

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De leukste klanten zijn deze:

:-X

 

Intake:

"Nee hoor, ik laat het helemaal aan jou over hoe je dat invult. Jij bent de expert."

 

Een week later. Voorstel 1:

Kan het misschien in het mintgroen in plaats van dat aquamarijne?

Ik dacht zelf aan een lettertype dat iets dynamischer is.

Meer zoiets als dat logo van Hutseflutsje, in combinatie met het logo van Patjepee, maar dan met de uitstraling van de Eneco. En dan met de patserigheid van Jaguar, en de bescheidenheid van de Hema. Maar dan weer niet dat het te schreeuwerig wordt, maar wel opvallend.

 

Een week later. Voorstel 2:

Ik vond die eerste qua sfeer toch iets leuker. Kan dat aquamarijne ook in bordeauxrood? En als je nou het zesde voorstel met het lettertype van het tweede doen, met dan dat elementje omgedraaid en dan het onderschrift gecentreerd?

 

Ja hallo.

Wie was hier nou de expert?

;D

Link naar reactie
  • 0

Oh maar het blijft een lastig iets hoor, creativiteit. Zkr voor mensen die er niet in thuis zijn is het een moeilijk karwei om over te brengen wat ze precies terug willen zien. Vervolgens moet de designer dat interpreteren en een vertaalslag maken naar een ontwerp, het lijkt me niet vreemd dat dat toch tot verschillen leidt.

 

Geef mij daarom maar technische opdrachten. De klant beschrijft wat iets moet doen, ik vertaal dat naar "Foske" en hij zet het technisch in elkaar. Techniek wordt ingezet voor oplossingen en daar valt makkelijker over te praten. Maar dat komt natuurlijk omdat ik absoluut niet creatief ben ;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Geef mij daarom maar technische opdrachten.

 

Die hebben wel hun voordelen hoor. De klant heeft minder snel op- of aanmerkingen, meestal is het verschil in kennis zodanig groot dat men niet twijfelt aan je beslissingen.

 

Design is meer zachte materie, iedereen heeft een mening over hoe iets eruit ziet. Een klant wil al snel wat aangepast zien, wat op zich helemaal niet slecht is. Het is natuurlijk ook weer niet de bedoeling te verdwalen in eindeloos aanpassen, zowel de klant als de ontwikkerlaar moeten in hun achterhoofd houden dat je op een gegeven moment de knoop moet doorhakken.

 

Wat ik er wel leuk aan vind is dat je vaak op vergelijkbaar nivo met een klant ergens over kan spreken, met technische zaken is de 'you're the expert, fix it!' houding meestal erg sterk aanwezig. De vraag 'wilt U dat rood of blauw?' is voor een klant aanzienlijk handiger als 'wilt U dat in mysql of postgres?'

 

Link naar reactie
  • 0

Hoewel dat voor een groot deel waar is, is het wel degelijk mogelijk om met de klant mee te denken. Dan moet je niet praten over technieken, maar over mogelijkheden. Als je uitgaat van de mogelijkheden van een bepaalde techniek; zou u willen dat u er een minimum wordt ingesteld voor het aantal te bestellen artikelen? dan ben je met een klant in gesprek. En dat is zowel bij grafisch design als bij technisch design belangrijk.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hoewel dat voor een groot deel waar is, is het wel degelijk mogelijk om met de klant mee te denken. Dan moet je niet praten over technieken, maar over mogelijkheden.

 

Iets, waar veel techneuten zich vaak niet toe kunnen zetten ;D

Da's nou precies waarom ik ooit BIT ben gaan studeren in Twente (Bedrijfs Informatie Technologie), om juist die brug te slaan.

 

Wat mij betreft wordt het voor alle techneuten-opleidingen verplicht om ook enkele 'zachte' vakken in het curriculum op te nemen. Vakken waar ik aan denk: bedrijfskunde, presentatie technieken, en misschien wel iets als ethiek of filosofie.

 

Voor de IT-opleidingen zou ik er nog interaction design aan willen toevoegen.

 

Een goeie website maken samen met een klant is vreselijk lastig, weet ik uit ervaring (ik bouw zelf geen sites, maar heb dicht op het proces gezeten in het recente verleden). De klant wil het inderdaad elke week weer anders. De truuc is denk ik om te werken met prototyping. Maak een kale 'shell' van de site, alleen de voorpagina ofzo. Maak hier meerdere varianten van, en leg die voor aan de klant net zolang tot je het erover eens bent.

 

Nog belangrijker voor jezelf is denk ik het goed vastleggen van dingen. Als je na de eerste intake-fase contracten gaat afsluiten, neem er dan in op dat eventuele latere wijzigingen op basis van nacalculatie gaan, anders blijf je bezig.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

De Hogeschool Brabant heeft in Breda de Academie voor ICT en Management (AIM). Deze academie bestaat nu twee jaar en heeft opleidingen van de HEAO, de HTS en de Kunst samengevoegd.

 

Juist deze bundeling geeft de mogelijkheid verschillende profielen te kiezen maar waarbij men in de propedeuse wel van alle facetten een beeld kan vormen. Lijkt mij dus een goeie zaak.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Het spijt me zeer, maar ik geloof over het algemeen niet zo in 'brug'-slaande studies, vaak is het net niets van beide kanten. (Zoals informatiekunde aan de uu). Gevoed door het idee dat een techneut meteen iemand is zonder enkele communicatieve vaardigheden.

 

Voor het slaan van een brug heb je volgens mij geen studie nodig, maar hoogstens een paar vakken, graag aan beide kanten van de brug.

 

Ook een 'normale' informatica studie heeft vakken als 'human computer interaction', 'overdragen van de informatica' en een zogenaamd 'software project' waar je met een team een 'real-life' opdracht krijgt.

 

Ongetwijfeld zijn er veel technische mensen die geen ervaring hebben met praten van mickey mouse-taal (jip en janneke taal heet dat tegenwoordig?). Zo zijn er ook veel mensen die geen ervaring hebben met het praten met technische mensen. Of mensen die uberhaupt niet kunnen overleggen.

 

Met andere woorden, het is een illusie om te denken dat het oogpunt de vaardigheid om dit over te brengen beinvloed. Twee mensen die elkaar niet begrijpen staan evenver van elkaar af, een persoon daartussen maakt de afstand eerder groter dan kleiner. (Om het nog maar niet over personeelsoverhead te hebben.)

Link naar reactie
  • 0
Twee mensen die elkaar niet begrijpen staan evenver van elkaar af, een persoon daartussen maakt de afstand eerder groter dan kleiner

 

Het is niet perse zo dat zo´n opleiding mensen creëert die er tussenin staan. Er worden nog specifieke techneuten opgeleid. Ze komen alleen al vroegtijdig in contact met andere geledingen binnen de organisatie doordat de studenten gezamenlijk allerlei soorten opdrachten moeten vervullen. Ik geloof derhalve heel sterk in dit soort opleidingen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0
Wat mij betreft wordt het voor alle techneuten-opleidingen verplicht om ook enkele 'zachte' vakken in het curriculum op te nemen. Vakken waar ik aan denk: bedrijfskunde, presentatie technieken, en misschien wel iets als ethiek of filosofie.

 

Ik ken toevallig iemand die op de TU/e de opleiding technische informatica volgt, en daar krijgen ze vakken als ethiek en filosofie. Ook kun je daar bedrijfskundige informatica volgen. Het nut van bedrijfskunde in een pure technische informatica studie zie ik eigenlijk niet in. Het nut van presentatietechnieken wel.

 

Je moet er wel rekening mee houden dat veel informatici introvert zijn. (denk ik) En die doen liever iets programmeren of iets met wiskunde dan met mensen praten over wat ze precies willen.

 

Verder kun je een groot aantal studiepunten vrij invullen. Zo zouden informatici om die studiepunten te halen totaal andere vakken kunnen gaan doen.

 

Ik denk dat er ook in een opleiding als technische informatica aandacht moet worden besteed aan personal skills, dit is natuurlijk niet zo belangrijk als bij sommige andere studies, maar het blijft toch belangrijk vind ik.

 

Het is niet perse zo dat zo´n opleiding mensen creëert die er tussenin staan. Er worden nog specifieke techneuten opgeleid. Ze komen alleen al vroegtijdig in contact met andere geledingen binnen de organisatie doordat de studenten gezamenlijk allerlei soorten opdrachten moeten vervullen. Ik geloof derhalve heel sterk in dit soort opleidingen.

 

Yep, en daarom geloof ik heilig in het doen van projecten voor bedrijven.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken toevallig iemand die op de TU/e de opleiding technische informatica volgt, en daar krijgen ze vakken als ethiek en filosofie. Ook kun je daar bedrijfskundige informatica volgen. Het nut van bedrijfskunde in een pure technische informatica studie zie ik eigenlijk niet in. Het nut van presentatietechnieken wel.

Klopt, steeds meer Universiteiten en Hogescholen doen hier iets aan, een positieve ontwikkeling wat mij betreft.

 

Wat betreft de brug-functie, die is wel degelijk heel belangrijk! Niet zozeer dat de communicatie tussen techneut en klant altijd via deze man of vrouw moet lopen, want dan wordt het inderdaad wel stroef.

 

Waar een BIT-er / BI-er juist goed in is, is in het begrijpen van bedrijfsprocessen, en deze vertalen naar IT-oplossingen. Dat is iets wat een ondernemer vaak niet zelf kan die niet in 'het vak' zit. En een techneut snapt weer geen hout van dat wollige gewauwel van de ondernemer ;D. Dus heb je bruggenbouwers nodig die met de opdrachtgever om de tafel zitten om bijvoorbeeld de specs boven water te krijgen, functionele ontwerpen te maken enzovoort. Deze man vrouw maakt aan de hand van de business doelstellingen een raamwerk voor een technische oplossing. Vervolgens gaat de die-hard, introverte techneut er lekker op stoeien. Prima combinatie ;).

 

Wat weer wel zo is is dat er helaas tegenwoordig heel veel combi-studies als paddestoelen uit de grond schieten (sinds dit door de overheid vrij is gegeven aan instellingen om zelf studies te bedenken), welke inderdaad weinig zin hebben. Veel studies dreigen veel en veel te breed te worden, en vooral weinig van veel. Daar schiet je dus niks mee op. Dan krijg je afgestudeerde mensen in het bedrijfsleven die van alles niks weten en alles moeten opzoeken voor ze wat zinnigs kunnen roepen.

 

Het leuke van de BIT opleiding aan de Uni Twente is dat deze vrij technisch is van aard, maar toch met een stevig bedrijfskunde component. Er wordt van de student echt wel wat gevraagd, en het is zeker niet te oppervlakkig. Maar als ik de verhalen hoor van mensen van andere opleidingen in de BI-hoek, dan is deze opleiding ook wel relatief erg goed geslaagd.

 

Kortom: je hebt wat mij betreft wel degelijk bruggenbouwers nodig, maar ook weer niet te breed opgeleid. Het blijven IT specialisten, alleen weten ze dan meer van de bedrijfsprocessen en minder van hoe je het precies implementeert. Maar ze weten wel hoe je het oplost.

www.pimbliek.nl - IT Consultant

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoeveel goede bruggen bouwers met dergelijke opleidingen te maken zijn. Genoeg van techniek houden om het te willen begrijpen maar behoorlijk goed begrijpen dat techniek niets meer dan een middel is vereist een behoorlijk gespleten persoonlijkheid volgens mij :)

 

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Kortom: je hebt wat mij betreft wel degelijk bruggenbouwers nodig, maar ook weer niet te breed opgeleid. Het blijven IT specialisten, alleen weten ze dan meer van de bedrijfsprocessen en minder van hoe je het precies implementeert. Maar ze weten wel hoe je het oplost.

 

Hmm... dat klinkt bekend! Iemand nog een brug nodig?? Maar eh... ik ben (nog) geen IT specialist, maar een bedrijfskundige die vanuit hobby, interesse en 'leegloop-projecten' ook een behoorlijke ervaring op IT gebied heeft opgedaan...

 

Voor wat betreft die gespleten persoonlijkheid... dat valt wel mee hoor ;) het is alleen wel erg lastig om een baan te vinden die beide terreinen combineert, aangezien er in het bedrijfsleven meestal nog strak in hokjes gedacht wordt.

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het WelleKe, dat is ook één van de redenen dat ik graag voor mezelf wil beginnen ;D

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Goh wat zou je zeggen van de opleiding Communication & MultimediaDesign?

 

Communication and MultimediaDesign

 

C-MD leidt op tot allround multimedia-professional. Het bedenken, ontwikkelen, ontwerpen en produceren van multimediale communicatie staat centraal.

 

Je leert je kennis en vaardigheden op het gebied van communicatie, marketing , vormgeving en multimediatechniek te integreren tot hoogwaardige interactieve oplossingen.

 

Kiezen voor C-MD betekent kiezen voor een toekomst in de dynamische wereld van digitale media.

Link naar reactie
  • 0

De leukste klanten zijn deze:

:-X

 

Intake:

"Nee hoor, ik laat het helemaal aan jou over hoe je dat invult. Jij bent de expert."

 

Een week later. Voorstel 1:

Kan het misschien in het mintgroen in plaats van dat aquamarijne?

Ik dacht zelf aan een lettertype dat iets dynamischer is.

Meer zoiets als dat logo van Hutseflutsje, in combinatie met het logo van Patjepee, maar dan met de uitstraling van de Eneco. En dan met de patserigheid van Jaguar, en de bescheidenheid van de Hema. Maar dan weer niet dat het te schreeuwerig wordt, maar wel opvallend.

 

Een week later. Voorstel 2:

Ik vond die eerste qua sfeer toch iets leuker. Kan dat aquamarijne ook in bordeauxrood? En als je nou het zesde voorstel met het lettertype van het tweede doen, met dan dat elementje omgedraaid en dan het onderschrift gecentreerd?

 

Ja hallo.

Wie was hier nou de expert?

;D

 

Zo ben ik nu ook. Daarom heb ik maar een HTML boekje gepakt en zelf mijn websites gemaakt. Het gaat wel steeds beter.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal hier ook even mijn mening geven op de oorspronkelijke topic-vraag.

 

Als programmeur stel ik het zeer op prijs als de klant zoveel mogelijk informatie geeft. Dan bedoel ik niet: klantenregistratie, webshop, online facturen en contactformulier.

Maar dan ook:

- welke velden moeten er ingevuld worden bij klantenregistratie/contactformulier

- moet men ingelogd zijn om producten te kopen?

- welke velden moeten er door de beheerders van de site ingevuld kunnen worden bij producten (naam, beschrijving, afbeelding?)

- hoe ziet het factuur er uit

- hoe zit het met kortingen (eventueel voor in de toekomst)

- hoe zit het met verzendkosten

- etc

- etc

 

Klanten/Opdrachtgevers denken meestal een uitgebreide webshop in 1 mail van hoogstens 50 regels te kunnen uitleggen en daarmee de volledige opdracht te hebben gegeven.

Natuurlijk kan ik dan alles zelf invullen, maar dit werkt voor geen meter.

 

Er zijn meestal 2 mogelijkheden:

1 Opdrachtgever geeft een websiteplan (businessplan stijl)

> hierbij wordt regelmatig gebeld en gemaild

2 Opdrachtgever laat het aan mij over

> hierbij moet alles steeds gecheckt worden, veel wijzigingen achteraf. etcccc

 

Nummer 1 werkt veel beter.

Designs doe ik bijna niet meer aan, omdat ik hiervoor mijn partners heb. Dus echt een opinie van een programmeur.

 

Groeten,

 

Erik

 

PS. Kernwoorden bij bovenstaand: detail, detail, detail, communicatie, communicatie, communicatie

 

 

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Leuk oud draadje van 'voor mijn tijd'.

 

Mijn instelling 'de klant weet niet wat hij wil en zelfs als hij zegt te weten wat hij wil is dat niet echt wat hij wil'. Alleen van toepassing voor nieuwe ideeën natuurlijk, iemand die een webshop wil vervangen door een nieuwe weet waarom en zal een wensenlijstje hebben.

 

Enige mogelijkheid is dan ook proefondervindelijk vaststellen wat hij echt wil hebben. Door prototypen maar wat ik vooral doe is tijdens het programmeren al denken wat de consequenties zijn van verandering en daar rekening mee houden. Ietsiepietsie meer werk maar een stuk makkelijker als de klant om wijzigingen vraagt. Om een paar punten uit PHPErik z'n lijstje te nemen

 

welke velden moeten er ingevuld worden bij klantenregistratie/contactformulier

Weinig werk om in het script vast voorbereidingen te treffen om alle nieuwe/onbekende velden in memo/mailtje te stoppen.

 

moet men ingelogd zijn om producten te kopen?

Als je de optie inbouwt om dit aan/uit te zetten in de code kun je makkelijk omschakelen. Hoeft verder geen optie voor de klant te zijn natuurlijk.

 

hoe ziet het factuur er uit

Kan ik een template gebruiken voor de factuur en dus de layout flexibel aanpassen.

 

Als ontwerper kun je m.n. met Photoshop deze tactiek ook toepassen. Gebruik maskers ipv het croppen van afbeeldingen. Zoveel mogelijk met adjustment layers en layer styles werken ipv rechtstreekse aanpassingen (sorry voor de engelse termen ;))

 

Kortom: je klant weet niet wat hij wil dus zorg dat veranderen eenvoudig is. En als antwoord op de originele vraag: door veel communiceren en proberen dus.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.