DEN HAAG - Het bedrijfsleven wordt per direct van een enorme papierwinkel verlost. De administratieve lastenverlichting levert ondernemers een besparing op van jaarlijks € 600 miljoen.
De Belastingdienst verklaart papier niet langer heilig. Ondernemers mogen ook rekeningen aan elkaar gewoon als email versturen, zonder allerlei regeltjes en voorschriften. De fiscus accepteert bij belastingaangiften voortaan nota's, die als een simpel bericht via het internet zijn verstuurd. Tot nu toe moesten bedrijven kunnen aantonen dat de bonnen aan allerlei echtheidskenmerken voldoen. Voor burgers gold deze plicht al niet.
De Belastingdienst gaat al aanstaande maandag met de nieuwe werkwijze aan de slag.
Klapper
Dat heeft staatssecretaris De Jager (Financiën) gisteren bekendgemaakt in een gesprek met De Telegraaf. "Dit is een gigantisch gebaar naar het bedrijfsleven, zonder dat het de belastingbetaler geld kost", aldus De Jager. "Dit wordt een enorme klapper."
De papieren rompslomp kost nu nog enorm veel geld en tijd. Door hun rekeningen simpelweg per e-mail te verzenden, kunnen ondernemers fors besparen op papier- en verzendkosten. Daarnaast is het digitaal makkelijk om facturen te verwerken en in de computer te bewaren. Ondernemers zijn nu vaak urenlang bezig met het verwerken van papieren.
Tot nu toe was het moeizaam aangiften elektronisch te verzenden in verband met de strenge authenticiteitseisen. Maar volgens De Jager zijn digitale facturen helemaal niet minder veilig. Vooruitlopend op een wetswijziging wil hij daarom al meteen de eerste stap zetten: "Dit is een enorme stimulans om veel meer automatisch te gaan doen en bespaart honderden miljoenen", aldus de CDA-bewindsman, die zich er ook in Europa sterk voor wil maken.
Persoonlijk ben ik niet zo dol op facturen per e-mail (of die je zelf moet downloaden) omdat ik die vaak vergeet uit te printen en dus niet of pas na maanden in mijn administratie terecht komen maar kan me voorstellen dat het voro veel bedrijven een verbetering is.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
member123
member123
DEN HAAG - Het bedrijfsleven wordt per direct van een enorme papierwinkel verlost. De administratieve lastenverlichting levert ondernemers een besparing op van jaarlijks € 600 miljoen.
De Belastingdienst verklaart papier niet langer heilig. Ondernemers mogen ook rekeningen aan elkaar gewoon als email versturen, zonder allerlei regeltjes en voorschriften. De fiscus accepteert bij belastingaangiften voortaan nota's, die als een simpel bericht via het internet zijn verstuurd. Tot nu toe moesten bedrijven kunnen aantonen dat de bonnen aan allerlei echtheidskenmerken voldoen. Voor burgers gold deze plicht al niet.
De Belastingdienst gaat al aanstaande maandag met de nieuwe werkwijze aan de slag.
Klapper
Dat heeft staatssecretaris De Jager (Financiën) gisteren bekendgemaakt in een gesprek met De Telegraaf. "Dit is een gigantisch gebaar naar het bedrijfsleven, zonder dat het de belastingbetaler geld kost", aldus De Jager. "Dit wordt een enorme klapper."
De papieren rompslomp kost nu nog enorm veel geld en tijd. Door hun rekeningen simpelweg per e-mail te verzenden, kunnen ondernemers fors besparen op papier- en verzendkosten. Daarnaast is het digitaal makkelijk om facturen te verwerken en in de computer te bewaren. Ondernemers zijn nu vaak urenlang bezig met het verwerken van papieren.
Tot nu toe was het moeizaam aangiften elektronisch te verzenden in verband met de strenge authenticiteitseisen. Maar volgens De Jager zijn digitale facturen helemaal niet minder veilig. Vooruitlopend op een wetswijziging wil hij daarom al meteen de eerste stap zetten: "Dit is een enorme stimulans om veel meer automatisch te gaan doen en bespaart honderden miljoenen", aldus de CDA-bewindsman, die zich er ook in Europa sterk voor wil maken.
Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3232286/__Rekening_per_e-mail__.html?p=3,1
Persoonlijk ben ik niet zo dol op facturen per e-mail (of die je zelf moet downloaden) omdat ik die vaak vergeet uit te printen en dus niet of pas na maanden in mijn administratie terecht komen maar kan me voorstellen dat het voro veel bedrijven een verbetering is.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/19452-vanaf-volgende-week-facturen-per-e-mail-toegestaan/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
27 antwoorden op deze vraag