• 0

Hoe krijg je jezelf handig in het nieuws?

Beste ondernemers,

 

Binnenkort wil ik een nieuw (internet)project lanceren, en hoop daarmee de nodige aandacht te krijgen . Ik denk dat mijn concept dusdanig vernieuwend is, dat het zeker nieuwswaarde heeft voor in ieder geval de Nederlandse nieuwssites over marketing/internetondernemen.

 

Nu ben ik echter volledig onervaren op dit gebied! Wat ik wel weet, is dat je soms de onzinnigste websites groots aangekondigd ziet worden in de publiciteit, terwijl briljante websites onopgemerkt blijven. Met andere woorden: er zijn bepaalde trucs, waarvan men gebruik kan maken om in de aandacht te komen (lijkt mij).

 

Ik ben erg benieuwd of jullie misschien weet hebben van bepaalde tips of stappen die onmisbaar zijn bij het krijgen van aandacht op gerelateerde nieuwssites. Het lijkt me hoe dan ook verstandig een professioneel persbericht op te stellen, en deze te publiceren. Maar verder reikt mijn kennis al niet: is het gebruikelijk dat je dit persbericht zelf gaat rondsturen? En zo ja, hoe gaat dit? Ik neem aan dat je niet botweg zegt: "dit is mijn nieuwe bedrijf, dit is het product van het bedrijf, dit is het persbericht, doe er iets mee!".

 

Wie heeft wellicht wat goede raad voor mij? Alvast bedankt!!

 

Michiel :).

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou eens contact op kunnen nemen met MarketingFacts.nl.

 

De heren die dat blog onderhouden zijn altijd geinteresseerd in online marketingprojecten en ook niet te beroerd om daar aandacht aan te besteden. Als ze het idee hebben dat je site ergens anders beter tot zijn recht kunt zullen ze je dat ook zeker vertellen.

Maar dat is wat ik zo lastig vind... De juiste websites weet ik wel te vinden, maar wat is een gebruikelijke manier om contact op te nemen? Leg je op de dag van de lancering het persbericht voor hun neus? Of neem je al even van te voren contact op? En zo ja, wat bespreek je dan? Et cetera, et cetera. Ik weet er echt helemaal niets van :).

Link naar reactie
  • 0

Ik ben me hier ook in aan het verdiepen. Waar ik veel heb geleerd is op de online marketing groep op Linked In. Daar kun je deze vraag absoluut stellen.

 

Wat ik zelf tot nu toe als belangrijk heb ervaren:

 

Maak het journalisten/websites zo makkelijk mogelijk. Schrijf dus een persbericht wat ze zonder (al teveel) editen kunnen plaatsen. Geen overdreven woorden (want die halen ze er dan toch uit) maar wel natuurlijk inspirerend. Schrijf in korte zinnen, gebruik geen speciale opmaak, gewoon normale tekst in een mailtje. Niet in een bijlage stoppen. Als je foto's ofzo mee wilt sturen, dan een link in de mail naar de locatie waar ze hoge resolutie foto's vandaan kunnen halen plus eventueel extra informatie.

 

Als je ze van tevoren benadert, dan is dat extra werk voor hen dus ik zou dat in tijdschriften/kranten niet doen. Ik kan me wel voorstellen (dit is puur mijn eigen idee) dat mensen van marketingfacts het wel interessant vinden om vooraf even wat te weten. Daarbij komt dat ik je posts hier heb gevolgd en dat je voor jouw leeftijd zeer ondernemend en serieus bent. Dit alleen al maakt het bijzonder: 15 jarige internetondernemer lanceert nieuw concept.

 

Ik zou er een paar vooraf benaderen die je zelf het beste vindt. Dan kijken wie je de primeur geeft en alle anderen krijgen ietsje later een standaard persbericht. Verzamel vooraf de emailadressen zodat je weet waar het naartoe moet gaan.

 

En verder zijn het gewoon mensen, net als jij en alle mensen hier. Als jij gewoon jezelf bent, dan komt dat helemaal goed. Waag er maar eens een mailtje aan!

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kunst is om goed te laten merken op welk vlak je onderneemt.

Zelf heb ik ooit eens een blauwe maandag een digitale TV vergelijkingssite gehad en heb daarvoor gewoon lukraak wat redacties van televisieprogramma's gemaild en gebeld.

Met als resultaat dat Kassa met mij contact opnam, omdat toevallig de uitzending over digitale tv ging.

 

Site is helaas geflopt omdat ene Ben Woldring :) ook met eenzelfde site aan kwam zetten.

Achteraf gezien veel te snel gestopt met de website, want er zijn natuurlijk wel wat meer spelers in deze markt mogelijk.

Al word het dan wel wat moeilijker.

 

En uiteraard Google Adwords erbij pakken, werkt vaak erg goed als je de juiste zoekwoorden opgeeft.

Het is belangrijk dat je realiseert wat het gevolg is van een publicatie.

Kan je website veel bezoekers aan? (afhankelijk van of je wel of niet op tv/radio gaat publiceren)

Heb je iets achter de hand (een nette error pagina) voor het geval je server het echt niet aan kan?

 

Zomaar wat (reus)achtige tips :D

Informeer eens in je doelgroep naar welke bladen ze lezen of websites ze bezoeken

 

Webdeveloper, Electrical Engineering, Prototype builder, Kickstarter

www.spruce.nl | www.twitter.com/spruceNL

Link naar reactie
  • 0

Je zult cast niet aangeven wat voor een internet project dit omhelst...... ;) dit is natuurlijk wel van belang.

 

Het project digitaal presenteren aan verschillende vakmedia (alvorens lancering) zal al wel wat te weeg moeten brengen. (indien het natuurlijk echt vernieuwend is ;))

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Goede vraag Michiel, ik vind het zelf erg interessant en heb me er in verdiepd dus kan je misschien wat helpen.

 

Kijk sowieso even op deze link http://newventure.nl/resources/uploads/files/0210%20workshop%20pr%20en%20communicatie.ppt, dit is een presentatie van Winkelman en van Hessen over PR en communicatie, gegeven voor new venture. ik heb deze workshop een jaar geleden gevolgd, was erg nuttig!

 

Belangrijkste is dat je een goed persbericht opsteld, en dat mailt (op de juiste manier) naar verschillende nieuwssites. Per site/media/blad/krant kan het ook weer varieren; naar het FD stuur je een ander bericht dan naar marketingfacts.nl. Maar bieden kunnen interesse hebben! Over 'op de juiste manier mailen':

- Zet het persbericht in je mail en niet als attachment

- Het onderwerp van je mail is "Persbericht: [titel persbericht]"

- En natuurlijk alle mailadressen in BCC zetten, niet in To of CC ;)

En ja, je kan gewoon een persbericht sturen met de strekking "Dit probleem bestaat, dit is een oplossing en bedrijf X gaat dit oplossen via www.bedrijfX.nl" (X = jou bedrijf dus). Zolang het maar nieuws is, is het mooi! (zie hiervoor de ppt)

 

Er valt veel over te vertellen, dus als je specifieke vragen hebt stel ze dan en dan probeer ik ze te beantwoorden (niet dat ik alles uit ervaring weet, maar kan misschien nog wel wat tips geven).

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Niels, het betreft een webdienst waarmee het aanzienlijk goedkoper wordt om enquêtes te maken en verspreiden. Klanten kunnen bij mij professionele enquêtes aanmaken met een handig stappenplan, en daarbij gebruikmaken van eigenlijk alle functies die men bij een enquête maar kan verzinnen en nodig kan hebben. Daarbij ben ik veel voordeliger dan de huidige aanbieders (al snel 15x goedkoper!!). Ik heb de naam (die ik lekker geheim hou, maar die erg goed is), en mijn leeftijd (15 jaar) mee. Mensen vinden dat nou eenmaal leuk en interessant, een jonge ondernemer ;-). Tot zover wat meer informatie.

 

Maar hoe zit het nu precies met het aanschrijven van nieuwssites? De tips die ik o.a. van Arthur al gekregen heb zal ik zeker meenemen, maar wat is verder gebruikelijk qua inleiding? Plemp je het persbericht gewoon in een e-mail en voilà? Of leid je dit nog op een bepaalde manier in?

Link naar reactie
  • 1

Michiel, in principe kan je zoals je het zegt gewoon je persbericht in een email 'plempen' :). Journalisten krijgen zoveel email en vooral veel persberichten, dat ze geen tijd hebben om alle inleidende verhaaltjes te lezen. Het is dus niet nodig. Voeg wel een nawoord toe, waarin je uitlegt aan jde journalist wie je bent, waar je te bereiken bent voor vragen, enz. Dat is voldoende!

 

Bedenk trouwens goed dat je met jou verhaal meerdere keren de aandacht kan krijgen. Je kan al veel aandacht krijgen omdat je als 15-jarige een onderneming aan het opstarten bent! Als je dat verhaal in een persbericht schrijft en daar schrijven journalisten een leuk stukje over, dan kan je de volgende keer (als je site online is) contact hebben met de journalisten die je kent. Die zullen je stuk dan sneller plaatsen. En journalisten vinden het sowieso mooi om over 'het verhaal van een 15-jarige ondernemer in de snelle marketing wereld' te schrijven, waarschijnlijk vinden ze dat interessanter dan jou product! ;) (sorry, ik ken je product niet, dus dit hoeft niet waar te zijn, maar hou rekening met deze reactie -> het verhaal achter de ondernemer kan voor media interessanter zijn dan het product!)

 

Succes, Arthur

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Michiel,

 

Beter 1 goed bericht dan 10 vage berichten.

 

Als eerste zou ik kijken naar de doelgroep die je wilt bereiken en je hierop focussen:

- Zoek bijvoorbeeld sites die aansluiten op je doelgroep en stuur daar een persbericht naar toe.

- Maak een mooie CD met hierop een mooie presentatie, het persbericht en mooie afbeeldingen van het project.

- Benader die journalisten die schrijven voor de doelgroep die het meeste interesse zal tonen in je project.

- Spreek met hen datum en tijd af en breng de CD persoonlijk met het persbericht uitgeprint erbij

 

Let goed op de timing van uitbrengen persbericht. Je zou dit bijvoorbeeld kunnen koppelen aan een evenement waarvan je weet dat de juiste journalisten er zullen zijn. Dit is een mooie manier om de juiste mensen te bereiken en vaak zijn ze goed herkenbaar door een perskaart die ze dragen. Spreek ze aan en geef wederom de CD tezamen met het persbericht.

 

Allemaal low budget en effectief.

 

Bedenk bij het maken van een persbericht wel dat de belangen van een journalist veelal anders zijn dan jouw belangen (je naam goed positioneren in de markt). Inhoudelijk zal het persbericht een hoge nieuwswaarde moeten hebben en duidelijk maar zeker ook beknopt de USP van het project moeten weergeven.

 

Wat veelal goed werkt is de USP's verpakken in de reactie van de directeur om zo je bedrijfsnaam te positioneren:

 

"Dit project is een uitkomst voor blablabla, op onze website www.bla.nl staan vele voorbeelden bla bla, aldus M. Hennink Directeur bedrijf X BV".

 

Met bovenstaande bereik je dat je website wordt genoemd, je naam erbij staat en je bedrijfsnaam wordt weergegeven.

 

 

 

 

Sourcing, marketing and premium partner in CE products

Link naar reactie
  • 0

Michiel,

ik zit dan wel in een totaal andere branche, maar ik heb voor een eenpitter heel veel media aandacht (oa telegraaf, AD, parool, nrc, radio, lokale tv en internationaal in de vakpers). het gaat om de inhoud, Je moet echt iets bizonders doen dat betekenis heeft voor mensen.

Ik ken een aantal journalisten, en die zijn meestal erg blij dat ze iets hebben om over te schrijven. Maar ze interesseren zich totaal niet in het promooten van jouw bedrijf of site, het gaat ze om de lezers.

Mijn tips: concentreer je op het human interest element en zoek uit wie de meest relevante journalisten zijn en email die persoonlijk.

 

groeten, Maarten

De Fluitstudio dwarsfluiten, reparaties aanpassingen en ergonomie

http://www.fluitstudio.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat onderscheid je product behalve de prijs?

Het is modern en ziet er gewoon lekker uit. Het heeft een totaal andere look & feel: het ziet er fris uit, heeft veel mogelijkheden, werkt met handige stappenplannen en kost weinig. Anders dan de ouderwetse diensten waarbij je veel meer betaalt, en waar je je in 1995 waant op de website ;).

Link naar reactie
  • 0

Interessant onderwerp!

In de link met tips wordt onder meer aangegeven dat je voor een continu nieuwsstroom moet zorgen..

Voor mijn gevoel staat dat haaks op het feit dat je wel echt nieuws te vertellen moet hebben.

 

Een doorsnee bedrijf zal toch niet continu nieuws te vertellen hebben?

Ik vind het schrijven van persberichten e.d. erg lastig vooral ook omdat ik wel vol passie over mijn producten kan vertellen maar ik vaak twijfel in hoeverre iets "nieuwswaarde" heeft.

 

Ik heb een perslijst en alles maar dat alleen is natuurlijk niet genoeg, je moet ook wat te melden hebben..

 

Hoe pakken jullie dat aan?

 

Ik kom niet verder dan de jubilea (begonnen en 1-jarig bestaan) en het importeren van een voor NL nieuw product...

Dat zijn 3 nieuwsmomenten in een ruim jaar.. niet echt een continu stroom om het contact met pers warm te houden of wel?

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Publiciteit is een middel, geen doel. Je wil onder de aandacht komen om potentiële kopers te vinden, of partners, financiers, werknemers, etc.

 

Webpoll/mailpoll-instrumenten zijn ruimschoot voorhande, ook onder leuke namen en in een aantrekkelijke vormgeving. De prijs varieert van gratis via goedkoop tot duur. Elders op dit forum is al eens een verkennend overzicht gemaakt. Door een goede marktanalyse te maken, kun je zien waarop jouw product beter/anders is.

 

Je leeftijd help een heel klein beetje mee, maar je moet echt iets te vertellen hebben. Misschien moet je eerst maar eens een paar goeie partners vinden zodat je demo's kan laten zien.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Publiciteit is een middel, geen doel. Je wil onder de aandacht komen om potentiële kopers te vinden, of partners, financiers, werknemers, etc.

Vanzelfsprekend.

Webpoll/mailpoll-instrumenten zijn ruimschoot voorhande, ook onder leuke namen en in een aantrekkelijke vormgeving. De prijs varieert van gratis via goedkoop tot duur. Elders op dit forum is al eens een verkennend overzicht gemaakt. Door een goede marktanalyse te maken, kun je zien waarop jouw product beter/anders is.

 

Je leeftijd help een heel klein beetje mee, maar je moet echt iets te vertellen hebben. Misschien moet je eerst maar eens een paar goeie partners vinden zodat je demo's kan laten zien.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat mijn dienst veel prettiger werkt, én veel voordeliger is dan o.a. de diensten die in dat topic aangedragen worden. Het is echter moeilijk te onderbouwen, omdat ik natuurlijk nog weinig tastbaars kan laten zien :). Ik heb je wel een privébericht gestuurd met daarin de voorregistratiepagina, omdat ik er niet helemaal zeker van ben of ik dat hier mag plaatsen.

Link naar reactie
  • -1

 

Je mag sowieso een link naar je bedrijf e/o activiteiten in de signatuur zetten. Nodig mensen uit je dienst uit te proberen en te vergelijken met SurveyMoney of PollMonkey of al die andere gratis/goedkope internet service providers. D'r zijn er meer, dus je bent niet nieuw of uniek. En het gebruik van een online tool maakt onderzoekers bepaald niet professioneel. Daarvoor moet je iets weten van steekproeftrekken, vragen en antwoorden formuleren en analyseren.

 

Heb je al een echte marktanalyse gemaakt? Dan kan je aangeven waarom je beter bent dan de rest. En dat laten zien, want nu zie ik nog niks. Sterkte!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Je mag sowieso een link naar je bedrijf e/o activiteiten in de signatuur zetten. Nodig mensen uit je dienst uit te proberen en te vergelijken met SurveyMoney of PollMonkey of al die andere gratis/goedkope internet service providers. D'r zijn er meer, dus je bent niet nieuw of uniek. En het gebruik van een online tool maakt onderzoekers bepaald niet professioneel. Daarvoor moet je iets weten van steekproeftrekken, vragen en antwoorden formuleren en analyseren.

 

Heb je al een echte marktanalyse gemaakt? Dan kan je aangeven waarom je beter bent dan de rest. En dat laten zien, want nu zie ik nog niks. Sterkte!

SurveyMonkey en PollMonkey missen beide een aantal erg handige functies bij hun gratis pakket, die ik wél gratis aanbiedt. Daarnaast zijn SurveyMonkey en PollMonkey namen die - in ieder geval bij de mensen om mij heen - niet erg ingeburgerd zijn. Mijn naam heeft op dat vlak meer potentie.

 

Ik vind het jammer dat je daarnaast je conclusies al trekt, op basis van het weinige wat je gezien hebt (een voorregistratiepagina). "Sterkte" heb ik niet nodig, ik geloof er nog steeds in. Toch bedankt.

Link naar reactie
  • 0

Je naam mist onderscheidend vermogen. Pollmonkey is veel onderscheidenderdender. Jouw naam is een handige algemene omschrijving, maar een beschrijvende naam blijft niet beter in het geheugen hangen. Wil een naam ingeburgerd raken, dan zal je dienst opzienbarend beter moeten zijn. Denk aan Google versus Websearch: wie won?

 

Je dienst mist onderscheidend vermogen. Kan best zijn dat achter de voorregistratiepagina een prachtige machine zit, maar daar kom ik helemaal niet aan toe omdat ik door de onzin op die pagina vrij snel m'n belangstelling verlies. Neem maar van me aan: journalisten hebben een bullshit-detector, want die doen niks anders dan de hele dag beslissen wat/wie wel aandacht verdient en wie niet.

 

Waardoor verlies ik mijn belangstelling? Je stelt op je voorpagina dat er geen noodzaak meer is om dure softwarebedrijven of onderzoeksbureaus in te schakelen. Alsof je de eerste bent die surveyware aanbiedt. Dat is niet zo. Dat jouw medestudenten de weg niet kunnen vinden, is geen maatstaf voor de markt. De meeste studenten denken dat ze met een paar honderd respondenten een steekproef kunnen doen, omdat ze daar statistische instrumenten op kunnen loslaten. Het is helaas een beetje ingewikkelder, en een gratis tool lost dat niet op. Hoe dan ook: goedkope software is geen alternatief voor een professionele benadering.

 

Een basisregel in marketing is: beloof niet meer dan je kan waarmaken. Wat PollMonkey en anderen veel beter doen, is dat ze drempel tot deelname heel laag leggen. Ze zijn vervolgens gemakkelijk in het gebruik, tot je de limiet bereikt en vanzelf wil overstappen naar een betaalmodel. Voorregistratie op basis van vage praatjes werkt niet.

 

Maar je zit op een gouden ei. Media zijn gek op onderzoek, zeker als daar opzienbarende resultaten uit voortkomen. Mijn suggestie is dan ook: zet een panel op in een domein met potentieel nieuwswaardig onderzoek, en ga onderzoekjes produceren. Die kunnen dan dienen als demo van je service, en ter promotie van je naam. In een eerder topic heb ik de categorie al omschreven als 'internet survey provider'. In die categorie kan je je eigen plekje claimen.

 

Zibb had vroeger een onderzoekstool waarme je binnen een lezerspanel onderzoek kon doen. Wat is daar mee gebeurd?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je naam mist onderscheidend vermogen. Pollmonkey is veel onderscheidenderdender. Jouw naam is een handige algemene omschrijving, maar een beschrijvende naam blijft niet beter in het geheugen hangen. Wil een naam ingeburgerd raken, dan zal je dienst opzienbarend beter moeten zijn. Denk aan Google versus Websearch: wie won?

 

Je dienst mist onderscheidend vermogen. Kan best zijn dat achter de voorregistratiepagina een prachtige machine zit, maar daar kom ik helemaal niet aan toe omdat ik door de onzin op die pagina vrij snel m'n belangstelling verlies. Neem maar van me aan: journalisten hebben een bullshit-detector, want die doen niks anders dan de hele dag beslissen wat/wie wel aandacht verdient en wie niet.

 

Waardoor verlies ik mijn belangstelling? Je stelt op je voorpagina dat er geen noodzaak meer is om dure softwarebedrijven of onderzoeksbureaus in te schakelen. Alsof je de eerste bent die surveyware aanbiedt. Dat is niet zo. Dat jouw medestudenten de weg niet kunnen vinden, is geen maatstaf voor de markt. De meeste studenten denken dat ze met een paar honderd respondenten een steekproef kunnen doen, omdat ze daar statistische instrumenten op kunnen loslaten. Het is helaas een beetje ingewikkelder, en een gratis tool lost dat niet op. Hoe dan ook: goedkope software is geen alternatief voor een professionele benadering.

 

Een basisregel in marketing is: beloof niet meer dan je kan waarmaken. Wat PollMonkey en anderen veel beter doen, is dat ze drempel tot deelname heel laag leggen. Ze zijn vervolgens gemakkelijk in het gebruik, tot je de limiet bereikt en vanzelf wil overstappen naar een betaalmodel. Voorregistratie op basis van vage praatjes werkt niet.

De voorregistratie is slechts een pagina die ik rondgestuurd heb naar wat geïnteresseerde vrienden en kennissen, meer niet. Deze zal na de lancering door geen pers of bezoeker meer gezien worden, dan staat er een gewone, korte-en-bondige portaal met een duidelijke call-to-action.

Maar je zit op een gouden ei. Media zijn gek op onderzoek, zeker als daar opzienbarende resultaten uit voortkomen. Mijn suggestie is dan ook: zet een panel op in een domein met potentieel nieuwswaardig onderzoek, en ga onderzoekjes produceren. Die kunnen dan dienen als demo van je service, en ter promotie van je naam. In een eerder topic heb ik de categorie al omschreven als 'internet survey provider'. In die categorie kan je je eigen plekje claimen.

 

Zibb had vroeger een onderzoekstool waarme je binnen een lezerspanel onderzoek kon doen. Wat is daar mee gebeurd?

En dit zijn nou wel weer echt nuttige suggesties ;), bedankt! Het is misschien lastig om zomaar wat onderzoekjes te produceren, maar het is wel iets om inderdaad eens naar te kijken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.