• 0

MVO verkoopargument: helft van mijn winst aan een goed doel schenken, ethisch?

Weer fff snel een nieuw idee bedacht.

Brand maar los met jullie tegen argumenten:

 

Iedereen kent natuurlijk Mvo. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat je als ondernemer streeft naar zowel winst als naar positieve effecten voor het milieu en de mensen binnen en buiten de onderneming.

 

Nu komt het:

ik heb een vergunning om vrij aan de deur en op straat te verkopen. Een ventvergunning.

Via diverse wegen kan ik producten erg goedkoop inkopen/importeren.

waaronder ik noem maar iets knuffels. Ik neem voor dit product het goede doel het Ronald McDonald Kinderhuis.

Verkoop dit product huis aan huis en voor elke verkochte knuffel geef ik € 1,- aan het goede doel. Reden? Natuurlijk Mvo en bijreden het verkoopt makkelijker. Je kan het slecht noemen, maar aan het volgende rekenvoorbeeld laat ik de winsten en dergelijke zien, dus hier even naar kijken voordat je zegt schandalig om via het goede doel zelf beter te worden!

 

Inkoop: €0.60

verkoop: € 2.60 (1euro naar goede doel)

Winst: € 1,-

 

Wat vinden jullie? Kan ik dit maken? Of is dit toch over de rug van het goede doel proberen geld te verdienen?

Hoe pak ik de schenking van € 1,- verkocht product boekhoudkundig aan?

En ik weet het de bedragen zijn nog erg laag.

Zodra ik dit eventueel verder zou uitwerken, ga ik vanzelfsprekend kijken of het verkoopbedrag naar bijv 4,60 kan.

En dan dus 2,- naar het goede doel en 2,- naar ons bedrijf.

Brand los!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Allereerst vind ik het echt geen schande maar zelfs goed. Er zijn zoveel van dit soort concepten. Denk aan groene compensaties bijvoorbeeld waarbij een bedrijf een deel van zijn omzet schenkt aan milieustichtingen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Dit heet misleiding omdat je gebruik maakt van de naam van een goed doel.

Mensen hebben dan de indruk zij te maken hebben met vrijwilligers van het goede doel en gaan er vanuit dat alle winst direct in de pot van RM vloeit.

Daarbij zul jij je moeten legitemeren aan deuren, hoe ga je dat doen, valsheid in geschrifte en valse identificatiepasjes maken ?

Zonder pasje geef ik je een grote kans in een witte auto met blauwe en oranje strepen aan de zijkant te verdwijnen met een paar gratis overnachtingen in een politiecel.

Link naar reactie
  • 0

 

Daarbij zul jij je moeten legitemeren aan deuren, hoe ga je dat doen, valsheid in geschrifte en valse identificatiepasjes maken ?

 

ben in bezit van een ventvergunning.

Mag dus legaal deur aan deur of zelfs aan de kant op straat verkopen!

 

Tevens heb ik al een dealtje met de krant gesloten dat na een bepaalde tijd een bepaald product te hebben verkocht een nieuws item in de krant komt, met hoeveel geld er naar het betreffende goede doel gaat!

 

 

maar 1-1 Who's next?

Link naar reactie
  • 0

ben in bezit van een ventvergunning.

Mag dus legaal deur aan deur of zelfs aan de kant op straat verkopen!

 

Je zult voor deze actie toch echt toestemming moeten hebben om namens het Ronald MacDonaldhui langs huizen te gaan.

Daar heeft een ventvergunning helemaal niks mee te maken.

Maar goed, learn it the hard way, ik lees het wel op Nu.nl of Nieuws.nl. ;D

Link naar reactie
  • 0

Er moet me toch iets van hart..... Kijk, ondernemen kun je op verschillende manieren doen. Maar de manier waarop jij denkt te ondernemen, komt bij mij (bijna) over als geld verdienen over andermans rug, op een bijna wansmakelijke manier... :(

 

Eerst wil je een sponsorloop organiseren voor het goede doel, en vraag je je af, hoe je hier geld aan kunt verdienen, en nu dit weer.....

 

Denk je dat je ook zonder over de rug van de goede doelen, iets kunt verdienen/verzinnen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie eerlijk gezegd niet in wat er zo slecht aan is. Zoals djluc al zegt, er zijn zat initiatieven die dergelijke constructies hebben. Zolang je de feiten stelt zoals ze zijn en eerlijk bent over je concept, denk ik niet dat het je problemen op zal leveren. Je verkoopt knuffels, en zegt dat een deel naar het goede doel gaat. Ik zou je afraden om te zeggen "Ik verkoop beren voor dit en dit RM huis" of "Ik verkoop voor het goede doel", aangezien je daarmee een valse indruk wekt, maar ik neem aan dat je het zo ook niet van plan bent.

 

Verder is 1 Euro naar het goede doel altijd nog een stuk beter dan 0 Euro naar het goede doel. ;)

Link naar reactie
  • 0

Er moet me toch iets van hart..... Kijk, ondernemen kun je op verschillende manieren doen. Maar de manier waarop jij denkt te ondernemen, komt bij mij (bijna) over als geld verdienen over andermans rug, op een bijna wansmakelijke manier... :(

 

Eerst wil je een sponsorloop organiseren voor het goede doel, en vraag je je af, hoe je hier geld aan kunt verdienen, en nu dit weer.....

 

Denk je dat je ook zonder over de rug van de goede doelen, iets kunt verdienen/verzinnen ?

 

 

 

Zow das een beste aantijging!:D

Gelukkig dat ik je niet persoonlijk ken want dan had je me meer pijn gedaan!

 

Maar jah hoor,

heb een full time baan.

heb een eenmanszaak, dj (iedere week minimaal 1 avond/nacht), geluid en licht, 'managment' andere beginnende dj's.

daarnaast ook nog een zaak begonnen met me vriendin. Hebben nu 3 goedbezochte evenementen georganiseerd (in 1 jaar tijd) hebben een webwinkel, die we klein en persoonlijk proberen te houden, staan op markten en vind het onwijs leuk om op straat te venten. Lees: Deur aan deur verkoop. Hierin heb ik een vrij vast afname bestand plus alle nieuwen telkens.

Jah ik kan dus idd ook geld verdienen of iets verzinnen zonder een goed doel!!

 

Ik weet niet of je het volgende kent?

Maatschappelijk verantwoord ondernemen, kortweg MVO, betekent dat je als ondernemer streeft naar zowel winst als naar positieve effecten voor het milieu en de mensen binnen en buiten de onderneming.

 

Natuurlijk is dit een forum en ben ik op zoek naar voor en tegens!

Maar als je het hebt over geld verdienen over andermans rug, een bijna wansmakelijke manier ben ik het dus totaal niet mee eens!

 

 

 

Dank je Bas:

De mensen hier bij mij in het dorp waar ik alleen een ventvergunning voor heb kennen mij persoonlijk ook.

Ik stel mij telkens voor bij mijn naam en de bedrijfsnaam en vanzelfsprekend vertel ik dus dat ik van elke verkoop € 1,- of misschien meer indien mogelijk, doneer aan het goede doel.

Link naar reactie
  • 0

In mijn reactie ben ik er uiteraard vanuit gegaan dat dit een transparante deal is. Dus bijvoorbeeld een offerte waarop de open berekening staat zoals in de openingspost. Misleiding stellen we uiteraard niet op prijs.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

In mijn reactie ben ik er uiteraard vanuit gegaan dat dit een transparante deal is. Dus bijvoorbeeld een offerte waarop de open berekening staat zoals in de openingspost. Misleiding stellen we uiteraard niet op prijs.

 

Dat lijkt me logisch! Anders mag je je naar mijn mening ook geen ondernemer noemen! En mag je het al helemaal niet Mvo noemen.

 

Dat van de sponsorloop staat al volledig in de ijskast. Plus dat dat niet eens een serieus onderwerp was. Ik naam een sponsorloop gewoon als voorbeeld. Bedragen visste ik uit mijn mauw.

Het ging mij er om, wat er in de wet staat vastgelegd omtrent het geld binnen halen voor een goed doel, als bedrijf zijnde, met hierin in je achterhoofd houdend dat ik de winst zo laag mogelijk wil houden. Ondernemen houd snel op als iets telkens geld kost!

Jammer dat dit dus door Marcel beetje uit zijn verband wordt getrokken!

Link naar reactie
  • 1

Zo hard was het dan ook weer niet bedoeld.....

 

En wanneer je me persoonlijk zou kennen, of van mijn berichten hier, zou je weten dat het ook niet zo hard bedoeld was.

(en wat je allemaal nog meer doet was me trouwens ook duidelijk)

 

Maar ik las het idd wel frustrerend ! Ik zie MVO op een andere manier dan jij, en wil daarover liever niet in discussie.

Mij vielen je laatste posts gewoon erg op, en dat iemand een cent wil verdienen, sta ik helemaal achter. De manier waarop, kwam / komt bij mij gewoon erg ....(goede woord zoekend.....) over !

 

En inderdaad is dit een forum, en kun je voors en tegens verwachten.....tja....ik persoonlijk ben hier dan op tegen. Het zij zo !

 

OK....na een rust pauze in het typen... :

 

Het zal wel aan mij liggen, maar ik heb met mijn onderneming ook altijd goede doelen ondersteunt, maar dan belangeloos. Kort geleden nog betrokken geweest bij een groot festival tbv kankeronderzoek. Vrijwilliger op de dag zelf, en behulpzaam in de organisatie. Had ik nu mijn oude bedrijf nog, dan ook een fikse donatie. Zonder dat daar in de vorm van een advertentie of wat dan ook tegenover staat. 1) ik doe het graag 2) ...eigenlijk geen 2... sommige dingen mogen gewoon geld kosten, en levert zich qua sympatie weer geld op.

 

We hebben samen gewoon een andere gedachtenkronkel. Ik doe dit soort dingen graag voor het maatschappelijk belang, en jij probeert er nog iets aan te verdien. Niets mis mee, maar persoonlijk stuit me dit tegen de borst.

 

No hard feelings ? ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het een kwestie van motivatie. MVO is het idee dat je met het geld dat je met je bedrijf verdient niet alleen op je luie krent aan het Mexicaanse strand gaat zitten, maar dat je een deel gebruikt om wat zinvols te doen.

 

Wat jij wilt is zo'n goed doel mis-/gebruiken om meer winst te maken. Je hebt het dus helemaal niet begrepen.

 

In mijn voorbeeld bovenin, (in dit voorbeeld zijn de bedragen dus al wel serieus)

verdien ik 1 hele euro per verkochte knuffel.

Ten 1e weet ik dat wanneer ik het zonder het idee van het goede doel ook makkelijk voor € 3,- kan verkopen.

En ten tweede 1 euro winst. Hier gaat nog inkomstenbelasting vanaf, houd ik uiteindelijk € +- 0,50 over.

Als ik dus zou willen binnenlopen of als het ging om het geld dan gooide ik het idee van het goede doel nauutlijk gelijk over boord!

 

 

@ Marcel:

Okay, zoals je het nu uitlegt komt het idd beter bij mij over!

maar zoals je dit stukje hierboven ook leest winst is minimaal. Wat zeg ik minimaal? Als ik dit ga uitrekenen naar wat ikzelf per uur zou verdienen zou denk ik niemand hier een uurtje eerder voor uit zijn bed komen!

 

 

Link naar reactie
  • 0
Wat vinden jullie? Kan ik dit maken? Of is dit toch over de rug van het goede doel proberen geld te verdienen?

 

Dat is de vraag die ik net heb beantwoord. Ik krijg niet de indruk dat het je om de bijdrage aan de maatschappij gaat, maar wel om een makkelijker manier om geld te verdienen.

 

Als ik dat verkeerd zie bij deze alvast sorry, maar die indruk wek je.

Link naar reactie
  • 2

Beste jurrian,

ik denk, nee, weet bijna zeker dat de negatieve reacties komen door jou vraagstelling en de manier waarop je je voorbeelden uitwerkt, door te vragen naar wat volgens de wet mag/kan, geef je de indruk de rand van het toelaatbare te willen onderzoeken. Terwijl uit je verdere reacties blijkt dat je gewoon op zoek naar antwoorden bent hoe je voor goede doelen iets kan doen en of er beperkingen zijn wat wel en niet mag. Als je je vraag meer had gesteld als "zijn er speciale regels voor organiseren goede doelen acties"

 

Nou er zijn niet echt specifieke wettelijke regels rondom goede doelen acties. Je word hier vooral beperkt door de publieke opinie over een actie en er zijn wel wat gedragsregels, transparant zijn is er 1 van verder zou ik zeggen

 

1. Als je een actie voor een goed doel houd, informeer op zijn minst het goede doel over je plan, vaak krijg je dan ook free publicity via hun website of nieuwsbrief

2. combineer je actie met een wervingsperiode van het goede doel (dan profiteer je ook van hun promotie acties in die periode).

3. Hou de acties duidelijk:

- dus als je zelf verdient aan het product dan promoot je het als "van elke verkochte beer gaat 1 euro naar RM" of

- Van elke besteedde 25 euro in onze winkel/kraam/webshop gaat deze maand 1 euro naar RM..

- Deze beren verkopen wij ten bate van het RM, de hele opbrengst/winst komt ten goede aan dit doel.

 

Je merkt het hoop ik al het verschil zit hem in de details van hoe je de actie opzet. Maar een onduidelijke communicatie kan je al snel een slechte naam opleveren. (kijk maar naar de negatieve reacties hier) Belangrijkste tip? Als je iets voor goede doelen doet stop dan met denken als ondernemer (dus probeer niet te verdienen aan de actie zelf). Je moet dit puur als promotie en/of marketingbudget zien en investering in het imago van je onderneming. En de "winst" van de acties moet indirect extra omzet opleveren doordat mensen je naam herkennen of doordat ze je opzoeken omdat je goede dingen doet.

Link naar reactie
  • 0

 

In mijn voorbeeld bovenin, (in dit voorbeeld zijn de bedragen dus al wel serieus)

verdien ik 1 hele euro per verkochte knuffel.

Ten 1e weet ik dat wanneer ik het zonder het idee van het goede doel ook makkelijk voor € 3,- kan verkopen.

En ten tweede 1 euro winst. Hier gaat nog inkomstenbelasting vanaf, houd ik uiteindelijk € +- 0,50 over.

Als ik dus zou willen binnenlopen of als het ging om het geld dan gooide ik het idee van het goede doel nauutlijk gelijk over boord!

 

Wat ik dan persoonlijk nog steeds niet begrijp : Wil je winst maken als ondernemer, of heb je inderdaad ergens een "gevoel" bij, zodat je die club wilt ondersteunen ? En ben je dan ook bereid die club zonder winstbejag te ondersteunen ? Op mij lijkt het over te komen, dat je een goed doel uit de lucht prikt, onder het mom van MVO.

 

En zoals ik het lees, trek ik je topic echt niet uit het verband !? In principe herhaal ik wat jij zegt, en zet daar mijn mening tegenover....

 

Weer fff snel een nieuw idee bedacht.

Brand maar los met jullie tegen argumenten:

 

Link naar reactie
  • 0

Wat vinden jullie? Kan ik dit maken? Of is dit toch over de rug van het goede doel proberen geld te verdienen?

 

Dat is de vraag die ik net heb beantwoord. Ik krijg niet de indruk dat het je om de bijdrage aan de maatschappij gaat, maar wel om een makkelijker manier om geld te verdienen.

 

Als ik dat verkeerd zie bij deze alvast sorry, maar die indruk wek je.

 

In mijn voorbeeld bovenin, (in dit voorbeeld zijn de bedragen dus al wel serieus)

verdien ik 1 hele euro per verkochte knuffel.

Ten 1e weet ik dat wanneer ik het zonder het idee van het goede doel ook makkelijk voor € 3,- kan verkopen.

En ten tweede 1 euro winst. Hier gaat nog inkomstenbelasting vanaf, houd ik uiteindelijk € +- 0,50 over.

Als ik dus zou willen binnenlopen of als het ging om het geld dan gooide ik het idee van het goede doel nauutlijk gelijk over boord!

 

 

Sorry dat ik die indruk wek, is dus niet de bedoeling.

Mijn hoofdbedoeling is: het goede doel steunen, ten 2e voor de mensen een product waar zij misschien iets aan hebben tegen een zeer goedkope prijs te verkopen (onder winkelwaarde (sorry voor de mensen die weer vinden dat dit weer marktverzieken is)) en jah tuurlijk wil ik hier wel een kleine cent aan overhouden. Voor niets gaat de zon op, dit bedrag is dus minimaal omdat dit puur in mijn vrije tijd wordt gedaan en ik het leuk vind om te doen!

Link naar reactie
  • 0
Mijn hoofdbedoeling is: het goede doel steunen

 

Nou, als de wiedeweerga McDonalds bellen en dit voorstellen, zou ik zeggen!

 

ten 2e voor de mensen een product waar zij misschien iets aan hebben tegen een zeer goedkope prijs te verkopen

 

Hahaha! Sorry hoor, maar da's wel heel doorzichtig! Misschien kun je beter de politiek in gaan?

 

(sorry voor de mensen die weer vinden dat dit weer marktverzieken is)

 

Meh...hun probleem.

Link naar reactie
  • 0
Wat vinden jullie? Kan ik dit maken? Of is dit toch over de rug van het goede doel proberen geld te verdienen?

 

Ik vind het persoonlijk niet ok. Aan de andere kant: op zoek naar inkomsten voor een website kwam ik via affiliate-programma's diverse 'goede doelen' tegen die 10-40 euro per aangemeld lid aanbieden. Dat bedrag is hoger dan de jaarbijdrage van dat lid. Ik krijg er stevige jeuk van maar als dat uiteindelijk meer oplevert voor het goede doel; waarom niet. Gaat nog steeds in tegen mijn gevoel maar als commercie geld oplevert voor het goede doel is het toch prima (krab me nog twee keer achter m'n oor, klinkt nog steeds niet lekker maar het goede doel heeft er voordeel bij, toch? krab, krab....)

Link naar reactie
  • 0

Krab nog eens een keer, wanneer je wilt..... ik krijg ook ineens spontane jeuk..... :P

 

Aanhalend voor de TS, en zeer duidelijk bewoord :

 

Je merkt het hoop ik al het verschil zit hem in de details van hoe je de actie opzet. Maar een onduidelijke communicatie kan je al snel een slechte naam opleveren. (kijk maar naar de negatieve reacties hier) Belangrijkste tip? Als je iets voor goede doelen doet stop dan met denken als ondernemer (dus probeer niet te verdienen aan de actie zelf). Je moet dit puur als promotie en/of marketingbudget zien en investering in het imago van je onderneming. En de "winst" van de acties moet indirect extra omzet opleveren doordat mensen je naam herkennen of doordat ze je opzoeken omdat je goede dingen doet.

Link naar reactie
  • 0

Okay ik begrijp al jullie reacties door de reactie van Roel Jongman!

 

Maar kijk nu eens naar de begroting.

1 euro verdienen aan een knuffel. inkomstenbelasting eraf, 50 cent over.

Is dit proberen winst te halen via een goed doel?

Ik vind van niet!

Dit is nog lager dan de onkostenvergoeding die ik zou kunnen krijgen (als ik dat zou willen) voor het vrijwilligerswerk dat ik doe 8)

 

En aan de andere kant, € 1,- per verkochte knuffel (geen idee of dit belastingvrije schenking of wat dan ook is)

is toch een leuk extratje voor een goed doel uit een onverwachte hoek!

Link naar reactie
  • 0

 

En aan de andere kant, € 1,- per verkochte knuffel (geen idee of dit belastingvrije schenking of wat dan ook is)

is toch een leuk extratje voor een goed doel uit een onverwachte hoek!

 

Daar gaat het allang niet meer over....

Je gedachtengang stuit me tegen de borst, zeg maar :

 

1) Wanneer je iets voor het goede doel doet, doe je dit belangeloos, evt tegen kostprijs, dus zonder winstoogmerk

2) Wanneer je geld wilt verdienen (ondernemen soms genoemd) doe je dit niet uit naam van een goed doel, hoe leuk je het ook aankleed...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nou vraag ik mij eigenlijk af:

Storten jullie zelf ook naar het goede doel? :P

 

Neej maar als ik het even samenvat:

 

Het is dus beter om de knuffels voor € 3,- te verkopen en de winst volledig voor mijzelf te houden?

Of gewoon zo venten zoals ik nu vent. Dus gewone verkoop aan de deur, en dan uit mezelf na afloop een bepaald percentage storten naar het goede doel?

Dan is weer de afweging: - doe je dit anoniem

- of maak je het bekend. Dit vind ik dan persoonlijk weer schijnheilig om zo er na zo'n bericht 'beter' van te worden.

Dan speel ik dus liever open kaart! Door te vertellen, wij zijn die en die van die onderneming en verkopen vandaag deze leuke knuffel. Van elke knuffel die wij verkopen doneren wij € 1,- naar het goede doel!

Link naar reactie
  • 0

 

1) Wanneer je iets voor het goede doel doet, doe je dit belangeloos, evt tegen kostprijs, dus zonder winstoogmerk

2) Wanneer je geld wilt verdienen (ondernemen soms genoemd) doe je dit niet uit naam van een goed doel, hoe leuk je het ook aankleed...

 

 

punt 1: kijk eens naar de salarissen bij de goede doelen. Daar durf ik alleen maar van te dromen!

Punt 2: Ik wil hier geen groot geld mee verdienen. Dat doe ik wel met mijn andere bezigheden. Als u nu naar buiten kijkt; het wordt kouder, regenachtig, gaat vriezen. Ik loop straks buiten bij mensen aan te bellen. Even een gezellig praatje te doen. Probeer 1 euro voor het goede doel te krijgen. Hoeveel denken jullie dat je er per uur verkoopt?

5 á 6 ga ik zelf vanuit als ik het zo los zou verkopen. 5 * 0.50 = € 2.50 / uur. De diesel is tegenwoordig al duurder.

maar voor die 5 a 6 euro per uur hoeft het goede doel niets te doen. Hebben ze geen risico's voor hoeven lopen of geld voor hoeven uitgeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.