• 0

Een ondernemingsplan brengt je naar meer focus en omzet

Een ondernemingsplan: het klinkt als iets voor grote bedrijven. Of iets dat alleen nodig is als je je bedrijf begint omdat je financiering nodig hebt.

 

MAAR!!! Dit denken is zijn geheel onterecht!

 

Haal je ondernemingsplan uit de kast of begin eraan te schrijven! Liefst vandaag nog! Want een ondernemingsplan zorgt voor focus, richting en daardoor uiteindelijk voor meer omzet.

 

Uit onderzoeken blijkt dat ondernemingen (groot én klein) die werken met een goed ondernemingsplan meer omzet maken dan bedrijven die hiermee niet werken. Toch gebruikt slechts 25% van de Nederlandse bedrijven een goed ondernemingsplan. Kansen te over dus om jouw bedrijf een flinke stap voorwaarts te laten maken!

De inhoud van het ondernemingsplan even buiten beschouwing latend, is er 1 aspect dat ervoor zorgt dat jouw ondernemingsplan voor meer omzet gaat zorgen:

 

Maak het ondernemingsplan een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering!

 

Als je het ondernemingsplan op deze manier bekijkt, zorgt het plan continu voor focus en richting in plaats van eenmalig bij de opstart van je bedrijf. Je weet dan continu waar jouw sterke punten liggen, wat je markt is, wat je concurrenten doen, enzovoort. Hierdoor realiseer jij meer inkomen, want je weet welke activiteiten rendabel zijn en hier kun je dus vol voor gaan.

 

Het lijkt je misschien lastig om jouw ondernemingsplan in je dagelijkse werk in te passen, maar het zal je verbazen hoe makkelijk dat toch mogelijk is! Heb je al een ondernemingsplan maar je kijkt er nooit in? Of heb je geen ondernemingsplan omdat je vindt dat je geen goede schrijver bent of omdat je het nu razend druk hebt met opdrachten?

 

Met deze zeven tips gaat het je lukken het plan onderdeel te maken van je bedrijfsvoering:

 

1. Schrijf het ondernemingsplan in je eigen stijl.

Een saai, inspiratieloos boek wordt misschien nog wel -deels- gelezen, maar de inhoud ervan zal nooit echt blijven hangen. Dit geldt ook voor je ondernemingsplan. Zorg dat het plezier uitdraagt, niet ingewikkeld is geschreven en niet alleen maar saaie tekst is. Het oog wil ook wat! Maak je niet druk over ingewikkelde taal in het plan, schrijven in je eigen woorden, dat kan iedereen.

 

2. Maak een gericht actieplan en/of stappenplan.

De inhoud van je ondernemingsplan is een erg goede basis voor concrete stappen. Maak hiervan een overzicht en voeg dit toe aan het plan. Hierdoor kun je makkelijk bijhouden of je op koers ligt.

 

3. Maak focustijd vrij.

Maak gebruik van je discipline of zorg dat je die krijgt. Het is belangrijk tijd vrij te maken om na te gaan of je op koers ligt, waar je moet bijsturen, loopt je bedrijf zoals je beoogd had. Zorg dat deze focustijd structureel in je agenda wordt doorgevoerd.

 

4. Betrek de medewerkers bij het schrijven van het plan.

Vraag input, gebruik het plan als leidraad bij vergaderingen. Medewerkers weten veel van de dagelijkse gang van zaken, in veel gevallen meer dan jijzelf weet!

 

5.Gebruik onderdelen uit je ondernemingsplan om meer informatie bij klanten of concurrenten te achterhalen.

"Knip het plan in stukken" en agendeer elk onderdeel bijvoorbeeld per kwartaal om na te gaan of er iets in de omstandigheden is veranderd.

 

6. Het plan is vertrouwelijk maar niet geheim! Jouw persoonlijkheid en stijl en medewerkers, zijn allemaal elementen die niet te kopiëren zijn. Spar daarom bijvoorbeeld eens met collega ondernemers over jouw plan, of delen ervan.

 

7. Laat onderdelen van je ondernemingsplan terugkomen in de dagelijkse uitingen. Je kunt hierbij denken aan het opnemen van delen van missie of visie op je briefpapier/in je e-mails. Hierdoor krijgt het ondernemingsplan nog meer vat op de dagelijkse gang van zaken.

 

Je ziet, allemaal punten die best te doen zijn. En als ze eenmaal in je systeem zitten, is jouw ondernemingsplan als vanzelf een onderdeel van je werk! En dat is een uitermate prettige uitgangspositie voor het runnen van je bedrijf, groot of klein. Want je kunt hiermee concurrentievoordeel behalen, omdat jij wel focus en richting weet te creëren!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Hmmm mixed feeling bij de column en de reacties. Toen ik als zelfstandige begon (startersdag van de KvK)bezocht0 kreeg ik ook ingetimmerd dat ik toch echt een ondernemingsplan moest schrijven. Braaf gedaan want je bent "nieuw" als ondernemer en neemt adviezen ter harte.

 

Het ondernemingsplan belandde niet eens in de kast want werd nooit uitgeprint mede omdat ik geen financiering van een bank nodig had en dus niets hoefde te overleggen. Ik kende de markt waarin ik mij als zelfstandige wilde begeven van haver tot gort en wist dat ik met mijn diensten geen concurrentie had, er was eenvoudigweg nog niemand die wat ik wilde gaan doen als zelfstandige aanbood terwijl de behoefte daaraan groot was. Wel heb ik van begin af aan gewerkt met exploitatie- en liquiditeitsbegrotingen. Niet omdat ik zo nodig iets op papier moest hebben, wel om te monitoren waar ik (financieel) mee bezig was, of ik de volgende maanden mijn hypotheek zou kunnen betalen, wat ik eventueel zou kunnen / moeten reserveren voor magere tijden en waar ik, gezien de ontwikkelingen in de markt wel of niet in zou willen investeren. Ik heb geen plan waar ik me aan vast moet houden of dat me dwingt te focussen, ik beweeg met de markt mee en schat kansen voor korte en langere termijn in zonder me druk te maken of ik dit wel in mijn ondernemingsplan had opgenomen.

 

Nu ik zelf starters (kinderopvang) begeleid ben ik er ook niet van overtuigd dat een ondernemingsplan noodzakelijk is om succesvol te zijn. In de praktijk merk ik dat het veel belangrijker is om nieuwe ondernemers bepaalde ondernemersvaardigheden bij te brengen, ze te leren als werkgever te denken en niet als werknemer, te zorgen voor continuïteit, afwegen van investeringen t.o.v. verwachte opbrengsten, ontwikkelingen in de branche te volgen en hierop in te spelen waar mogelijkheden zich voordoen. Ik zie er de noodzaak niet van in om dit vast te leggen in een ondernemingsplan om op te kunnen focussen op wat je van plan was.

 

Het woord "ondernemingsplan" lijkt welhaast een magische werking te hebben, heb je geen ondernemingsplan dan ben je geen serieuze ondernemer en focus je te weinig. Een volledig ondernemingsplan kan wellicht voor bepaalde groepen ondernemers heel zinvol zijn, voor anderen is een simpele begroting voldoende.

Hoewel ik een aantal mensen misschien onbedoeld tegen de schenen schop (sorry daarvoor en niet persoonlijk bedoeld) zou ik eerder adviseren gewoon gezond verstand te gebruiken en alleen datgene vast te leggen wat voor jou noodzakelijk is om te kunnen ondernemen en monitoren en verder je energie te steken in het ondernemen.

 

En tot slot.... ook weer niet persoonlijk bedoeld.... ik heb een hekel aan modellen omdat deze vaak geen recht doen aan de individuele ondernemer ;)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar beste Marjan,

 

Je hebt blijkbaar wel een planning waarmee je je onderneming (bij)stuurt. Weliswaar niet als papieren tijger, maar wel tussen je oren...

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

Nee... ik heb wat beters: Een pdf van het boek dat bij New Venture de leidraad is voor de businessplan contest. Met dit heb je volgens mij de allerbeste manier van business plan schrijven.

 

Ja is idd beter ;D

 

Kleine aanvulling: Hij staat ook op www.scribd.com (sowieso een site waar je blijft bladeren) , zie hier , met rechts nog een hele lijst ander gerelateerd leesvoer

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Wat een discussie zeg! Ik wil niet teveel ingaan op de reacties (want ik wil absoluut geen standpunt innemen in het gesprek), maar wel graag mijn mening geven over het onderwerp.

 

Ik denk dat het schrijven van een plan, mits goed uitgevoerd natuurlijk, vrijwel altijd een positieve invloed heeft. En met plan bedoel ik dan niet alleen het ondernemingsplan maar ook het strategisch of operationeel marketingplan, marketingcommunicatieplan, online marketingplan e.d.

 

1. Een plan is wat mij betreft een hulpmiddel bij analyse. Door een bepaalde structuur bij de analyse te gebruiken worden gedachten, plannen en ideeën gestructureerd en stap voor stap doorlopen. Heeft alles op papier zetten u geen geen nieuwe ideeën opgeleverd? Ben ik echt een uitzondering? Ik denk dat gestructureerd analyseren enorm belangrijk is voor met name startende ondernemers.

 

2. Daarnaast heeft het schrijven van een plan een interne communicatieve functie. Niet iedereen binnen de organisatie is op de hoogte van uw plannen. Het maakt duidelijk wie doet wat en welke middelen hiervoor beschikbaar zijn. Dit punt is vaak weer iets minder belangrijk voor startende ondernemers (minder personeel) maar juist wel voor ervaren ondernemers (grotere organisaties).

 

3. Dan heb ik het nog niet gehad over de voordelen met betrekking tot evaluatie na een bepaalde periode. Is de vastgelegde strategie in het plan op een juiste manier uitgevoerd? Waar is het goed of fout gegaan? Wat kan er de komende periode verbeterd worden om alsnog de doelen te bereiken? Nu zullen er vast mensen zijn die reageren "dat kan zonder plan ook wel" en in principe klopt dat ook. Maar de realiteit leert dat veel mensen foute beslissingen graag zo snel mogelijk willen vergeten of zelfs verstoppen, ondanks dat niemand erop uit is om te straffen, consequenties te verbinden of iets dergelijks. Het is belangrijk om van foute beslissingen te leren en een plan kan hierbij een hulpmiddel zijn.

 

4. Tenslotte vind ik dat het schrijven van een plan klantgericht werken stimuleert. Bij elk proces dient de klant centraal te staan en dat wordt vaak vergeten.

 

Niettemin wil ik benadrukken dat iedere ondernemer gewoon lekker moet doen wat voor hem/haar werkt. Ik ben mijzelf ervan bewust dat er een beperkt aantal uren in een dag zitten en bijna elke ondernemer tijdgebrek heeft. Tijdgebrek is echter vaak ook de oorzaak van verkeerde prioriteiten. Hoewel het schrijven van een "plan" niet direct geld in de portefeuille brengt kan het op de lange termijn wel veel opleveren en het hoeft niet eens veel tijd te kosten.

 

Zo, dat zal mij helaas wel weer een paar flames opleveren, maar hoop ook dat het nuttig was voor anderen.

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Hallo allemaal, even reactie to all:

 

@ Hans: wat jij bedoelt met lean, is precies de manier waarop ik het ondernemingsplan integreer in een bedrijf, om zo te voorkomen dat er pakken papier worden geschreven die inderdaad regelmatig in de kast belanden. Start met een basisondernemingsplan en werk vanuit dit document aan je bedrijf. Bedenk welke onderdelen van belang zijn, plan het in om er ook werk van te maken, te monitoren etc. Ik ben geen voorstander van een standaard in te vullen businessplan, bijv ala KvK, of nog erger misschien dat bedrijven het voor een bedrijf gaat schrijven.

En ga graag de inhoudelijke discussie aan :-)

 

@ Ruben: das wel apart dat er niet werd begrepen waar het in je plan om te doen was. Ik werk voor een nieuw concept op dezelfde wijze als een voor een bestaande onderneming qua schrijven van het ondernemingsplan, omdat dezelfde onderwerpen aan bod komen. In ieder geval raad ik wel aan om als iemand iets nieuws wilt vermarkten, je dit nieuwe in een oud jasje probeert te steken. Dat verkoopt makkelijker dan een nieuw product/dienst, de potentiële groep klanten is bij nieuwe producten aanzienlijk kleiner (in marketing termen early adaptors).

 

Waarom het niet helder was verwoord, daar kan ik vanuit hier alleen maar naar raden. Een tip, een open deur wellicht, om het eerst aan anderen te laten lezen die er ook niets vanaf weten maar het niet verder hoeven te beoordelen. Communicatie/teksten schrijven blijft wat dat betreft een vak apart.

 

@ Marjan, alle businessplanmodellen die je op internet kunt krijgen, zijn in grote lijnen hetzelfde (Ruben, ben dan ook benieuwd of de PDF van New Venture hiervan afwijkt). Wat ik mis in de discussies over ondernemingsplannen is het what's next aspect. Je hebt een plan, en dan?! Elke vorm van planning, sturing achteraf is er eentje, en de manier waarop jij dat doet, werkt voor jou, dus is daardoor prima! De ervaring leert dat veel ondernemers gaan en gaan maar niet duidelijk hebben waarvoor ze (moeten/kunnen) gaan. In zo'n geval is iets op papier vaak erg werkbaar en biedt het proces om tot een ondplan te komen al veel eye openers. Wat ondernemersvaardigheden betreft eens dat dit niet altijd even helder wordt behandeld. In de interne analyse is dit wat mij betreft een standaard onderwerp om te bespreken.

 

Hopelijk op elke stelling/vraag antwoord gegeven, anders hoor ik het graag nog even natuurlijk. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de 'grijze tabel' maak, die refereert aan een voorgaande opmerking. Wel zo handig!

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk op elke stelling/vraag antwoord gegeven, anders hoor ik het graag nog even natuurlijk. Kan iemand mij uitleggen hoe ik de 'grijze tabel' maak, die refereert aan een voorgaande opmerking. Wel zo handig!

 

Onder ieder bericht staan een aantal zwarte knopjes. Een ervan is 'citeer'

 

Vervolgens opent een nieuw bericht met daarin reeds de tekst van het bericht dat je citeert.

Deze tekst wordt voorafgegaan door de aanduiding

en eindigt met [/quote ] (zonder de spatie voor het laatste ] )

 

hierna kun je je eigen bericht typen.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Is een ondernemingsplan wel zo belangrijk?

 

Zelf heb ik voor mijn eigen winkels en ondernemingen nog nooit een plan gemaakt en gelukkig heb ik ze ook nooit nodig gehad voor een evt. financiering.

 

Persoonlijk vind ik dat een ondernemer alles in zijn hoofd heeft zitten en constant de plannen bij kan stellen.

Met bijstellen bedoel ik inspelen op de vraag en markt, immers deze zaken heb je niet in de hand.

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Elsbeth, welkom op HL! Wat een ontgroening ;D

 

Wat Ruben met zijn herschreven column heeft aangetoond dat een ondernemingsplan een middel is en geen doel op zich. Het is inderdaad de kunst om niet eenmalig een plan op te stellen, maar om regelmatig de vinger aan de pols te houden bij de kernactiviteiten van je bedrijf. En de term 'ondernemingplan' doet mij eerder denken aan de kaft rondom die gegevens (eenmalig), dan de discipline om dit periodiek te doen.

Welk type ondernemer ben jij? doe de gratis ondernemersscan: http://www.kinsent.nl/scan

 

Twitter: http://twitter.com/wbrand

Link naar reactie
  • 0

Elsbeth, ook in jouw eBook meld je:

 

Uit diverse onderzoeken blijkt dat bedrijven mét een ondernemingsplan meer omzet genereren! (bron:

onderzoek Claassen, Moolenbeek& Partners, jan/09)

 

Ik blijf daarom benieuwd naar directe doorverwijzingen naar deze diverse onderzoeken, mocht je die kennis ooit kunnen of willen delen. Slechts een artikel in de Kamerkrant lijkt me geen noemenswaardige bron voor een professional. De in de column genoemde 25% Nederlandse bedrijven die een goed ondernemingsplan gebruikt, komt toch ook ergens vandaan?

 

Misschien is het ook allemaal wel interessant en vermeldenswaardig voor de honderden meelezers alhier.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

...

Slechts een artikel in de Kamerkrant lijkt me geen noemenswaardige bron voor een professional. De in de column genoemde 25% Nederlandse bedrijven die een goed ondernemingsplan gebruikt, komt toch ook ergens vandaan?

...

 

Beetje flauw. In dat KvK artikel staat ook dat je zelf dat onderzoek kunt opvragen, dus wat weerhoudt je? Om hun moverende redenen hebben ze dat onderzoek niet online gezet. Kun je meteen naar vragen als je toch om dat onderzoek vraagt.

 

Wel ben ik het met je eens dat 1 onderzoek wat weinig is om vergaande conclusies op te baseren.

 

De waarde van ondernemingsplannen zit er voor mij in dat je gestructureerd bezig bent met je bedrijf. Of je dat nu in een plan giet van 100+ pagina's, of alleen in je hoofd bijhoudt, moet je zelf weten. Wel merk ik dat als ik het opschrijf, er toch meer uitkomt dan als ik het alleen maar in mijn hoofd houd. Daarnaast kun je een document ook met anderen delen en bespreken, dat is met wat in je hoofd zit minder makkelijk.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

De zwarte knopjes onderaan het bericht ontbreken op mijn scherm helaas, dus nog maar even zo!

 

Helemaal eens dat een ondernemingsplan geen doel op zich is, maar een middel om tot focus te komen én gefocused te blijven. En juist omdat het ondernemingsplan alles omvattend is (qua aspecten die in de bedrijfsvoering komen kijken), gebruik ik dit als kapstok. Omdat ondernemers vaak beginnen met het schrijven van een plan (op aanraden kvk bijv. of voor de noodzakelijke financiering), is een groot deel al beschreven en zou het zonde zijn als je hiervan op een later moment in je bedrijfsvoering geen gebruik meer maakt. Ook als je op een 'dood' punt zit met je bedrijf is de basis van het ondernemingsplan erg makkelijk om aspecten te onderzoeken en te benoemen. Misschien moet ik een nieuw woord verzinnen voor ondernemingsplan!! Ideeën zijn welkom.

 

Je bedrijf en hoe je dat wilt runnen kan uitstekend in je hoofd zitten, maar mijn ervaring is dat door het opschrijven, brainstormen etcetc je onverwachte aspecten boven kan krijgen. Ieder zijn ding uiteraard!

 

Zoals al eerder vermeld heb ik ervoor gekozen alleen dit onderzoek te noemen, en heb ik andere artikelen e.d. hierover ter kennisgeving gelezen. Highio, ik geloof dat ik je een enorm plezier doe met wat meer artikelen, ik ben de beroerdste niet, zal er mede voor alle HL lezers weer wat opzoeken en hier delen. Kan ff duren want ik heb het nogal druk en met kerst in zicht, nou ja, je kent het wel.

 

Tot zover weer even!

Link naar reactie
  • 0

Wat ik graag in de vorm van een voorbeeld toe wil voegen aan deze discussie:

 

We maken dagelijks allemaal plannen voor van alles en nog wat, zoals vakantie, een feestje of voor het bakken van een cake. Als je het recept (de planning) van de cake volgt, is de kans groot dat er soepeltjes een goudgeel gebakken cake uit de vorm glijdt. Komt de cake er zwart uit, dan weet je ook dat je iets met de oven niet goed hebt gedaan. Als het een weke bedoening wordt, heb je wellicht iets niet goed gedaan met het bereiden van het beslag. Als het gas wordt afgesloten krijg je de cake niet gaar. Met andere woorden, je weet door het recept erop na te slaan waarop je op kunt (bij)sturen en anticiperen om het resultaat te beïnvloeden.

 

Nu maken we er wel planmatig werk van om een mooie cake te bakken, een vakantie te plannen of een leuk verjaardagsfeest te organiseren, maar als het om je onderneming (nota bene je broodwinning!) gaat, én het wordt dan ondernemingsplan genoemd i.p.v. recept of vakantieplan, dan ontstaat er ineens een soort koud watervrees! Vreemd toch? Het proces is in essentie precies hetzelfde!

 

Zullen we het dan voortaan maar businessrecept noemen dan?

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 2
Zullen we het dan voortaan maar businessrecept noemen dan?

 

Goed idee!

 

Men neme een snufje visie en drive en voegt daar langzaam roerend 2 liter focus aan toe.

Vervolgens op smaak brengen met financiering, swat en product/martkcombinaties.

Naar smaak extra focus toevoegen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Zullen we het dan voortaan maar businessrecept noemen dan?

 

Goed idee!

 

Men neme een snufje visie en drive en voegt daar langzaam roerend 2 liter focus aan toe.

Vervolgens op smaak brengen met financiering, swat en product/martkcombinaties.

Naar smaak extra focus toevoegen.

 

;D

 

Creatief stukje vakwerk! Reus!

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Lange en heftige discussies; mooie uitkomst doch en wellicht veel open duern, container begrippen . Toch zijn velen het meteen meer eens dan ze dachten ;-)

 

@ Hans; fantastische vondst.

 

Gaat het niet gewoon om een goed stuk voorbereiding hoe je dat dan ook wil doen. De een is dol op modellen en theorie, de ander krijgt nog geen letter op papier. Ieder zijn meug en wel grip op wat je gaat doen. Hoe dan ook.

 

@Norbert; mooi recept en die ondernemer komt er wel!.

 

@Ruben en Elsbeth; mijns inziens ligt het niet zo zeer aan communicatie/teksten schrijven wat betreft het begrijpen van concept. Zeker bij nieuwe innovatieve zaken zit de schrijver er zelf zo vaak zo "erg" in dat het voor hem gesneden koek is maar voor de leek dus niet.

Heb wel eens plannen gezien waarbij het concept wellicht wel krom was beschreven (een tekstschrijver zou er niet blij van worden ;-)) maar waarbij het wel duidelijk was. Soms gewoon zo opsvhrijven als dat het je al pratend zou uitleggen ...

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

@ Hans: super vondst en leuk omschreven met die cake

@ Mevenaar: eens, het hoeft geen stuk aan de koningin te zijn zeg ik altijd maar!

 

Prettig dat de discussie weer in het positeve is getrokken door allen.

 

Link naar reactie
  • 0

De zwarte knopjes onderaan het bericht ontbreken op mijn scherm helaas, dus nog maar even zo!

Probeer de zwarte knop bovenaan een bericht eens :)

Helemaal eens dat een ondernemingsplan geen doel op zich is, maar een middel om tot focus te komen én gefocused te blijven. En juist omdat het ondernemingsplan alles omvattend is (qua aspecten die in de bedrijfsvoering komen kijken), gebruik ik dit als kapstok. Omdat ondernemers vaak beginnen met het schrijven van een plan (op aanraden kvk bijv. of voor de noodzakelijke financiering), is een groot deel al beschreven en zou het zonde zijn als je hiervan op een later moment in je bedrijfsvoering geen gebruik meer maakt. Ook als je op een 'dood' punt zit met je bedrijf is de basis van het ondernemingsplan erg makkelijk om aspecten te onderzoeken en te benoemen. Misschien moet ik een nieuw woord verzinnen voor ondernemingsplan!! Ideeën zijn welkom.

Wat mij betreft is ondernemen synoniem aan ontwikkelen. De meeste werknemers hebben tegenwoordig een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan), zou het voor een ondernemer dan ook liever zo benoemen en dan bij voorkeur ontwikkeling als werkwoord dus ontwikkelplan.

 

Je bedrijf en hoe je dat wilt runnen kan uitstekend in je hoofd zitten, maar mijn ervaring is dat door het opschrijven, brainstormen etcetc je onverwachte aspecten boven kan krijgen. Ieder zijn ding uiteraard!

Klopt, maar door iets op papier te zetten en het een ondernemingsplan te noemen wordt het voor mijn gevoel veel te statisch.

Bovendien: vraag je af waarom je iets op papier wilt zetten. Veel ondernemers kost dit best moeite dus het moet een concreet doel hebben om hier tijd in te investeren.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.