• 0

Autoverkopers en klantvriendelijkheid

Geen idee of dit hier hoort, het is tenslotte niet echt een ondernemersvraag maar wellicht kunnen andere ondernemers/verkopers me wel uitleggen hoe dit werkt en hoe zij het zien. Het gaat over auto verkopers. Ik heb al heel wat merken gereden in het verleden en heb gemerkt dat er een groot verschil is hoe je als klant in de showroom behandeld wordt. Ik had al gemerkt dat je bij sommige duurdere merken als koper van hun middensegment auto nauwelijks gezien wordt terwijl je als koper van een topauto van een wat een wat minder merk zeer gewaardeerd wordt. Op het moment dat je medebeslisser bent bij een organisatie met meerdere auto’s dan wordt je in enen ook veel interessanter voor verkopers van de topmerken.

 

Ik ben van plan een nieuwe auto te kopen. Ik heb een redelijk budget maar maak het niet te gek omdat ik de bijtelling toch altijd weer ‘zonde’ vind. Het plezier wat ik aan de auto beleef moet voor mijn gevoel een beetje in overeenstemming zijn met datgene wat ik ervoor moet betalen zowel zakelijk als in privé. Op dit moment ben ik zeer gecharmeerd van een audi A5, dus vol enthousiasme getogen naar de audi dealer hier vlak bij. Ik heb geen connecties daar en ik had van te voren even gebeld om me ervan te verzekeren dat er iemand aanwezig was. Het bleek nog best moeilijk maar ik kreeg te horen dat als ik zou komen ze zouden zorgen dat er een audi-verkoper aanwezig zou zijn. Op het moment dat we arriveerden was de audi-verkoper er nog niet. De andere verkoper was alleen voor een andere merk en had geen verstand van audi’s. We werden gevraagd even rond te kijken in afwachting van. Toen de audi-verkoper arriveerde moest hij eerst nog wat zaken afhandelen die blijkbaar niet konden wachten. Intussen hebben we zelf maar het koffie apparaat gezocht om in de tussentijd een kop koffie te nemen. Al met al voelde dit niet als een ’warm welkom’. Na enige tijd kwam de verkoper terug en vroeg ons aan tafel te komen. Wat volgde was een gesprek waarbij echt mijn tenen begonnen te krommen. Uiteraard ging het over opties en meerprijzen. Ik erger me een beetje aan het feit dat je voor van alles en nog wat extra moet betalen. Diverse goedkopere automerken hebben bijvoorbeeld standaard navigatie maar hier moest daarvoor flink betaald worden. Ik weet wel dat dat bij de meeste vergelijkbare merken zo is maar ik vond het heerlijk dat toen ik bijvoorbeeld een nissan kocht ik alleen hoefde bij te betalen voor de trekhaak en verder alle mogelijke opties gewoon erin zaten. De verkoper pakte dit absoluut verkeerd op en vond eigenlijk dat ik niet moest zeuren. Ik moest zoals hij het letterlijk zei niet verwachten dat ik voor 50.000 een audi kon krijgen ( ;-) ) waar dan ook nog allerlei opties inzaten. Daarvoor had hij al wat niet klantvriendelijke opmerkingen gemaakt op mijn vraag over de mogelijkheid van een proefrit. Dat alles bij elkaar viel bij mij toch een beetje verkeerd. Ik heb ook gezegd dat ik door zijn houding echt geen zin had om nog een auto bij hem te kopen. Ik heb hem bedankt en ben weg gegaan.

 

Is het nou echt teveel gevraagd om als potentiële klant te verwachten dat je een beetje in de watten wordt gelegd. Dat er tijd en aandacht voor je genomen wordt en dat er een gewillig oor is voor je wensen? Ik blijf de A5 een mooie auto vinden dus ik ga het zeker nog eens proberen bij een andere dealer maar als er op dit moment een ander merk was dat voor mij dezelfde aantrekkingskracht heeft als deze auto dan was mijn volgende auto zeker geen audi geworden. Een bedrijf kan nog zoveel geld uitgeven aan reclame en ontwikkeling maar als je de klanten vervolgens op deze manier de deur uitjaagt dan is het weggegooid geld.

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Emailtje naar hoofdkantoor Audi misschien? Telefoontje naar de bedrijfsleider?

 

Persoonlijk zou ik Audi gewoon afschrijven en een ander merk kiezen. Ik had vroeger een vergelijkbare ervaring bij Volkswagen toen ik mijn eerste leasebak mocht uitzoeken. Ongeinteresseerde verkopers, dus sindsdien is Volkswagen (ook om andere redenen, maar deze woog wel zwaar) afgevallen.

 

Ongeinteresseerde verkopers kunnen alleen overleven zolang er toch kopers zijn. Dus verbeter de wereld en begin bij jezelf en eis klantvriendelijkheid ;D.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 2

 

Jaren geleden heb ik al eens geroepen dat iemand een megawagenhuis moet openen in het midden van het land die geheel door vrouwen gerund wordt. Gewoon om dat domme masculiene mannencultuurtje in de autohandel te doorbreken. Helemaal overnieuw beginnen met echt klantgerichte service. Duidelijke prijzen en duidelijke kortingen. Pluspakketten met financiering, verzekering, navigatie, car-interior. Goeie servicecontracten! Niet alleen voor damesautootjes maar ook voor grote familiebakken, sportieve tweezitters en zakelijke auto's.

 

Wedden dat dat ook mannelijke klanten aantrekt. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, de arrogatie bij de grote merken ( en niet alleen auto's) straalt er vaak van af. ik zou ook zeker nog een mailtje doen met naam en toenaam en vervolgens ook voor een andere dealer kiezen.

 

maar ik zou waarschijnlijk net als Peter niet zo ver zijn gegaan.

overigens Peter, je stelt me teleur hoor... Ik had niet verwacht dat je nog zou wachten op de verkoper nadat je telefonisch al een afspraak gemaakt hebt en de verkoper er vervolgens niet is... ;) (Daar begint namelijk de verkoop al, afspraak nakomen en daar zou ik het al beu zijn geweest..

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

overigens Peter, je stelt me teleur hoor... Ik had niet verwacht dat je nog zou wachten op de verkoper nadat je telefonisch al een afspraak gemaakt hebt en de verkoper er vervolgens niet is... ;)

 

Och, het ligt er een beetje aan hoe het gebracht wordt, en hoe lang ik zou moeten wachten - iedereen kan onverwacht in het verkeer vast komen te zitten, da's op zich niet erg.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ben ik al te vaak teleurgesteld in ‘service’ dat ik niet meteen bij het eerste de beste minpunt rechtsomkeert maak. Als ik dat zou doen dan kom ik nergens meer terug omdat er maar verdomd weinig mensen/bedrijven zijn die je als klant echt het gevoel geven je te waarderen. Ik hou er niet van om een goede behandeling bij voorbaat op te eisen. Ik vind dat ik als klant gewoon correct behandeld zou moeten worden, of ik nu kom voor een A3 of voor een R8 of voor een geheel wagenpark.

 

De laatste tijd merkte ik bij mijn huidige dealer (Volvo) dat er wel degelijk een kentering is in klantvriendelijkheid en service gericht zijn. Vanuit het verleden heb ik overigens goede ervaringen met Audi maar dat was wel een andere vestiging en daar ging het om het service/onderhoud gedeelte.

 

Ik ben wel benieuwd, is dit voor jullie herkenbaar, worden jullie bij jullie dealer met alle egards ontvangen? Of is dat pas vanaf het moment dat ze weten wat je aan je hebben (of aan je kunnen verkopen) ;D

 

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me dat een dealerorganisatie een soort standaard heeft van hoe een potentiële klant benaderd zou moeten worden. Blijkbaar staan daar een aantal kleine maar essentiële dingen (koffie aanbieden als de klant moet wachten) niet in. Ik vraag me af in hoeverre ze zich daar bewust van zijn.

 

Edit: heb overigens net mijn 'ervaring' gedeponeerd bij audi nederland

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

toch even iets positiefs over een autohandelaar. Ik heb 3,5 jaar geleden een seat ibiza op de zaak genomen bij een seat dealer in Aalsmeer. Zelfstandig het onderhoudt geregeld. Dus inpakken en 3,5 jaar niks van mij laten horen.

Afgelopen jaar wilde ik wat groters dus ben ik overgestapt op seat leon. Ik kom binnen bij de dealer. Zelfde verkoper aanwezig en deze loopt naar mij toe en zegt.... Hallo ik ben Gerrit, uhhmmm bekend gezicht... Micha toch, getrouwd of was samen toen met ene marjolein toch? Ik zeg jazeker met een grote glimlach. En Gerrit zegt: Jij had toch een Reclamebureau en reed met een grijze ibiza met bestickering erop? toch? Ik met nog een grotere glimlach: Dat klopt Gerrit.

 

Vanzelfsprekend heb ik diezelfde dag getekend voor een Spiksplinternieuwe seat Leon met echt alle opties die hij maar kon slijten. Nog nooit zo'n goed gevoel overgehouden dat het geld uit mijn zakken is geklopt ;D

 

 

Micha

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Ironny er is in de basis wel degelijk overeenkomst met het andere topic het gaat beiden over klantvriendelijkheid maar in het andere topic gaat het wel meer om kleinere ondernemers en ander soort aankopen. Je hebt daar vaak te maken met personeelsverloop en te weinig opgeleide medewerkers. Als ik naar een winkel ga dan verwacht ik niet ontvangen te worden met een kop koffie.

 

Het lijkt me dat een dealerorganisatie een soort standaard heeft van hoe een potentiële klant benaderd zou moeten worden. Blijkbaar staan daar een aantal kleine maar essentiële dingen (koffie aanbieden als de klant moet wachten) niet in. Ik vraag me af in hoeverre ze zich daar bewust van zijn.

 

Edit: heb overigens net mijn 'ervaring' gedeponeerd bij audi nederland

 

Ik denk dat deze houding meer komt door evt. bonussen die aan een verkoop gebonden zijn, duurdere auto van het merk betekent meer bonus voor de verkoper. Het maakt ze dus NIETS uit (salaris krijgen ze toch wel) tenzij je een duurdere auto gaat kopen.

@ Micha: uitzonderingen daar gelaten, gelukkig!

Link naar reactie
  • 0

Mede daarom ben ik zo gecharmeerd van kleinere dorpsgarages. Heb hier al vaker over geschreven op HL. Daar kennen ze je echt en als je eens wat anders rijdt (wat bij mij nogal eens het geval is) is zelfs daar oprechte interesse in/voor, ook al hoeft ie niet bij hun in onderhoud.

 

Die mensen zwaaien zelfs naar je als ze je onderweg tegenkomen.

 

... doet leuke dingen op internet ...

Link naar reactie
  • 0

Wat ook een wereld van verschil maakt is of de eigenaar er is... ik ga daarom eigenlijk uitsluitend naar de opel garage en de vw/audi garage hier in de buurt, bij beide is de eigenaar bijna altijd aanwezig en die weten dondersgoed hoe de klant behandelt moet worden.

 

 

Webwinkel met gouden en zilveren sieraden met edelstenen.

www.KleurJuwelen.nl, geef je leven wat kleur!

Link naar reactie
  • 0

[ik denk dat deze houding meer komt door evt. bonussen die aan een verkoop gebonden zijn, duurdere auto van het merk betekent meer bonus voor de verkoper. Het maakt ze dus NIETS uit (salaris krijgen ze toch wel) tenzij je een duurdere auto gaat kopen.

dat gaat ook niet overal op, bij mijn lokale Toyota dealer krijgen ze allen een vast salaris. ;)

 

Ik heb zeld de ervaring dat ik bij de sjiekere merken ook met een scheef oog wordt aangekeken,

wellicht omdat ik gewoon een spijkerbroek en sweater draag? of ik zie er niet naar uit dat ik geld heb?

Het is soms stuitend om te zien hoe verkopers afgaan op een indruk en (verkeerde) aannames. >;(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Joost mijn duits is nicht so gut ;D

 

10 december via de website klacht ingediend, 16 dec ontvangsbevestiging ontvangen ??? Als het al zo lang duurt om een standaard mailtje de deur uit te krijgen dan vraag ik me af hoe lang het daadwerkelijk in behandeling nemen gaat duren >;(

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Dit doet mij denken aan een verhaal, toen ik nog woonzaam was in het oosten des lands.

 

Een man met een flinke lading geld was zijn huis aan het schilderen en bedacht na het klussen dat hij een nieuwe auto nodig had. Dus hij (in zijn verfkleren) naar de lokale BMW dealer. De M5 was toen net uit en die wilde hij hebben.

In het zwart en er hoefde geen strikje om.

 

Nu is hij bij de BMW dealer met de nek aangekeken en kreeg zelfs de mededeling dat hij toch niet genoeg geld had.

Hij is met veel geraas weggegaan en doorgereden naar de Lotusdealer in Lochem. Daar werd hij keurig behandeld en hij heeft toen de nieuwe Lotus Elise (ik geloof de 3) besteld.

 

Bij aflevering van de Lotus is hij meteen naar de BMW dealer toe gereden en heeft de verkoper opgezocht.

Weet u nog wie ik ben?

Eeeehhhhh, was u hier niet een paar maanden geleden ook?

Ja, inderdaad en kijk eens naar buiten? Zie je die Lotus?

Dat heb jij gemist aan provisie en ik wil nu je chef spreken! ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik even tegengeluid mag geven .. ?

 

Ik ben een bescheiden jongen en rijd nu al een paar jaar een bescheiden auto. Mijn klanten noemen het echter een rammelbak en dat is de reden dat ik dacht: "misschien tijd voor iets nieuws". Alle opties bekeken was lease voor mij financieel niet per sé de meest aantrekkelijke optie, maar ik houd wel van een beetje zekerheid. Dus naar een leasebedrijf gestapt.

 

Nu ben ik in mijn hart wel een autoliefhebber, maar ook een behoorlijke zuinigerd, dus ik koos voor een Toyota Aygo, maar wilde wel eerst even in zo'n koebel op wielen gereden hebben. Daar had ik een vervelend gevoel bij, omdat ik wel eens vaker verhalen als dat van happy worker heb gehoord. Maar goed, toch maar de Toyota dealer opgezocht. Daar binnengekomen werd ik met open armen ontvangen, de man leidde me eerst naar een tafel om wat mogelijkheden door te spreken en mijn rijbewijs te kopiëren om vervolgens te vragen in welke auto ik een proefrit wilde maken. Dat ik niet voor de Prius koos deed hem achterover vallen van verbazing, maar binnen één minuut reed ik weg in een proef-Aygo. Een uurtje rondgereden en teruggekomen bij de dealer stond de verkoper voor me klaar om zowel de Access, Comfort en Dynamic Blue uitvoering uitgebreid te laten zien en te demonstreren. Geen enkel probleem! Ook alle opties konden we even doorspreken en het advies dat hij gaf was prima!

 

Ongetwijfeld zullen ze geen topverkopers zetten op een instapmodel, maar ik was gewoon heel erg tevreden over de behandeling.

Ruby on Rails fanaat

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk gaat het tussen mij en autoverkopers over het algemeen wel ok, maar het is altijd weer leuk als mijn vrouw een nieuwe leaseauto mag uitkiezen van de WG. Ik ben dan haar steun en toeverlaat en voor we uberhaupt bij een dealer naar binnen stappen is er al een heel traject van keuzes, maar vooral voorpret, afgelegd.

 

Bij de daadwerkelijke dealerbezoeken begint het feest pas echt. Ik ga meestal mee, dat zorgt bij veel verkopers al voor verwarring. Immers, een auto kopen is een mannending ;D. Maar vooral de drie Duitse "premium" merken drijven mijn vrouw tot wanhoop. Verkopers daar, blijven bij herhaling en keer op keer mij aanspreken , tot grote irritatie van mijn vrouw.

Ook na herhaaldelijk aangeven dat het toch echt voor haar is. Ik luister geamuseerd naar de verkoper die zich weer enkel tot mij richt tot het lontje van m'n vrouw zo'n beetje opgebrand is. Dan volgt er een dwingend: "kom schat we gaan, ik ga geen auto kopen waar ze niet naar me willen luisteren". En beent ze de showroom uit ;D ;D

Link naar reactie
  • 0

wil even dit kwijt,

 

ik kwam een peugeot garage binnen (in jeans) en vroeg info naar de peugeot jeep achtige wagen : equivalent van de citroen crosser. (weet de naam van het model niet meer maar goed prijs +/- 28000 dacht ik)

 

De verkoper zei doodleuk : "die kunt gij niet betalen" en hij verwees me door naar de 206 break >;(

 

Ben ik dan maar naar buiten gegaan, 100 m verderop bij citroen mijn wagen aangekocht!

schandalig gewoon

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.