• 0

Met welke kosten krijg je te maken als je een werknemer in dienst neemt?

Beste lezer,

 

Ik heb een eenmansbedrijf en ik wil graag iemand voor fulltime in dienst nemen voor ca 3400 euro bruto/maand. Wat komt hier ongeveer bij kijken, wat moet ik als werkgever doen en wat voor kosten zal ik, naast het salaris, kwijt zijn.

 

Tot heden heb ik geen idee hoe ik dit moet aanpakken en ik hoop dat iemand mij dit kan zeggen!

 

Alvast bedankt voor een reactie.

 

Vriendelijke groet, Vera

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oke..bedankt voor alle reacties!

 

Ik heb met de werknemer de afspraak dat we het op een goedkope manier doen, aangezien ik ook net begonnen ben, maar dat ik wel een salaris betaal van 3400 euro bruto/maand. Wat ben ik dan ongeveer kwijt? Ik hoop dat iemand me dat kan vertellen.

Groeten, Vera

Link naar reactie
  • 1

Hoi Vera

 

Dat hangt er sterk vanaf of een CAO van toepassing is (veelal verplicht pensioen). Dan moet je ongeveer 30% optellen bij het brutoloon voordat je weet wat de bruto werkgeverslasten zijn. Zonder pensioen zit je ook al snel aan 20% boven het brutoloon. Hierin zitten o.a. premie ZVW, vakantiedagen, vakantiegeld, sociale werkgeverspremies.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi!

Ikzelf loop hier ook erg mee te worstelen nog altijd. Ik heb bij de belastingdienst het handboek loonheffingen bestelt. Daar staat echt alles in. Gister heb ik een belastingman op bezoek gehad die zou het me nog even haarfijn uitleggen...maar wat bleek? Hij snapte er zelf niets van. Als je het budget hebt zou ik het mooi laten uitbesteden door iemand!

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vera (en Tessa),

 

Een oplossing om te weten wat je werknemer gaat kosten in de zin van loonkosten, kan je je adviseur een proefberekening te laten maken (proforma). Dan kan hij je precies vertellen wat de kosten worden van je werknemer.

 

Naast de loonkosten moet je ook rekening houden met kosten zoals ziekteverzuimverzekering. werkplek inrichting, hogere kosten ter vervanging bij langdurige ziekte (uitzendkracht).

Ik kan de hele wereld aan (met een beetje hulp van jullie natuurlijk)

 

Alleen als je durft te delen, kan je ook vermenigvuldigen

 

http://www.linkedin.com/in/smitssander | twitter: sanderdsfinance

Link naar reactie
  • 0

Vera / Tessa,

 

Op zich niet zo ingewikkeld, maar ik kan me voorstellen dat het een en ander gaat duizelen (je zou niet de eerste zijn ;))

 

Allereerst zal je voor de werknemer een administratie moeten gaan aanleggen:

 

 

[*] Kopie maken van het ID bewijs;

[*] Arbeidsovereenkomst opstellen;

[*] Verklaring voor de loonheffingen invullen.

 

Daarnaast zal je je bedrijf moeten aanmelden bij de belastingdienst voor wat betreft de loonheffingen. Als je in een sector valt waar een CAO geld zal je je bedrijf ook moeten aanmelden bij het pensioenfonds en eventueel een sociaal fonds.

 

Aangezien je al iemand over de vloer hebt gehad (starters bezoek?) mag ik aannemen dat je reeds over een LH nummer beschikken, zoniet alsnog aanvragen.

 

Daarnaast moet je gaan nadenken of je naast het loon nog secundaire arbeidsvoorwaarden wilt/moet bieden, denk hierbij aan spaarloon of levensloopregelingen, auto van de zaak etc.

 

Omdat je als werkgever verantwoordelijk bent voor de loonbetalingen als iemand ziek wordt, zou het wellicht verstandig zijn om een verzekering te nemen om dit enig zins af te dekken. Zo wordt ziekte na een eigen risico doorbetaald door de verzekering. Wat jou dan eventueel lucht zou geven voor een tijdelijke vervanger.

 

Bij (langdurige) ziekte of arbeidsongeschiktheid komt, de wet poortwachter om de hoek kijken, dit houdt kort gezegd in dat je als werkgever de plicht hebt een eventuele terugkeer in het arbeidsproces te bevorderen dan wel te bespoedigen. Omdat hier best wel wat "meetpunten" in het traject zit waar je als werkgever actie moet ondernemen, is het wellicht verstandig een deel (dat deel wat mogelijk is) uit te besteden aan een ARBO dienst, dit is overigens niet verplicht.

 

Zoals Sander net terecht aangaf, kan je een proefberekening laten maken voor het salarisdeel. Zo krijg je inzicht in de totale loonkosten, omdat er naast het bruto loon ook werkgeverslasten afgedragen moeten worden, deze staan niet op de loonstrook, maar worden wel meegerekend in de maandelijkse aangifte voor de loonheffingen.

 

En vergeet niet de kosten voor de loonstrook in je opsomming mee te nemen.

 

succes.

groet,

erik

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
is het wellicht verstandig een deel (dat deel wat mogelijk is) uit te besteden aan een ARBO dienst, dit is overigens niet verplicht.

Naar de letter heb je gelijk: je bent als werkgever niet meer verplicht om een contract met de Arbodienst te hebben en je mag de Poortwachterbewaking/casemanagement helemaal zelf doen. Maar je bent wel verplicht die onderdelen van de Wet die door een Arbodienst of bedrijfsarts uitgevoerd moeten worden, zoals controle/spreekuur na x dagen, probleemanalyse, rapportage UWV 42e week etc door een Arbodienst of bedrijfsarts uit te laten voeren, al dan niet op verrichtingenbasis .

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Vera,

 

Als je er zelf niet echt van op de hoogte bent zet hem dan gewoon op de payroll. Makkelijk, ben je van alle administratieve zaken af. Maak van te voren duidelijke afspraken met het payrollbureau! Erg belangrijk tegenwoordig.

 

Het zal niet makkelijk zijn om een keuze te maken tussen verschillende payrollbedrijven, omdat er al zoveel bestaan. Vraag kennisen, bekenden om advies. Misschien dat zij al met een dergelijk bureau werken.

 

Ik werk zelf voor een uitzendbureau en doe de salarisadministratie van uitzendkrachten, payrollers, gedetacheerden etc.

Voor een salaris van € 3.400,-- zijn de kosten wel erg hoog. Daarnaats moet je inderdaad net als mijn voorgangers je hebben verteld ook nog eens rekening houden met de CAO. Als je dit laat doen via een payrollbureau, dan moet je ook nog eens bekijken onder welke CAO deze valt. Is dit de NBBU of ABU. Bij ABU hanteert de onderneming zijn eigen CAO. Bij de NBBU moet de onderneming, de voor jouw geldende CAO aanhouden.

 

Je hebt vast ook wel een accountant neem ik aan! Vraag hem om advies en wat de totale kosten zullen zijn.

Ik kan je wel een proefberekening toesturen indien je dit op prijs stelt.

 

Succes,

 

Orhan

 

@Orhan: links naar je website kun je opnemen in je handtekening via je profiel

Atik Uitzendburo B.V.

www.atik.nl

Zorgeloos Personeel Inlenen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.