Missie en visie zijn must haves in het ondernemingsplan. Dit artikel gaat over de missie, ook wel mission statement genoemd.
Het formuleren van een missie draagt bij aan focus. Focus is een van de belangrijkste doelstellingen van het ondernemingsplan, want hierdoor kom je te weten welke activiteiten omzet genereren. Een missie schud je vaak niet even uit de mouw. Het is de kunst je bedrijf dusdanig te analyseren dat je weet wat je kernactiviteit is, om het vervolgens ook aansprekend te verwoorden.
Er zijn verschillende opvattingen over wat een missie nu precies is, en er bestaan evenveel manieren om tot een missie te komen. Allereerst mijn beeld over de missie.
De missie geeft de bestaansreden van je bedrijf weer. Welke primaire functie heeft je bedrijf. Het heeft te maken met waarden, je identiteit als onderneming en ondernemer, je ideeën over hoe je met medewerkers wilt omgaan. Het formuleren van de missie vraagt zelfkennis en het zet je aan het denken over wat je écht belangrijk vindt, wat je wilt doen voor klanten, op welke manier jouw bedrijf onderscheidend is.
Zorg ervoor dat de missie kort en krachtig is. Vaak wordt een missie in twee tot vier zinnen omschreven, maar ik vraag me af wie die zinnen gaat onthouden. Ik ben voorstander van een praktische aanpak en ik hou het graag simpel. Geen ingewikkelde taal, geen lange zinnen.
5 tips voor een korte en krachtige missie
1. Creëer een vrij denkproces.
Het is niet de bedoeling om de missie aan te passen zodra er iets wijzigt in je dienstenpakket of product. Zie het grote geheel in plaats van alleen je dienst. Bijvoorbeeld hondenuitlaatbureaus laten niet alleen honden uit. Zij zorgen ervoor dat de hond lekker kan spelen met soortgenootjes, niet de hele dag binnen zit etc. Zij richten zich op het welzijn van de hond.
2. Probeer niet alle onderliggende gedachten in je missie te zetten.
Je bent al snel geneigd om alle unieke eigenschappen op te willen sommen en aan de wereld kenbaar te maken. Hierdoor ontstaan de lange zinnen die de missie in veel gevallen bevat. De onderliggende gedachten bij de missie kun je verwoorden in het ondernemingsplan. Je zorgt dat deze gedachten leven bij je medewerkers. En je laat ze terugkomen in uitingen richting klanten en belanghebbenden, bijvoorbeeld in webteksten of in offertes, waardoor anderen die onderliggende waarden leren kennen.
3.
Krijg helder waar je onderscheidend vermogen ligt. Klanten moeten je kunnen herkennen aan jouw specifieke dienst of product. Wat maakt jou anders dan aanbieders van een soortgelijk product of dienst? Laat dit terugkomen in de missie. Vraag je bijvoorbeeld af of jouw missie ook voor andere bedrijven kan gelden.
4. Ga voor inhoud.
Gebruik geen algemeenheden als 'ik verleen goede service', 'uitstekende kwaliteit'. Als het goed is, doet elke ondernemer dat!
5. Vraag om input. Leg je concept missie voor aan medewerkers, collega ondernemers of aan familie. Is het duidelijk en makkelijk te begrijpen? Herkennen ze jouw bedrijf erin? Of is het een boel warrige taal bij elkaar?
Het beschrijven van de missie is niet eenvoudig, maar brengt je wel een stap verder in de richting die je wilt inslaan: focus en meer omzet!
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Missie en visie zijn must haves in het ondernemingsplan. Dit artikel gaat over de missie, ook wel mission statement genoemd.
Het formuleren van een missie draagt bij aan focus. Focus is een van de belangrijkste doelstellingen van het ondernemingsplan, want hierdoor kom je te weten welke activiteiten omzet genereren. Een missie schud je vaak niet even uit de mouw. Het is de kunst je bedrijf dusdanig te analyseren dat je weet wat je kernactiviteit is, om het vervolgens ook aansprekend te verwoorden.
Er zijn verschillende opvattingen over wat een missie nu precies is, en er bestaan evenveel manieren om tot een missie te komen. Allereerst mijn beeld over de missie.
De missie geeft de bestaansreden van je bedrijf weer. Welke primaire functie heeft je bedrijf. Het heeft te maken met waarden, je identiteit als onderneming en ondernemer, je ideeën over hoe je met medewerkers wilt omgaan. Het formuleren van de missie vraagt zelfkennis en het zet je aan het denken over wat je écht belangrijk vindt, wat je wilt doen voor klanten, op welke manier jouw bedrijf onderscheidend is.
Zorg ervoor dat de missie kort en krachtig is. Vaak wordt een missie in twee tot vier zinnen omschreven, maar ik vraag me af wie die zinnen gaat onthouden. Ik ben voorstander van een praktische aanpak en ik hou het graag simpel. Geen ingewikkelde taal, geen lange zinnen.
5 tips voor een korte en krachtige missie
1. Creëer een vrij denkproces.
Het is niet de bedoeling om de missie aan te passen zodra er iets wijzigt in je dienstenpakket of product. Zie het grote geheel in plaats van alleen je dienst. Bijvoorbeeld hondenuitlaatbureaus laten niet alleen honden uit. Zij zorgen ervoor dat de hond lekker kan spelen met soortgenootjes, niet de hele dag binnen zit etc. Zij richten zich op het welzijn van de hond.
2. Probeer niet alle onderliggende gedachten in je missie te zetten.
Je bent al snel geneigd om alle unieke eigenschappen op te willen sommen en aan de wereld kenbaar te maken. Hierdoor ontstaan de lange zinnen die de missie in veel gevallen bevat. De onderliggende gedachten bij de missie kun je verwoorden in het ondernemingsplan. Je zorgt dat deze gedachten leven bij je medewerkers. En je laat ze terugkomen in uitingen richting klanten en belanghebbenden, bijvoorbeeld in webteksten of in offertes, waardoor anderen die onderliggende waarden leren kennen.
3.
Krijg helder waar je onderscheidend vermogen ligt. Klanten moeten je kunnen herkennen aan jouw specifieke dienst of product. Wat maakt jou anders dan aanbieders van een soortgelijk product of dienst? Laat dit terugkomen in de missie. Vraag je bijvoorbeeld af of jouw missie ook voor andere bedrijven kan gelden.
4. Ga voor inhoud.
Gebruik geen algemeenheden als 'ik verleen goede service', 'uitstekende kwaliteit'. Als het goed is, doet elke ondernemer dat!
5. Vraag om input. Leg je concept missie voor aan medewerkers, collega ondernemers of aan familie. Is het duidelijk en makkelijk te begrijpen? Herkennen ze jouw bedrijf erin? Of is het een boel warrige taal bij elkaar?
Het beschrijven van de missie is niet eenvoudig, maar brengt je wel een stap verder in de richting die je wilt inslaan: focus en meer omzet!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/24575-met-een-missie-meer-omzet-5-tips/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
36 antwoorden op deze vraag