Ik heb weinig verstand van boekhouden, maar aldoende leer ik.
Ik loop tegen het volgende probleem aan.
We hebben een webshop zoals er duizenden in NL zijn, en deze werken ook allemaal op een vergelijkbare manier.
Men besteld een product, kiest de betaalmethode en rond de order af. Men krijgt een factuur in de email.
In geval van betalen met Ideal is deze factuur betaald, en dat staat er dan ook op. We kunnen dus direct overgaan tot leveren.
Wanneer er gekozen worden voor betalen via overboeking, krijgt men ook een factuur maar daar staat dan op dat men het bedrag nog over moet maken. Wanneer het geld op onze rekening staat gaan we over tot leveren.
Voor zover ik begrepen heb werken wij met het factuurstelsel, omdat we facturen versturen.
Dit is dus hoe de dagelijkse praktijk is en dit werkt prima. Nu komen we bij de boekhouding.
Elke maand download ik de mutaties van de bank, en deze importeer ik in Snelstart. Elke mutatie wordt aan het juiste grootboek gekoppeld, en op deze manier wordt de bepaald hoeveel BTW we elke maand moeten betalen.
Omdat we de boekhouding dus aan de hand van de mutaties op de bank doen, schijnt het dat we hier met het kasstelsel werken. Maar dat mag dan niet, je werkt óf met het factuurstelsel óf met het kasstelsel, niet allebei.
Voor de duidelijkheid. We gebruiken snelstart niet voor het maken van facturen of klantenbeheer, dat zit allemaal in onze webshop
Van wat ik gehoord heb treden hier 2 problemen op
1:
Facturen die wel gemaakt worden maar nooit betaald, zie je niet terug op de bank. Hier doen we in de boekhouding niets mee. Officieel zou je hier wel BTW over moeten betalen.
In de praktijk werkt het bij ons dus anders. Wanneer men niet betaalt, leveren wij niet. Voor ons is het dus alsof de order niet bestaat en verdwijnt na een maand uit het systeem.
Wat er zou moeten gebeuren is dat je bij niet betalen hier een credit factuur voor maakt, zodat je de BTW weer terug kunt vragen. Maar omdat we de boekhouding aan de hand van bankmutaties doen werkt dat dus niet.
2:
Stel, op 31 januari verkoop je een product, op de factuur staat dus 31 januari. Klant betaalt de volgende dag.
Omdat we de boekhouding over januari doen aan de hand van mutaties op de bank, komt het bedrag wat betaald is voor deze order dus niet voor in de boekhouding van januari, maar in de boekhouding van februari.
Dit schijnt van de belastingdienst niet te mogen, omdat ze de BTW dan een maand te laat ontvangen.
Andersom, onze inkoop werkt op dezelfde manier, dus de door ons terug te ontvangen BTW krijgen wij ook een maand te laat.
Ik vermoed dat deze werkwijze door veel meer webshops aangehangen wordt, en dat het ook is wat je zou willen.
De regels van de belastingdienst zijn ook alleen theoretsich een probleem. Ik heb het gevoel dat ze niet afgestemd zijn om de moderne manier van zaken doen.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
HarmVeenstra
HarmVeenstra
Ik heb weinig verstand van boekhouden, maar aldoende leer ik.
Ik loop tegen het volgende probleem aan.
We hebben een webshop zoals er duizenden in NL zijn, en deze werken ook allemaal op een vergelijkbare manier.
Men besteld een product, kiest de betaalmethode en rond de order af. Men krijgt een factuur in de email.
In geval van betalen met Ideal is deze factuur betaald, en dat staat er dan ook op. We kunnen dus direct overgaan tot leveren.
Wanneer er gekozen worden voor betalen via overboeking, krijgt men ook een factuur maar daar staat dan op dat men het bedrag nog over moet maken. Wanneer het geld op onze rekening staat gaan we over tot leveren.
Voor zover ik begrepen heb werken wij met het factuurstelsel, omdat we facturen versturen.
Dit is dus hoe de dagelijkse praktijk is en dit werkt prima. Nu komen we bij de boekhouding.
Elke maand download ik de mutaties van de bank, en deze importeer ik in Snelstart. Elke mutatie wordt aan het juiste grootboek gekoppeld, en op deze manier wordt de bepaald hoeveel BTW we elke maand moeten betalen.
Omdat we de boekhouding dus aan de hand van de mutaties op de bank doen, schijnt het dat we hier met het kasstelsel werken. Maar dat mag dan niet, je werkt óf met het factuurstelsel óf met het kasstelsel, niet allebei.
Voor de duidelijkheid. We gebruiken snelstart niet voor het maken van facturen of klantenbeheer, dat zit allemaal in onze webshop
Van wat ik gehoord heb treden hier 2 problemen op
1:
Facturen die wel gemaakt worden maar nooit betaald, zie je niet terug op de bank. Hier doen we in de boekhouding niets mee. Officieel zou je hier wel BTW over moeten betalen.
In de praktijk werkt het bij ons dus anders. Wanneer men niet betaalt, leveren wij niet. Voor ons is het dus alsof de order niet bestaat en verdwijnt na een maand uit het systeem.
Wat er zou moeten gebeuren is dat je bij niet betalen hier een credit factuur voor maakt, zodat je de BTW weer terug kunt vragen. Maar omdat we de boekhouding aan de hand van bankmutaties doen werkt dat dus niet.
2:
Stel, op 31 januari verkoop je een product, op de factuur staat dus 31 januari. Klant betaalt de volgende dag.
Omdat we de boekhouding over januari doen aan de hand van mutaties op de bank, komt het bedrag wat betaald is voor deze order dus niet voor in de boekhouding van januari, maar in de boekhouding van februari.
Dit schijnt van de belastingdienst niet te mogen, omdat ze de BTW dan een maand te laat ontvangen.
Andersom, onze inkoop werkt op dezelfde manier, dus de door ons terug te ontvangen BTW krijgen wij ook een maand te laat.
Ik vermoed dat deze werkwijze door veel meer webshops aangehangen wordt, en dat het ook is wat je zou willen.
De regels van de belastingdienst zijn ook alleen theoretsich een probleem. Ik heb het gevoel dat ze niet afgestemd zijn om de moderne manier van zaken doen.
Wie heeft ervaring?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/25288-webshop-factuurstelsel-of-kasstelsel/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
20 antwoorden op deze vraag