• 0

Recyclen, maar vooral Upcyclen!

**Creativiteit krijgt meerwaarde door duurzame vormgeving**

 

Op een bijeenkomst van de CSR Chicks begin dit jaar werd mij gevraagd wat duurzame vormgeving, waarvan ik claim dat mijn studio daar aan doet, nou eigenlijk betekent. Naast de bekende milieubewuste maatregelen - cv lager, dikke trui aan, zo vaak mogelijk met de trein en het gebruiken van milieubewuste drukkerijen - wat is duurzame vormgeving?

 

**Recyclen**

Natuurlijk. Dat doen we allemaal. We verzamelen het oude papier, gooien lege inktcartridges in de daarvoor bestemde bak, verzamelen oud plastic en brengen het glas naar de glasbak.

 

**Groene kantoor artikelen**

Nog een stapje verder, wat we niet allemaal doen, is het gerecyclede materiaal hervormd weer terug te kopen; groene kantoorartikelen dus. Heel makkelijk online te bestellen bij www.groenekantoorartikelen.nl

 

**Koop die yoghurt cups terug!**

Naast allerlei kantoorproducten van gerecycled papier en karton, worden er ook een hoop andere milieuvriendelijke spullen verkocht zoals bijvoorbeeld eco tipp-ex en brievenbakjes gemaakt van 90% gerecycled polystyreen. Dan koop je dus die oude, gerecyclede yoghurt cups terug!

 

**Upcyclen**

Recyclen is kort gezegd het afbreken van het originele materiaal om er daarna iets nieuws van te maken. Dat kost energie. Wat eigenlijk mijn grote voorkeur heeft, en waar de creativiteit zegeviert is Upcyclen: het hergebruiken van een object of materiaal zonder het materiaal eerst af te breken.

 

Upcyclen kost minder energie dan recyclen en haalt een enorme creativiteit naar boven. Het is zeer milieuvriendelijk en creëert producten waar zichtbaar een verhaal bij hoort. Het lokt mensen uit, zet ze aan het denken en laat ze lachen.

 

**Upcyclen + Design = Super Use**

Een goed voorbeeld van deze ongelimiteerde creativiteit is Super Use, een online community waar een enorme hoeveelheid inventieve projecten te zien zijn, zoals de 'Hockey Stick Chair', van oude hockey sticks, de 'Cool Salad Bowl, van het raampje uit oude wasmachine deuren, en nog veel meer. Je kunt je registreren, je eigen projecten uploaden en stemmen op andere projecten. www.superuse.org

 

**Studio Hergebruik**

Een andere geweldig initiatief is Studio Hergebruik, gevestigd op Coolsingel 53 in Rotterdam. Daar is alles te koop: van de 'Lays Lamp', gemaakt van lege Lays chips zakken tot 'The Innertube Tie', stropdassen van hergebruikte fiets binnenbanden. Mooi! Je zou je hele kantoor en jezelf er mee aan kunnen kleden...

www.studiohergebruik.nl

 

**Gabarage**

In Wenen is een winkel gevestigd, Gabarage, waar de creativiteit bij de bezoeker wordt gelegd; je kunt je eigen tas laten maken van allerlei weggegooid materiaal wat je zelf mag uitzoeken. Lekker graaien tussen oude doppen, plastic hoezen, computer chips en oude X-rays. En na veel creatief plezier naar huis met een milieuvriendelijke design tas! Over meerwaarde gesproken. www.gabarage.at

 

**Studio Yip.**

Met heel veel voldoening, want dat geeft het, is Studio Yip ingericht met hergebruikte materialen en meubels. De studio bevat geen nieuw aangeschafte spullen: alles is geupcycled en gerecycled. Gevonden, opnieuw uitgevonden, gekocht en gekregen. De tafels, stoelen en lampen hebben al een heel interessant leven achter de rug. Dat geeft niet alleen een sfeervolle werkruimte, maar ook veel inspiratie en per object een mooi verhaal.

 

**Kostenbesparende creativiteit**

In de ontwikkeling van een visuele identiteit, van logo tot interieur, valt met een flinke dosis kostenbesparende creativiteit heel wat te upcyclen en hergebruiken. Wat heeft de opdrachtgever zelf allemaal al in huis? Teksten, fotografie, materialen, oude meubels, papier? Zijn er elementen in de huisstijl, zoals bijvoorbeeld covers voor verslagen, die zodanig vorm te geven zijn dat ze hergebruikt kunnen worden?

 

**Duurzaam vormgeven**

Bij duurzaam vormgeven gaat het wat mij betreft beslist niet alleen om het hergebruik van materialen. Het gaat ook om het hergebruik van kennis, vaardigheden en ideeën die de opdrachtgever met zich meebrengt. Het ontdekken en (her)gebruiken van de creatieve bagage waarmee elke opdrachtgever binnenkomt.

 

Want uiteindelijk is het de bedoeling om een visuele identiteit te ontwikkelen die als een dynamisch en soepel systeem nog heel lang met de opdrachtgever, bedrijf of organisatie mee kan groeien. Een huisstijl die lang meegaat en die elementen bevat waar de opdrachtgever en zijn personeel zelf creatief mee aan de slag kunnen in de visuele communicatie naar hun doelgroep.

 

**Meerwaarde**

Creativiteit krijgt een meerwaarde door duurzame vormgeving; de onbegrensde creativiteit, die wordt bereikt door van hetgeen aanwezig is, van idee tot materiaal, iets nieuws te maken zonder het eerst helemaal af te breken tot niets. De meerwaarde van duurzaam vormgeven ligt tenslotte in het verantwoord produceren van nieuwe ontwerpen; verantwoord in de meest brede betekenis van het woord.

 

**Ten slotte**

Mijn volgende publicatie wordt bij nader inzien een heel mooi en meeslepend verhaal. Vertelt door mijn studio interieur.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volledig off-topic, maar ik ben gewoon heel nieuwsgierig - hoe komt het dat je nu al drie columns hier hebt geplaats maar verder op heel Higherlevel maar 1 bericht geplaats hebt (als reaktie op een reaktie op een andere column van je)?

 

Niet om je af te zagen of zo, maar gewoon omdat ik graag wil weten waarom je (of wie dan ook, for that matter) een medium als een forum niet gebruikt om ook in alle onderwerpen die er zijn je kennis met de rest van HL te delen, maar juist kiest voor de column.

Link naar reactie
  • 1

Waarom ik kies voor de column, en niet actief ben in de fora?

Heel simpel; ik schrijf graag columns. Het is voor mij de meest prettige en logische manier om kennis te delen of tips te geven. Ik lees dan ook met veel plezier de andere columns die hier geplaatst worden!

 

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat, als je columns schrijft en plaatst, het ook van je verwacht wordt dat je actief bent in de fora.

 

Nog even ter correctie; de bedrijven die ik noem in mijn column zijn geen opdrachtgevers of relaties van mij. Het zijn bedrijven die ik bewonder om hun duurzame en innovatieve produkten.

Link naar reactie
  • 0

De definities van columns en het hoe en waarom wordt in andere topics genoeg gesproken. Maar naar mijn idee lieg je simpelweg in je laatste reactie/toelichting.

 

quote:

Nog even ter correctie; de bedrijven die ik noem in mijn column zijn geen opdrachtgevers of relaties van mij.

 

Volgens mij ben je eigenaar van Studio Yip? Lekker hier de woorden vormgeving, huisstijl e.d. die op jouw website ook voorkomen. Dus ik zie deze column als pure zelfpromotie en niet om lezers te informeren / amuseren.

 

Dit ter zijde zie ik geen enkele boodschap of lijn in deze column. Een leuke linkjes opsomming of referenties. Maar die zouden juist in een topic moeten mijns inziens.

 

Micha

 

ps ik vind je site verder erg goed en je maakt hele mooie / goede dingen. Dus dit heb je toch helemaal niet nodig.

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Deze column is uitgebreid gepubliceerd geweest in verschillende 'social media'. Het is een stuk over duurzame vormgeving en wat dat eigenlijk betekent. Ik merkte dat daar veel onduidelijk over is.

Tot nu toe heb ik alleen veel interessante, inhoudelijke, reacties ontvangen over duurzame vormgeving en de verschillende invullingen daarvan, naar aanleiding van deze column. Er zijn leuke discussies ontstaan op o.a. LinkedIn en mensen zijn geinspireerd geraakt om te upcyclen of een rubberen stropdas te kopen bij Studio Hergebruik :-)

 

Als ik heel eerlijk ben schrik ik van de felle reactie's hier.

Het lijkt me nogal duidelijk dat ik de eigenaar ben van Studio Yip. Als ik zeg dat genoemde bedrijven geen opdrachtgevers of relatie's van mij zijn, dan bedoel ik alle websites en bedrijven die ik ter promotie noem. Promotie voor duurzame innovatieve en nogal eigenwijze producten.

 

Het spijt mij als dat hier, op Higherlevel, blijkbaar anders gelezen wordt.

Blijkbaar is dit niet de juiste plek. Mijn excuses. En nu: exit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik heb er nooit bij stilgestaan dat, als je columns schrijft en plaatst, het ook van je verwacht wordt dat je actief bent in de fora.

 

Dat is wel wenselijk maar zeker geen eis. Wel is het aan te raden dat een columnschrijver reageert op reacties op zijn / haar column. Dat getuigt ook van respect voor degenen die de moeite nemen om te reageren.

 

En laten we wel zijn, een discussie nav een column is toch veel leuker als de schrijver meedoet? Anders is het zo'n eenrichtingsverkeer.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

Context, context, context. Wie zich even verdiept in dit forum ziet dat elke bijdrage te vergelijken is met een vraag, stelling of mening vanaf een zeepkistje. Daar reageren meteen talloze mensen op. Rijp en groen. Is dus een heel andere context dan een beschaafd blog of een ander zendmedium. Niet altijd even leuk, en ik kan me prima voorstellen dat zo'n omgeving niet ieders pakkie-an is.

 

Vandaar ook de suggestie om columns of Hot Topics gewoon uit de berichtenlijst te selecteren. Dan weten deelnemers wat ze te wachten staat. 8)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het er gewoon vanaf hangt of het onderwerp aanspreek en of de kwaliteit van de inhoud voldoende is. Als dat laatste niet het geval is, weet je dat je afgeschoten kunt worden.

 

Het lastige voor een schrijver is dat dat niet zo eenduidig te bepalen valt. Als ik mijn eigen columns, en de reacties daarop, bekijk, vinden sommigen het leuk / interessant wat ik schrijf, anderen vinden het niks. Als schrijver kun je niet iedereen tevreden stellen (en dat moet je, vind ik, ook niet willen).

 

Verder vind ik het afschieten van personen uit den boze. Afschieten van meningen daarentegen, daar doe ik graag aan mee. ;) Het zou fijn zijn als persoonlijke aanvallen achterwege gelaten werden. Enig inlevingsvermogen ook bij de reageerders over hoe hun reactie overkomt vind ik wel een voorwaarde om aan discussies mee te doen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
Ik heb er nooit bij stilgestaan dat, als je columns schrijft en plaatst, het ook van je verwacht wordt dat je actief bent in de fora.

 

Oh, dat is ook niet het geval, hoor. Ik vroeg het meer omdat een weblog dan in mijn ogen een toepasselijker medium zou lijken dan een forum, waar het voornamelijk draait om de interactie en minder om het publiceren en gelezen worden. Vandaar dat ik nieuwsgierig werd.

 

Dankjewel voor je antwoord!

Link naar reactie
  • 0
Verder vind ik het afschieten van personen uit den boze. Afschieten van meningen daarentegen, daar doe ik graag aan mee. Het zou fijn zijn als persoonlijke aanvallen achterwege gelaten werden. Enig inlevingsvermogen ook bij de reageerders over hoe hun reactie overkomt vind ik wel een voorwaarde om aan discussies mee te doen.

 

@Fred, als criticaster van de criticasters ben ik het in dit geval roerend met je eens.

 

Maar... (dat vervelende woordje altijd...) sommige n00b columnisten zijn, excusez les mots, wel erg naief: de columnplek op HL is - zelfs mèt in achtname van basis fatsoensnormen - geen gemakkelijke plek om je even snel in de kijker te spelen met leuke verhaaltjes die nota bene eerst al elders gepubliceerd zijn. Dat is IMHO een grove minachting van de lezer, net als het niet inhoudelijk reageren op reacties.

Wellicht ook iets om nader toe te lichten aan nieuwe columnisten: sta sterk in je schoenen vertel een goed - liefst vers - verhaal en wees bereid dat te verdedigen. Want een HL column is een zeepkist in de leeuwenkuil, en daar hoeft.. .wat mij betreft althans... helemaal niets aan te veranderen.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het er gewoon vanaf hangt of het onderwerp aanspreek en of de kwaliteit van de inhoud voldoende is. Als dat laatste niet het geval is, weet je dat je afgeschoten kunt worden.

 

Het lastige voor een schrijver is dat dat niet zo eenduidig te bepalen valt. Als ik mijn eigen columns, en de reacties daarop, bekijk, vinden sommigen het leuk / interessant wat ik schrijf, anderen vinden het niks. Als schrijver kun je niet iedereen tevreden stellen (en dat moet je, vind ik, ook niet willen).

 

Verder vind ik het afschieten van personen uit den boze. Afschieten van meningen daarentegen, daar doe ik graag aan mee. ;) Het zou fijn zijn als persoonlijke aanvallen achterwege gelaten werden. Enig inlevingsvermogen ook bij de reageerders over hoe hun reactie overkomt vind ik wel een voorwaarde om aan discussies mee te doen.

 

Ik heb me wat ongelukkig uitgedrukt want zo bedoelde ik het ook

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.