• 0

Beter verkopen? Wees ook dankbaar voor de ‘Neen’! [deel 1/3]

Zo af en toe word ik gebeld door een oude bekende, met wie ik jaren geleden heb samengewerkt. Hij oriënteert zich nu op een bestaan als zelfstandige en zit met vragen over hoe hij dat zou kunnen vormgeven om het vervolgens over het voetlicht te krijgen. Binnenkort spreken we weer eens ouderwets af, gaan we een hapje eten en naborrelen en zo. Dat wordt vast gezellig, maar ik ben oprecht heel benieuwd naar zijn plannen, dus ik heb hem gevraagd of we het daar dan eens diepgaander over zouden kunnen hebben. Misschien heb ik tips voor hem, misschien komen er nog mooiere ideeën uit of misschien wordt het gewoon ouderwets gezellig, ach, wie weet?

 

Zo af en toe zit ik op de bank naar de TV te staren en een beetje doelloos te zappen, dan kom ik ook die geweldige spots tegen over de wonderbaarlijke stoomreiniger voor zowel de goorste keukenvloer als voor je nette pak, de nieuwste fitness apparaten die je in 5 minuten per dag omtoveren tot een zeker tien jaar jongere god(in) met een ‘sixpack’, bovenbenen en billen waar je tramrails op krom kan slaan of voor dat ene stuk handig gereedschap waarmee je moeiteloos de tuin omtovert tot een paradijselijk oord of waarmee je met één busje verf in slechts een dag je hele huis overschildert zonder ook maar één spatje te morsen.

 

Deze twee situaties kwamen op een bepaald moment in mijn hoofd naast elkaar geparkeerd te staan en het liet me niet los waarom dit samen mij zo intrigeerde. Maar ineens kwam de connectie bij me op:

Die oude bekende, laat ik hem verder ‘H.’ noemen, is iemand die zonder enige schroom de telefoon pakt en op een bijzonder sympathieke manier het gesprek met je aanknoopt, kort even wat over zijn plannen vertelt, maar al gauw mij heel veel laat praten, door steeds maar op een prettige manier door te vragen. Voor ik het weet, heb ik van alles verteld, wat vervolgens leidde tot onze afspraak.

 

Toen wij indertijd samenwerkten, zag ik hem ook al opvallend goed omgaan met bepaalde relaties, zonder dat dit in de gegeven situatie echt van hem verlangd werd. Ik vind dus oprecht dat hij – met de juiste tips en een beetje bijspijkeren – best weleens een goede verkoper, accountmanager of relatiemanager zou kunnen zijn, volgens mij is hij ervoor geboren. En voor zijn plannen is het goed bruikbaar.

 

Die bekende ‘Wow, Mike, Geweldig!’ reclamespots hebben ook iets wat mij opvalt en wat ik H. graag zou willen meegeven, want hoe gek of hoe (on)interessant je ze soms ook mag vinden, de opbouw van die spotjes is echt volgens de succesregels van verkooptechniek en marketingcommunicatie opgebouwd. Daarover meer in deel 2/3 …

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even voor de goede beeldvorming: in overleg met de redactie is er een trilogie van deze column gemaakt, dit gezien de totale omvang.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede beeldvorming: in overleg met de redactie is er een trilogie van deze column gemaakt, dit gezien de totale omvang.

 

Succès en groet,

 

Hans

No problemo, ik moet bekennen dat ik bij een enorm lang relaas vaak ergens afhaak en dit eerste deel van de trilogie heb ik met mijn volle bewustzijn volledig uitgelezen. En toch miste ik een cliffhanger ;)

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik moet bekennen dat ik bij een enorm lang relaas vaak ergens afhaak en dit eerste deel van de trilogie heb ik met mijn volle bewustzijn volledig uitgelezen. En toch miste ik een cliffhanger ;)

 

Voor de spanning heb ik een cliffhanger nodig en die mis ik dan weer, maar ik zal deel 2 en 3 ook zeker wel lezen ;)

 

Anders gezegd, jouw gevoel dat de 'cliffhanger' ontbreekt, werkt voor jou juist als een 'cliffhanger'? ??? ;)

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Over die Amerikaanse verkoopmethodes op tv zou ik uren met je kunnen discusseren. Als analyticus vind ik het bijzonder dat mensen nog steeds gevoelig zijn voor die spotjes. Of het nu gaat om stoomreinigers, autowas, zonnebrillen of gezichtscremes, het wordt allemaal verkocht volgens dezelfde verkoop- en marketingpsychologie / tacktiek. De ingrediënten zijn: Sterk inpraten op gevoelens en in 20 minuten de kracht van het produkt minstens zeven keer herhalen. Trieste en ontevreden gezichten en zwart-wit beelden bij gebruik van het oude produkt. Het liefst het nieuwe produkt quasie wetenschappelijk onderbouwd door een nurd in een witte jas of gepromoot door zgn topmodellen.......... Neem van mij aan dat helemaal niets in die 20 minuten durende spotjes aan het toeval is overgelaten.

 

Jammer dat veel van deze aangeprezen produkten nader bekeken of na een grondige (wetenschappelijke) test vaak absoluut niet bijzonder zijn, niet doen wat ze beloven of zelfs ronduit gevaarlijk zijn.......... maar gelukkig verspreidt slechte reclame zich razend snel.

Link naar reactie
  • 0

Over die Amerikaanse verkoopmethodes op tv zou ik uren met je kunnen discusseren. Als analyticus vind ik het bijzonder dat mensen nog steeds gevoelig zijn voor die spotjes. Of het nu gaat of stoomreinigers, autowas of zonnebrillen of gezichtscremes, het is 100% verkoop- en marketing psychologie / tacktiek. Sterk inpraten op gevoelens en in 20 minuten alles minstens zeven keer herhalen. Het liefst ook nog quasie wetenschappelijk onderbouwd door en nurd in een witte jas. Uiteraard krijg je extra produkten als je binnen de eerste 9 minuten belt. Neem van mij aan dat niets in die 20 minuten durende spotjes is aan het toeval overgelaten.

 

Ik merk dat jij een voorschotje neemt op deel 2/3 en 3/3, wees gerust, die zijn ook ingediend en zullen spoedig volgen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Even voor de goede beeldvorming: in overleg met de redactie is er een trilogie van deze column gemaakt, dit gezien de totale omvang.

 

Ik ben dan toch wel benieuwd of deze 3 stukken gelijkwaardig zijn verdeeld? Als dit namelijk zo is, lijkt mij de totale omvang van je verhaal niet eens zo schokkend groot?

Zeker niet wanneer je dan een column (waar in mijn ogen de grootte van de omvang geen probleem moet zijn, mits goed geschreven) vergelijkt met bepaalde discussies waarin regelmatig halve boekwerken worden geplaatst om een mening te ventileren.

Persoonlijk vind ik dit jammer en ik hoop dat deze splitsing niet ten koste gaat van de kracht van het verhaal, wat in mijn ogen wel lekker wegleest, maar toch wat teleurstellend eindigt in een verwijzing naar een vervolg.

De lezers die jouw verhalen kennen en graag lezen, zullen wel wachten op deel 2 en 3 ( daar ben ik er toch een van) Maar de lezers die dit verhaal voor het eerst lezen, worden ook in mijn ogen niet echt getriggerd tot het lezen van een vervolg.

 

Ik ben in ieder geval wèl benieuwd.

Ronny

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ironny,

 

De vervolgen zijn - schat ik - elk ca. een derde langer dan deel 1/3. Inderdaad is het een kwestie geweest van keuzes maken en over de gemaakte keuze kunnen we dan gelukkig ook weer openhartig discussiëren. In ieder geval leuk om te lezen dat je de bijdragen weet te waarderen.

 

Succès en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Innovatie Strateeg I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  

Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hier zit wel een cliffhanger in, want schrijft Hans misschien iets over die TV-spotjes wat ik nog niet weet?

 

Ik vind de beslissing om de post in 3-en te verdelen niet zo gelukkig, omdat er nu niet echt een discussie kan beginnen omdat we op de andere 2 delen zitten te wachten en omdat we best een post van 5 minuten kunnen lezen ipv 1,5 minuut. Ik kan me nog de tijd herinneren dat het mij lukte iets van wel 10 minuten in 1 keer te lezen.

Link naar reactie
  • 0

Subcooker Mr.T. Wij wachten met spanning op deel 2 en deel 3.

Voor de spanning heb ik een cliffhanger nodig en die mis ik dan weer, maar ik zal deel 2 en 3 ook zeker wel lezen ;)

 

Waarschijnlijk interpreteer jij me dus goed. ;) Mr.T wel een bezig gezien met die "cooker"?

Link naar reactie
  • 0

Behalve dat ik reacties over het wel of niet aanwezig zijn van "een cliffhanger" meerdere keren voorbij zie komen mis ik tot nu toe eigenlijk een inhoudelijke discussie. Het lijkt mij dat er over Amerikaanse tv-spotjes en / of mensen die blijkbaar alles kunnen verkopen toch genoeg meningen en visies zijn.

 

Dus komt bij mij de vraag op: Wat vinden jullie van die Amerikaanse manier van marketing en die manier van verkopen?

Zou het anders moeten? Of kun je er iets van leren?

Link naar reactie
  • 0

Dan vraag ik me toch serieus af wat de meerwaarde is van het opsplitsen van deze column in 3 delen als er nauwelijks een (inhoudelijke) discussie opgang komt...........of zou het bewust een marketingtactiek zijn van Hans die onze nieuwsgierigheid doet prikkelen naar wat er nog "in het vat" zit.

 

Bent u ook zo benieuwd,.........blijf kijken :)

Link naar reactie
  • 0

Dan vraag ik me toch serieus af wat de meerwaarde is van het opsplitsen van deze column in 3 delen als er nauwelijks een (inhoudelijke) discussie opgang komt...........of zou het bewust een marketingtactiek zijn van Hans die onze nieuwsgierigheid doet prikkelen naar wat er nog "in het vat" zit.

 

Zie Hans' opmerking eerder in dit draadje:

 

in overleg met de redactie is er een trilogie van deze column gemaakt, dit gezien de totale omvang

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dan liever een echte cliffhanger ...

 

ow en ontopic.. ik heb ooit voor een teleshop kanaal mogen werken als controller en zij maakte zelf ook verkoopfilmpejs naar Nederlandse smaak zo ze dachten.. verkoop 5 stuks in 10 minuten "airtime". maar toen voor hetzelfde product de Amerikaanse versie met een gammele vertaling werd uitgezonden werden er 65 stuks in dezelfde 10 minuten verkocht..

 

iedereen heeft een hekel aan de spotjes en toch werken ze..

 

Ben benieuwd naar de "geheimen" die in deel 2 en 3 onthuld zullen worden romdom marketing(strategieën)

cliffhanger.jpg.336d37c510f3873187ceebd989759d32.jpg

Link naar reactie
  • 0

Neem een paar spotjes op op een dvd-recorder en bekijk ze later eens goed terug dan zie je echt hoe hier is opgebouwd.

 

"Begin de morgen goed. Onze telefonistes zitten voor uw klaar. Betalen is heel simpel en uiteraard ontvangt u niet 1 extra bonus maar liefst 2 extra bonus navulsets !!! "

 

Bent u niet overtuigd kijk dan nog snel even naar de bevestigende knikken van het aanwezige zgn "gewone publiek" in de studio en...........bespaar honderden euro's."

 

Jaaaaaarenlang geheim gehouden maar nu ook exclusief voor u beschikbaar...........Stelt u zich eens voor!!

 

Tot zooooooooo ;)

Link naar reactie
  • 0

Ook ik ben benieuwd naar de volgende delen. Want als er iets is wat ik geleerd heb als ondernemer is dat er geen blauwdrukken bestaan voor succes. Je kan je natuurlijk wel laten inspireren en bedenken of bepaalde technieken toepasbaar zijn en hoe ze in jouw handel gedoseerd moeten worden.

 

De format van de US spotjes is 100% geoptimaliseerd om mensen dingen aan te smeren die ze eigenlijk niet nodig hebben. Van het begin tot het einde. Heel aantrekkelijk voor een bepaald type kopers die er keer op keer intrappen. Welke ondernemer hier smeert graag mensen dingen aan die ze eigenlijk niet nodig hebben? Deze week kwam dr Cialdini voorbij en die heeft heel inspirerende tips gebaseert op wetenschappelijk onderzoek. Al zijn inzichten zijn verwerkt in de spotjes.

 

Goede nieuws is dat we deze wel degelijk ook kunnen toepassen in ons zakenleven én privé.. De vraag is natuurlijk hoe.

Link naar reactie
  • 0

 

De format van de US spotjes is 100% geoptimaliseerd om mensen dingen aan te smeren die ze eigenlijk niet nodig hebben. Van het begin tot het einde. Heel aantrekkelijk voor een bepaald type kopers die er keer op keer intrappen. Welke ondernemer hier smeert graag mensen dingen aan die ze eigenlijk niet nodig hebben?

 

Dat kun je je idd terrecht afvragen Hans. Een langdurige goede relatie met je klanten kun je dan wel onder de klompen schrijven natuurlijk. Die US verkoop is blijkbaar zeer geschikt voor produkten die je hooguit eenmalig koopt en waar je niet aan failliet kunt gaan. De doelgroep is blijkbaar erg gevoelig voor die "verbluffende glitter en glamour resultaten".

Link naar reactie
  • 0

 

Anders gezegd, jouw gevoel dat de 'cliffhanger' ontbreekt, werkt voor jou juist als een 'cliffhanger'? ??? ;)

 

Succès en groet,

 

Hans

Nope, sorry :(. Ik ga de volgende delen lezen omdat het onderwerp me interesseert en ik nagenoeg iedere nieuwe collumn lees ;)

 

Waarschijnlijk interpreteer jij me dus goed. Mr.T wel een bezig gezien met die "cooker"?

yep. GE-WEL-DIG ;D

 

Toch nog even over het opdelen van collumns: er zit vaak al een behoorlijke tijd tussen het schrijven en het plaatsen van een collumn. Dit wordt hiermee nog verder opgerekt. Daarnaast komt de inhoudelijke discussie pas op gang na deel 3 neem ik aan. Ook ik vind dit jammer ::).

 

Marije Miggiels

ZaakM, Zelfstandig Administratie Advies Kantoor Miggiels te Den Bosch

Uw bedrijfsmatige administratie goed geregeld!

http://www.zaakm.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik ben het met je eens Marije, ik vraag me ook serieus af wat de meerwaarde is van het opsplitsen van een column als er nauwelijks een inhoudelijke discussie opgang komt na het eerste deel. De meerwaarde van een opsplitsing heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken. (dat dit zo met de redactie is overlegd vind ik een nogal nietszeggend argument)

 

Tip voor alle columnschrijvers: Vanuit het oogpunt "hoe houd je de aandacht van de lezer vast" is het de kunst om een column redelijk kort, bondig en pakkend neer te zetten op een manier dat deze reacties uitlokt en de lezer prikkelt om te reageren. Bewust één of meerdere stellingen erin plaatsen is vaak al een goed uitgangspunt.

 

Werken aan beheersbaarheid is ook een kunst bij het schrijven van een column. Laat de lezer niet verdwalen in de hoeveelheid tekst anders wordt het al snel een artikel. (waar overigens niks mis mee hoeft te zijn) Het komt hier dus niet alleen aan op wat je inhoudelijk in de column plaatst maar minstens zo belangrijk is hoe de tekst is opgebouwd en welke schrijfstijl je hanteert ........en dat is nog best lastig vind ik zelf.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 510 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.