Vanochtend liep ik over de Rozengracht. Waar een kleine, gebruinde Italiaan met iets te dikke buik uit een vrij grote Duitse auto stapte van een wat ouder model. Onhandig trekkend aan twee goedgevulde boodschappentassen. Hij was waarschijnlijk op weg naar zijn kledingzaak even verderop en liet daarbij klunzig één van de twee tassen uit zijn handen vallen.
Twintig meter voor hem werd hij gadegeslagen door een vrouw. Dertig centimeter langer dan hij, veel te blond haar, veel te bruine huid. Haar te grote zonnebril kon niet verhullen dat ze wat aan de oude kant was. Twintig jaar geleden was zij waarschijnlijk nog zijn ideale prinses.
Ik wachtte op een sneer van haar aan hem dat hij moest opschieten. Maar die bleef uit. Ik zag in haar houding een soort gelatenheid over de situatie. Het zonnetje scheen en waarom zou ze zich op dit moment druk maken over haar man, terwijl ze daar in de afgelopen tien jaar geen zier mee opgeschoten was. Het ging niet goed met hun relatie, maar ook niet slecht genoeg.
Een aantal weken daarvoor was ik in de kledingzaak. De prijzen waren wat aan de hoge kant, het personeel wat onaardig, de gordijntjes van de pashokjes sleets en de merken die ze voerden waren vooral vroeger populair. Een beetje van het type zwart glanzend nep rubber met bontkraag.
In deze winkel was gelatenheid geslopen. Het gaat niet echt goed, maar goed genoeg om niet failliet te gaan. Niet goed genoeg om echt wat te veranderen.
Om mij heen zie ik veel ondernemers met dezelfde gelatenheid. Middenstanders met groeidoelstellingen van 10% of minder. Ze willen misschien wel groeien, maar weten niet wat of hoe, of hebben de energie niet om echt wat te veranderen. Ze durven het risico niet aan.
99,7% Van alle bedrijven in Nederland zijn MKB-bedrijven. 50% Daarvan met minder dan 10 personen. Dat zijn een kleine 400.000 bedrijven. Daaronder bevinden zich zeer veel slaapondernemers. Of beter gezegd: dromers. Hoewel...
Sinds kort zit ons nieuwe bedrijf aan het Singel 146 in Amsterdam. Samen met een tiental andere startups. Startups van ondernemers die ook dromen, maar wel van iets nieuws, iets groots. Mensen die echt nog ergens voor gaan. Onlangs zijn de Dutch Startup Awards door The Next Web uitgereikt. Van de 7 prijzen zijn er 3 gevallen op het adres Singel 146.
Nederland heeft meer van dit soort types nodig. Mensen met goede ideeën die deze economie uit het slop gaan trekken. Daarom een wake-up call voor alle ondernemers die in slaap dreigen te vallen. Inclusief mijzelf. Voorlopig even niet achteruit kijken naar wat je hebt bereikt, maar vooruit naar wat er voor je mogelijk is. Want voordat je het weet is je vrouw sleets, jij iets te dik, het Poldermodel een iets te oude BMW........ en je vage droom een nachtmerrie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
TimK
TimK
Vanochtend liep ik over de Rozengracht. Waar een kleine, gebruinde Italiaan met iets te dikke buik uit een vrij grote Duitse auto stapte van een wat ouder model. Onhandig trekkend aan twee goedgevulde boodschappentassen. Hij was waarschijnlijk op weg naar zijn kledingzaak even verderop en liet daarbij klunzig één van de twee tassen uit zijn handen vallen.
Twintig meter voor hem werd hij gadegeslagen door een vrouw. Dertig centimeter langer dan hij, veel te blond haar, veel te bruine huid. Haar te grote zonnebril kon niet verhullen dat ze wat aan de oude kant was. Twintig jaar geleden was zij waarschijnlijk nog zijn ideale prinses.
Ik wachtte op een sneer van haar aan hem dat hij moest opschieten. Maar die bleef uit. Ik zag in haar houding een soort gelatenheid over de situatie. Het zonnetje scheen en waarom zou ze zich op dit moment druk maken over haar man, terwijl ze daar in de afgelopen tien jaar geen zier mee opgeschoten was. Het ging niet goed met hun relatie, maar ook niet slecht genoeg.
Een aantal weken daarvoor was ik in de kledingzaak. De prijzen waren wat aan de hoge kant, het personeel wat onaardig, de gordijntjes van de pashokjes sleets en de merken die ze voerden waren vooral vroeger populair. Een beetje van het type zwart glanzend nep rubber met bontkraag.
In deze winkel was gelatenheid geslopen. Het gaat niet echt goed, maar goed genoeg om niet failliet te gaan. Niet goed genoeg om echt wat te veranderen.
Om mij heen zie ik veel ondernemers met dezelfde gelatenheid. Middenstanders met groeidoelstellingen van 10% of minder. Ze willen misschien wel groeien, maar weten niet wat of hoe, of hebben de energie niet om echt wat te veranderen. Ze durven het risico niet aan.
99,7% Van alle bedrijven in Nederland zijn MKB-bedrijven. 50% Daarvan met minder dan 10 personen. Dat zijn een kleine 400.000 bedrijven. Daaronder bevinden zich zeer veel slaapondernemers. Of beter gezegd: dromers. Hoewel...
Sinds kort zit ons nieuwe bedrijf aan het Singel 146 in Amsterdam. Samen met een tiental andere startups. Startups van ondernemers die ook dromen, maar wel van iets nieuws, iets groots. Mensen die echt nog ergens voor gaan. Onlangs zijn de Dutch Startup Awards door The Next Web uitgereikt. Van de 7 prijzen zijn er 3 gevallen op het adres Singel 146.
Nederland heeft meer van dit soort types nodig. Mensen met goede ideeën die deze economie uit het slop gaan trekken. Daarom een wake-up call voor alle ondernemers die in slaap dreigen te vallen. Inclusief mijzelf. Voorlopig even niet achteruit kijken naar wat je hebt bereikt, maar vooruit naar wat er voor je mogelijk is. Want voordat je het weet is je vrouw sleets, jij iets te dik, het Poldermodel een iets te oude BMW........ en je vage droom een nachtmerrie.
Odoo ERP voor het MKB
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/26595-wat-willen-ondernemers-nog/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
27 antwoorden op deze vraag