• 0

Marketingidee voor suffe markt

Zoals jullie misschien weten heb ik een winkel in een nichegroep: Stoffen- Wol- en Verstelwerk.

Veel inwoners van ons Storp ( We zijn een stad, maar door alle futiliteiten zijn we een dorp geworden) kennen mijn winkel niet.

 

Nu zeg ik in de titel suffe markt, daar dat is het natuurlijk helemaal niet!! Maar het heeft een stoffig imago.

Daarom wil ik mijn winkel in een nieuw daglicht stellen, echter weet ik niet hoe.

 

Mijn idee is om de jongeren (in de breedste zin) weer aan het handwerken te krijgen. Mijn winkel is modern, ik ben jong (in tegenstelling tot 98% in mijn branche), en ik weet niet hoe ik klanten kan trekken.

 

Wie heeft er ideeen voor een lokale marketingplan??? Het liefst met een klein budget, dus ik dacht in de richting van guerilla.

 

Alvast heel erg bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die 98% geloof ik niet. En wat versta je onder "jong"? Je hebt nog geen duidelijk beeld van de huidige markt geschetst.

 

Er is een kleine minderheid meisjes en vrouwen die graag zelf kleren maakt of verandert. Wat zijn hun karakteristieken en wat doen ze graag?

 

Met wat brainstormen kom ik op bijvoorbeeld: snuffelt op de markt naar materialen, leest internet voor mooie designs, is graag creatief bezig, volgt misschien bepaalde (creatieve) opleidingen, is vrouw of meisje, is actief in online forums, heeft een naaimachine, heeft in het verleden stof, garen, designs, naaimachine gekocht, enz.

 

Werk dit wat verder uit en kom zo op idee-en. Registreer je dus bijvoorbeeld op forums en begin een blog en zo.

 

Maar de snelste manier om failliet te gaan is te proberen een markt te creeeren voor iets waar geen markt voor is. Als er nu 10.000 vrouwen graag kleren maken, ga jij daar geen 20.000 van maken. Enige waar je op kunt hopen is dat je die 10.000 beter kunt bereiken. En maar hopen dat de markt niet kleiner wordt, wat hij volgens mij wel wordt.

 

De manier om nu jongeren te bereiken is straks de manier om ouderen te bereiken, want over 30 jaar is jouw twintigjarige ook 50, maar heeft meer karakteristieken van de huidige 20-jarige dan de huidige 50-jarige. Blijf dus bij de tijd.

Link naar reactie
  • 0

Zoek eens op Breien hype jaartal. Volgens mij was in 2005 / 2006 een zogenaamde opleving van breien onder jongeren. Op deze manier kan je zien hoe andere het toen hebben gedaan en vooral geprobeerd.

 

Eind 2010 probeert zeeman het ook volgens dit artikel: http://wearefashion.nl/2010/10/zeeman-wil-breien-hip-maken/

 

Mijn eerste ideeën zijn:

Koppel aan de crises die nog heerst in de bouw sector en de komende winter.

Bedenkt een hele toffe lijn welke zelf gemaakt moet worden met materialen (zie de t-shirts webshops met designs die goed verkopen)

 

Veel succes,

 

micha

 

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Tipje,

Kijk ook eens op http://www.imakestuff.nl/stuffed-toys

En dan bijvoorbeeld cool hand crew. Hoog hipheid gehalte met breiwerk en/of vilt.

 

Micha

 

ps gebreide covers:

http://www.ingejacobsen.com/gallery_332707.html

www.studio-immo.nl: Identiteit, Marketing en Media Ontwerp

www.greenscreenspecialist.nl Greenscreen video en fotografie oplossingen voor op locatie of in onze eigen video studio

Volg Studio Immo persoonlijk via twitter: www.twitter.com/studioimmo of op facebook: www.facebook.com/studioimmoreclame

Link naar reactie
  • 0

Probeer inderdaad eens hippe toepassingen te laten zien. Misschien kun je NSO-activiteiten ondersteunen of jongeren workshops faciliteren. Na knutselen in de peuter- en kleuterjaren valt er volgens mij een groot gat waar je zo in kunt duiken.

 

Kun je paaskuikens of eendjes, sinterklazen en zwartepieten maken? Complete kerststallen? Kinderknuffels? E.e.a. klinkt misschien ook weer stoffig (hehe), maar ga eens brainstormen. Tassen of kussentjes workshops of cursussen schijnen ook gewild te zijn.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Sinds een paar weken ben ik helemaal in het zaaien van planten voor binnen en in de tuin. Ik heb niet meer ervaring dan de verplichte zonnebloem in groep 4.

 

Voor een 34 jarige ook aardig suf geloof ik, mits je een wietboer bent.

 

Anyway, had ik eerder geweten wat er allemaal mogelijk is, had ik het eerder gedaan, en ik denk dat hetzelfde principe ook op gaat voor jou "suffe" dingetje, laat zien wat er mogelijk is, en ga ervan uit dat je (nieuwe) doelgroep niet weet wat een "turfpotje" en "zaaigrond" is.

 

*********

 

Als ik aan genaaide kleding denk, denk ik aan de kleding die eerst nog gordijnen waren. Dan denk ik aan die suffe truien die oma breide, en dan verplicht èènmalig aan moest van mijn ouders (als we naar oma gingen). Ik denk ook aan goedkoop en op maat, avonden nachten lang werk met een blauw krijtje de stof met een malletje uit de libelle overtekenen. Misschien moet je wat meer "comfort" bieden, bijvoorbeel al voor geknipte lappen (ik noem maar wat) Hobbies mogen tegenwoordig geld kosten.

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of je potentiele klanten een probleem ervaren dat ze opgelost willen zien. Nieuwe kleding is tegenwoordig zo goedkoop dat het niet de moeite is versleten kleding te repareren.Ik zie wel twee mogelijkheden:

1. Kleding aan eigen smaak aanpassen door er logo's of versiersels op te naaien / te plakken.

2. Soms hechten mensen zich aan hun oude kleding (want opvallend, past perfect) waardoor ze deze niet willen vervangen. Hierop kun je inspelen.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

De trend is natuurlijk netwerken. Dus actief de markt op en contacten leggen ipv adverteren of wachten op klanten.

 

Zat zelf te denken aan het maken van door klanten ontworpen kleding. Dat kan het maken van een patroon zijn met een stofadvies, of het leveren van de stof op maat geknipt of op een cursusavond van tekening naar kledingstuk. enz

 

Wellicht is namenwerking met de kunstacademie in de buurt wat voor je. Zet dan de ontwerpen / jaarstukken in de etalage.

 

Ga samen met een atelier kleding maken voor speciale gelegenheden zoals studenten gala's of een toneelvoorstelling.

 

Zomaar wat ideeën.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat Mick 86 z'n 25 jaar is. Dat maakt 'jong', mijn interpretatie,tussen de 18 en 35 jaar?? Andere leden hebben al goede ideeen genoemd. Je moet het laagdrempelig houden voor nieuwe mensen om jou te bereiken. Deze leeftijdsgroep hebben mogelijk een stoffig beeld van wat jij verkoopt; het is niet cool. Maar aan de andere kant draait veel tegenwoordig om het individu en je kunnen onderscheiden van andere binnen bestaande trends. Mensen willen graag 'custom made' spullen hebben. Jij wil dat zij dat zelf gaan doen. Zij moeten het idee krijgen dat zij dat zelf ook kunnen en dat het leuk is.

 

Een manier om dat te laten zien, is om workshops te geven om te laten zien hoe het kan werken. Misschien kun je dat doen voor een bedrijf als bedrijfsuitje? Misschien ken je wat bedrijven waar jouw doelgroep werkt?

Trail art: www.imsobo.com

Link naar reactie
  • 0

Ten eerste bedankt voor alle reacties.

 

Ik word dit jaar inderdaad 25 jaar. En met 'jong' bedoel ik je tot 30 jaar (hoewel je daarna ook nog jong bent).

Volgens de cijfers van HBD is echt 98% van de ondernemers in mijn sector 30 jaar of ouder.

 

Jullie ideeën van workshops, etsy en hippe toepassingen is ook wat ik voor doel heb. Maar ik kan dit heel leuk in de winkel hebben hangen, maar daarmee weten de jongeren het nog niet.

 

Met marketing idee bedoel ik meer een reclamecampagne. Hoe informeer ik de klanten, hoe bereik ik de jongeren?

Adverteren in de plaatselijke krantje is leuk, maar dat leest mijn doelgroep niet. De hitkrant is landelijk, dus daar heb ik ook niks aan. Wat zijn jullie ideeen over hoe ik de jongeren kan bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Een voorzetje: je zou bijvoorbeeld een guerillamarketingcampagne tijdens Lowlands kunnen bedenken. Volgens mij bereik je daar de juiste doelgroep tijdens de juiste mindset. En je kaartje kan je mooi als bedrijfskosten afboeken...

 

Zo te zien is lokale relevantie ietsje belangrijker. Misschien moet je inspiratie zoeken in Guerrilla Gardeners, die spontaan tuintjes aanleggen. Begin je eigen lokale FashMob met een club meiden (en toe maar, ook mannen) die eigen mode maken. Of een MumMob die aan kinderkleding werkt. Of Storpnaam Singers die actiematig haakt, punnikt, naait en breit voor een lokaal goed doel.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Met marketing idee bedoel ik meer een reclamecampagne. Hoe informeer ik de klanten, hoe bereik ik de jongeren?
En daar zit mijns inziens de kneep van de vraagstelling: Je pleegt aannames en je stelt hier gerichte vragen terwijl je juist dié vragen zèlf moet onderzoeken om meer duidelijkheid te krijgen of men in de - door jou enigszins afgebakende - doelgroep(en) wel zit te wachten op jouw propositie, zodanig dat men bereid is jou daarvoor te betalen.

 

Mijn advies: eerst naar de 'tekentafel' en aan de slag met je marketingplan om de doelen helder te krijgen, daarna pas de meest effectieve middelen (de campagne) bepalen.

 

Succès en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.