Heb je als fysieke retailer tegenwoordig geen webwinkel dan speel je, volgens de experts, niet meer mee met het spel om de klant te verleiden. Op zich is de combinatie clicks and bricks de beste optie om zowel online als ook offline zaken te doen maar...
Jammer genoeg is het online gebeuren voor de meeste detaillisten bijzaak en hebben zij een webwinkel omdat zij ooit de droom hadden daar flinke verdiensten uit te halen. Toen bleek dat het nogal vies tegen viel is die interesse voor de webwinkel langzaam naar de achtergrond verschoven.
Een kort rondje op internet op zoek naar webwinkels leert dat het droevig is gesteld met de webwinkels van fysieke retailers en dan bedoel ik o.a. de lay-out, het assortiment, gebruikersgemak en verzending/nazorg. Om nog maar te zwijgen over de techniek achter de webwinkel en de SEO.
De lay-out
Een webwinkel moet neutraal zijn, kijk naar bijv. Wehkamp en BOL: strak, veel wit met grijs - of blauwtinten en zakelijk.
Geen achtergrond met bloemetjes of andere onzin. Persoonlijk vind ik bloemetjes wel mooi, maar dan wel in mijn achtertuin en niet als achtergrond op een website. Tenzij de doelgroep meisjes tot 12 jaar is of dat je een bloemenzaak hebt.
Zoals gezegd, is een neutrale lay-out het beste en kan daar evt. de huiskleur, logo of foto van de winkel in verwerkt worden.
Het assortiment
Vooral bij veel boekhandels valt het volgende op: neem 10 webwinkels van 10 verschillende boekenwinkels en allen bieden zij het zelfde assortiment en wel alle boeken die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Leuk voor een vaste klant die zijn been gebroken heeft en niet in staat is naar de winkel te komen maar nieuwe klanten zal je daar niet mee trekken die gaan wel naar BOL.
Ik begrijp dat het handig is om gebruik te maken van het affiliatiesysteem van de boekendistributeur maar ook is dat meer gemakzucht en daarom blijft de klant weg.
Specialiseren is het motto. Wil je opvallen: ga specialiseren. Voor de boekhandels bijv. in reis- of kinderboeken, en maak dan ook meteen pagina's met achtergrondinformatie van die boeken aan.
Wist u trouwens dat wekelijks de webwinkel bijhouden i.p.v. het facebook account u meer traffic genereert naar de site?
Op een dergelijke wijze trek je de juiste personen (lees kopers) naar de webwinkel.
Gebruikersgemak
Heb ik eenmaal een product gevonden dat ik wil kopen, dan moet ik op de meeste webwinkels mijn hele doopcel invullen wil ik überhaupt toegelaten worden tot het bestelgedeelte.
Maak het simpeler dat scheelt een hoop ergernis voor de klant.
Bezorging en nazorg
Nazorg? Hoor ik u al zeggen. Ja nazorg. De aflevering komt weliswaar meestal op tijd en in een stevige standaard doos aan, maar dat is het dan ook, punt klaar. Waarom voegt u er geen folder of code voor korting op de verzendkosten bij voor de volgende bestelling?
Dit laatste kan alleen als u zelf de verzending uitvoert, maar zeker het overwegen waard.
Laten we eerlijk zijn: u zult nooit een grote speler worden in de e-commerce maar er valt zeker leuk bij te verdienen met een gerichte aanpak en wat extra zorg.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Gast Columnbot
Gast Columnbot
Heb je als fysieke retailer tegenwoordig geen webwinkel dan speel je, volgens de experts, niet meer mee met het spel om de klant te verleiden. Op zich is de combinatie clicks and bricks de beste optie om zowel online als ook offline zaken te doen maar...
Jammer genoeg is het online gebeuren voor de meeste detaillisten bijzaak en hebben zij een webwinkel omdat zij ooit de droom hadden daar flinke verdiensten uit te halen. Toen bleek dat het nogal vies tegen viel is die interesse voor de webwinkel langzaam naar de achtergrond verschoven.
Een kort rondje op internet op zoek naar webwinkels leert dat het droevig is gesteld met de webwinkels van fysieke retailers en dan bedoel ik o.a. de lay-out, het assortiment, gebruikersgemak en verzending/nazorg. Om nog maar te zwijgen over de techniek achter de webwinkel en de SEO.
De lay-out
Een webwinkel moet neutraal zijn, kijk naar bijv. Wehkamp en BOL: strak, veel wit met grijs - of blauwtinten en zakelijk.
Geen achtergrond met bloemetjes of andere onzin. Persoonlijk vind ik bloemetjes wel mooi, maar dan wel in mijn achtertuin en niet als achtergrond op een website. Tenzij de doelgroep meisjes tot 12 jaar is of dat je een bloemenzaak hebt.
Zoals gezegd, is een neutrale lay-out het beste en kan daar evt. de huiskleur, logo of foto van de winkel in verwerkt worden.
Het assortiment
Vooral bij veel boekhandels valt het volgende op: neem 10 webwinkels van 10 verschillende boekenwinkels en allen bieden zij het zelfde assortiment en wel alle boeken die op de Nederlandse markt te verkrijgen zijn. Leuk voor een vaste klant die zijn been gebroken heeft en niet in staat is naar de winkel te komen maar nieuwe klanten zal je daar niet mee trekken die gaan wel naar BOL.
Ik begrijp dat het handig is om gebruik te maken van het affiliatiesysteem van de boekendistributeur maar ook is dat meer gemakzucht en daarom blijft de klant weg.
Specialiseren is het motto. Wil je opvallen: ga specialiseren. Voor de boekhandels bijv. in reis- of kinderboeken, en maak dan ook meteen pagina's met achtergrondinformatie van die boeken aan.
Wist u trouwens dat wekelijks de webwinkel bijhouden i.p.v. het facebook account u meer traffic genereert naar de site?
Op een dergelijke wijze trek je de juiste personen (lees kopers) naar de webwinkel.
Gebruikersgemak
Heb ik eenmaal een product gevonden dat ik wil kopen, dan moet ik op de meeste webwinkels mijn hele doopcel invullen wil ik überhaupt toegelaten worden tot het bestelgedeelte.
Maak het simpeler dat scheelt een hoop ergernis voor de klant.
Bezorging en nazorg
Nazorg? Hoor ik u al zeggen. Ja nazorg. De aflevering komt weliswaar meestal op tijd en in een stevige standaard doos aan, maar dat is het dan ook, punt klaar. Waarom voegt u er geen folder of code voor korting op de verzendkosten bij voor de volgende bestelling?
Dit laatste kan alleen als u zelf de verzending uitvoert, maar zeker het overwegen waard.
Laten we eerlijk zijn: u zult nooit een grote speler worden in de e-commerce maar er valt zeker leuk bij te verdienen met een gerichte aanpak en wat extra zorg.
Succes.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32541-de-retail-online/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag