• 0

Goede domeinnaam bevordert succes?

Als starter van een internet bedrijf loop ik tegen de volgende kwestie aan, alle leuke domeinnamen zijn vergeven. Stel ik verkoop online vakanties naar Griekenland, maar domeinnamen als griekenland.nl, griekenlandreizen.nl, griekenlandvakantie.nl zijn bezet. Ik kan dus eigenlijk alleen nog iets vastleggen als alle-vakanties-naar-griekenland.nl om een voorbeeld te noemen. Omdat ik alles online verkoop, lijkt mij die laatste naam niet handig.

 

Nu heb ik de mogelijkheid om voor ongeveer 100.000 euro, in mijn ogen, de beste naam te kopen voor mijn bedrijf, namelijk griekenland.nl. Met het oog op de toekomst, via tv/radio/etc. is er makkelijk reclame mee te maken, het is makkelijk te onthouden (bezoekers keren sneller terug), het geeft herkenbaarheid en daarnaast geeft een dergelijke naam ook iets meer vertrouwen. Nu is alleen de vraag in hoeverre bevorderd een goede domeinnaam de kans op succes? Oftewel, vergroot dit de kans op een hoger aantal boekingen....

 

Daarnaast een ton voor een domeinnaam... ??? Ze kosten als ze vrij zijn 10 euro per jaar....? Wat moet ik in dit geval doen....?

 

[titel toch maar aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Een beetje creativiteit kan je in dit geval 100.000 euro schelen.

 

Om in je voorbeeld door te gaan even bij SIDN gekeken:

griekenlandtour.nl is vrij. Aanvragen?

griekse-reizen.nl is vrij. Aanvragen?

 

Wees creatief met je doel, of kies een naam die daar volledig los van staat (voorbeelden die Sandra aangeeft) en ga deze naam in de markt zetten. Die 100.000 euro kun je dan beter als reklame/marketing budget gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrag is voorhanden, dat zal het probleem niet worden. Het punt wat ik alleen heb maakt Wouter nu eigenlijk.

 

Met een fictieve naam, zal er extra aan marketing gedaan moeten worden, in het begin is het niet herkenbaar en vertrouwd terwijl een naam als griekenland.nl dat waarschijnlijk wel is (al traffic heeft, makkelijker scoort in de zoekmachines), een fictieve naam is lastiger te onthouden, ik denk even aan vaya.nl. Daar is toch iets meer dan een ton aan marketing aan uitgegeven.

 

We zitten in een dubio, mijn compagnon vindt die 100.000 euro dubbel en dwars waard en geeft aan dat dit de kansen op succes vergroot. Ik twijfel om een aantal reden, o.a. om het punt wat Wouter maakt, 100.000 euro voor een naam terwijl ze 10 euro hebben gekost, aan de andere kant zal griekenland.nl makkelijker in de zoekmachine scoren en op den duur minder aan marketing gaan kosten. Wat is wijsheid, heeft mijn compagnon een punt of slaat hij de plank mis?

 

Een tweede vraag, ik snap dat iemand iets meer vraagt dan de daadwerkelijke kosten voor een domeinnaam. Maar 100000 euro voor een naam als bijv. griekenland.nl is wel iets teveel van het goede, of is dit daadwerkelijk gangbaar? Ook hier weer het dubio, ik ben bereid er 5000 euro voor te geven, mijn compagnon wil zelfs meer dan die 100k uitgeven indien nodig. (Aan de andere kant, het online systeem/website heeft al meer dan 50.000 euro gekost).

 

Edit: @Alexander, leuke suggesties. Streepje valt voor ons af, te grote kans dat klanten het streepje vergeten. Een compleet andere naam zoals Sandra aanhaalt gaat voor ons niet op ivm de zoekmachines.

Link naar reactie
  • 0

 

Edit: @Alexander, leuke suggesties. Streepje valt voor ons af, te grote kans dat klanten het streepje vergeten. Een compleet andere naam zoals Sandra aanhaalt gaat voor ons niet op ivm de zoekmachines.

 

 

Als het voor de zoekmachines is, maakt dat streepje in de url niks meer uit.

 

Grieken-land! ;D

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

@Ikkrijg, We hebben alleen om informatie gevraagd of de naam voor overname beschikbaar was. Hierop hebben we als antwoord terug gekregen dat ze de naam vastgelegd hebben voor eigen gebruik en in principe niet van de naam af willen, maar voor een bedrag van 100.000 euro willen ze de naam eventueel verkopen.

 

Hierop hebben wij aangegeven dat we 100.000 euro heel veel geld vinden en waarop het bedrijf zijn prijs baseert. Als reactie kregen we te horen dat het land bij vakantiegangers zeer geliefd is en landennamen in Nederland niet voor onder de 100.000 euro te koop zijn....

 

Verder is er nog niet gesproken...

 

@Twabla, het gaat niet alleen om de zoekmachines, combinatie van bezoekers, zoekmachines en de indruk die de naam/label zal opwekken bij marketingbureaus.

Link naar reactie
  • 0

Het is heel moeilijk om je advies hierin te geven. Immers, we weten niet om welk domein het gaat en welke bedragen/omzetten ermee gemoeid zijn.

 

Kies je een fictieve naam, wellicht met enige binding (bv Sirtaki kan prima voor griekenland reizen), dan begin je per definitie met een slow start en heb je je ton nodig om omhoog te komen. Anderszijds, als de naam eenmaal goed in de markt is gezet en ook in Google hoog scoort, dan heb je wel een sterk merk.

 

Met het overnemen van de bron domeinnaam positioneer je jezelf waarschijnlijk direct aan de top en heb je de ton nodig om die positie waar te maken.

 

Je kunt beter omhoog groeien dan omlaag !

 

Een domeinnaam bepaald niet het succes van je onderneming !

 

Gr

 

Devlinx

 

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat griekenland.nl fictief is? Daar staat namelijk al een pagina, ik denk dat het dan relevant is om te kijken wat de huidige eigenaar genereert aan inkomsten /bezoekers /leads /weet ik wat.

 

 

100k voor een .nl (niet in gebruik zijnde) vind ik veel. Woning.nl werd in 2009 nog geveild (en niet verkocht) < 50k startbod

 

Voor 100k euro (136k$) krijg je een super .com naam (alhoewel ik snap dat dat voor jou niet relevant is - maar misschien kan het je helpen een prijsbeeld te vormen) Geo .com's zijn duurder greece.com zul je niet kunnen kopen voor 300k

 

Ik bezit enkele dure/mooie/generieke/oude domeinnamen voornamelijk .com's en .net's , geen 100k maar alles bijelkaar toch dikke 60k voor betaald. Ik moet eerlijk bekennen dat het (toen) een beetje "check my big d*ck" was tov competitie. Maar het werkt naar mijn mening wel gemakkelijker om iets nieuws in de markt te zetten met een "mooier domein".

 

Ik als bezoeker van sites:

 

Ik herken dat, (ik denk meer mensen) griekenland.nl was als EERSTE op de mark, en alle-vakanties-naar-griekenland.nl als laatste (misschien is dat wel die meneer die vorig jaar die reisjes naar turkije verkocht en toen zelf plotseling verhuisde....)

 

 

Nevertheless - een web-concept/winkel/dingentje/tweeter/google slaagt als je product goed is, omdat mensen het willen. Niet omdat je de mooiste domeinnaam hebt / page design / logo.

 

 

 

 

 

 

 

Daarnaast een ton voor een domeinnaam... Ze kosten als ze vrij zijn 10 euro per jaar
in het begin waren ze zelfs gratis eerste .com domein 15 maart 1985!!! Ik wou dat ik een grachtenpandje in amsterdam in de jaren 80 had gekocht, ik ken verhalen van < 100k gulden omdat er krakers in zaten....

 

Je bent gewoon 26 jaar te laat ;)

Link naar reactie
  • 0

Edit: @Alexander, leuke suggesties. Streepje valt voor ons af, te grote kans dat klanten het streepje vergeten. Een compleet andere naam zoals Sandra aanhaalt gaat voor ons niet op ivm de zoekmachines.

 

Ik heb in 1 minuut een paar alternatieven ingevoerd die in dit voorbeeld relevant kunnen zijn.

Als er iets meer tijd aan wordt besteed is er misschien wel iets bruikbaars (zonder streepjes)

 

Wat ik in mijn post wilde aangeven is:

Staar je niet blind op dit dure domein en onderzoek de alternatieven goed.

 

Natuurlijk kun je zomaar het dure domein aankopen en het zal waarschijnlijk ook best voordelen opleveren, maar in je openingspost geef je zelf al aan vraagtekens te hebben bij de kans op succes.

 

Hierover kan ik nog wel aangeven dat een domeinnaam die relevant is hoger scoort in de zoekmachines. Ben je voor je boekingen (in dit voorbeeld) puur afhankelijk van de zoekmachines? Bij bij vergelijkingssites is een domeinnaam al minder relevant. Het hangt dus helemaal af van de manier waarop jij je product wilt verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Zoekmachine technisch maakt het niet zo veel uit of je griekenland.nl hebt of ohohcherchonnisos.nl. Ook maakt een .com of .nl niet uit. Als je site goed is kom je met beide even hoog op de juiste zoekwoorden. Alleen is griekenland.nl makkelijker te onthouden voor mensen die je site nog eens willen bezoeken, of voor mond-op-mond reclame.

 

Met een ton voor een .nl kom je gelijk binnen in de top 10 duurste .nl domeinen ooit verkocht. Al weet ik niet hoe actueel dat lijstje is. Punt is dat het enorm (ongehoord) veel geld is voor een domeinnaam.

 

Weet in elk geval dat een domeinnaam geen waarde heeft totdat er iemand is die dat geld er voor wilt geven. Het is niet als met vastgoed dat je er een hypotheek oid. op kan zetten of dat een domeinnaam een anderzijds te taxeren waarde heeft. . Je bent het geld per definitie gewoon kwijt.

 

Als je begroting er eentje is met een paar miljoen er op, dan zou je een tonnetje kunnen uitgeven voor een leuke domeinnaam. Zelf heb ik geen paar miljoen, dus zou ik het niet doen. Maar zelfs al had ik het wel, dan wist ik het geld wel beter te besteden. Just my 2 cents. :)

Link naar reactie
  • 0

Is het niet gewoon logisch nadenken. Wie tikt "Griekenland" in de adres balk als hij op vakantie naar Griekenland wil. OK een paar mensen. Maar veruit de meerderheid tikt "vakantie Griekenland" in Google of gaat meteen naar de site van bekende aanbieders.

En als je “Griekenland vakantie” intikt, zie je dat de beste generieke resultaten bestaan uit een merk met subdomein of dir Griekenland./vakantie.

 

Eens dat een goede merknaam een marketinginspanning vraagt maar als dit domein 100.000 euro waard zou zijn was het al lang verkocht aan OAD of Tomas Cook of Arke. Ik schat de waarde gevoelsmatig eerder op 10.000 Euro.

 

Kijk eens naar de site. Dat is een site die leeft van de links. Er staan er zoveel op dat ik zelf nooit door zou klikken maar meteen inzie dat ik verkeerd zit. Maar toch zullen er mensen klikken. Wat levert het dan op? Misschien 1000 Euro per maand en dan ben ik optimistisch. Als je dan naar de terugverdientijd kijkt heb je het over 100 maanden.

 

Je krijgt wel veel scholieren die een werkstuk willen maken over Griekenland of die een vraag over Griekenland beantwoord willen zien. Ik zou gaan voor een Grieks woord en daar een merk van maken.

 

Maar ik neem aan dat het niet over Griekenland gaat en dan kan alles zomaar anders zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Dank voor alle reactie's, om gelijk even duidelijkheid te scheppen. Het gaat inderdaad niet om Griekenland maar wel vergelijkbaar qua toerisme.

 

Om het probleem duidelijk te maken moet ik eigenlijk het hele verdienmodel uit een zetten, het feit is dat we niet alleen verdienen aan boekingen maar voornamelijk aan de marketing kant.

 

Als ik kijk naar de labels van www.getaway.nl (australie.nl, afrika.nl, azie.nl maar ook berlijn.nl, parijs.nl, rome.nl, barcelona.nl, milaan.nl etc.) vermoed ik dat hun succes toch behoorlijk samenhangt met de namen die ze hebben. Het kost immers minder werk om al die verschillende labels in de markt te zetten en bij marketingbedrijven kom je toch op een bepaalde manier binnen. Onze grootste klanten uiteindelijk...

 

Ik denk dat ik en mijn compagnon morgen weer een lange brainstorm sessie en discussie te wachten staat.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wat zijn marketingbedrijven?

 

voorbeeld:

 

printer.com , verkocht aan Nederlands bedrijf , ik meen 800k$ leeft van marketing bureaus + fabrikanten

 

of

 

candy.com > 1 miljoen$ , niet aan M&M's (nestle) maar gewoon een authentiek candy fabriekje in USA

 

of de bedrijven lopen weet ik niet, maar je krijgt er toch degelijk wat voor terug, alleen al de gratis publiciteit die je krijgt als het in het nieuws komt., verder zal HP sneller serieus op je ingaan op een email van info@printer.com of twabla@hotmail.com

 

Overigens zie je ook direct, dat in beide sites veel geld is gespendeerd aan coding /design.

 

Ik denk dat je het zou kunnen vergelijken met een A1 winkel locatie. De locatie op zich zegt weinig over het succes, al het andere gaat ook meetellen, en uiteindelijk zelfs de producten/diensten.

Link naar reactie
  • 0

Nou weet ik nog niet wat marketingbedrijven zijn.

 

Wat ik wel weet is dat er een boel gebakken lucht rondgepompt wordt in dat gratis-geld wereldje. Naarmate er meer gemanoeuvreerd (en gefraudeerd) wordt met zulke domeinen, wordt de kans groter dat de algoritmen aangepast worden om het eindeloos doorlinken naar op zichzelf zinloze websites te voorkomen. Dus wanneer printers.com op zichzelf niet meer is dan een bladzijde vol doorverwijzingen en banners, is de toegevoegde waarde beperkt.

 

Steek een ton in het creëren van toegevoegde waarde van XYZ.com, dan is de kans op duurzame inkomen wat groter.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

@RaoulK, zie dat je de vergelijking maakt met commercieel vastgoed. Interessante redenering, maar met die redenatie ben ik van mening dat de P van Plaats toch voor meer dan 75% het succes bepaald van een onderneming.

 

Nou weet ik nog niet wat marketingbedrijven zijn.

 

Ongelukkige woordkeuze van me, marketingbureaus zegt iets meer.

 

Printers.com is inderdaad een simpele doorverwijziging, maar printer.com niet!

Link naar reactie
  • 0

Ben nu wel heel nieuwsgierig om welke naam het gaat....maar kan me voorstellen dat ook als je het wel koopt het hier niet wil posten omdat je anoniem wil blijven....

Nu je het over commercieel vastgoed heb moet ik meteen aan funda.nl denken, weer zo 'n voorbeeld....Het kan heel handig zijn, bij mij is het vanzelf goed gelopen dankzij kralen.com. Maar ik kan me niet voorstellen dat 100.000 de moeite waard is voor 'n domeinnaam.

Link naar reactie
  • 0

100.000 euro voor een domeinnaam, poeh. Denk eens na: hoeveel bedrijven met een generieke bedrijfsnaam zijn heel erg populair geworden. Ik geloof niet dat iemand ooit het woord google bedacht icm zoeken.

Nu is het wel weer zo dat je domeinnaam iets moet zeggen over je bedrijf en kan ik me voorstellen dat een goede naam als die nog beschikbaar is, zeker helpt, maar 100k is een bedrag waarmee je een pracht van een website en promotie-campagne op kan zetten die zeker meer op zullen leveren dan de domeinnaam an sich.

Link naar reactie
  • 0

 

@RaoulK, zie dat je de vergelijking maakt met commercieel vastgoed. Interessante redenering, maar met die redenatie ben ik van mening dat de P van Plaats toch voor meer dan 75% het succes bepaald van een onderneming.

 

 

 

Tja weet niet precies waar je op doelt...

 

Je gaat geen bouwmarkt openen in een A1 winkelgebied.

Een nederlandse ijscoman met website koopt geen .es naam

 

Zoals je het beschrijft denk ik dat je voordeel hebt met een generiek domein, zowel van leveranciers, als van consumenten., maar uiteindelijk is het product wat er toe doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je toch zoveel waarde hecht aan een domeinnaam, waarom probeer je dan niet griekenlandreizen.nl te kopen? Veel meer voordelen voor branding en SEO.

 

Bij Griekenland.nl moet ik (En Google) niet meteen denken aan een website die vakanties aanbiedt naar dit land. Ik zou eerder denken aan een website vol informatie en nieuws over griekenland.

 

Zelf zal ik die 100k helemaal gaan investeren in marketing met een nieuwe domeinnaam. Als je toch voor een bestaande domein wilt gaan zou ik proberen griekenlandreizen.nl te kopen (wat wellicht geen 100K kost) en de rest van het bedrag te investeren in marketing voor dit domein.

Helpt ondernemers bij het vinden van een geschikte werkplek @ Kantoorruimtevinden.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het met Danny (hierboven) eens. Heb zelf vaak met deze bijltjes gehakt en zou hier nooit 100K voor neerleggen. Ik zeg dit als marketing man, niet als Domeinnaam-uitbater.

 

- "Griekenland.nl" is een perfecte URL voor algemene, neutrale info over Griekenland, maar sub-optimaal voor een reissite.

- Dat maakt het voor SEO ook minder geschikt - voor SEO zijn er veel specifiekere URL's te verzinnen, of te kopen.

- Zelfs al zou je perse Griekenland.nl willen hebben, zou ik er max 50K voor betalen.

 

Ik kan 1 argument verzinenn om het wel te doen: de URL is ook een belegging. Als je hem na tien jaar van de hand wil doen omdat je bedrijf ophoudt (ik noem maar wat), kan je er waarschijnlijk weer evenveel voor terugkrijgen.

 

Algemeen gesteld: Het regelen van een goede domeinnaam vergt veel creativiteit & onderhandelingstijd. Neem die tijd.

Link naar reactie
  • 0

Zoals gezegd bestaat er geen beste naam, duidelijke keuzes maken in een strategie is wel belangrijk. Interessant dat je de domeinnaam nu al koppelt aan offline mediacampagnes.

 

Wat zijn je tweede en derde t/m vijfde opties m.b.t. handelsnaam en domeinnaam en wat zijn jullie competenties, of moet daarbij nog veel kennis en kunde ingehuurd worden? Hoeveel gaan jullie omzetten om dergelijke investeringen te kunnen verantwoorden?

 

Als alle leuke domeinnamen zijn vergeven en het beste domein is bezet...tja, dan moet je misschien iets anders verzinnen dan internetondernemer in deze markt of branche worden of harder werken, creativiteit en andere kwaliteiten inbrengen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 196 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.