Het grote ZZP Kerstdrama: geen kerstpakket

Aanbevolen berichten

Fantastische column van Jerry Helmers (Crown Media) in de Telegraaf van vandaag : Het grote ZZP kerstdrama.

 

Het blijft kennelijk lastig voor sommige ZZP-ers in interimfuncties : je bent geen werknemer, maar je maakt wel deel uit van het team. Dus wordt je wel uitgenodigd voor teamuitjes zoals het personeelsuitje, maar zijn je kinderen niet welkom bij de jaarlijkse sintviering. Gebak voor jarige collega's en voor jou is er wel, maar geen gratificatie en geen kerstpakket.

 

Met name dat laatste steekt, want het kerstpakket is pure emotie. Het doet me denken aan die fusie van 2 uitgeverijen die ik medio jaren '90 mocht begeleiden. Binnen het bedrijf X werd geen kerstpakket uitgedeeld maar een gratificatie, binnen het andere bedrijf Y een luxe kerstpakket van zelfde waarde.

Beide culturen zaten al een half jaar gebroederlijk gemengd in het nieuwe hoofdkantoor, totdat op de woensdag voor kerst de kerstpakketten werden uitgedeeld, alleen aan voormalig medewerkers van Y. Ondanks het feit dat de werknemers van X de gratificatie al giraal hadden ontvangen, liepen de emoties hoog op en meldden hele afdelingen zich de komende week ziek....

 

Enfin, nu de ZZP-ers dus....

 

Mijn vragen voor de babbelbox voor vandaag:

 

[*]hoe ga jij als ZZP-er om met het verschil tussen werknemer en ZZP-er

[*]hoe ga jij hier als werkgever mee om?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Ik kom als ZZP'er al geruime tijd (jaren) zeer regelmatig bij een klant, merk nog steeds dat ik soms wel 'collega' ben en soms niet. Krijg dus ook altijd commentaar (met een knipoog) als ik er weer ben als er iemand jarig is en trakteert.

 

Paar jaar geleden was ik er toevallig op de dag dat de binnengekomen (kerst-)relatiegeschenken verloot werden. Wou eerst niet meedoen met die verloting, om eventueel commentaar als ik een van de meer gewilde kado's zou winnen te vermijden. Maar daar wilde mijn afdelingschef niets van weten. Dus toch maar een lootje getrokken en gelukkig een van de vele flessen wijn gewonnen.

Link naar reactie

Een aantal jaar geleden als uitzendkracht:

 

- eerste jaar geen kerstpakket, want ik kreeg er al één van het uitzendbureau

- jaar daarop, (nieuwe) clustermanager komt persoonlijk langs met een flesje wijn om te zeggen dat hij onze inzet als uitzendkrachten erg waardeert.

 

kerstpakketten zijn wat mij betreft een blijk van waardering. Dat flesje wijn was ik dus blijer mee, dan het (grotere) kerstpakket van het uitzendbureau.

Het gaat toch om het gebaar, niet om de inhoud... ::)

Link naar reactie

De laatste keer dat ik (drie jaar geleden was dat) een kerstpakket kreeg van iemand was dat omdat hij me - zo bleek later - meer als z'n personeel zag dan als een gelijkwaardige samenwerkingspartner ;)

 

@Norbert Ik ken het event waar Jerry zich zo giftig over uitlaat (http://eenkerstpakketvoorjou.nl/ - - #Kerst030)

("Ik – als ondernemer – zou in ieder geval nog niet dood gevonden willen worden op zo’n dieptrieste bijeenkomst waar bedelaars om een kerstpakket elkaar ontmoeten.")

Er worden een heleboel mensen érg blij van dat event, mensen doen erg veel moeite voor elkaar, om leuke kerstpakketten te maken en te krijgen. Een bekende van me kreeg bijvoorbeeld een geweldige handgemaakte tas. Zij had voor een anonieme collega ZZP'er een pakket samengesteld van chocolade, waar iemand anders ook weer erg blij mee was. Het is juist een erg creatieve manier om het aan te pakken.

 

Beetje sneu figuur dus die Jerry.

 

@RedGeo Grappig dat een organisatie binnen het kerstpakketfenomeen nog zoiets als een loterij weet te bedenken, wat schijnbaar onpartijdig is maar de één dus mooiere dingen mee naar huis kan nemen dan de ander.

 

 

Link naar reactie
@RedGeo Grappig dat een organisatie binnen het kerstpakketfenomeen nog zoiets als een loterij weet te bedenken, wat schijnbaar onpartijdig is maar de één dus mooiere dingen mee naar huis kan nemen dan de ander.

 

dat gebeurd in heel veel bedrijven.

Vaak gaat het dan om kerst geschenken die bedrijven aan b.v. account managers gegeven hebben en die dan verzameld worden en onder het voltallige personeel verloot worden.

Zo heeft iedereen kans op wat leuks en lopen niet enkel accountmanagers met dozen vol geschenken de deur uit.

 

Zelf ook al jaren geen kerstpakket meer, maar werk ook niet op locaties ofzo. dus als ik er 1 wil moet ik hem zelf kopen en dat is dan ook weer zoiets he...

Link naar reactie

Als ZZP er, zelfstandige ben je verantwoordelijk om voor jezelf te zorgen. Dit vind je leuk en plukt er de voordelen van. Het is een beetje misplaatst denk ik om je gepasseerd te voelen om een kerstpakket! Ik denk dat iedereen in het "team" denkt : laat hij z'n eigen kerstpakket maar kopen want hij verdient er genoeg aan!

 

En zo is het waarschijnlijk ook.

 

Maak een vaste pot waar elk jaar vrouw of bekende voor jou "onverwacht" een kerstpakket op je buro plaatst om. Als je zaken man bent moet je niet emotioneel gaan doen om iets wat typisch en alleen een heilig huisje is voor mensen in loondienst. En dan eigenlijk ook enkel voor die categorie (is mijn mening omdat ik er vroeger ook toe behoorde) die normaliter geen enkele kans hebben op bonus/gratificatie of op welke andere wijze dan ook medelen in het succes van een onderneming. Voor hen is het kerstpakket de enige vorm van blijk van waardering die ze ontvangen.

 

De grotere vraag is dan ook; voor wie is het kerstpakket bedoeld ? En sinds wanneer heeft iedereen er "recht" op en waarom?

Link naar reactie

Wij merken dat het ieder jaar weer minder wordt met kerstpakketten die wij krijgen. Eerst waren het hele pakketten en nu mag je blij zijn met een kaartje.

 

Ach een kerstpakket is leuk, maar of het echt een stimulans is? Je doet het toch nooit goed als je je personeel een pakket geeft.

Link naar reactie

Bij opdrachtgevers waar ik een wat langduriger interim klus doe krijg ik (voor hen vanzelfsprekend) ook een kerstpakket als het personeel dit krijgt. Ben er toch iedere keer weer blij verrast door en het geeft een heel prettig gevoel te weten dat men vindt dat ik er, ook indit opzicht dus gewoon bij hoor.

Een andere relatie stuurt mij jaarlijks een lief kaartje met een lot voor de oudejaarsloterij erin. Vooral dat persoonlijke kaartje met de woorden van waardering raakt mij.

Belangrijkste blijft voor mij (en hopelijk ook mijn opdrachtgevers) de prettige samenwerking en de basis van vertrouwen die erg sterk is. Dit komt ook tot uiting in de niet aflatende belangstelling bij mijn plotselinge ziekenhiisopname vorig jaar en het langdurige herstel dat er op volgde.

Kortom: ik ben een blije zzp'er, met of zonder kerstpakket!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie

sinds ik ondernemer ben mag ik pakketten weggeven, ook heel leuk!

(bij het uitzoeken geef ik mezelf een pakketje wijn cadeau :P)

 

ik heb overigens een soort zzp-er, iemand die ik periodiek inhuur op uurbasis, die heb ik ook gewoon een kerstpakket gegeven ondanks dat ze bij de eigen werkgever ook iets ontvangt. Ik vind het een uiting van een stuk waardering en voor zover ik kan nagaan zijn ze er blij mee.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Ik heb vele jaren bij een aantal relaties een of meerdere dagen per week op locatie gewerkt, daar werd geen onderscheid gemaakt tussen werknemers en ingehuurde zzp-ers. Zelfs vaste toeleveranciers kregen een kerstpakket.

Zelf gaf ik ook alle werknemers een cadeautje met kerst.

Idem met verjaardagen: taart voor iedereen en zelf ook trakteren.

Hier geen slechte ervaringen met kerstpakketten. In mijn topjaar ooit 4 gescoord.

Link naar reactie

Zojuist hebben mijn dochter en ikzelf een kerstpakket gehad van onze producent en distributor Matador. We zijn geen personeel dus vroeg ik waar we dit aan te danken hadden. "Nou dat komt omdat jullie zoveel enthousiasme bij ons bedrijf binnen brengen. Iedereen ziet jullie als fijne collega's."

Geen zzper en ook geen personeel en toch een kerstpakket. Zo kan het dus ook.

Link naar reactie

Als freelancer hoef je je niet gepasseerd te voelen als je niets krijgt....

Maar het wordt wel heel erg gewaardeerd als je overal bij betrokken bent alsof je een collega bent. Hangt helemaal af van de bedrijfscultuur.

Als ik zelf freelancers zou inhuren zou ik ze ook een kerstpakket geven. De kosten wegen niet op tegen de extra waardering die ze ervaren. Als je ze inhuurt hebben ze ook toegevoegde waarde, net als eigen personeel. Onderscheid maken doe ik niet graag

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.