• 0

Webwinkel mag niet op industrieterrein (of in huis)

(Novum) - Webwinkels mogen niet zijn gevestigd op een industrieterrein. Bij een webwinkel is namelijk sprake van detailhandel en dus horen ze er net zomin thuis als een supermarkt. Dat blijkt uit een woensdag openbaar geworden schriftelijke uitspraak van de rechtbank in Den Bosch.

 

De zaak kan volgens advocaat Marc Houben verstrekkende gevolgen hebben. "Als een webwinkel alleen in een pand met bestemming detailhandel mag worden gevestigd, betekent dit dat de vele webwinkels die vanuit een woning worden gerund ook kunnen worden aangepakt."

 

De zaak was aangespannen door de Slijtersunie, vertegenwoordigd door Houben. De Slijtersunie vond dat de gemeente Schijndel moest optreden tegen het bedrijf achter Limoncello.nl, dat online drank verkoopt. De branchevereniging wil zo de 'wildgroei aan webwinkels' tegengaan en stelt dat via internet nauwelijks op leeftijd kan worden gecontroleerd.

 

De gemeente vond echter dat er geen sprake is van detailhandel omdat niet aan de deur wordt gekocht. Ook wees de gemeente op een uitspraak van de Raad van State.

 

Die uitspraak ging over een opslagruimte van waaruit goederen werden gebracht naar klanten die een internetbestelling hadden gedaan. De raad oordeelde in die zaak dat hier geen sprake was van detailhandel. De rechtbank vindt deze zaken echter niet vergelijkbaar.

 

De rechter wijst erop dat het in Schijndel niet om een opslagruimte gaat, maar dat de webwinkel vanuit het pand wordt gerund, de betaling ter plekke wordt gecontroleerd, de goederen er worden verzameld en verpakt en uiteindelijk ook worden verstuurd. Een webwinkel moet dus in ieder geval deels in een pand met bestemming detailhandel zijn gevestigd.

 

De gemeente moet volgens de rechtbank dan ook optreden tegen de webwinkel. Tegen de uitspraak is nog hoger beroep mogelijk.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

webwinkels mogen toch op industrieterrein blijven: http://twinklemagazine.nl/nieuws/2012/01/webwinkel-alsnog-op-bedrijventerrein/index.xml goed dat deze gemeente actie onderneemt daarop.

Ik las het ook al op Twinkle, wou het net posten ;) Goede ontwikkeling, ik hoop dat Nederland zich op die vlak snel gaat moderniseren. Voorzie nog wel wat obstakels.

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Zojuist las ik onderstaand bericht op hart van nederland.

Voor vele ondernemers is dit toch best een vervelend bericht en ik ben ook wel benieuwd hoe dit verder gaat/afloopt.

 

Ik ben tevens benieuwd hoe jullie (en webshop eigenaren) hier over denken.

Persoonlijk denk ik, niet iedereen heeft een voorraad spullen in huis (denk bijvoorbeeld aan iemand die zoiets als borduurpatroontjes verkoopt en deze per bestelling op een A4tje uit print)

Moeten ondernemers die aan een vierkante meter genoeg hebben dan straks werkelijk een heel winkelpand gaan kopen/huren/lenen/etc? Of moeten zij hun onderneming stoppen omdat een winkelpand niet betaalbaar is voor hen?

Zou dit bericht een losse flodder zijn, of moeten webwinkel eigenaren maar alvast op zoek naar een winkel?

 

 

Rechter wil stokje steken voor webwinkels

Sommige mensen die thuiszitten gaan daar creatief mee om. Zij doen zaken vanuit de huiskamer door het hebben van een webwinkel.

 

Maar een rechter uit Den Bosch steekt daar een stokje voor. Hij vindt dat webwinkels in winkelstraten thuishoren, en niet in een rijtjeshuis, of in een garagebox op een industrieterrein. Voor ruim twintigduizend ondernemers zou dit nu kunnen betekenen dat ze moeten stoppen met verkopen via internet..

 

http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-brabant/2012/rechter-wil-stokje-steken-voor-webwinkels/

Sorry voor de typfouten, mijn toetsenbord is aan vervanging toe.

Link naar reactie
  • 0

De klok en de klepel. 8)

Hier de uitspraak.

 

Heb hem vluchtig doorgelezen. Het gaat m.i. om een zeer specifieke zaak waarbij een woordgevecht wordt gevoerd over de definitie van Detailhandel. De verweerder heeft niet expliciet duidelijk gemaakt dat het aanbieden van de goederen op het Internet plaatsheeft en de betalingen via IDeal. Dus als dat allemaal vanuit één pand gebeurd (aanbieden,verkopen en afrekenen), is er (puur theoretisch) sprake van detailhandel en dat mag niet volgens het bestemmingplan.

 

En dan gaan de journalisten er mee aan de haal. ;D En moet iedereen die wat op marktplaats zet een winkel huren. Zo ga je wel de leegstand tegen.

Link naar reactie
  • 0
Ter zitting heeft verweerder desgevraagd verklaard geen nader onderzoek te hebben verricht naar waar de aanbieding plaatsvindt en waar de betalingen worden gecontroleerd. Verweerder acht dit niet noodzakelijk, omdat vast staat dat op dit perceel geen direct contact plaatsvindt tussen het bedrijf en de klant. Naar het oordeel van de rechtbank biedt dit standpunt van verweerder onvoldoende basis voor de conclusie dat de activiteiten op het perceel Lorentzweg 1 niet als detailhandel zijn aan te merken.

 

Lees en huiver. Het wordt, wellicht puur als formaliteit, gevraagd en die vraag wordt duidelijk niet begrepen.

Link naar reactie
  • 0

Zie nu dat ik de eerdere discussie in zijn geheel heb gemist en dat daar de in mijn ogen crux van de uitspraak niet of nauwelijks aan de orde kwam. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom niet? Interpreteren anderen de uitspraak anders?

 

Een webwinkel mag dus gewoon vanuit huis zolang er geen sprake is van detailhandel. Daar is geen sprake van als het aanbieden plaatsheeft op het Internet, de betaling anders dan contant en de goederen thuis worden afgeleverd dus niet ter plaatse worden geprobeerd en vervolgens geconsumeerd of meegenomen.

 

De topics samenvoegen?

Link naar reactie
  • 0

 

Een webwinkel mag dus gewoon vanuit huis zolang er geen sprake is van detailhandel. Daar is geen sprake van als het aanbieden plaatsheeft op het Internet, de betaling anders dan contant en de goederen thuis worden afgeleverd dus niet ter plaatse worden geprobeerd en vervolgens geconsumeerd of meegenomen.

 

 

In theorie valt een webwinkel altijd onder de detailhandel, alleen mag men niet vanuit huis aan de klant verkopen en afleveren en dit alleen via een website doen.

Een leuke vergelijking is die met de ambulante handelaar die heeft ook zijn bedrijf ingeschreven op zijn woonadres maar verkoopt daar niet zjn goederen.

 

Zolang de eigenaren van webwinkels niet buiten hun boekje gaan en alleen via hun webwinkel verkopen en niet de goederen thuis laten afhalen is er niets aan de hand.

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

 

In theorie valt een webwinkel altijd onder de detailhandel, alleen mag men niet vanuit huis aan de klant verkopen en afleveren en dit alleen via een website doen.

Een leuke vergelijking is die met de ambulante handelaar die heeft ook zijn bedrijf ingeschreven op zijn woonadres maar verkoopt daar niet zjn goederen.

 

Zolang de eigenaren van webwinkels niet buiten hun boekje gaan en alleen via hun webwinkel verkopen en niet de goederen thuis laten afhalen is er niets aan de hand.

 

 

Een webwinkel valt onder detailhandel in de zin van de activiteit in brede zin. In de zin van bestemmingsplannen is er pas sprake van als klanten lokaal bediend worden. Voor alle duidelijkheid. We zijn het dus eens. Ik vul alleen aan.

Of in formele terminologie:

“Het bedrijfsmatig te koop aanbieden (waaronder de uitstalling ten verkoop), verkopen, verhuren en leveren van goederen aan personen die goederen kopen of huren voor gebruik, verbruik of aanwending anders dan in de uitoefening van een beroeps- of bedrijfsactiviteit, waaronder grootschalige detailhandel, volumineuze detailhandel, tuincentrum en supermarkt.”
bron: Standaard Vergelijkbare BestemmingsPlannen, editie SVBP 2008.
Link naar reactie
  • 0

Vanuit de detailhandel met winkelpand zijn de webshops toch een vorm van concurrentie vervalsing die niet enkel goed te praten zijn door te zeggen; ja dat is het nieuwe ondernemen en dan moeten ze maar niet zo dom zijn een dure winkel te huren.

 

Het is een vorm van verschraling die ontstaat in de winkelstraten, een verder uprukkende vergrijzing en afstand tussen mensen die groter wordt. Hier mag wat mij betreft best wel wat tegengas aan gegeven gaan worden.

 

Huizen met een bestemming wonen daar mag je wat mij betreft dan geen handel drijven. ook al is het een webshop of als ZZP er. Want anders zou je je huis ook zo to bakkerij of viswinkel mogen omtoveren zonder dat iemand er iets van mag zeggen.

 

Waar ik voor zou zijn is een verzwaring van de regels voor ondernemen vanuit huis. Jaarlijks bedrag per m2 dat hiervoor gebruikt wordt belasten met een minimum van 10m2 (dat heb je al gouw met buro, stoel en wat dozen etc om je heen om over de gezaamlijk prive/onderneming ruimtes en paden nog maar te zwijgen) Gewoon 1000 of 2000 euro per 10m2 per jaar zou al eerlijker zijn en drempelverhogend.

 

Is ook beter voor bestaande webshops, dan hoeven ze niet te concurreren met eendagsvliegen die voor dubbeltjes marge de markt voor iedereen verpesten want dat is dan niet de moeite waard meer.

 

Internet ondernemen is onstopbaar maar moet ook geen vrijkaart zijn om op 0 kosten de concurrentie aan te gaan. In princiepe is dat niet eerlijk en vandaar mogen de winkeliers wat mij betreft best wel beschermd worden.

 

Heel veel internet ondernemers hier, ik zal wel afgebrand worden maar mijn motivatie voor bovenstaande is meer het sociale en maatschappelijk aspect dat door internet handel langzamerhand aan het afbrokkelen is.

Link naar reactie
  • 0

Paul...

allemaal prima die voorstellen van jou, maar enkel als ze voor winkels in winkelstraten ook wat regels instellen:

 

* die moeten voortaan verplicht een server huren van paar honderd euro per maand (dat is mijn winkelpand).

* ze moeten verplicht paar duizend euro per jaar gaan uitgeven aan onderhoud van een website (dat is ook mijn winkelpand)

* als klanten iets binnen 14 dagen willen terugbrengen moet de winkel in de winkelstraat verplicht worden om het geld terug te betalen maar ook om de reis en parkeer kosten van die klant te vergoeden (dat moeten wij webwinkels immers ook(verzendkosten terugbetalen).

* ik heb ook kosten voor opslag (huur ondanks dat mijn webshop officieel bij mij thuis gevestigd is ook magazijn ruimte)

 

en zo kan ik nog wel wat zaken verzinnen die winkels in winkelstraten als voordeel hebben ten opzichte van webshops (in een winkelstraat loopt vanaf eerste minuut dat winkel open is automatisch al potentieel klanten langs, bij webshop niet).

 

Kortom: winkels in winkelstraten worden al op talloze manieren bevoordeeld ten opzichte van webshops.

 

Mensen die roepen dat webshops zoveel minder kosten hebben als een stenen winkel weten niet waarover ze praten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die van ons wel Twabla. Kom uit een groot gezin dus als we pannenkoeken bakte was de melk in de middag al op en moesten we naar het winkeltje. Kreeg dan een briefje mee en moest zelf even "opschrijven graag" zeggen. ;)

 

@ Paul

Ledverlichting uit China is een van de redenen dat ons aller trots nu een winstwaarschuwing moet afgeven. Onmogelijk natuurlijk om met die lonen te concurreren en dan moet het ook nog eens hier naar toegebracht worden. Zonde van de energie. Mag dus best een flinke heffing op.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kan overal wel heffingen en dingen op bedenken om ontwikkelingen te remmen en om de achterlopers te beschermen, maar uiteindelijk gaat de ontwikkeling door. De achterlopers, in dit verhaal de eigenaren van een stenen winkel, zullen er simpelweg in mee moeten, zich aanpassen, of het veld ruimen.

 

Hetzelfde verhaal als met het fotorolletje maar dan op iets grotere schaal. Oude techniek maakt plaats voor nieuwe techniek.

Link naar reactie
  • 0

Die van ons wel Twabla. Kom uit een groot gezin dus als we pannenkoeken bakte was de melk in de middag al op en moesten we naar het winkeltje. Kreeg dan een briefje mee en moest zelf even "opschrijven graag" zeggen. ;)

 

@ Paul

Ledverlichting uit China is een van de redenen dat ons aller trots nu een winstwaarschuwing moet afgeven. Onmogelijk natuurlijk om met die lonen te concurreren en dan moet het ook nog eens hier naar toegebracht worden. Zonde van de energie. Mag dus best een flinke heffing op.

 

Philips hoef je geen medelijden mee te hebben.

 

LED is goede markt, dit jaar hopen wij boven 1.000.000 units alleen al in Nederland te verkopen. LED uit China is geen bedreiging omdat er geen alternatief is dat kan concurreren en de tijden de pioniers zijn al voorbij.

 

Lonen in China een bedrijging? totale onzin. De bedreiging voor Philips en cornuiten is hun eigen winstmarge en oudbollige denken. Philips is toch al een bedrijf dat in de jaren 90 is blijven hangen en is slechts een kwestie van tijd is mijn vermoeden alvorens ze omvallen. Naar mijn mening heeft Philips zn bestaansrecht al jaren geleden verloren en is het enkel nog een kwestie van afbouwen.

Link naar reactie
  • 0

Philips heeft daarnaast ook zelf enkele tienduizenden mensen in dienst in China. Dus maken in principe gebruik van dezelfde markt als Paul.

 

Kan de irritatie van de slijtersunie wel voorstellen. Hun leden krijgen karrevrachten met regels over zich heen en zware sancties als er bijvoorbeeld een minderjarige kerel van 2.10m (in overheidsdienst) een mini flesje whiskey koopt in hun dure winkelpand met slijtersvergunning... En dan heb je ween webwinkel op een industrieterrein wat allen op de website zegt dat mensen 18 moeten zijn om te mogen kopen en is daarmee van elle gezeur af...

Link naar reactie
  • 0
en oudbollige denken. Philips is toch al een bedrijf dat in de jaren 90 is blijven hangen en is slechts een kwestie van tijd is mijn vermoeden alvorens ze omvallen.

dat is volgens jou de reden dat medelijden met Philips niet nodig is en jouw handel niet extra belast hoeft te worden.

 

Toch is dat ook een perfecte omschrijving voor de gemiddelde winkel in de winkelstraat . Maar die moet jou volgens jou wel ineens beschermt worden met allemaal lasten verzwaringen voor concurrenten van die winkels.

 

 

Nogal tegenstrijdig, maar ja dat komt natuurlijk omdat het eerste punt jouw eigen belang is en het tweede niet.

Link naar reactie
  • 0

Je kan overal wel heffingen en dingen op bedenken om ontwikkelingen te remmen en om de achterlopers te beschermen, maar uiteindelijk gaat de ontwikkeling door. De achterlopers, in dit verhaal de eigenaren van een stenen winkel, zullen er simpelweg in mee moeten, zich aanpassen, of het veld ruimen.

 

Hetzelfde verhaal als met het fotorolletje maar dan op iets grotere schaal. Oude techniek maakt plaats voor nieuwe techniek.

aanpassen natuurlijk! gevoel, beleving, advies, aandacht, etc,etc ... :)

 

Vossie vindt serverruimte vergelijkbaar met winkelruimte huren, heb jij wel eens naar winkelmeterprijzen gekeken?? >;(

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0
Vossie vindt serverruimte vergelijkbaar met winkelruimte huren, heb jij wel eens naar winkelmeterprijzen gekeken??

tel de kosten van een webwinkel maar eens op.

Ik heb lang een server met full management gehad.

Betaalden we iets van 800 euro per maand voor (reken daar de vierkante meter prijs maar eens voor uit als je ziet dat een server nog geen 1/2 vierkante meter groot is ;) )

En ja dat kan natuurlijk goedkoper, heb ik ook gehad hoor, hosting van 100 euro per maand. Probleem was enkel dat dat veel vaker en langere storingen had waardoor mijn winkel vaak gewoon uren of zelfs eens 3 dagen gesloten was.

tel daarbij op de kosten van onderhoud van een webwinkel bij op en je zit snel aan gelijke kosten voor huur winkelruimte.

En tel daar nog huur magazijn bij op en je zit er in veel gevallen boven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.