• 0

Eigen administratie doen als ondernemer

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik vraag me af of die tobboekhouder bij z'n klanten ook zo snel door de mand valt...... Blijf netjes, probeer altijd inhoudelijk te blijven en respecteer ook andermans mening. En ga vooral eens achter je oren krabben als er zovelen zijn die nagenoeg dezelfde argumentatie noteren, waarmee jouw stelling wordt ontkracht. Het is geen schande om een foute mening te hebben. Het kan echter wel vervelend worden als die (verkeerde) mening onbuigzaam blijkt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Topboekhouder,

 

Je hebt in je laatste berichten tegen alles en iedereen lopen schoppen. Vraag me af wat er met je aan de hand is. In ieder geval heb ik de mods gevraagd het topic te sluiten gezien de stuitende reacties van jouw kant. Volgens mij heb je nog steeds niet door dat dit een forum is en geen website om alles en iedereen te schofferen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Topboekhouder,

 

wat je zegt is dat klassieke dingen in het museum staan met een ;D erachter. Wat bedoel je daar dan mee ?

 

Van de zomer was ik in Noorwegen in een museum voor tandheelkunde. daar stonden alle ontwikkelingen in apparatuur van 1898 tot heden uitgestald. Met de meest recente uitgestalde apparatuur kan nog goed gewerkt worden en die zal ook nog wel ergens in gebruik zijn. Maar de meeste tandartsen investeren toch regelmatig om hun klanten nog beter van dienst te zijn.

 

Zo is er in dit topic een lid die eigenlijk ook op de klassieke manier werkt maar hier toch een moderne draai aan geeft. Ik zou zeggen bezoek zijn website eens en laat het op je in werken.

 

Dit en niets meer bedoel ik als ik schrijf dat "klassieke" dingen in het museum staan.

 

Het principe van boekhouden is al eeuwen oud. maar de ontwikkelingen staan niet stil. Alleen moet je er wel voor open staan.

 

 

Maar nu zegt je nog steeds niet wat je bedoelt met innoveren op het gebied van boekhouden, administreren en verslaglegging. Op zich ook niet vreemd, wat dat is er ook niet. Maar ik zal beslist eens op korte termijn naar Noorwegen gaan naar dat museum om mee te doen aan jouw idee van innoveren ! Trouwens, je geeft net aan dat je helemaal geen boekhouder bent, waarom praat je dan eigenlijk mee over dit overwerp ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Hmmm... de laatste post van de topboekhouder plaatst zijn vak in het kader van het ondernemerschap. Daar is niks mis mee, alleen heb je wel te maken met concurrentie natuurlijk. De vergelijking van kosten en opbrengst voor een administratie is moeilijk te meten. Ik zie hier (lokaal) idd om me heen ondernemers die op de oerouderwetse manier helemaal leunen op een (ouderwetse) boekhouder. Nooit tijd en moeite genomen om enig inzicht in cijfers te leren. Je kunt dan op je vingers natellen hoe kwetsbaar je bent als ondernemer. Ik heb nu de indruk dat deze topboekhouder op dezelfde wijze zijn vakmanschap wenst te verdedigen. En ja, het soort argeloze ondernemer bestaat nog steeds. De koektrommel met rekeningen en bonnetjes dus ook nog. Ik wens hem veel plezier met het "uitmelken" van dat soort klanten. Het gemiddelde niveau van boekhoudkennis hier op HL ligt daar al vele levels boven. Mensen die hier met vragen komen worden heel goed inhoudelijk geholpen en kunnen bij specialisten terecht als er specifieke problemen spelen.

Op HL zul je dus weinig ondernemers vinden die aan je doelgroep-profiel voldoen. Even lokaal en regionaal rondkijken levert vast meer gegadigden op, al zitten die waarschijnlijk al lang gevangen in de "deskundigheid" van een andere "topboekhouder".

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd kan ik me in deze best wel vinden in een aantal zaken wat de heer Feenstra hier verwoord, maar niet in zijn woorden. Ik zelf denk dat een ondernemer goedkoper uit is en meer kan weten van zijn administratie als hij het uitbesteed.

 

Als hij het zelf boekt, komt hij ook niet verder dan de portemonnaie administratie en laten we wel zijn, dat weet hij al.

Een administratiekantoor moet daarentegen wel vaker rapportages uitbrengen, gewoon uitdraaien hoe hij er voor staat. Daar kan een administratiekantoor zich weer in onderscheiden.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Eerlijk gezegd kan ik me in deze best wel vinden in een aantal zaken wat de heer Feenstra hier verwoord, maar niet in zijn woorden. Ik zelf denk dat een ondernemer goedkoper uit is en meer kan weten van zijn administratie als hij het uitbesteed.

 

Als hij het zelf boekt, komt hij ook niet verder dan de portemonnaie administratie en laten we wel zijn, dat weet hij al.

Een administratiekantoor moet daarentegen wel vaker rapportages uitbrengen, gewoon uitdraaien hoe hij er voor staat. Daar kan een administratiekantoor zich weer in onderscheiden.

 

Een administrateur of topboekhouder komt altijd te laat met de cijfertjes. Een topondernemer wil n.l. altijd vooraf geïnformeerd worden om b.v. een bepaalde investering of aankoop te doen. Ook als een administrateur fouten maakt, kunnen de druiven zuur zijn. Bepaald financieel inzicht is noodzakelijk om goed te kunnen ondernemen, ben ik van mening.

Link naar reactie
  • 0

Je moet dat lokaal rondschreeuwen en dan b.v. voor de ingang van een bank gaan staan. Alle kans dat je dan wel in je doelgroep vist.

 

Overigens lijkt het me raadzaam dat je eens wat columns gaat lezen die hier in de afgelopen jaren zijn geplaatst. Misschien gaan dan je ogen wel open betreffende het niveau van de specialisten.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat een gemiddelde zzp-er niet bestaat. Het gaat om zoveel beroepsgroepen, van een metselaar tot een 'change manager' (geen rangorde verondersteld). Die zijn eenvoudigweg op geen enkel gebied te vergelijken.

 

Klantgericht werken, aanbieden waar behoefte aan is, lijkt mij een goed begin. Het hangt dus van de klant af, wat dat precies zou moeten inhouden.

 

En schreeuwen heeft nog niemand overtuigd, mij in ieder geval niet.

Link naar reactie
  • 0

Klantgericht werken, aanbieden waar behoefte aan is, lijkt mij een goed begin. Het hangt dus van de klant af, wat dat precies zou moeten inhouden.

 

Helemaal mee eens. Voor sommige ondernemers en boekhouders zal een eigen deel doen onwerkbaar zijn, voor sommigen zal het juist heel handig werken.

 

Je zou sommige situaties misschien ook gewoon kunnen proberen, als de boekhouder en/of de ondernemer denken dat het wat op kan leveren. Probeer het één of drie maanden uit en evalueer daarna. Misschien werkt het helemaal top. Misschien is het eigenlijk veel te veel werk voor de ondernemer. Misschien maakt de ondernemer er een zooitje van en kost het de boekhouder alleen maar meer tijd. Bij het beoordelen van dit soort situaties, waar veel "ik denk dat" bij komt kijken, en de kosten en het risico van gewoon proberen heel acceptabel zijn, geloof ik in gewoon uitproberen.

 

Over het geheel zie ik een basis in administratieve en fiscale zaken gewoon als essentiële kennis voor een ondernemer. Als je als zelfstandig ondernemer aan de slag wil kies je ervoor om je niet alleen met je vak bezig te zijn, maar ook met ondernemer zijn. Zelf producten verkopen, risico lopen, onderhandelen, maar ook financieel inzicht tot op zekere hoogte. Zeker als ZZPer. Elke ondernemer zou wat mij betreft moeten weten waar de winst ongeveer uit bestaat, of hoe investeringen ongeveer werken. Om zelf beter te begrijpen wat er gebeurt in jouw onderneming, maar ook om in te schatten of de boekhouder er geen extreem zooitje van maakt. Genoeg voorbeelden op HL waar dat wel het geval was en de ondernemer er te laat achter kwam.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat dat prima kan worden afgedekt door Algemene Voorwaarden. ??? Helaas, weer een typische Joost-opmerking die bovendien stamt uit de jaren 60/70. Zo werkt dat allang niet meer.

 

Ik zal het idee even wat duidelijker omschrijven, want echt de tijd om erover na te denken neem je blijkbaar niet.

 

Als jij bang bent beboet te worden als medepleger van een onjuiste aangifte door de fiscus (vierde tranche AWB) dan kun je in je algemene voorwaarden prima een passage opnemen die ongeveer als volgt luidt:

 

"Indien de administratie door opdrachtgever zelf geboekt wordt en/of deze niet ter volledige inzage staat aan opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever hierbij opdrachtnemer voor alle aanspraken, gevolgen en beboetingen (in het bijzonder op grond van de vierde tranche AWB) die aan opdrachtnemer kunnen opgelegd worden door welke instantie dan ook, indien achteraf blijkt dat de door opdrachtnemer ingediende belastingaangiften afwijken van de werkelijkheid. Deze vrijwaring geldt onverkort ook voor gevallen waarin het tijdig indienen van een belastingaangifte niet gegarandeerd kan worden door opdrachtnemer, waarbij op voorhand vaststaat dat deze garantie door opdrachtnemer niet gegeven zal worden indien de benodigde bescheiden, om een correcte belastingaangifte in te kunnen dienen, na 10 dagen voor het verstrijken van de aangiftetermijn in bezit gesteld worden van opdrachtnemer door opdrachtgever."

 

lekker modern stukje tekst waarvan ze in de jaren 60/70 nog nooit gehoord hadden :P

 

Enne, geen dank, hier op HL is het doel toch om elkaar te helpen, niet?

 

groet

Joost

 

PS: goed lezen. We hebben het hier over het medeplegen van een onjuiste aangifte. Als jij een bank overvalt ben jij de hoofddader, namens wie je het ook doet, dus die analogie kan de vriezer weer in..

Dit bewijst overigens wel een deel van je stelling: je kunt als boekhouder blijkbaar ook niet alle juridische consequenties overzien, want jouw visie op het boetebeleid van de vierde tranche AWB is er een die de fiscus graag ziet (bang beboet te worden, levert goed aangiftegedrag op) terwijl in de praktijk die angst nergens voor nodig is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hier soms mis is respect voor een ander. Je kunt (volledig) oneens met de mening van een ander maar respecteer diens mening.

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Wat ik hier soms mis is respect voor een ander. Je kunt (volledig) oneens met de mening van een ander maar respecteer diens mening.

 

 

Dat klopt helemaal, maar respect komt te voet en gaat te paard, zeker als de verwensingen in hoofdletters rondgesmeten worden, dan verdwijnt mijn respect voor de smijter in draf. Het blijft evenwel een forum dus een beetje bijten en gebeten worden moet natuurlijk wel kunnen. ;D

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ja, ja, ja, ik volg het helemaal. Ondenemers moeten regelmatig hier op Higher Level komen, en dan kunnen ze zelf wel een keer de administratie inboeken tot een bijna goede boekhouding, kunnen zelf overzichten maken en kunnen daarom de boekhouder wel buiten de deur houden en allen benaderen voor wat fiscale adviezen en een jaarrekening opstellen zonder dat deze ooit de administratie gezien heeft. DROMER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Denk je nu echt dat de gemiddelde ZZP/ondernemer dat kan man ? Die is al blij dat hij een brief kan schrijven zonder taalfouten. Sorry man, maar je gaat er nu vanuit dat iedere ondernemer HEAO heeft of zo (en dan nog zegt dat weinig over de vraag of hij zelf dingen moet gaan doen)

 

Dan ben je zeker dezelfde persoon die folders bij de ingang van de Praxis heeft opgehangen hoe je even een dak isoleert of een tussenwand plaatst. Natuurlijk moet de vakman dat doen, maar ja, we moeten innoveren toch ?

 

Er zijn momenteel zo'n 730.000 zzp'ers werkzaam in Nederland. Je argumentatie hangt aan elkaar vast met drogredenen.

 

ps. Je mag zelf ook weleens op je spelling letten.

Link naar reactie
  • 0

 

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot.

 

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Als een boekhouder alles zelf in eigen hand wil houden, wat een zeer slecht advies is, kan het zijn dat een onderneming al een paar maanden verlies lijdt terwijl de ondernemer daar geen weet van heeft omdat de boekhouder de ondernemer maar 1 maal per drie maanden informeert.

 

Ik vermoed dat de werkervaring van Rene van Zandwijk niet veel verder gaat dan een loze functie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Je krijgt het werkelijk altijd voor elkaar weer de plank mis te slaan. Wat voor klanten heb jij dan waar je dit op besaart ? Of ben je helemaal geen ondernemer. Ik heb geen enkele klant die tussentijdse overzichten maakt incl. de juiste benadering van afschrijving, overlopende posten en de juiste rente toevoeging, om maar te zwijgen van de juiste benadering van de salariskosten. Mijn klanten houden gewoon de omzet in de gaten, en dat is prima. Voor hen is dat de enige logische benadering om nog een beetje vinger aan de pols te houden. Via mij horen ze de rest wel, en nee, een kleiner bedrijf gaat echt niet zomaar verlies maken, dan is meestal een scherpe omzetdaling daarvan de reden, en ja, dat kunnen ze ook waarnemen zonder boekhouder.

 

Maar beste man, zullen we afspreken dat jij je tijd niet meer gaat verdoen door te reageren op mijn posting, dat is beter voor ons beiden !

 

 

Ik had al geen hoge dunk van je maar nu verwoord je precies waarom zo vele ondernemers failliet gaan.

 

Omzet is geen winst en vooral in de detailhandel waar veel kleinere detaillisten nog wel eens de prijzen laten zakken om toch omzet te behalen is het een gevaarlijke uitspraak.

Laatst nog was er op HL iemand die totaal geen benul had wat het personeel kostte en dacht dat het brutoloon de enigste kosten waren dankzij een "top" boekhouder met dezelfde filosofie als jij.

 

Onderzoek onder zo'n 14 failliete detaillisten heeft ook aangetoond dat de ware reden voor het faillissement een totaal gebrek aan inzicht in de financiën was. Uiteraard eigen schuld maar met een goede boekhouder die wel maandelijks de cijfers zou hebben gegeven waren veel van deze 14 ondernemers nog steeds aan het ondernemen.

 

Met 20 jaar ervaring als ex. ondernemer in de detailhandel ben ik ook door schade en schande wijs geworden neem daarbij zo'n 6 jaar, pro-bono, adviseur voor detaillisten weet ik donders goed hoe het werkt.

 

P.s. ff zoeken bij de KvK onder "winkelmarketing" wel snel zijn want de uitschrijving KvK zit al op de post.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Je moet dat lokaal rondschreeuwen en dan b.v. voor de ingang van een bank gaan staan. Alle kans dat je dan wel in je doelgroep vist.

 

Overigens lijkt het me raadzaam dat je eens wat columns gaat lezen die hier in de afgelopen jaren zijn geplaatst. Misschien gaan dan je ogen wel open betreffende het niveau van de specialisten.

 

Nou nee, bedankt voor het aanbod, ik ga gewoon weer door met mijn werk en het tevreden stellen van mijn klanten i.p.v. hier doorlopend postings rond te strooien waaruit iedereen aan het aantal portings al kan zien dat je helemaal geen klanten hebt kennelijk, waar haal je anders de tijd vandaar ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Als een boekhouder alles zelf in eigen hand wil houden, wat een zeer slecht advies is, kan het zijn dat een onderneming al een paar maanden verlies lijdt terwijl de ondernemer daar geen weet van heeft omdat de boekhouder de ondernemer maar 1 maal per drie maanden informeert.

 

Ik vermoed dat de werkervaring van Rene van Zandwijk niet veel verder gaat dan een loze functie bij het Centraal Bureau voor de Statistiek. Je krijgt het werkelijk altijd voor elkaar weer de plank mis te slaan. Wat voor klanten heb jij dan waar je dit op besaart ? Of ben je helemaal geen ondernemer. Ik heb geen enkele klant die tussentijdse overzichten maakt incl. de juiste benadering van afschrijving, overlopende posten en de juiste rente toevoeging, om maar te zwijgen van de juiste benadering van de salariskosten. Mijn klanten houden gewoon de omzet in de gaten, en dat is prima. Voor hen is dat de enige logische benadering om nog een beetje vinger aan de pols te houden. Via mij horen ze de rest wel, en nee, een kleiner bedrijf gaat echt niet zomaar verlies maken, dan is meestal een scherpe omzetdaling daarvan de reden, en ja, dat kunnen ze ook waarnemen zonder boekhouder.

 

Maar beste man, zullen we afspreken dat jij je tijd niet meer gaat verdoen door te reageren op mijn posting, dat is beter voor ons beiden !

 

 

Ik had al geen hoge dunk van je maar nu verwoord je precies waarom zo vele ondernemers failliet gaan.

 

Omzet is geen winst en vooral in de detailhandel waar veel kleinere detaillisten nog wel eens de prijzen laten zakken om toch omzet te behalen is het een gevaarlijke uitspraak.

Laatst nog was er op HL iemand die totaal geen benul had wat het personeel kostte en dacht dat het brutoloon de enigste kosten waren dankzij een "top" boekhouder met dezelfde filosofie als jij.

 

Onderzoek onder zo'n 14 failliete detaillisten heeft ook aangetoond dat de ware reden voor het faillissement een totaal gebrek aan inzicht in de financiën was. Uiteraard eigen schuld maar met een goede boekhouder die wel maandelijks de cijfers zou hebben gegeven waren veel van deze 14 ondernemers nog steeds aan het ondernemen.

 

Met 20 jaar ervaring als ex. ondernemer in de detailhandel ben ik ook door schade en schande wijs geworden neem daarbij zo'n 6 jaar, pro-bono, adviseur voor detaillisten weet ik donders goed hoe het werkt.

 

P.s. ff zoeken bij de KvK onder "winkelmarketing" wel snel zijn want de uitschrijving KvK zit al op de post.

 

Als ik nog eens tijd over heb ga ik eens al je postings nalopen René. Gewoon voor de fun en misschien wel om te gebruiken als voorbeeld van iemand die weliswaar wel ergens voor geleerd zal hebben, maar in de praktijk met de meest vreemdsoortige sprongtheorien aan komt zetten om een bepaald iets aan te tonen.

 

Bij dat onderzoek van die 14 detaillisten maak je in een paar zinnen al 6 denkfouten, namelijk ;

 

- niet iedere ZZP-er of bedrijf is een detaillist, heb ik ook nooit over gesproken ergens in mijn uitleg. Bovendien is een onderzoek onder 14 detaillisten nou niet bepaald een breed onderzoek. Wat je hier verder mee zeggen ontgaat me trouwens ook volledig. Moeten alle detaillisten dan ook boekhouder worden of zo omdat de alle boekhouders informatie onder zich houden ? Dan kunnen ze beter ook elektricien worden, PC deskundige en internet specialist, je weet immers maar nooit wie het laat afweten ?

 

- dat detaillisten geen inzicht hadden in financiele zaken, zal best kunnen komen doordat een administratiekantoor pas na afloop van een jaar een jaarrekening opmaakte , maar verder weinig tekst en uitleg gaf. Dat gaat wel vaker zo helaas, maar dan verlenen ze gewoon geen goede dienst. Wat dat verder met mij of het onderwerp te maken geeft ontgaat mij trouwens. Een ondernemer moet zeker om de 3 maanden goed overzicht krijgen en uitleg. Zo niet, dan zit hij/zij gewoon niet bij het juiste kantoor. Maar dat is een heel ander onderwerp. Als mijn huis slecht is geschilderd, dan zou ik volgens jou dus schilder moet gaan worden ipv een betere schilder het te laten overdoen en een klacht in te dienen bij die eerste schilder ?

 

- dat diezelfde detaillisten nog ondernemer hadden geweest bij wel tijdige uitleg en overzicht, geeft dus aan dat je er echt helemaal niets van begrepen hebt. De ware reden zal natuurlijk zijn geweest dat de vaste lasten te hoog waren in verhouding tot de verschillen tussen in- en verkoop van hun handelswaar. Maar kennelijk is dat niet goed bij ze aangekomen of is het ze niet goed uitgelegd. Of ga je nu beweren dat al die winkels die dichtgaan in winkelcentra dat doen omdat ze geen financieel inzicht hadden/hebben ? Bij de juiste boekhouder hadden ze misschien eerder de deuren gesloten en niet failliet gegaan. Maar volgens jou hadden ze gewoon door moeten gaan met een ander concept of zo ?

 

- het maandelijks bijhouden van de boekhouding is natuurlijk onzin. Wat denk je daarmee te bereiken dan ? Iedere ondernemer weet op een gegeven moment wat er ongeveer verkocht is en wat de inkoopprijs daarvan is. Daar is hij./zij immers iedere dag mee bezig. Het is de taak van de boekhouder tenminste na ieder kwartaal aan te tonen in hoeverre de bruto-marge (verschil tussen in-en verkoop handelswaar) opweegt tegen de vaste lasten, personeelskosten, e.d. , en met welke belastingen hij/zij rekening moet houden. Dat beeld varieerd echt niet iedere maand. Tenzij de ondernemer ineens inderdaad met een stuntuitverkoop komt, maar dat weet hij dan zelf ook wel dat dan omzet geen winst is,

 

- je neemt gemakshalve ook maar even aan dat ik mensen zeg dat brutoloonkosten de enige kosten zijn van het loon. Wederom een heerlijke sprongtheorie van je, en zoals te doen gebruikelijk berust die weer nergens op.

 

- en waar moet de ondernemer het geld vandaan halen om een boekhouder iedere maand de boekhouding te laten bijwerken ? Of denk je dat dit gratis gebeurt of zo ? En nee, als een ondernemer zelf gaat boekhouden (want daar wil je naar toe dus), ook dan wordt het inzicht er niet beter op, want de ondernemer is geen boekhouder !!!

 

En dus ben ik weer terug naar af, namelijk dat het totaal geen toegevoegde waarde is/heeft dat een ondernemer ook zelf dingen gaat lopen doen. Als boekhouder wilt je dat risico niet lopen, het bespaart de ondernemer niets, een ondernemer is immers geen boekhouder. Mijn klanten weten prima waar ze aan toe zijn, en daarvoor hoeven ze zelf niet de boekhouding in te voeren. Ze weten van mij al wat de vaste lasten zijn per maand, en ook wat de IB en BTW doet, incl. de Zorgtoeslag, e.d. en de omzet, die houden ze vaak inderdaad zelf bij, maar dat is heel wat anders dan boekhouden.

 

Maar laat ik je dan met één ding gelijk geven, veel klanten die weggaan bij een boekhouder doen dat meestal omdat ze niets horen, geen fiscale tips horen, en 1x per jaar een jaarrekening in hun handen gedrukt krijgen. Maar dat is geen reden om dingen zelf te gaan doen, maar wel een reden om gewoon een andere boekhouder te gaan zoeken.

 

Voor de rest zet ik ook mijn vraagtekens over jouw rol als adviseur dat ik je dit allemaal moet uitleggen, maar goed, wat kan mij dat eigenlijk schelen ?

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

Ja, ja, ja, ik volg het helemaal. Ondenemers moeten regelmatig hier op Higher Level komen, en dan kunnen ze zelf wel een keer de administratie inboeken tot een bijna goede boekhouding, kunnen zelf overzichten maken en kunnen daarom de boekhouder wel buiten de deur houden en allen benaderen voor wat fiscale adviezen en een jaarrekening opstellen zonder dat deze ooit de administratie gezien heeft. DROMER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Denk je nu echt dat de gemiddelde ZZP/ondernemer dat kan man ? Die is al blij dat hij een brief kan schrijven zonder taalfouten. Sorry man, maar je gaat er nu vanuit dat iedere ondernemer HEAO heeft of zo (en dan nog zegt dat weinig over de vraag of hij zelf dingen moet gaan doen)

 

Dan ben je zeker dezelfde persoon die folders bij de ingang van de Praxis heeft opgehangen hoe je even een dak isoleert of een tussenwand plaatst. Natuurlijk moet de vakman dat doen, maar ja, we moeten innoveren toch ?

 

Er zijn momenteel zo'n 730.000 zzp'ers werkzaam in Nederland. Je argumentatie hangt aan elkaar vast met drogredenen.

 

ps. Je mag zelf ook weleens op je spelling letten.

 

Drogredenen, ja waar ?, hoe, ? hoezo ? of is er een stuk tekst weggevallen ? Of blijft het bij het roepen van een loze kreet ?

 

Oh ja, met postings van 1 zin maak je waarschijnlijk iets minder taalfouten dan bij postings van 40 zinnen. Of is dat ook de reden dat je maar wat loze kreten eruit gooit ? Dat je dan ook geen taalfouten kan maken ?

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Ik zal het idee even wat duidelijker omschrijven, want echt de tijd om erover na te denken neem je blijkbaar niet.

 

Als jij bang bent beboet te worden als medepleger van een onjuiste aangifte door de fiscus (vierde tranche AWB) dan kun je in je algemene voorwaarden prima een passage opnemen die ongeveer als volgt luidt:

 

"Indien de administratie door opdrachtgever zelf geboekt wordt en/of deze niet ter volledige inzage staat aan opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever hierbij opdrachtnemer voor alle aanspraken, gevolgen en beboetingen (in het bijzonder op grond van de vierde tranche AWB) die aan opdrachtnemer kunnen opgelegd worden door welke instantie dan ook, indien achteraf blijkt dat de door opdrachtnemer ingediende belastingaangiften afwijken van de werkelijkheid. Deze vrijwaring geldt onverkort ook voor gevallen waarin het tijdig indienen van een belastingaangifte niet gegarandeerd kan worden door opdrachtnemer, waarbij op voorhand vaststaat dat deze garantie door opdrachtnemer niet gegeven zal worden indien de benodigde bescheiden, om een correcte belastingaangifte in te kunnen dienen, na 10 dagen voor het verstrijken van de aangiftetermijn in bezit gesteld worden van opdrachtnemer door opdrachtgever."

 

lekker modern stukje tekst waarvan ze in de jaren 60/70 nog nooit gehoord hadden :P

 

Enne, geen dank, hier op HL is het doel toch om elkaar te helpen, niet?

 

groet

Joost

 

PS: goed lezen. We hebben het hier over het medeplegen van een onjuiste aangifte. Als jij een bank overvalt ben jij de hoofddader, namens wie je het ook doet, dus die analogie kan de vriezer weer in..

Dit bewijst overigens wel een deel van je stelling: je kunt als boekhouder blijkbaar ook niet alle juridische consequenties overzien, want jouw visie op het boetebeleid van de vierde tranche AWB is er een die de fiscus graag ziet (bang beboet te worden, levert goed aangiftegedrag op) terwijl in de praktijk die angst nergens voor nodig is.

 

 

Oh , nou is het mij glashelder, gewoon wat voorwaarden laten tekenen door de klant, en die rommelt maar wat aan door (debet) facturen van EU 10.000 als credit-nota's in te boeken en dan zwaai ik gewoon met mijn voorwaarden en dan is alles weer goed toch ?! En voordat je het over "de praktijk" gaat hebben, ten eerste kan ik je daar inderdaad wel voorbeelden van geven met een FIOD voor je deur om 07.15 uur , maar ten tweede denk ik dat we het beter daar maar helemaal niet over moeten hebben omdat iemand met 11.000 postings hier natuurlijk helemaal geen praktijk ervaring heeft. Sorry Joost, leuk dat je af en toe wat theorie ergens vandaan haalt, maar ga je niet mengen in praktische zaken, dat is niet zo jouw ding....

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • -1

Welnee joh, natuurlijk heb je tegenwoordig geen boekhoudkundige kennis meer nodig om te kunnen boekhouden. Haha, wat een grapjas zeg. Er is ook nieuwe software op de markt dat je geen piloten-opleiding meer nodig hebt om een Jumbo Jet te besturen.... En ik zal voor jouw gemoedsrust ieder jaar SPD-examen gaan afleggen, dat komt inderdaad een stuk beter over ! En wat betreft mijn postings, moet je gewoon even wat beter zoeken. En verder zou ik zeggen, ga lekker per maand EU 150 besparen door geen boekhouder te nemen, dan kom je er wel ! (jij wel althans).

 

Maar laat ik eens voorstellen tegen een nul-tarief jouw administratie eens door te lopen, wedden dat je na mijn bevindingen over jouw administratie heel erg stilletjes weer afscheid van mij neemt ? ("oh, is dat belangrijk dan ? en moet dat ook ? en ik dacht altijd dat ..."). Maar goed, wat zou ik me druk maken hier ?

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • -1

Het kan in principe allebei,

 

Inderdaad, naar aanleiding van onder andere dit topic ben ik mij er in gaan verdiepen en verbaas me er over dat er zoveel verschillende mogelijkheden zijn waarbij ook nog eens het gebruiksgemak voorop staat. Om dan continue vast te houden aan de "klassieke wijze" is m.i. kortzichtig. Ook als boekhouder zal je moeten innoveren.

 

 

 

Dan ben ik toch benieuwd wat uit jouw "onderzoek" is voortgekomen dan en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken. Maar een de andere kant denk ik van "nee, in jouw mening ben ik sowieso niet geinteresseerd, dus laat ook maar". Op de één of andere manier schijn je hier nodig te zijn om aan postingvulling te doen waarbij het ook niet uit schijnt te maken wat voor onzin je uitkraamt.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.