• 0

Eigen administratie doen als ondernemer

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 3

Ik denk dat de huidige richting van deze discussie komt niet zo zeer vanuit de kwestie van kennis van boekhouden maar vanuit een kwestie van kennis van de doelgroep. Mensen die zich graag bemoeien met ondernemen in het algemeen zitten bijvoorbeeld op internet discussie groepen over ondernemen en kunnen niet voorstellen dat er mensen zijn die dat totaal niet hebben. Ik denk dat zo'n aanpak als de origineel poster hanteert, goed in de smaak zou vallen met een andere doelgroep. Maar niet die van Higherlevel.

 

Ik denk wel dat er mensen zijn die zich niet willen bemoeien met boekhouding en administratie, het zijn vaak mensen die geen positieve associaties hebben met kantoorwerkzaamheden in het algemeen. Mijn schoonvader was er ook zo een, hij begon met computers te werken toen je nog met bordpapier kaartjes te maken had en ging met de tijd mee totdat hij netwerk-specialist was en ingehuurd werd door vele groot bedrijven. Maar nog wou hij zich niet bemoeien met boekhouding en betaalde hij iemand om dat alles te doen. Ook heeft hij de nodige fouten mogen ervaren want een boekhouder is geen superman die nooit een fout maakt.

 

Mijn moeder aan de andere kant was met een eigen bedrijf in de bouw begonnen in de jaren '70, en had wel een topaccountant ingehuurd . Hij heeft haar geleerd haar eigen boekhouding netjes te doen, want in die tijd namen professionals de tijd om met hun cliënten samen te werken. Toen waren er geen programmas, het was met de hand schrijven in de zwarte boek en de rode boek en de grote boek en je rekeningen en je facturen in 5 lagen in 5 verschillende kleuren, ieder met zijn eigen doeleinde (wit, roze, geel, groen, en blauw voor de jongeren onder ons :-)). Boeken met leren kaften en dikke papier ook want dat was belangrijk.

 

Het systeem die haar accountant haar aangeleerd heeft, heeft hij mij later ook geleerd toen ik een kind van 12 was en ik heb als mijn eerste baan de boekhouding voor de familiebedrijf gedaan. Eens geleerd heb ik het nooit fout gedaan. Want het systeem liet meteen zien als je een fout had gemaakt. Je maakt me dus niet wijs dat het allemaal zo ingewikkeld is, ik en alle mijn broers en zussen (dat zijn er 5) zijn met hetzelfde begonnen op een leeftijd van 12 jaar. Het idee was dat hierdoor kreejg je inzicht in je bedrijf die niet uit onderbuikgevoel komt maar uit bewijs, en dat klopt ook.

 

Dat systeem wordt in de VS "double entry accounting" genoemd en niemand daar doet het meer, want computers maken minder fouten dan mensen. Je hoeft het niet in meerdere plaatsen op te schrijven en dan tegen elkaar checken of het rekenen allemaal klopt.

 

Hier doen mensen het nog; maar mijn inziens begrijpen ze het over het algemeen niet goed en krijgen daarom de inzicht niet maar moeten alles vragen aan de boekhouder (of op HL). Misschien hebben ze geen interesse, er zijn er veel die net als mijn schoonvader zich daar niet mee bemoeien. Maar ook misschien omdat de topboekhouders moeilijk te vinden zijn, en dan krijg je alleen boekhouders de tijd niet nemen om uit te leggen hoe het werkt en wat je ervan kan leren maar in plaats ervan klagen over de fouten die de ondernemers maken.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 2

Wat maakt jou dan zo'n topboekhouder? Op je site lees ik dat je heel lang geleden SPD1 hebt gehaald en SPD2 hebt gevolgd (blijkbaar niet gehaald). Referenties met intitialen haal ik mijn schouders over op.

 

Je hebt zonder enige twijfel kennis over het ouderwets opstellen van een boekhouding. Echter, in de moderne online programa's is die kennis niet nodig.

 

Ik volg met belangstelling de topics over fiscale zaken maar heb daar nog geen bijdragen van je gelezen. Begin eens met het delen van je kennis.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

 

MaBla is in november geopereerd. Daar hebben we een chirurg voor ingehuurd. Die heeft daar namelijk voor gestudeerd. Die van ons was een internationale expert die een nieuwe techniek toepast.

 

Het was een boel gedoe om daar binnen te komen. De huisarts had er namelijk nog nooit van gehoord. Die huisarts had ook een goede opleiding. Hij had MaBla naar het ziekenhuis gestuurd waar ze onderzocht is door allerlei specialisten. Die hadden elk nog een veel betere opleiding. Maar de nieuwe techniek kenden ze niet. Ze waren aanvankelijk argwanend toen wij suggereerden de nieuwe techniek te proberen. Maar wij hadden ons huiswerk goed gedaan en veel mensen gesproken met vergelijkbare problemen. Dat kan prima, dankzij internet en fora. We hebben uiteindelijk zelfs de verzekering overtuigd dat dit de beste optie was.

 

Het grootste obstakel in die ontdekkingsreis waren de specialisten die meenden dat ze alles het beste weten. Maar we hebben veel hulp en advies gekregen van andere professionals die wel goed luisterden, interesse toonden en begrepen dat we zelf invloed wilden hebben op de keuze.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Eigenlijk vind ik dat elke ondernemer hoe klein ook minimaal zijn eigen stukken moet kunnen invoeren en ook weet wat de effecten ervan op de jaarrekeningen is.

Ondernemen is namelijk niet alleen je vak uitoefenen, maar ook je bedrijf leiden. En hoe kun je nu je bedrijf goed aansturen als je niet per dag op de hoogte bent van je actuele bedrijfsresultaten. Elke beslissing die je neemt moet gebaseerd zijn op je onderliggende cijfers en als je die niet ter plekke kunt oproepen ben je blind aan het ondernemen.

Ik denk dat dat dan ook de grootste reden is dat er zoveel fout gaat in ondernemersland.

Link naar reactie
  • 1

Beste Tim,

 

Vorige week heb je niet echt een goeie start gemaakt op dit forum, er is je ook een spiegel voorgehouden door Frans.

 

Ik lees vandaag weer je nieuwe postings, 100% verbeterd, compliment daarvoor en toch val je weer terug in je oude fouten.

 

Sinds 01 januari heb ik een nieuwe boekhouder, het is niet geheel toevallig dat het een HL lid is, gisteren een gesprek gehad met een verzekeringsadviseur, ook niet geheel toevallig dat een HL lid is, mijn website is gebouwd door een lid van HL.

 

Je hebt hier een top netwerk, als jij nuttige bijdragen levert, groeit ook je eigen netwerk, ik neem aan dat je daarvoor komt.

Het is wel een groeiproces waar je over een x-tijd de vruchten van kan plukken, net als Linkedin. ;)

 

 

Succes Tim.

 

Link naar reactie
  • 1

Het is niet alleen de trend maar ook noodzakelijk dat ondernemers zo-ie-zo zelf bezig gaan met de boekhouding. In de praktijk zie ik nog steeds schrijnende gevallen bij kleine detaillisten die alles uitbesteden en daardoor totaal geen overzicht hebben om nog maar te zwijgen over de werkwijze van sommige boekhouders.

 

Mijn afkeer tegen boekhouders is flink afgenomen na een autoritje met Sander ( DS-Finance) naar en van de zomer meeting van HL. Ook boekhouders zijn mensen ;) en er zijn er bij die zich wel voor de volle 100% inzetten voor hun klanten.

Een goede boekhouder zal zijn klanten tegenwoordig zeker adviseren zelf ook goed de vinger aan de pols te houden door minstens zelf in te boeken.

 

De software en online pakketten zijn tegenwoordig zo eenvoudig dat elke ondernemer in grote lijnen de boekhouding kan doen waarbij de boekhouder of accountant aan de zijlijn meekijkt en waar nodig zijn kennis inbrengt.

 

Doe vanaf mijn 17e de boekhouding zelf en heb daar nimmer spijt van gehad, moet daar wel bij vermelden dat ik in een ver verleden schrftelijk PDB heb gehaald.

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

Dit is natuurlijk een onderwerp waar je als "administratiekantoor" geen eer te behalen hebt.

 

Het is een feit dat iedereen zich boekhouder mag noemen. Gelukkig kun je via internet steeds vaker de CV zien. Maar boekhouden is gewoon een trucje leren. Boeken is op zich niet zo moeilijk.

 

Probleem is echter dat elke boekhouder graag zijn eigen trucje aanleert. Elk nieuw personeelslid moet je leren te werken zoals jij het wil. Dat geldt ook voor ondernemers die zelf boekhouden.

 

Een eerste keer vergt het veel tijd om degene te corrigeren in de richting die je wilt. Echter wat als de regels veranderen? Hoe ga je om met gewijzigde fiscale regels? Hoe wordt je op de hoogte gehouden?

 

Met alle respect, degene die hier het forum volgen weten over gewijzigde regels meer dan een gemiddelde administratiekantoor. Dat er hier ook veel zelf boekhouden is dan ook logisch, want als je dingen opzoekt op internet kom je vanzelf hier op het forum terecht.

 

Er zijn ook mensen bij die geadviseerd worden door een "groter" kantoor om zelf te boekhouden. Gevolg is dat ze kosten moeten maken om een pakket aan te schaffen en vervolgens mogen ze de uren betalen van de "groter" kantoor. Per saldo zijn ze nog steeds vele malen duurder uit en er zijn genoeg administratiekantoren die volledig open zijn en alle informatie direct verschaffen.

 

Maar internet is een zegen en is een vloek. Er zijn zovele sites waar van alles wordt verteld over het voeren van boekhoudingen/maken van websites/seo/sociale media. Zo heb ik me ook verdiept in een aantal zaken die niet tot mijn vakgebied horen.

 

Maar in bepaalde mate ben ik het wel eens met de "topboeker". Het kost mij meer moeite en tijd om een extern bijgehouden boekhouding te controleren en corrigeren dan als het op mijn kantoor wordt bijgehouden.

Ik kan mijn klanten dan ook meer bieden. Maar iedereen moet zijn eigen keuzes maken.

 

Want hoe je het doet, er is geen 1 manier om het te doen. Als je een administratie door 10 kantoren laat doen, krijg je 10 verschillende uitkomsten. Welke is goed en welke is fout? Daar kom je vaak pas door schade en schande achter. En ook als was die "goed", kan het nog steeds zo zijn dat die erg fout was.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

toch even mijn twee cent:

 

Laten we vaststellen dat boekhouden niet bepaald rocket science is. Met enige goede coaching kan vrijwel elke ondernemer zijn eigen administratie in elk geval inboeken. Ik raad dat ook aan. Ondernemers die zelf weten hoe hun cijfers in elkaar steken (en dat wel consequent maandelijks bijhouden), kunnen hun beslissingen maken op basis van actuele gegevens. Bovendien weten ze die gegevens te interpreteren. Door die kennis worden ze vervolgens een goede sparring partner voor hun adviseur. Je bent niet eindeloos bezig met uitleggen, maar je kunt doelgericht adviseren.

 

De cijfers zijn gewoon onlosmakelijk verbonden met het ondernemerschap. Het is juist naïef als de ondernemer dat lukraak uitbesteedt en er niet naar omkijkt. Eerst zelf doen en dan je vlijt laten controleren, is mijn devies.

 

En ja, er zijn ondernemers die er niets van willen weten en ja, er zijn ondernemers die het echt niet begrijpen. En ja, er zijn ondernemers die geld mislopen of te veel belasting betalen. Maar dat moet elke ondernemer voor zichzelf uitzoeken. Het lijkt me nauwelijks een argument om een boekhouder als per se noodzakelijk te promoten.

 

Het zijn keuzes die de ondernemer maakt en ook dat is gewoon een vorm van ondernemersrisico....

 

Het feit dat er veel boekhouders zijn, bewijst hun nut. Maar het zou mij niets verbazen als in de komende jaren hun rol meer gaat verschuiven van uitvoerder naar controleur....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Voor de derde keer. Mijn administratie wordt jaarlijks (of vaker indien nodig) doorgenomen door een accountant. Wie ben jij dat je denkt dat er geen snars van klopt?

 

 

Ik ben degene die heeft gelezen dat jouw bevriende accountant zich 2 uur per jaar over jouw financiele zaken buigt..... Ik vraag me verder af of een registeraccountant wel de juiste adviseur is voor jou, die zal zich doorgaans met ander soort bedrijven bezig houden dan de (kleine) ZZP-er, maar ook dat even terzijde.

 

Maar ik kan me overigens wel voorstellen dat er omstandigheden zijn waarbij iemand geen boekhouder inschakelt, bijvoorbeeld omdat hij geen personeel heeft, en ook nooit zal aannemen, hij geen investeringen doet van enige omvang, hij niet in aanmerking komt voor zelfstandigenaftrek, geen gebruik wil maken van de FOR, hij niets te maken heeft met onderaanneming, geen BV heeft en ook nooit zal beginnen, weinig BTW vragen heeft, een ultra kleine administratie heeft, geen zaken doet met het buitenland, heel veel tijd overheeft en weinig verdient, enz.enz.enz.

Maar goed, dat is eigenlijk een andere discussie. Mijn klanten kunnen geen maand zonder een boekhouder, daarom vind ik de opmerking van "hoe moeilijk kan het zijn om het zelf te doen" niet geheel kloppend, maar het zal zo zijn. We kunnen en hoeven elkaar niet te overtuigen van elkaars gelijk. Het idee dat een boekhouder eigenlijk maar luxe product is , is echter totaal niet kloppend met de praktijk.

 

Ik ga weer werken en daarna andere discussies volgen als jullie het niet erg vinden,

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 1

Steeds vaker krijg ik de vraag wat er van de jaarlijkse administratiekosten af kan omdat de betreffende ondernemer zelf wat overzichten in Excel maakt, of zo. Of via een eigen (boekhoud)programma menen alvast een deel van de boekhouding klaar te maken voor de boekhouder.

 

Ik ben benieuwd of iemand hiervan goede voorbeelden kent, want ik kan mij niet voorstellen dat een ondernemer en/of boekhouder daar echt mee gebaat is. Het kopen van een boekhoudprogramma heeft (natuurlijk) alleen zin als je ook kan boekhouden. Het is echt een illusie om te denken dat je (vooral bij kleinere bedrijven) de boekhouder kan ontlasten door dingen zelf te doen. Lever de stukken goed en geordend aan zou ik zeggen, en laat het daar verder bij. Een boekhouder (of diens medewerker, voeren zaken heel snel in in zijn / hun eigen programma, die "winst" kan je echt vergeten. Wel kan je "verlies" lijden doordat de boekhouder allerlei correcties moet gaan maken omdat degene die invoert geen boekhouder is. Boekhoudkantoren die ondernemers adviseren (soms nog dure) programma's te gaan kopen, sorry, maar daar heb ik niet zoveel mee. Dat is ongeveer hetzelfde als dat ik tegen de garage zeg dat ze niet de wielen hoeven vast te draaien van mijn auto na een reparatie van een lekke band, en dan op straat zelf de wielen ga vastdraaien, in de hoop dan wat goedkoper uit te zijn.

 

Ik ga hier toch even de openingspost quoten. Het gaat niet om de vraag of een boekhouder of accountant of administratiekantoor een luxe product is. Dat is natuurlijk niet zo. Hij is vrijwel in 100% van de gevallen noodzakelijk voor controle en adviezen. Ik heb geen enkele reactie gelezen die dat ontkent.

 

De stelling was echter dat een echte boekhouder de gehele boekhouding moet doen, inclusief boeken, omdat de gemiddelde ondernemer dat niet zou kunnen en dat is m.i. onzin. Met een goed online (of offline) pakket is het zelfs behoorlijk lastig om fouten te maken bij het inboeken. En als er fouten zijn gemaakt zijn die heel snel zichtbaar en te corrigeren.

 

Het is wel aan te bevelen of noodzakelijk om met iemand met kennis van zaken de (online) boekhouding op te zetten (incl. beginbalans) en de zaak in het beging een paar keer te laten controleren en de jaarrekening op te maken en de aangifte op te stellen. En natuurlijk zijn en blijven er ondernemers die alles gewoon uitbesteden. Soms omdat ze het niet kunnen en soms omdat ze het niet willen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Helaas wordt je tegenwoordig door de Belastingdienst als boekhouder veel eerder dan vroeger als "mededader" gezien in het geval er geknoeid zou zijn met de boekhouding waardoor een onjuiste aangifte is ingediend (BTW / IB). Alleen daarom al zou ik nooit mijn handtekening zetten onder een jaarrekening (incl. aangifte) waarvan ik niet weet hoe de boekhouding tot stand is gekomen en hoe de betreffende facturen van die bewuste ondernemer eruit hebben gezien (dus zowel ontvangen als verstuurde facturen).

 

Dit punt kan ik me wel goed voorstellen. In mijn werk (bouw) wordt er ook vaak gekeken of er dingen zelf gedaan kunnen worden door de klant. Door goede aanwijzingen te geven en duidelijke afspraken te maken over hoe jij het opgeleverd wilt hebben kun je best dingen laten doen door de klant zelf. Ik probeer daar altijd flexibel in te zijn. Vaak wordt het gewaardeerd als je op deze manier mee probeert te denken met de klant.

 

Een klant van mij heeft het een keer goed samengevat, namelijk : "ik werk 3,5 uur per maand om jou te betalen, wie ben ik dan om alles dan zelf te gaan lopen doen (wat mij waarschijnlijk nog veel meer tijd kost dan die 3,5 uur) om er vervolgens achter te komen dat ik allerlei dingen verkeerd heb gedaan, belasting heb laten liggen of teveel belasting heb ontweken op een manier die niet klopt ?" "en dan moet ik ook nog een boekhoudprogramma gaan kopen, updates uitvoeren, enz)". Dus tel uit je winst ! , maar niet heus.

 

Maar voor starters zal het inderdaad anders liggen. Als je zeeen van tijd overhebt en heel weinig geld en een mini boekhoudig hebt, dan kan je soms niet anders.

 

Geld is zeker niet de grootste motivatie om zelf mijn boekhouding te doen.

 

- Het geeft me een extra controle.

Soms vis ik er foutjes uit van de leverancier. Dit zijn inkoopbedragen waar de boekhouder waarschijnlijk overheen leest.

 

. Het geeft me actieve blik op de financiele kant van mijn onderneming.

Ik kan me niet voorstellen dat je al de bonnen zomaar bij iemand neerlegt en het hem uit laat zoeken! Je moet volgens mij echt actief bezig zijn met 'wat komt erin, wat gaat eruit'.

 

In het begin heb ik een opzet gehad van een accountant, hij bood mij een format waarbij ik zelf mijn boekhouding kan bijhouden. Het eerste jaar kostte het zeker tijd om me goed in te lezen. Uiteindelijk gaan dingen nu soepel.

 

Ik vind trouwens dat je vaak op een laatdunkende manier over andere mensen spreekt.

Link naar reactie
  • 1

 

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot.

 

 

Dat zou zonde zijn het wordt net zo interessant.

 

Een ondernemer hoort zelf op de hoogte te zijn van de actuele financiële situatie en daarom is het aan te raden als ondernemer zelf ook een deel van de administratieve werkzaamheden te doen zodat er zicht is in de financiën.

 

Als een boekhouder alles zelf in eigen hand wil houden, wat een zeer slecht advies is, kan het zijn dat een onderneming al een paar maanden verlies lijdt terwijl de ondernemer daar geen weet van heeft omdat de boekhouder de ondernemer maar 1 maal per drie maanden informeert.

 

 

 

 

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 1

@Topboekhouder:

 

Poeh, een hoop te quoten, maar ik begin even met je laatste bericht:

Laten we het hier gewoon op houden als slotconclusie, dan mag dit topic wat mij betreft op slot

 

Zo werkt dat natuurlijk niet. Jij verdedigt te hand en te tand dat de traditionele boekhouder de zaken hoort te bestieren (althans bij kleine ondernemingen), terwijl Norbert Bakker juist aangeeft dat roepen dat "wij van topboekhouder, topboekhouder aanbeleven" niet werkt. Daarbij is dit een forum en dus zul je ook de meningen van anderen kunnen verwachten.

 

Helaas wordt je tegenwoordig door de Belastingdienst als boekhouder veel eerder dan vroeger als "mededader" gezien in het geval er geknoeid zou zijn met de boekhouding waardoor een onjuiste aangifte is ingediend (BTW / IB).

 

Zo zout wordt het niet gegeten. Ten eerste heb je altijd de gelegenheid om jouw 'medeplichtigheid' te weerleggen en ten tweede is mij nog geen zaak bekend waarin een boekhouder of fiscalist op grond van de vierde tranche AWB beboet is voor het medeplegen van een onjuiste aangifte omdat er wat foutjes in de boekhouding zaten die door de klant geboekt is.

 

of de klant zo eigenwijs is om te denken dat hij/zij toch "immers ook boekhouden op school heeft gehad of PD boekhouder heeft gehaald". Sorry, maar zet die gedachte overboord.

 

Kom jij dat alleen maar eigenwijze klanten tegen? Boekhouden is geen rocket science. Het is een opleiding op MBO (PDB), soms HBO niveau (SPD). Ik heb zeer veel succesvolle ondernemers als klant die de boekhouding tot in de puntjes zelf correct verzorgen via online boekhouden. Ze begrijpen debet en credit en het evenwicht in hun boekingen, de fiscale uitzonderingen, de factuurvereisten, de BTW regels (ook grensoverschreidend) en stellen vragen als ze twijfels hebben. Wij waken voor de afwijkingen en kansen op fiscaal gebied, boeken de afschrijvingen, overlopende posten, aansluiting debiteuren en crediteuren, etc. etc. Maar het ABC boekwerk (inkopen, verkopen, bank en kas) kan de ondernemer prima zelf doen.

 

Alleen als de administratie echt grote vormen gaat aannemen en de boekhouder meer dan 80 uur per jaar invoerwerk moet declareren, ga dan eens nadenken over een andere opzet waarbij de klant, mits deze daarvoor geschikt is, of een personeelslid, op een eigen programma of door de boekhouder aanbevolen programma ook zelf dingen gaat invoeren.

 

Waarom dan ineens wel? Geef je nu toe dat als jij 80 uur per jaar inboekt voor je klant, dat je klant dan ineens wel beter af is met eigen personeel die weet hoe te boeken? 80 Uur ad 35 euro is nog steeds maar € 2.800. Hoe moet een ondernemer in vredesnaam daarvan een personeelslid betalen of welke andere betaalbare optie heb jij dan voor handen? En waarom is deze ondernemer dan ineens wel gekwalificeerd volgens jouw standaarden en heb je dus blijkbaar geen probleem met de bezwaren die je oppert bij kleinere ondernemers?

 

maar als ik je nu zeg dat ik al in 1980 aan het boekhouden was dan is het misschien toch een idee om mijn uitlatingen voor waarheid aan te zien

 

De waarheid ligt in het midden en kun je niet afdwingen op basis van senioriteit. Jouw ervaring zal best een hoop invloed hebben, maar het kan nooit een reden zijn dat jouw mening daardoor maatgevend is. Laat staan dat jouw mening daardoor "de waarheid" wordt. Als ik dan toch een argument in stelling moet brengen tegen jouw "waarheid" dan is dat dat je wellicht achter de feiten aanloopt en het tijd wordt dat je met al jouw ervaring eens moet luisteren naar je klanten/prospects. Zelfs de door jouw benoemde 'risico's' kun je prima afvangen met goede algemene voorwaarden.

 

en deze voegt, zoals al zijn postings, wederom totaal niet toe aan welk gespreksonderwerp dan ook.

 

Goh, wel knap van je dat je alle 1.142 berichten van HenkH op haar merites beoordeeld hebt en tot deze conclusie gekomen bent. Blijkbaar heb je ook veel verstand van andere zaken.... (zucht)

 

en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken.

Sorry, maar waar schrijft HenkH dit? Je ziet nu dingen die er niet eens staan....

 

Tot slot: topboekhouder: je zult je vak best verstaan, maar het ontgaat ons blijkbaar allemaal waarom je zo volhardt in je stelling dat ondernemers niet kunnen boekhouden en dat ze maar beter alles kunnen uitbesteden (aan jou)?

 

Jij komt als ondernemer ook disciplines tegen die geen dagelijks werk zijn van je. Besteed je dat dan ook maar lukraak uit? De inkopen bij Office Center? Jij bent geen inkoper van kantoorartikelen, dus dat doe je dan niet zelf? Of is inkopen doen soms geen rocket science?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Dan ben ik toch benieuwd wat uit jouw "onderzoek" is voortgekomen dan en waarom je van mening bent dat de klassieke (of lees : meest logishe en makkelijke manier) niet meer zou werken. Maar een de andere kant denk ik van "nee, in jouw mening ben ik sowieso niet geinteresseerd, dus laat ook maar". Op de één of andere manier schijn je hier nodig te zijn om aan postingvulling te doen waarbij het ook niet uit schijnt te maken wat voor onzin je uitkraamt.

 

In geen van mijn reacties zeg ik dat de "klassieke manier" niet werkt. Sterker nog mijn huidige administratie wordt nog steeds op deze manier gedaan. Die omvat niet meer dan 2 ordners en is momenteel meer een fiscaal verhaal.

 

Omdat ik vanaf januari nieuwe activiteiten ga ontplooien waarbij ik zelf meer en sneller inzicht in de resultaten wil hebben ben ik op zoek naar een andere manier van boekhouding en een boekhouder die daar in mee wil en kan gaan.

 

Dus niet meer een halfjaar overzicht en een jaarrapport maar gewoon real time inzicht in de stand van zaken. En dan zal je als ondernemer afscheid moeten nemen van de "klassieke manier"

 

De huidige ontwikkelingen maken het in ieder geval steeds makkelijker en als de klant een deel van het (simpele) werk zelf doet kan de boekhouder zich beperken tot zijn corebusiness nl. het adviseren.

 

en dan nog dit: Toen ik als jong ventje met mijn fotografie diploma bij de KVK kwam om mij als zelfstandig fotograaf in te schrijven (ergens eind jaren 70) was het statige kantoor aan de gracht te klein omdat ik geen middenstandsdiploma kon overleggen. Op mijn vraag wat ik dan wel zonder middenstandsdiploma kon beginnen kreeg ik als antwoord "een administratiekantoor" ;D

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Aan de andere kant is het op zich wel een interessant topic, zeker voor ondernemers die zich afvragen wat ze met hun boekhouding moeten doen. Door de vele reacties kom je steeds weer andere oplossingen tegen.

 

Zelf ben ik al een tijdje zoekende en door dit topic kwam ik op de website van Frank Cornet

 

een variant op een online boekhoudservice met een mooi aanbod voor starters. Jammer dat ik niet meer in die doelgroep val. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Beste Topboekhouder,

 

wat je zegt is dat klassieke dingen in het museum staan met een ;D erachter. Wat bedoel je daar dan mee ?

 

Van de zomer was ik in Noorwegen in een museum voor tandheelkunde. daar stonden alle ontwikkelingen in apparatuur van 1898 tot heden uitgestald. Met de meest recente uitgestalde apparatuur kan nog goed gewerkt worden en die zal ook nog wel ergens in gebruik zijn. Maar de meeste tandartsen investeren toch regelmatig om hun klanten nog beter van dienst te zijn.

 

Zo is er in dit topic een lid die eigenlijk ook op de klassieke manier werkt maar hier toch een moderne draai aan geeft. Ik zou zeggen bezoek zijn website eens en laat het op je in werken.

 

Dit en niets meer bedoel ik als ik schrijf dat "klassieke" dingen in het museum staan.

 

Het principe van boekhouden is al eeuwen oud. maar de ontwikkelingen staan niet stil. Alleen moet je er wel voor open staan.

Link naar reactie
  • 1

 

Toen ik als jong ventje met mijn fotografie diploma bij de KVK kwam om mij als zelfstandig fotograaf in te schrijven (ergens eind jaren 70) was het statige kantoor aan de gracht te klein omdat ik geen middenstandsdiploma kon overleggen. Op mijn vraag wat ik dan wel zonder middenstandsdiploma kon beginnen kreeg ik als antwoord "een administratiekantoor" ;D

 

 

De "goede" oude tijd :) Bij gebrek, in het begin, aan een middenstandsdiploma stond mijn vader met zijn ambulante handel ingeschreven als groothandel wat ook vrij was van de diploma plicht.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Van welke planeet kom je? Met de huidige beschikbare programma's is het inboeken van administratie heel goed te doen. De meeste softwareleveranciers maken tegenwoordig heel gebruiksvriendelijke programma's

 

Zeker als je kennis op BKB niveau ligt is het zelf inboeken goed te doen. Controle, jaarstukken en belastingaangifte kunnen dan uitbesteed worden.

 

Het zelf inboeken levert toch een besparing op. Die uren hoef je niet te betalen. Uiteraard kan je in die uren dat je boekt geen omzet voor je bedrijf maken maar je leegloop kan je er aardig mee vullen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat het grootste probleem juist zit in het correct aanleveren. De "schoenendoos" ondernemers gaan sowieso al niet zelf zitten boeken. Het meeste werk had ik altijd met het uitzoeken van de rotzooi die ik elke maand kreeg toegestuurd. Ondanks stap voor stap instructies bleef ik maar maandverband en sigaretten wegstrepen uit "zakelijke" kassabonnen.

 

Ik denk dat de ondernemer/zzp'er die snapt wat nodig is voor een boekhouding en de stukken zodanig aanlevert dat die alleen nog maar ingeboekt hoeven worden ook zelf prima (online) zijn stukken kan inboeken.

 

Kortom: basiskennis boekhouden zou ik iedere ondernemer wel aanraden, los van of ze zelf gaan boeken of niet.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Dit is ook mijn ervaring Marjan. En dat is hij al 25 jaar eigenlijk. Ik zie de voordelen niet. Je zal voor de Belastingdienst een complete boekhouding moeten aanleveren die zonder al te veel verkeerde invoer en zonder al te veel correcties moet worden overlegd. Dat bereikt je "niet echt" als een niet-boekhouder dingen zelf gaat inboeken in de hoop daarmee de boekhouder te ontlasten.

Beter kan de klant zich zichten op het juist aanleveren van stukken, zoals kloppende verkoopfacturen, het zorgen dat alle bankafschriften compleet zijn, dat alle inkoopfacturen er zijn, dat de tenaamstelling van de facturen juist is, dat de BTW wel of niet verlegd is op de facturen zoals het hoort, e.d.

 

 

 

www.topboekhouder.nl

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat de ondernemer/zzp'er die snapt wat nodig is voor een boekhouding en de stukken zodanig aanlevert dat die alleen nog maar ingeboekt hoeven worden ook zelf prima (online) zijn stukken kan inboeken.

 

Misschien een tip voor de belastingdienst om daar in Jip&Janneke taal eens een folder aan te wagen ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de ondernemer/zzp'er die snapt wat nodig is voor een boekhouding en de stukken zodanig aanlevert dat die alleen nog maar ingeboekt hoeven worden ook zelf prima (online) zijn stukken kan inboeken.

 

Misschien een tip voor de belastingdienst om daar in Jip&Janneke taal eens een folder aan te wagen ;)

 

In deze regio (Utrecht/Amersfoort) waar ik sinds een jaar woon is de belastingdienst hier erg actief in. Er wordt veel voorlichting gegeven aan (startende) zzp'ers, individueel of via bijeenkomsten van lokale netwerken. In die zin is er wel sprake van vooruitgang. Ook de belastingdienst ziet zich al een aantal jaren geconfronteerd met een toename van het aantal zzp'ers (en een gedwongen vermindering van personeel aan hun kant). Er is hen dus alles aan gelegen om dit in goede (betere) banen te leiden.

 

Mijn ervaring is dat de startende ondernemer/zzp'er vooral vakinhoudelijk gefocust is en de nodige skills heeft. Het enthousiasme van deze mensen is aanstekelijk.... tot de zoveelste schoenendoos arriveert.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik boek zelf online in.

 

Ben niet boekhoudkundig onderlegd maar ben wel erg georganiseerd in alles en voornamelijk ook administratie. Het gaat prima, eerste gesprek met boekhouder (overstap van zelf bijhouden in Excel naar online boekhouden) kreeg ik complimenten hoe goed ik het zelf had bijgehouden en het mocht wel wat minder nauwkeurig zelfs ;)

 

Verschilt dus denk ik per persoon. Voordat ik mijn huidige boekhouder had gevonden, had ik een gesprek met een boekhouder van de oude stempel, die alles graag in een (schoenen)doos kreeg aangeleverd. Nu daar kreeg ik nou zelf nogal de kriebels van dus deze manier van werken bevalt mij prima!

 

Wat TS dus aankaart vind ik echt niet meer van deze tijd, ik bespaar zeker wel op kosten boekhouder door het zelf inklokken van de gegevens plus bijkomend voordeel zelf altijd duidelijk inzage en overzichten die ik zelf online (dag en nacht) kan raadplegen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.