• 0

1ste jaar maak je verlies , 2de jaar sta je ''kiet'' , 3de jaar maak je winst.

1ste jaar maak je verlies , 2de jaar sta je ''kiet'' , 3de jaar maak je winst. (en de jaren erna)

 

Ik heb laatst een persoon gesproken die 4 jaar terug een bandenhandel zaak was begonnen. En hij zei namelijk precies hetzelfde. 1ste jaar maak je verlies. 2de jaar sta je kiet , 3de jaar heb je winst.

 

Ik zelf ben het hier zeker wel mee eens. ''Als je echt met iets begint wat je nog nooit hebt gedaan'' dan kan ik wel zeggen dat het in het algemeen gezien zeer zeker klopt.

 

Zijn jullie het hiermee ook eens. Dus dat het algemeen gezien wel klopt?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben het daar absoluut niet mee eens. Ik heb ook wel gehoord dat je eerst 3 jaar je fouten moet overleven. Het is natuurlijk waar dat de kosten voor de baat uit gaan en dat voor veel ondernemingen een aanloopperiode nodig is.

 

Waar ik echter een probleem mee heb, is dat dit soort gezegdes een eigen leven gaan leiden. Je kan als ondernemer nooit tevreden zijn met verlies omdat het erbij zou horen. Alle alarmbellen moeten gaan rinkelen en alles op alles moet worden gezet om elke stap winstgevend te maken. En dat van het begin af aan. Teveel zie ik voorbij komen dat er van het begin af diepte-investeringen worden gedaan, die achteraf opportuun waren (dure auto). Toch zie ik ook wel mensen die met een goed idee en weinig kosten meteen na 3 maanden er een goed inkomen uithalen. Vaak zijn dat bedrijven die een hogere overlevingskans hebben.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Niet echt mee eens. Ik heb, zoals zoveel ondernemers, 3 bedrijven (signature is het enige internetbedrijf) en dat driejarenplan klopt bij mij in ieder geval niet. Het eerste jaar ongeveer kiet, 2e jaar minimale winst door te blijven investeren en het 3e jaar winst. Het is echt sterk verschillend per bedrijf, ondernemer en branche volgens mij.

 

Ik wil mijn bedrijven het liefst binnen een dag winstgevend hebben. Dat lukt natuurlijk niet maar ik focus mij in ieder geval niet op 3 jaar :)

Site: Incassobureau particulier en bedrijf - E-mail : luuc@luuc.eu

Link naar reactie
  • 0

Het kan ten dele waar zijn, afhankelijk van het bedrijf, dat je eerst een periode hebt waarin je verlies maakt omdat je hoge opstartkosten hebt, vervolgens als het begint te lopen een periode waarin dat verlies steeds kleiner wordt en op een gegeven moment zul je winst gaan maken (als je het goed doet). Maar dat hoeven ook geen periodes van een jaar te zijn en volgens mij moet je je ook absoluut niet blind staren op zo'n gezegde. In mijn specifieke geval klopt er ook niets van, winst gemaakt vanaf dag 1...

 

Mijn ex-baas had ook zo'n leuke: "Tussen mei en oktober is iedereen op vakantie en verkoop je niets". Tja, als je dat maar vaak genoeg roept ga je dat nog geloven ook.

Link naar reactie
  • 0

Het is mij ook niet gelukt en ik vrees met mij nog een hele hoop andere, vooral degene die naast hun bedrijf nog een baan hebben.

 

Ik heb nu nog steeds wel eens een jaar waarin er geen winst wordt gemaakt, dit komt dan vooral door grote investeringen. Zo weet ik zeker dat ik ook dit jaar geen winst ga maken, dit jaar kopen wij en een BE vrachtwagen en een trussoverkapping.

 

En ik kan me niet voorstellen dat er niet meer bedrijven zijn die zo werken.

Link naar reactie
  • 0

We moeten ook niet vergeten dat meer dan de helft van alle startende ondernemers binnen 2 en 3 jaar failliet gaan. Dit is dus eigenlijk , een goed voorbeeld. ''1ste jaar maak je verlies , 2de jaar sta je ''kiet'' , 3de jaar maak je winst.''

 

Als we dus naar alle ondernemers kijken , dan kunnen we zeggen dat je het gewoon goed doet als je 3de jaar en erna , winst maakt. Aangezien meer dan dan de helft dan allang al failliet is en jij juist winst maakt.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0
We moeten ook niet vergeten dat meer dan de helft van alle startende ondernemers binnen 2 en 3 jaar failliet gaan. Dit is dus eigenlijk , een goed voorbeeld. ''1ste jaar maak je verlies , 2de jaar sta je ''kiet'' , 3de jaar maak je winst.''

 

Winst is ook die boterhammetjes die je dagelijks eet oftewel je dagelijks levensonderhoud. Als je niks verdiend kan je ook niet leven. Hooguit interen op spaarcenten of leven van een uitkering. Eventueel starten met een bijbaantje om in je levensonderhoud te voorzien.

 

De meeste startende ondernemers zullen ongetwijfeld wel wat verdienen in de eerste jaren maar of het voldoende is :P

 

Link naar reactie
  • 0
Het is sowieso nooit genoeg.

 

wie het kleine niet eert! ;D

 

Daarnaast bedoel ik meer de geld die je per maand op zij kunt zetten. Niet je levensonderhoud.

 

ook de centjes waar je van leeft is winst. dus daar zal je over moeten afdragen aan de BD.

 

Gelukkig maar dat we nog steeds een systeem hebben als je weinig verdient ook weinig belasting betaald. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

''Ik denk dat als beginnende ondernemers deze topic doorlezen , dat het wel goed is voor hun. Vooral voor de gene die hoog vliegen. Als je hoog vliegt , kan het zo zijn dat je harder neer kunt vallen. En nooit vergeten dat binnen 2 á 3 jaar meer dan de helft van alle beginnende ondernemers failliet gaan. ''

 

Als je met deze gedachte in je achterhoofd een zaak begint , en het loopt goed , dan is het meegenomen. Loopt het minder (1ste jaar) , dan hoef je je niet slecht te voelen. Zie de argumenten hier boven.''''

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Het is 'maar' een semi-gezegde*. Als het op een tegeltje past, is het nog niet waar :P

Eén iemand spreken die dat ook heeft ervaren, is ook geen statistische onderbouwing.

Ik heb het bijvoorbeeld niet zo ervaren; vanaf jaar 1 winst.

 

Het ligt aan verschillende factoren (en dan heb ik het niet over succesfactoren alleen).

De één moet een paar ton investeren om te starten, de ander een paar duizend euro.

Dan kun je grote afschrijvingen het eerste jaar verlies draaien, maar het 'moet' niet.

 

Het enige dat je met dit gezegde kunt, is de hoop niet opgeven na het eerste jaar.

(Tenzij er gewoon geen klanten zijn. Dan moet je jezelf zeker even achter de oren krabben.)

 

*)

Het is niet eens een echt spreekwoord, dus ik heb het maar een semi-gezegde gedoopt.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

@Rick: Heb je daarvoor een bron? Die dat dus aantoont?

 

Ps, stel dat die ondernemers ''zelf'' stoppen , betekend het vaak dat de zaak gewoon niet goed ging. Ik durf mijn hand in de vuur te steken dat als die zaken 10,000 euro + per maand netto zouden verdienen , dat ze niet zouden stoppen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt mij niet Altan.

 

Heb je vuurvaste handen.

 

Ik heb geen bron voor je, er zijn genoeg ondernemers die de druk van het ondernemen niet aan kunnen, ondernemers die niet verantwoordelijk willen zijn voor personeel, ondernemers die terugverlangen naar de zekerheid van een 8 tot 4 baantje of ze zien een teruglopende omzet en sluiten de deuren.

 

En dat gebeurt vaak in de eerste drie jaar, en dan is er geproefd aan het ondernemen, en komen mensen erachter dat ondernemen betekent dat je ongemerkt 24 uur per dag bezig bent met je bedrijf, en dat kan wel eens teveel zijn voor mensen.

 

Het is niet alleen het geld wat mensen drijft. :)

Link naar reactie
  • 1

Het is niet alleen het geld wat mensen drijft. :)

ik denk dat voor de meeste idd niet de drijfveer is om te beginnen.

enkel voor het geld gaan lijkt mij nooit de juiste motivering om te ondernemen .. >;(

 

Geld is sowieso altijd nummer 1. Daar kun je niet eromheen draaien. Tuurlijk zijn er intotaal meerdere redenen waarom je begint. Maar ''geld'' is toch echt nummer 1 van die lijst. Want je ''moet'' en bent ''verplicht'' om geld te verdienen. Moet brood brengen naar je huis voor je kinderen vrouw etc. Huis huur moetje kunnen betalen etc.

 

Als je dat niet kunt kun je niet eens bedrijf runnen.

 

Bij mij begint die lijst zo:

 

1. Geld

2. Onafhankelijkheid

3. Eigen tijden etc

4 Uitdaging

5

6

etc etc

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Je bedoelt mij niet Altan.

 

Heb je vuurvaste handen.

 

Ik heb geen bron voor je, er zijn genoeg ondernemers die de druk van het ondernemen niet aan kunnen, ondernemers die niet verantwoordelijk willen zijn voor personeel, ondernemers die terugverlangen naar de zekerheid van een 8 tot 4 baantje of ze zien een teruglopende omzet en sluiten de deuren.

 

En dat gebeurt vaak in de eerste drie jaar, en dan is er geproefd aan het ondernemen, en komen mensen erachter dat ondernemen betekent dat je ongemerkt 24 uur per dag bezig bent met je bedrijf, en dat kan wel eens teveel zijn voor mensen.

 

Het is niet alleen het geld wat mensen drijft. :)

 

Dat komt voor , klopt. Alleen als jij per maand 10,000 euro netto in je zak gooit , komt weinig voor dat iemand zelfs dan wilt stoppen. Ik denk echt 0,001% :P

 

Maar ik snap wat jij bedoelt.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Geld is sowieso altijd nummer 1. Daar kun je niet eromheen draaien.

 

Geld is echt niet drijfveer nummer 1 bij de meeste ondernemers. Als geld drijfveer nummer 1 is waarom blijf je dan niet gewoon voor een baas werken? ??? Dan verdien je geld! Dan hoef je ook geen onderneming te starten.

 

Bij ons was de drijfveer onafhankelijkheid, iets van jezelf opbouwen. Geen baas die vertelt wat je moet doen. Dat we er nu geld mee verdienen is leuk en uiteindelijk ook noodzakelijk, maar ik zou het ook voor de helft van een salaris doen als je bij een baas werkt.

 

In ons geval klopt de stelling ook niet. In het tweede jaar was er al winst.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals een aantal voor mij al hebben gezegd, is het natuurlijk niet voor elk bedrijf hetzelfde. Toch denk ik dat er misschien wel een kern van waarheid inzit. Eerste jaar investeren, weinig klanten en een kleine marge. Tweede jaar meer klanten, geen opstart kosten en dus misschien een bescheiden winst en hopelijk geen verlies meer. In het derde jaar meer verkopen/ produceren, betere marge dus meer winst.

 

Dit is in ieder geval de weg die wij nu lijken te wandelen. Daarbij kan ik me, wanneer je zelf produceert, het me niet anders voorstellen. Ik bedoel daarmee, je hebt altijd geld nodig om iets te maken en meestal heb je niet direct veel klanten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.