• 0

omzet inschatten opstartfase

Hallo allemaal,

 

Na kort marktonderzoek uitgerekend dat er ruimte is voor een grote winkel met een regiofunctie. ( Primair marktgebied is omtrek van 60 auto minuten.) Vertel liever nog niet wat voor winkel i.v.m. het wakker maken van de spreekwoordelijke slapende honden.. Ben begonnen aan een ondernemingsplan en loop nu even vast.

 

Gemiddelde omzet per vierkante meter is bekend. Echter lijkt het mij het eerste en misschien tweede jaar niet haalbaar. Hoe schat ik de omzet in de opstartfase en hoelang is gemiddeld zo'n opstartfase? ( gemiddelde omzet per jaar is € 28 000 000.- )

 

Alvast bedankt voor de tips.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hangt de omzet in je opstartfase niet vooral van het succes van je onderneming af? En dat succes hangt natuurlijk weer af van je producten, marketing, prijsstelling etc.

Hoe snel je bedrijf gaat lopen kunnen wij zonder meer informatie niet voorspellen, denk ik.

 

De gemiddelde duur van een opstartfase zal dus weinig zeggen over die van jou.

 

Maar wellicht heeft iemand anders een veel betere visie! ;)

Link naar reactie
  • 0

Gemiddelde omzet per vierkante meter is bekend. Echter lijkt het mij het eerste en misschien tweede jaar niet haalbaar. Hoe schat ik de omzet in de opstartfase en hoelang is gemiddeld zo'n opstartfase? ( gemiddelde omzet per jaar is € 28 000 000.- )

als de gemiddelde omzet per meter bekend is, dan weet je toch ook wat die de eerste twee jaren waren?

er van uitgaande dat je die gemiddelde cijfers baseert op een bestaande winkel?

 

uiteraard is het dan nog afhankelijk van locatie, bereikbaarheid (parkeertarief?) en de mate van lokale concurrentie in vergelijking met de andere zaken lijkt mij.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's.

 

De gemiddelde omzet per vierkante meter heb ik gevonden in een aantal cases op internet en HBD. In de cases wordt echter geen rekening gehouden met de opstart fase. Aangezien het hier om een grote winkel gaat, zal deze zich buiten het centrum gaan vestigen en parkeren zal geen probleem zijn. Ik schat ongeveer 600 parkeerplaatsen nodig te hebben.

 

Een vriend van me heeft een eigen winkel en die heeft in het tweede jaar de omzet met 8% zien stijgen en het derde jaar 6% t.o.v. het tweede jaar. Daarna jaarlijks wisselend van 1% tot 3,5%. Dit betreft een kleine winkel in een centrum en een hele andere branche.

 

Ik hoop dat er meer mensen zijn die mij kunnen vertellen wat zij gerealiseerd hebben zodat ik een schatting kan maken. Zoiets blljft toch natte vinger werk.Misschien is er een ongeschreven regel dat de opstart fase gemiddeld 2 jaar is en omzet eerste jaar 80%, tweede jaar 90% en vanaf het derde jaar 100% zou moeten zijn.

 

Tips zijn altijd welkom.

Link naar reactie
  • 0

Van belang is te weten of je het ondernemingsplan voor een financiering maak, banken gaan altijd alleen uit van de voor hen bekende cijfers.

 

Op de wijze zoals jij het nu wilt gaan berekenen zou je ook rekening moeten houden met de a.s. BTW verhoging, de economische crisis etc. en worden het zuiver speculatieve cijfers.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Het plan maak ik in eerste instantie voor mijzelf. Indien Natuurlijk heb ik het ook nodig om bij de bank een financiering los te krijgen. Daarom wil ik een zo nauwkeurig mogelijke berekening maken. Daarbij neem ik het zo negatieg mogelijke scenario zodat het alleen maar mee kan vallen.

Natuurlijk hoort de crisis daarbij en de BTW verhoging en de omzetdaling van de afgelopen jaren. Met alle factoren wil ik rekening houden zodat ik op basis van die gegevens kan kijken of het inderdaad een unieke kans is of een minder goed plan.

 

Ja, die 28 000 000 is volgens de gegevens van de HBD correct. Hier verwacht ik nog wel een kleine bijstelling naar beneden.

Link naar reactie
  • 1

28.000.000 zegge; acht-en-twintig miljoen (!) is een omzet waar een Ikea filliaal blij mee is ! (om zomaar even een winkel te noemen) Weet je hoeveel personeel en kennis hiervoor nodig is ? Om nog maar te zwijgen van de financiële aspecten. Wanneer ik kijk naar je vraagstelling denk ik dat, indachtig je wens het bij een bank te financieren, deze omzet en ambities wat te hoog gegrepen zijn.

Ik dacht ook even dat je een rekenfoutje gemaakt had.

 

Wanneer je serieus wil dat we ons een oordeel aanmeten zul je met meer details moeten komen.

Link naar reactie
  • 0

Die 28 miljoen is een correct bedrag. Ik praat dan ook over een winkel van 25 000 vierkante meter. Net zo groot als een IKEA.. Let wel, MAKRO vestegingen gaan zelfs over de 100 miljoen en hebben een vergelijkbare vvo schat ik zo.

Mocht het inderdaad zo zijn dat het zo'n goed idee is, zal ik natuurlijk niet even een plan schrijven en een bank binnen stappen.

Zo werkt dat niet.

 

Personeel is een andere uitdaging. Inkoop, commercie, verschillende afdelingen, wettelijke regels etc. Leuke uitdaging dus.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het zomaar kunnen dat het een serieus plan is, maar ik zie nog veel vragen.

 

Wordt er geinvesteerd in een nieuw pand?

Wordt er een niche-product verkocht?

Hoe is de concurrentie vanuit het WWW of anders?

Wat wordt er gedaan aan marketing om de 600 parkeerplekken vol te krijgen?

Wat is de verwachtte winst?

Is de genoemde 28M omzet een must of een wens?

 

 

Tot zover mijn vragen.

Link naar reactie
  • 1

25000 m2 dat is in retailland de eredivisie.

 

Als het je zou lukken om voor 80 euro per m2 te huren heb je het over een huurcontract van 2 miljoen per jaar. Contract van 5 jaar. Beetje inrichting. Beetje voorraad. Dan heb je het dus over een miljoeneninvestering.

 

Dan zul je als ondernemer echt iets in je mars moeten hebben. Dan zou het eigenlijk dus omgekeerd moeten zijn: dat hij aan ons voorspiegelt hoe hij dit kunstje denkt te gaan flikken.

 

(En "iemand" bedankt voor je anonieme compliment!)

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

25000 m2 dat is in retailland de eredivisie.

 

Als het je zou lukken om voor 80 euro per m2 te huren heb je het over een huurcontract van 2 miljoen per jaar. Contract van 5 jaar. Beetje inrichting. Beetje voorraad. Dan heb je het dus over een miljoeneninvestering.

 

Dan zul je als ondernemer echt iets in je mars moeten hebben. Dan zou het eigenlijk dus omgekeerd moeten zijn: dat hij aan ons voorspiegelt hoe hij dit kunstje denkt te gaan flikken.

 

(En "iemand" bedankt voor je anonieme compliment!)

Nu wil gelukkig het feit dat ruimte huren in deze tijd erg goedkoop kan. Maar ben het met je eens: een hoop geld in tijden van neergang in de retail, en een steeds verder oprukkende E-commerce. Om nog maar te zwijgen over de banken die niet bepaald staan te springen om krediet te verstrekken. Het eerste wat dan bij mij opkomt, is dat de te verhandelen producten een tastbare meerwaarde moeten hebben: ofwel in het "bulk" segment, ofwel in het "niche" segment. Maar wie weet wel in een richting (expossure? Logistiek?) waar wij allemaal in eerste instantie nog niet eens aan hadden gedacht. Ben echt super benieuwd naar de plannen van de TS. Hij klinkt in ieder geval zeer ambitieus, en dat mag ik persoonlijk wel! :)
Link naar reactie
  • 1

25000 m2 dat is in retailland de eredivisie.

 

Als het je zou lukken om voor 80 euro per m2 te huren heb je het over een huurcontract van 2 miljoen per jaar. Contract van 5 jaar. Beetje inrichting. Beetje voorraad. Dan heb je het dus over een miljoeneninvestering.

 

 

Beetje voorraad zal al snel in de 2 miljoen zitten bij aanvang wil je 25 miljoen omzet halen in het jaar en dan de rest nog voor marketing, personeel, inrichting etc. etc.

 

Je zal de eerste zijn die start met meteen zo'n grote onderneming.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het opschonen.

Ik begrijp uit de reacties dat het een beetje ongeloofwaardig project is. Geloof me, het is serieus!

Aangezien er maar een paar mensen zijn die serieus feedback geven en ik niet teveel info wil geven in dit stadium i..v.m. concurrenten, lijkt het mij beter om er weer een slot op te gooien.

 

Mijn excuses voor het ongemak aan de mensen die wel serieus waren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

beste Knofje,

je hebt feedback gehad van diverse ondernemers in het retailvak, en eigenlijk vraagt iedereen zich af waarom jij hier om advies komt vragen... de case die je voorstelt komt eigenlijk alleen voor bij doorgewinterde ondernemers die al wat verschillende retailprojecten hebben gedaan en dus nu ervoor gaan om hun droom waar te maken waar ze al een paar jaar over nadenken. Normaliter hebben deze ondernemers al een vrij duidelijk beeld van wat ze voor ogen hebben en komen dus niet met vragen zoals jij die stelt aangezien ze meestal al wat deskundigen om zich heen hebben verzameld..

 

je moet goed begrijpen dat wij zeker niet onwelwillend zijn om met je mee te denken, maar het blijft allemaal een beetje te vaag, wellicht moet je een paar van de serieuze reageerders bij elkaar vragen voor een sessie als je denkt dat het een meerwaarde voor jouw businessplan kan geven?

 

als je gewoon hier op het forum meer feedback wil hebben zal je echt iets meer inzage moeten geven...

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp uit de reacties dat het een beetje ongeloofwaardig project is.

Het project hoeft niet ongeloofwaardig te zijn. Wat wel ongeloofwaardig is, is je aanpak.

 

Als je werkelijk in 1x een winkel van 25000 m2 uit de grond wil stampen dan heb je minstens een jaartje of 3 retailervaring nodig op managementniveau in laten we zeggen een winkel van minstens 2000 m2 (een leuke hema). Dan hebben de gebruikelijke kengetallen en prestatie-indicatoren geen geheimen voor je.

 

Als je bedenkt dat ikea enkele jaren geleden nog werkte met winkels van 10000 - 20000 m2 (ze zijn ze nu aan het opschalen naar 38000 m2).

 

Stel dat je werkelijk serieus bent. Dan begin je normaal gesproken met een winkel van laten we zeggen 5000 m2 en hebt vervolgens een groeiplan via 15000 m2 naar 25000 m2. Waarom? Omdat je het anders simpelweg niet gefinancierd krijgt.

 

Of je heet per ongeluk Brenninkmeijer of Fentener van Vlissingen ...

 

(en bedankt voor je persoonlijke bericht maar ik neem even de vrijheid daar niet op te reageren)

In het echt blijk ik heel aaibaar

Link naar reactie
  • 0

Ik snap dat jhet een ongeloofwaardige aanpak lijkt. Eerlijk gezegd is dit ook niet de aanpak volgens het boekje. Een paar maanden geleden kwamen er toevallig een paar dezelfde vragen waar ik geen antwoord op wist. Ik ben toen gaan omderzoeken waarom die winkels niet bij ons in de buurt zaten maar alleen ver weg. Ik ben er achter gekomen dat de winkels met die grootte inderdaad erg ver weg waren en dat er ruimte was voor een 47 000 vierkante meter binnen mijn primaire marktgebied. Ik had mijn antwoord op de vragen maar wat doe je er dan mee? Ik besloot om een businescase te gaan maken zodat ik er in ieder geval iets mee heb gedaan. Grootste probleem is inderdaad de financering maar met een goed plan, moet het op een of andere manier toch lukken.

 

Over mijn ervarin kan ik wel iets meer kwijt.

18 jaar winkel ervaring waarvan 16 jaar in een leidinggevende functie.

Omzet verantwoordelijkheid tussen 4 en 21 miljoen bij verschillende bedrijven.

Ervaring met zowel inkoop, verkoop en marketing op locaal niveau.

 

Ik verwacht in het eerste kwartaal 2013 mijn plan klaar te hebben zodat ik er door een adviseur naar kan laten kijken en dan de grootste uitdaging aan te gaan. Als het niet zo'n buitenkans zou zijn, zou ik niet eens met de case begonnen zijn. Maar als er ruimte is voor 47 000 vierkante meter, kan ik het niet negeren ook al weet ik dat het zeer moeilijk / onmogelijk zal worden.

 

Ik moet minimaal 10 000 vierkante meter hebben om mijn marktgebied groot genoeg te hebben. 20 000 is zeer realistisch maar indien ik ga huren zal het wellicht 14 000 worden wat ook een optie is. Vooralsnog moet ik ergens van uitgaan en is 20 000 mijn uitgangspunt.

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat je heel veel “kan doen” binnen de detailhandel (en ook in andere branches). Dat er dus zat ruimte is voor goede initiatieven en dat NL helemaal niet “vol” is (ook zijn dit lastige tijden, zacht uitgedrukt).

 

Over je oorspronkelijke vraag:

Ik denk niet dat er een soort standaard bestaat waar je mee kan rekenen. Dus niet zoiets van:

“omzet in het 1e jaar is X%, in het 2e jaar Y%” etc.

Waarschijnlijk is dit maatwerk op basis van je promotie uitgaven en acties e.d.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals je misschien zelf ook wel weet is de opening van zo'n megastore vaak een happening en maak je de eerste drie maanden top omzetten die daarna langzaam op normaal niveau komen. Mensen zijn altijd nieuwsgierig en zullen na de opening z.s.m. willen kijken in de winkel.

 

Ik vraag me wel de hele tijd af wat jouw rol gaat worden in het plaatje?

 

Met deze financieringsbehoefte zal een bank niet genoeg zijn en krijg je ook te maken met participatie maatschappijen om aan het gewenste bedrag te komen. Zowel de bank als de overige financierders zullen eisen stellen aan het management en willen plaatsnemen in een raad van commissarissen.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben toen gaan omderzoeken waarom die winkels niet bij ons in de buurt zaten maar alleen ver weg. Ik ben er achter gekomen dat de winkels met die grootte inderdaad erg ver weg waren en dat er ruimte was voor een 47 000 vierkante meter binnen mijn primaire marktgebied.

 

 

Ik volg je topic stilletjes, maar nu ben ik toch wel benieuwd waarom die winkels dan nog niet in de buurt zitten? Het lijkt me sterk dat ze een kans van 47000 m2 over het hoofd hebben gezien. Wat zijn de overige redenen dat andere grote winkels dit nog niet opgepikt hebben?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.