• 0

Postbusadres: schrijfwijze(n)?

Hallo,

 

Ik heb op het forum gezocht naar de verschillende mogelijkheden om een postbusadres te schrijven, maar ben alleen berichten tegengekomen over de voor- en nadelen van het hebben van een postbus.

 

Mijn vraag is eigenlijk op welke manier je een postbusadres kan schrijven. In mijn werk kom ik regelmatig gemengde adressen tegen, waarbij "Postbus" is weggelaten, de straatnaam wordt gebruikt en daarachter wel het postbusnummer.

 

Voorbeeld volledig adres:

Pietje Hein

Straatweg 3

1018 AX Amsterdam

 

Voorbeeld postbusadres:

Pietje Hein

Postbus 3013

1018 AX Amsterdam

 

Wat ik tegenkom:

Pietje Hein

Straatweg 3013

1018 AX Amsterdam

 

Is deze schrijfwijze echt mogelijk, toegestaan of bestaan er gewoon daadwerkelijk adressen met meer dan drie cijfers in het huisnummer? Zelf heb ik ook een postbus, welke ik ook voor privé gebruik (pakketten) en bij webwinkels is het zo ook iets makkelijker bestellen.

 

Vriendelijk bedankt alvast voor de reacties!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik dacht dus dat het een manier was om de postbus te gebruiken als "regulier" adres. Dit om het te laten lijken als een echt zakenadres of gewoon om het mogelijk te maken te bestellen bij webwinkels, omdat je daar niet altijd een postbusadres kan/mag invullen.

 

Het lijkt mij in bepaalde gevallen ook handig om zo mijn postbusadres te gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

uiteraard bestaan er adressen met meer dan drie cijfers in het huisnummer (Den Haag, Laan van Wateringseveld; Zevenaar, Zonegge).

 

Bij mijn weten, geschiedt de postsortering op postcode en huisnummer. Dus of je als straatnaam nu "postbus" of "Broadway Avenue" invult, het zou aan moeten komen bij de combinatie van huisnummer en postcode.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor het verwijderen van het slotje.

 

De combinatie postcode en huisnummer begrijp ik. De lengte van het huisnummer is me nu ook al meer duidelijk. Enig doorzoeken op internet heeft de volgende informatie opgeleverd en is denk ik de bron van mijn verwarring betreffende de lengte van het nummer. De onderstaande nummering, zoals gebruikt in Lelystad, lijkt dus op een postbusnummering.

 

Bron Wikipedia.

 

"Afwijkende adresseringen

 

In Lelystad heeft een hele wijk een naam en zijn de straten genummerd. Is het adres Gondel 26-95, ook geschreven als Gondel 2695), dan is dat: wijk Gondel, straat 26 (ook te interpreteren als: straat Gondel 26), huis 95. Het eigenlijke huisnummer is 95, en niet zoals mogelijk gedacht zou kunnen worden 26-95 of 2695. Ook in de Nijmeegse stadsdelen Dukenburg en Lindenholt en in bepaalde gedeelten van het dorp Wijchen wordt een afwijkende adressering toegepast. Net als in Lelystad zijn in deze stadsdelen de straten genummerd, alleen maakt het straatnummer ook deel uit van het huisnummer. Zo betekent het adres Malvert 3341 in Dukenburg een adres in de wijk Malvert, in de 33e straat, met het huisnummer 3341, waarin de eerste twee cijfers staan voor het straatnummer."

Link naar reactie
  • 0

Aan de postcode kun je zien of het een postbus of adres betreft. 6781 AA zou dus bijvoorbeeld altijd gereserveerd kunnen zijn voor een postbusadres. Hoe dat precies zit zou je uit kunnen zoeken.

 

De schrijfwijze in je openingspost ben ik wel eens tegen gekomen, waar dus een postcode van een postbusadres gecombineerd werd met een normaal adres: 1000 AA Hans Harrylaan 12, Amsterdam.

 

Misschien dat dat adressen van overheidsinstellingen waren, die veel post krijgen.

Link naar reactie
  • 0

Bij mijn weten, geschiedt de postsortering op postcode en huisnummer. Dus of je als straatnaam nu "postbus" of "Broadway Avenue" invult, het zou aan moeten komen bij de combinatie van huisnummer en postcode.

 

In principe is dat inderdaad het geval. Zelfs als je alleen

 

4321AB - 11

 

als adres op een brief zet, wordt deze bezorgd (op de kerkweg, in jawel, kerkwerve)

 

Dit komt omdat de hele sortering natuurlijk geautomatiseerd is, en als machinaal een zinnig combinatie van postcode en huisnummer te lezen is, wordt dat met zo'n fluorescerende oranje code op de enveloppe gedrukt, en gaat de sortering helemaal tot aan de tas van de postbode automatisch.

 

Die postbode is dan wel weer het probleem: Als je een duidelijk verkeerde straatnaam erop zet, zou die wel eens achter zn oren kunnen krabben en het poststuk alsnog op het aangegeven straatnaam-adres kunnen laten bezorgen, ipv de combinatie postcode-huisnummer.

Link naar reactie
  • 0

ik kom ook regelmatig tegen dat bepaalde webshops/leveranciers aangeven niet naar postbussen te (kunnen) leveren.

Belangrijkste reden hiervan die ik kan verzinnen is dat je geen fysiek adres hebt als er daarna iets misgaat met de betaling.

 

Maar je kan het proberen te vermommen als gewoon adres maar zijn een paar nadelen:

 

* als leverancier verzend met voormeld systeem zal hij alsnog zien dat het een postbus is (zodra je postcode en huisnummer/postbusnummer intypt verschijnt er bij straatnaam het woord postbus.

 

* postbodes zijn over het algemeen te dom om 4 cijferige huisnummers te kunnen begrijpen. Wij hebben hier in de omgeving ook een soort van Amerikaans systeem waarbij de straatnaam een complete wijk is en daarna elk blok van huizen wordt aangeduid met 2 cijfers (14 of 16 of 43 of 44 of 45 enz.) en daarna nog 2 cijfers komen die het huis aangeven. je hebt dus straatnaam 1452 en straatnaam 4352 enz. Dit is voor postbodes zo ingewikkeld dat hier zo een 25% van de post in de verkeerde straten terecht komt waarbij veel mensen het daarna gewoon weggooien omdat zo vaak gebeurd.

 

* mocht je een postcode treffen die wel 4 cijferige nummers kan lezen en het adres is daadwerkelijk als straatnaam op zending terecht gekomen is de kans groot dat deze postbode ook echt opzoek gaan naar een huis/bedrijf met dat nummer en dat dus uiteraard niet zal vinden en het dus weer retour zal sturen.

 

Je moet met alles wat je doet bij verzendingen rekening houden dat intelligentie van postbodes tegenwoordig behoorlijk beperkt is en aflevering bij minste of geringste helemaal in de soep loopt en het pakje bij willekeurig huis wordt aangeboden of gewoon weer retour komt.

Link naar reactie
  • 0

postcode icm huisnummer kan inderdaad aankomen, zie je ook veel staan 'als' afzender.

 

Maar 2 weken geleden voor de grap een kaart gestuurd met juiste huisnummer / postocode / plaatsnaa, (ja ik stuur een kaart) maar de straatnaam had ik in het frans geschreven ('het' kind was net gestart met franse les...)

 

die kaart kwam toch retour (en dat is ook weer frans...) :P

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ach, ik krijg ook wel eens post, waarbij van het adres alleen het huisnummer en plaatsnaam kloppen. De naam, straatnaam en postcode zijn dan compleet anders. Dus ik geloof er niet in dat de postbode alleen naar postcode en huisnummer kijken. Soms heb ik het gevoel dat ze maar wat doen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Aan de postcode kun je zien of het een postbus of adres betreft. 6781 AA zou dus bijvoorbeeld altijd gereserveerd kunnen zijn voor een postbusadres. Hoe dat precies zit zou je uit kunnen zoeken.

 

De schrijfwijze in je openingspost ben ik wel eens tegen gekomen, waar dus een postcode van een postbusadres gecombineerd werd met een normaal adres: 1000 AA Hans Harrylaan 12, Amsterdam.

 

Misschien dat dat adressen van overheidsinstellingen waren, die veel post krijgen.

 

Het zou me niet verbazen als dat antwoordnummers waren.

Link naar reactie
  • 0

Wat een gedoe om een postbusnummer. Neem er een als je gebruik kunt maken van de voordelen. Partijen die niet aan een postbusadres zeggen te leveren kun je natuurlijk ook een vast factuuradres geven en even bellen voor een toelichting.

 

Vergeet tenslotte niet dat je als afnemer verantwoordelijk bent voor het aanleveren van juiste adresgegevens voor een zending. Dat is gewoon een kloppende combinatie van een straatnaam/postbus, (huis)nummer en postcode.

 

Weetje: zojuist even een adressenbestand doorzocht en een huisnummering die doorloopt tot boven de 1000 is niet zo heel uitzonderlijk (bijvoorbeeld Laan van Meerdervoort in Den Haag, Prinsengracht en IJburglaan in Amsterdam, Engelandlaan in Haarlem, Graan voor Visch in Hoofddorp) en meer...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben in ieder geval niet meer van plan om het postadres aan te passen. Gebruik gewoon de normale postbusaanduiding in het adres. Reden is dat ik zojuist een bestelling bij een webwinkel heb geannuleerd, omdat zij verzenden via SELEKTVRACHT, welke dus blijkbaar niet levert aan postbussen.

 

Bezorgen op het factuuradres of ander adres (zoals voorgesteld door de webwinkel) is niet handig/mogelijk voor mij. Heb niet voor niets een postbus genomen. Zo hoef ik niet steeds ergens te wachten op het wel of niet ontvangen van een bezorging.

 

Wat is de reden eigenlijk dat SELEKTVRACHT niet levert aan postbussen? Vanwege de binding met PostNL? En leveren ze dan ook niet aan postbussen van aanbieders zonder eigen bezorgdienst? Denk aan Kiala of een virtueel kantoor/postadres bij een aanbieder als Regus?

Link naar reactie
  • 1

Tenenkrommend wat een onwetendheid er kennelijk is op het gebied van postbussen. Vooral omdat er al best wat over geschreven is. Maar ik zal het dan toch nog maar even uiteen zetten:

 

Een postbus is een dienst van PostNL. Het zijn letterlijk postbussen die in een postkantoor (tegenwoordig: post service punt) staan. Ze worden 's morgens rond 7 uur gevuld zodat je die ochtend al over je post beschikt en niet hoeft te wachten totdat de postbode langs komt. Ook gebruiken veel bedrijven een postbus omdat dat een leuke uitstraling geeft. Een internationaal opererend bedrijf wat toevallig gevestigd is in Noord-Scharwoude, zal misschien liever Amsterdam als adres hebben. Oplossing; postbus in Amsterdam.

Bovendien gebruiken veel bedrijven een bezorgservice van PostNL. Dat betekent dat PostNL die ochtend voor 9 uur de inhoud van de postbus komt bezorgen op jouw kantoor. Zodoende kan je een postbus aan de andere kant van NL hebben maar hoef je toch niet daar heen te fietsen om hem te legen.

 

Een postbus fungeert verder exact hetzelfde als een normaal adres. Zowel qua gebruik van een postcode en 'huis'nummer -elke postbus heeft een unieke combinatie van postcode en nummer- als wat voor soort post je er op kan ontvangen. Je kan er gerust 200 aangetekende pakketten per dag op ontvangen. Of post onder rembours (dat is dat je er voor moet betalen) Ook al past dat fysiek niet in het postbusje. Er ligt dan simpelweg een briefje in de postbus met "er is post die niet in de bus past, loop even naar de balie".

 

Maar omdat het PostNL is die deze dienst aanbiedt, kunnen alleen zij en hun partners daar leveren. Een koerier of andere dienst kan daar niet leveren.

 

Antwoordnummers zijn in principe exact hetzelfde als postbussen. Alleen als je de antwoordnummer-dienst afneemt dan betaal jij voor de porto van alle ontvangen post in plaats van dat de afzender dat doet.

Link naar reactie
  • 0

Een voordeel van een postbus was voor mij dat andere postbedrijven daar ook konden bezorgen.

 

Hieronder de beschrijving van de site van PostNL waarop ik mijn besluit heb gebaseerd bij het nemen van een postbus.

 

"Hoe werkt het?

 

Aangetekende brieven, antwoordstukken, garantiepost en pakketten: u kunt alle post ontvangen in uw postbus met uitzondering van Betaalservice en Rembourszendingen. Grotere pakketten of grote hoeveelheden post, zoals bundels en zakken worden apart voor u bewaard. Zelfs post die afkomstig is van andere postbedrijven kunt u op uw postbusadres ontvangen."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.