• 0

Postzegels direct afschrijven in 2012?

Hallo allemaal,

 

Ik heb een stuk of 8 rolletjes van 200 nr.1 postzegels gekocht omdat in 2013 de tarieven omhoog gaan van PostNL. Ik wil ze het liefst nu dit jaar als portokosten afschrijven omdat mijn winst en daarmee mijn ib belasting omlaag zal gaan. Echter is mijn vraag ik weet dat bijv. de inkoopwaarde van de voorraad op de balans komt en dit de winst dus niet naar beneden haalt.

 

Moeten de (voorraad) postzegels ook op de balans staan als zijnde voorraad of kunnen deze gewoon direct worden weggeboekt als kosten (rubriek portokosten)?

 

Ik verbruik postzegels en verkoop geen postzegels.

 

Hopelijk heeft 1 van jullie antwoord. Alvast mijn dank.

 

Groetjes Ruben Goudswaard

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 1

edit: tsjonge 1 uur 's nachts en toch een slowchat aan de gang, ik dacht ik neem even de tijd voor een reactie..

 

Boekhoudkundig: We praten hier even over 800 euro aan postzegels, aangezien je met postzegels werkt zal je dat niet in een maandje wegplakken gok ik? en die je gebruikt voor je onderneming in 2013, waarschijnlijk genoeg voor een heel jaar..

 

kortom er is sprake van een overlopend activum van enige omvang (ook wel materialiteit genoemd) hoewel dat wel afhankelijk is van je balanstotaal e.d.

 

dat betekent dat je het volgens de boekhoudregels op de balans moet zetten

 

Fiscaal: dit jaar is dit verkeerde zuinigheid het bespaart namelijk geen belasting maar het kost extra belasting!

 

waarom?

 

in 2013 word de mkb vrijstelling verhoogd van 12% naar 14%,

En ook de eerste schijf van de belastingen word verhoogd van 33,1% naar 37% is ook een verschil van 3,9%

 

Kortom het advies voor dit jaar is juist om kosten uit te stellen zodat je in 2013 dezelfde kosten af kan trekken met een hogere mkb vrijstelling en hogere eerste schif

 

kortom als jij je postzegels in 2012 als kosten boekt dan loop je dus 5,9% aftrek extra voordeel mis. ik zou ze dus op de balans zetten en dat is boekhoudkundig ook netter.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, naar wie moet je nog post versturen als er niets meer is?

 

Maar ok, normaal gesproken boek je deze kosten pas op het moment dat je gebruik maakt van de zegels, al kan ik me niet voorstellen dat de fiscus valt over een paar rolletjes postzegels. Ze hebben vroeger vast ook van hun moeder te horen gekregen dat ze hun voeten moeten optillen :)

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Roel Jongman dan tel ik de volle ongebruike rolletjes mee met de voorraad en boek ik ze als voorraad op de balans. In 2013 boek ik ze dan als portikosten. Doe ik het dan goed?

 

Bedankt alvast voor de tip. Betaal ik nu wel wat meer belasting, maar volgend jaar dus minder + ik bespaar 4 a 5% omdat volgend jaar de PostNL tarieven omhoog gaan.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

Misschien hebben we brievenbussen in het hiernamaals.

 

Maar even zonder dollen, normaal gesproken mag je het meteen afschrijven, de zegels hebben geen geld waarde. Je kan ze immers niet meer terugbrengen.

Maar nu gaat het om een bedrag van ongeveer 400 euro, us ik weet niet of dat nu ook telt.

 

dat is een misverstand, je kan postzegels wel terugsturen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik zie postzegels niet als voorraad, maar op zich zou dat geen probleem zijn.

Ik zelf zou de postzegels boeken op "vooruitbetaalde kosten", wat een overlopende actief is.

 

Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik wil de postzegel betaling (via de sns bank) graag boeken op vooruitbetaalde bedragen. Echter zie ik daar geen rekening van iin mijn rekeningsschema. Wel de rekening 1910 vooruit ontvangen bedragen.

 

Kan ik gewoon een nieuwe journaalpost 1905 vooruit betaalde bedragen maken en het daar op boeken?

 

Bovenstaande is voor de sns betaling. Moet ik dan de postzegel kassabon zelf niet inboeken maar doe ik dit zeg maar op 01-01-2013 (het nieuwe jaar dus)?

 

Hopelijk hebben jullie antwoord voor me ik moet namelijk overmorgen de aangifte doen (zit geen btw op maar toch wil ik alle boekhouding netjes houden).

 

 

 

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Gezien de tijd die iedereen nu aan dit onderwerp heeft besteed, en de waarde van twee velletjes postzegels die al dan niet voorraad zijn, is dat niet wat onzinnig?

 

 

 

Ik weet het niet ik moet hem alleen wegboeken en weet niet op welke rekening. Als ik het als nog op 2012 boek krijg ik misschien gezeur. Als er niemand is die het weet / of te veel tijd kost ook geen probleem dan moet ik het aan mijn boekhouder vragen. Anders loop ik alsnog het risico dat ik later gezeur krijg.

When you're good for your customers, the customers will be good for you.

Link naar reactie
  • 0

 

Twee minuten van Christina maken dit topic de moeite al waard. Gewoon doorvragen hoor. Nou willen we het ook precies weten!

 

Zo te zien kan je kiezen. Als het maar een gemotiveerde keuze is. De Belastingdienst is de kwaadste niet. Je kan altijd nog naar dit forum verwijzen en melden dat de Belastingdienst hier 'officieel' meeleest.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik weet het niet ik moet hem alleen wegboeken en weet niet op welke rekening. Als ik het als nog op 2012 boek krijg ik misschien gezeur. Als er niemand is die het weet / of te veel tijd kost ook geen probleem dan moet ik het aan mijn boekhouder vragen. Anders loop ik alsnog het risico dat ik later gezeur krijg.

 

Ruben,

 

Je moet het gewoon op de datum van aanschaf in 2012 op de vooruitbetaalde bedragen rekening boeken. Die mag je zelf aanmaken alleen is het niet logisch om dat te doen in de buurt van 1910 vooruitontvangen bedragen. De rekening vooruit ontvangen bedragen is namelijk een passiva rekening want een vooruit ontvangen bedrag vormt een schuld richting de vooruitbetaler.

 

jou rekening moet dus in de buurt van andere activa rekeningen als "nog te factureren omzet" of iets dergelijks geboekt worden.

Omdat in Nederland niet direct een standaard schema geld is het lastig om op basis van 1 rekening nummer te vertellen welk nummer het wel zou moeten zijn.

 

Begin 2013 boek je de kosten dan alsnog naar de kostenrekening zodat het in je resultaat van 2013 valt, maar de orginele uitgave is gemaakt in 2012 dus hoort die transactie ook in 2012 zichtbaar te zijn anders klopt het banksaldo van je zakelijke rekening niet.

Link naar reactie
  • -1

Ik weet het niet ik moet hem alleen wegboeken en weet niet op welke rekening. Als ik het als nog op 2012 boek krijg ik misschien gezeur. Als er niemand is die het weet / of te veel tijd kost ook geen probleem dan moet ik het aan mijn boekhouder vragen. Anders loop ik alsnog het risico dat ik later gezeur krijg.

 

Het gaat om een paar euro. Het schrijven van je vraag op HL kost meer dan die postzegels kosten. Wat is je punt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 126 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.