• 0

woningbrand

Beste allemaal,

 

Gisteren op oudjaarsdag is er brand uitgebroken in de meterkast van een woning die tijdelijk (1 jaar, de woning is 3-4 jaar geleden geheel gerenoveerd met oa nieuwe meterkast) wordt verhuurd. Aangezien op nieuwjaarsdag de verzekeringsmaatschappij niet te bereiken is, zit ik te dubben met een aantal vragen.

 

Kan de huurder op grond van het voorval het huurcontract opzeggen?

Kan/hoor ik de toekomstige huurgelden gewoonweg te innen?

Dien ik de aannemer aansprakelijk te stellen?

 

Alvast dank voor uw hulp en een gelukkig nieuwjaar!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste allemaal,

 

Gisteren op oudjaarsdag is er brand uitgebroken in de meterkast van een woning die tijdelijk (1 jaar, de woning is 3-4 jaar geleden geheel gerenoveerd met oa nieuwe meterkast) wordt verhuurd. Aangezien op nieuwjaarsdag de verzekeringsmaatschappij niet te bereiken is, zit ik te dubben met een aantal vragen.

 

Kan de huurder op grond van het voorval het huurcontract opzeggen?

Kan/hoor ik de toekomstige huurgelden gewoonweg te innen?

Dien ik de aannemer aansprakelijk te stellen?

 

Alvast dank voor uw hulp en een gelukkig nieuwjaar!

 

Als het een fout is geweest van de aannemer, wat uit het onderzoek van de verzekeraar naar voren dient te komen, dan is de aannemer aansprakelijk te stellen.

Er zijn natuurlijk enige mitsen en maren, is het een erkend aannemer geweest, is de aanbrenger van de groepenkast erkend.

 

Ik neem aan dat je een verzekeringspolis hebt, waar e.e.a. in beschreven staat, als je dan ook nog de facturen bezit van de aannemer en de uitgebrachte offerte, dan is er wel iets aan te tonen.

 

Ik zou als eerste alle papieren bij elkaar zoeken, morgen de verzekeraar op de hoogte brengen, en dan afwachten hoe een verzekeraar gaat reageren.

Je kan ook alvast googlen op "betaalt een verzekeraar schade aangebracht door ondeskundig handelen", dan vindt je al het een en ander.

 

Er van uitgaande dat je het correct uit hebt laten voeren, ook een gelukkig nieuwjaar toegewenst.

 

edit: mogelijk wel zwart/wit neergezet, ik zou er wel rekening mee houden., mogelijk komt Norbert langs, expert op dit gebied.

Link naar reactie
  • 0
mogelijk komt Norbert langs, expert op dit gebied.

;) Dank.

 

betaalt een verzekeraar schade aangebracht door ondeskundig handelen

Er zijn diverse scenario's mogelijk, en die hangen allemaal af van de bevindingen van de in te schakelen schade-expert(s) over de oorzaak en omstandigheden van de schade en de van toepassing zijn de polisvoorwaarden . Alleen op basis van expertise valt te bepalen of de aannemer schuld treft, of wellicht de verhuurder zelf (die ongeoorloofde aanpassingen heeft gedaan) of zelfs de huurder (die heeft lopen knutselen in/aan de meterkast)

 

Meest zwarte scenario is dat de schade-expert vaststelt dat de elektrische installatie ondeugdelijk was en de schade daardoor ontstaan of verergert is. De opstalverzekeraar van de verhuurder en de inboedelverzekeraar van de huurder weigeren vervolgens uitkering op grond van een ondeugdelijke elektrische installatie (een standaard "garantiebepaling" op (zakelijke) brandverzekeringen), en de huurder stelt de verhuurder ook nog aansprakelijk voor diens daardoor onverzekerde schade.

Verhuurder is dan zwaar de pineut: geen dekking voor de eigen schade, en aansprakelijk voor de schade van de huurder. Vervolgens is het aan de verhuurder om zijn schade eventueel te verhalen op de veroorzakende aannemer.

 

Het is ook mogelijk dat de verzekeringen in de zelfde situatie wèl uitkeren: dat hangt van de kwaliteit van de verzekering af. Een ecbt "goede" verzekering zal in geval van het niet voldoen aan een garantiebepaling namelijk niet de volledige uitkering weigeren, maar een hoger eigen risico toepassen. Dit is met name relevant in huurder/verhuurder situaties omdat de verhuurder niet altijd zicht heeft of of invloed kan uitoefenen op het handhaven van garantiebepalingen door de huurder zoals toereikende blusmiddelen (die de huurder achter de koelkast wegzet) , het niet plaatsen van afval tegen de gevel et cetera. Idem voor huurders die - zeer tegen de regels in uiteraard - zelf wijzigingen aanbrengen aan de elektrische installaties. Van belang dus voor verhuurders om zelf te zorgen voor de juiste goede - opstalverzekering!

 

 

Kan de huurder op grond van het voorval het huurcontract opzeggen?

Dat kan als de ruimte langdurig niet meer bruikbaar is.

 

Kan/hoor ik de toekomstige huurgelden gewoonweg te innen?

Alleen indien / zodra de huurder weer op (min of meer) normale wijze kan beschikken over de gehuurde ruimte.

 

Dien ik de aannemer aansprakelijk te stellen?

Nee, dat bepaalt de schade-expert. En wellicht treft de aannemer geen blaam!

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor uw reacties.

Zoiets dergelijks is me gelukkig nooit eerder voorgevallen. Was toch even schrikken. Aangezien de aannemer bij mij het dorp woont heb ik dezelfde dag contact met hem opgenomen. Hij is aan de slag gegaan met het inschakelen van de schadeexpert van de verzekeringsmaatschappij v a n d e opstalverzekering. Vervolgens heeft hij contact opgenomen met de gas & electra leveranciers. Verz. maatschappij van de opstalverzekering heeft vandaag een expert langs laten komen en die van de inboedel komt morgen. Deze zullen met elkaar afstemmen wie welke schade zal vergoeden.

 

Mr. Bakker, kan ik uit uw antwoord opmaken dat er gedurende de herstelwerkzaamheden (vervanging meterkast, geringe bouw- en schilderwerk) geen huur verwacht moet worden?

Link naar reactie
  • 1

Mr. Bakker, kan ik uit uw antwoord opmaken dat er gedurende de herstelwerkzaamheden (vervanging meterkast, geringe bouw- en schilderwerk) geen huur verwacht moet worden?

 

Of het wel of niet mag: voor de relatie met je klant / de huurder is het fijn als je geen huur rekent. De huurder heeft al brand gehad en is al zijn/haar (persoonlijke) bezittingen kwijt. Als vervolgens de huurbaas ook nog gaat "zeuren" om zijn centen, krijg je een scheef gezicht. Empathie is hierin toch wel erg belangrijk. Begrip tonen voor de situatie en de service leveren om mee te denken met de huurder.

Link naar reactie
  • 0

In dit geval betreft het een expat waarvan de multinational voor de huurkosten opdraait. Verder heeft de huurder geen bezittingen verloren. Alleen wat rookschade.

 

Ooooh, niks aan de hand, het is maar een buitenlander met alleen wat rookschade...

 

Zucht.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zal wel gewoon aanzien of de huur overgemaakt wordt of niet.

 

Wellis nietes wellis nietes. Moet hier ook niet aan meedoen, maar blijkbaar is het leuk om selectief te citeren. Contact met de huurder is gewoon goed. Hij is zelf ook helemaal niet over begonnen huurkosten of wat dan ook begonnen. Gaat eind deze week ook voor 2 weken naar het buitenland op zakenreis.

Link naar reactie
  • 0

laat ik mijn ervaringen vertellen, ik was vaak de boekhouder en "inkoper van dit soort diensten bij die zo'n multinational met expats.. en dit verhaal schrijf ik niet om jou terecht te wijzen of iets dergelijks maar meer hoe ik er mee om zou gaan.

 

De bewoner zal als het goed is ook gemeld hebben dat er een brand is geweest, en ja expats reageren anders als gewone bewoners.. deze expat gaat jou niet vertellen dat de huur niet betaald word dat laat ie lekker aan de Facilitiy manager over die ook de woning heeft geregeld.

Als je bij "mij" in de portefeuille zit en ik hoor na een melding door de bewoner dagenlang daarna niets van de verhuurder over dit probleem dan zou echt de wind van voren krijgen, ik bedoel het gaat niet over een gebroken ruitje waarvan onduidelijk is wiens schuld het is, maar om een brand in de meterkast, zowel rookschade en stroomuitval zijn ernstige "gebreken" en gevaren voor de bewoner. Als contractpartij (en werkgever) verwacht ik dat een verhuurder daar zeer adequaat op reageert. Het zou niks meer als normale beleefdheid zijn als je ook even je klant belt of mailt met uitleg van wat er gebeurd is, welke maatregelen je (al dan niet in overleg met de bewoner) al hebt genomen en welke stappen je nog gaat zetten om de schade te herstellen.

 

Het belangrijkst is natuurlijk dat de bewoner goed geholpen is na de brand en dat is zo te lezen goed gegaan, maar na dit soort calamiteiten verwacht ik echt een (ongevraagde) reactie van de verhuurder. Die huur komen we wel uit, maar ik zou wel vrij snel op huur opschorting aansturen als de bewoner er meer als 1 of 2 dagen niet terecht kan vanwege herstel werkzaamheden.

 

Als er meer als een paar nieuwe stoppen in de meterkast moeten dan zou ik ook van de verhuurder een plan(netje) verwachten rondom de herstel werkzaamheden en wanneer dat allemaal is afgerond. Waarschijnlijk zou ik ook zelf even komen kijken of een deskundig iemand langssturen om de situatie te bekijken.

Link naar reactie
  • 0

Nadat de experts zijn langsgeweest hebben we direct de aannemer ingeschakeld om het allemaal te restaureren. Restauratiewerkzaamheden zijn nu vrijwel afgerond. De huurder is afgelopen maandag teruggekomen uit het buitenland en heeft zijn intrek weer genomen in een hotel in de buurt. Zal morgen samen met hem de vorderingen bekijken aan het huis. Waarschijnlijk kan hij er eind deze week weer in. Zoals eerder afgesproken wordt de huur met een maand opgeschort. Tot zover de update :)

 

Allemaal dank voor uw reacties

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.