Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Wie helpt met logokeuze?

Geplaatst:

Kaplan_nl

Ik ga samen met een ex-collega een makelaarskantoor starten. We zijn inmiddels druk bezig met de huisstijl. Voor het logo en de kleurstelling van de huisstijl hebben we nu een aantal suggesties liggen, opgesteld door een reclamebureau. Uiteraard hebben we zelf een voorkeur, maar we zijn ook benieuwd hoe iemand ‘buiten de makelaardij’ tegen zo’n logo/kleurcombinatie aankijkt.

 

 

 

Om een beeld te krijgen van het bedrijf: we willen een betrouwbaar en ervaren kantoor zijn met als belangrijkste peilers; een actief beleid, persoonlijke dienstverlening en betrouwbaarheid. Deze elementen moeten dus enigszins tot uiting komen in de huisstijl.

 

Hoewel we ‘moderne’ dienstverlening met o.a. videopresentaties en een interactieve website gaan aanbieden, willen we toch als gedegen en noem het ‘ouderwets’ betrouwbaar overkomen. De kantoorinrichting zal dan ook niet strak en modern zijn, maar meer een ‘huiskamer’ gevoel gaan uitstralen.

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

flextor

Hoi,

 

Ik zou voor de B1 gaan. Kleuren passen mooi bijelkaar, en ik vind dat het een warme uitstraling toont. Verder vind ik het mooi dat die 2 en M inelkaar opgaan. Wat natuurlijk ook past bij jullie bedrijfsfilosofie: een goede samenwerking. A , C en D vind ik niet geweldig eigelijk. Dus ik zou iedergeval zeggen B.

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Ik vind 2B ook het mooiste, al is met kleurstelling 3 wellicht ook wat te doen. De voorkeur voor B vooral omdat het tamelijk consequente letters zijn, en weinig risico heeft op het 'vierkantemeter-effect'.

Geplaatst:

XYZdotCLUB

Ik zou ook een keuze uit de B serie maken.

Wellicht eens kijken naar de kleurverdeling bij omliggende makelaars.

Zo voorkom je verwarring.

Geplaatst:

TwaBla

  Op 30-10-2004 om 09:09, Marco van der Knaap zei:

Verder zoeken we nog een een slogan, pay-off of leus.

 

Het zou ook kunnen zijn M2 Meer dan Makelaars natuurlijk.

 

De eerste vraag is echter waar je een leus zou gebruiken. Als bijschrift bij je logo, in advertenties en op je website? En vervolgens: wat en wie wil je ermee bereiken? Ik neem aan dat je beeldmerk doorgaans zichtbaar is in een omgeving waar huizen verkocht worden, dus je hoeft eigenlijk niet eens uit te leggen dat je makelaar bent. Dan kun je dus iets anders doen. Iets aparts wellicht.

 

Maar eerst een paar obligate slagzinnekes:

 

kwaliteit in het kwadraat



thuis in transacties

uw maat in raad en daad

van huis uit

 

En iets gedurfder zou kunnen zijn:

 

Tè Koop



Te Geef

 

Vooral die laatste valt op. Ik denk dan in eerste instantie aan borden in de tuin. Maar ook in combinatie met diensten. Taxatie? Te Geef! Verkoopbemiddeling. Te Geef! Je zou dan echter wel iets inventiefs met je honorarium moeten doen.

 

Wat vraagt jullie bureau eigenlijk voor een slagzin? ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Annedien Hoen

Ik zou van de serie de 3e doen, maar dan met een schreefloos font.

Dat is het duidelijkst.

De 's' zou ik niet diapositief in het andere vlakje zetten. Dat doet iets raars met het woord. Makelaar . . . . . s.

Alsof je makel-aars probeert te vermijden met een onhandige kunstgreep ;D

Geplaatst:

kooslee02

De A serie spreekt me niet aan omdat het teveel neigt naar een ' kwadraat'. Verder ben ik het eens met mijn voorgangers, de B serie spreekt mij het meeste aan. De C serie als op een dichte 2de plaats. Als kleurencombinatie geeft 2 wellicht jullie opzet het beste weer; een warm huiselijk gevoel. De kleuren van 1 vind ik overigens 'makelaarskantoor' uitstralen.

 

Ik hoop dat dit geholpen heeft.

 

Geplaatst:

Ewout Wolff

C 3 spreekt mij het meeste aan, plus : bij dit soort dingen kan je niet voorkomen dat het in print en elders ook wel in zwart/wit komt te staan. Wat blijft er dan van je logo over ? In veel gevallen weinig.

 

Voor ik nog meer gratis adviezen geef ;) : vertel iets meer over jullie zelf en waarom ik jullie en niet de makelaar van 100 meter verderop zou nemen : je vertelt immers dat jullie willen zijn wat alle 2456 nieuewe makelaars willen zijn.

 

Kortom : waarin zijn jullie beter/anders ?

Geplaatst:

Victor

Als ik zou moeten kiezen ga ik voor C1. Al vind ik in geen van de logo's uitstralen wat jullie doel is met het bedrijf, maar dat is mijn indruk. Ik ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Hoe gaat de site eruit zien?

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Geplaatst:

Camelot

 

B 2 spreekt mij het meeste aan. Die kleurstelling komt mij warm en vertrouwd over.

 

Wat is het segment waar jullie je op gaan richten? Volgens mij een niet onbelangrijk deel van het verhaal.

Luxe villa's, zakelijk onroerend goed of het standaard NvM verhaal en over welke regio praten we?

 

Het lijkt mij erg moeilijk om als makelaar sterk onderscheidend te kunnen zijn. Ben zeer benieuwd naar jullie USP's.

 

In ieder geval veel succes!

 

www.camelot-legal.nl

Geplaatst:

NathanW

Ik ga ook voor B2. De 's' van makelaars komt alleen wat raar over. Vraagt teveel aandacht zonder toegevoegde waarde. Daar moet naar mijn mening nog een oplossing voor gevonden worden.

Geplaatst:

R.I.P. - Benm

Kwestie van het woord 'makelaars' wat smaller en/of kleiner neerzetten lijkt me.

Geplaatst:

H.

Ik vind de B-serie erg mooi en een professionele uitstraling hebben.

 

Voor wat betreft de kleuren combinatie vind ik de onderste erg mooi. Maar je moet zelf maar bepalen hoeveel waarde je aan een dergelijke mening van een kleurenblind persoon hecht ;)

Geplaatst:

Kaplan_nl

  • Auteur

Kijk, hier hebben we wat aan. Inmiddels is er nog een extra kleurcombi bijgekomen, een afgeleide van de 2e serie. Die heb hier ook nog bijgevoegd.

 

Om een antwoord te geven op een aantal van jullie vragen:

- We zijn gevestigd in de regio Zeeland.

- Wij zijn geen starters in de markt, ikzelf ben nu 8 jaar in dienst geweest bij een groot en gerenommeerd makelaarskantoor, mijn compagnon is hier 6 jaar in dienst geweest en daarvoor bij een ander kantoor (2 jaar). Een gelijke hoeveelheid ervaring dus.

- We verwachten door met name onze hoofden bij de advertenties te gaan gebruiken (maar dan niet op zo'n foute manier zoals je al zoveel tegenkomt) een stuk herkenbaarheid te creeeren zodat eventuele vorige klanten van onze huidige werkgever ons herkennen en ons in elk geval uitnodigen voor een adviesgesprek. Omdat we allebei (al zeggen we het zelf) rete-commercieel zijn, verwachten we, als we eenmaal bij een klant binnen zijn, ook wel opdrachten te zullen krijgen.

- Omdat we dus bij een grote organisatie gewerkt hebben, weten we waar de schoen wringt. Bij grote kantoren, die toch een flink deel van de totale markt bedienen, is er te weinig tijd voor de persoonlijke aandacht die klant wil ontvangen. We hebben in ons ondernemingsplan en marketingplan dan ook drie speerpunten: actief beleid, betrouwbaarheid (ervaren) en persoonlijke dienstverlening.

Actief beleid:

Dus niet stilzitten als er niets gebeurt, maar pro-actief ingrijpen. Nieuwe foto's maken, nieuwe teksten schrijven, open huis organiseren etc.

Betrouwbaarheid:

Inderdaad worden we NVM lid (onze huidige werkgever is daar ook lid van) maar we proberen door met de 'ervaringsfactor' te werken, een stuk vertrouwen te kweken (denk aan een advertentie met niet een huis op de foto, maar één van ons en daar dan bij 'Te huur met 8 jaar evaring'. Zoiets dus.

Persoonlijke dienstverlening:

Door de drukte en hectiek bij een groot kantoor schiet het er nogal eens in om de klanten regelmatig te bellen. Terwijl ze toch op een bericht zitten te wachten. Dat gaan we dus anders doen en minimaal 1x per 1 of 2 weken contact te hebben. Ook als er niets gebeurt. Is ook goed voor de relatie met de klant.

 

We gaan wat andere dingen doen dan de gebruikelijke makelaars. Zo gaan we werken met videoproducties bij woningen. Die zie je nu af en toe, maar wij gaan dat op grotere schaal doen. Verder gaan we op de website 'rondleidingen' geven. Niet met een 360 graden foto zoals je nu al ziet, maar gewoon met foto's en teksten bij die foto's. Dus je loopt stap voor stap door het huis en krijgt steeds commentaar die betrekking heeft op die foto. Natuurlijk kun je ook voor de 'beknopte' info kiezen, want anders ben je je website bezoekers zo kwijt.

 

Verder gaan we het kantoor niet als strak kantoor inrichten maar meer met een 'huiskamer' idee. Dus een bank met wat stoelen waar je met de klant rustig kunt zitten. Terwijl wij op de computer wat objecten selecteren, kan de klant dit bekijken terwijl de info met een beamer op de muur tegenover de bank wordt geprojecteerd.

 

Een net even wat andere aanpak dus. Op dit moment ben ik ook een 'digitaal dossier' aan het maken. Een online dossier vorming waar de klanten ook op in kunnen loggen. Zo kan een opdrachtgever dus 24 uur per dag de status van zijn object bekijken, en dus zien welke reacties er op de bezichtigingen zijn geweest, welke advertenties er zijn verschenen, wat het actuele kostenplaatje is, etc. Eigelijk van A tot Z het verloop van de verkoop volgen dus.

 

Ik ben benieuwd wat jullie van het laatste logo vinden.

Logo_asromakleur_klein.thumb.jpg.803c8f70dd464cea748c281062f1f895.jpg

Geplaatst:

braambes

Misschien de keuze nog wat uitbreiden?

logotot.thumb.gif.ebceca3b3a77dc9b0e6b4ad7045d8ce0.gif

www.webeagle.be: Uw link met internet

Geplaatst:

GuiCli

Ik ben het met Annedien en Imigo eens dat de 's' in een ander kleur geen goed idee is. Tenzij wanneer jullie zeer los van elkaar willen opereren.

 

Daarom ga ik voor A2 (ook al hebben jullie al voor een andere serie gekozen)

 

Veel succes

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Geplaatst:

Rien Gluvers

Zag dat het domein M2makelaar (zonder s) nog vrij is.

Zou deze in jullie geval ook registreren, mede met het oog op typefouten.

Kost weinig en met een doorverwijzing naar je echte site misschien nog lonend ook.

 

Specialist op het gebied van "advertising by products",

vinder van het juiste geschenk voor uw doel.

Geplaatst:

chielsen

Ik zou toch gaan voor c3, of c2 mits de laatste poot van de M er beter uitkomt. Waarom niet 1 of 2? De kleuren van 1 doen mij echt veel te veel denken aan radio538 en 2 staat misschien wel voor 'huiselijke gezelligheid', maar voor mijn part te veel. Te ouderwets dus.

Geplaatst:

scubamac

Hallo Allemaal,

Hier mijn reactie op de voorgestelde logo's.

Allereerst vind ik het jammer dat het voorstel dat ik martin (de andere M) had gemaild niet in de keuze is meegenomen. die voeg ik dus nog even toe.

 

allereerst, de naam - marco schreef dat het bang was om voor 'vierkante meter makelaar' te worden aangezien. Ik denk dat dat met deze naam onvermijdelijk is, het is zo'n bekende term dat iedereen daar meteen aan denkt.

Of dat erg is vraag ik mij af: er zijn veel bedrijven die zich hebben vernoemd naar termen en hun branche zonder dat ze direct in een hoek worden geduwd. in de media branche ken ik bijvoorbeeld al cyaan, contrast en emhasis maar denk bij voorbeeld ook aan shell (die doen veel meer dan alleen wat fosieltjes bovenhalen) Ik denk dat je dit gegeven voor je moet later werken (vierkant de beste of zoiets)

maar als je de assosiatie echt wilt vermijden, kun je beter 2M of 2xM gaan heten.

 

dan de voorstellen die je presenteert (ik wil er natuurlijk niet teveel over zeggen want ik vind mijn voorstel het best ;) )

 

allereerst vindt ik het idee van een democratische logo keuze niet zo best. je ziet nu al allerlei compromieen ontstaan in kleurcombinaties of lettercombinaties.

Ik denk dat een huisstijl gewoon goed moet zijn. als er mensen zijn die je moeten gaan vertellen dat een logo niet goed gekopieerd of gefaxt kan worden is dat een fout van de ontwerper van het logo.

met andere worden, wat mooi is of lelijk is zo persoonlijk dat er bij de ontwikkeling van een huisstijl geen rekening mee moet worden gehouden (het logo moet natuurlijk wel aan estetische normen voldoen) maar het gaat om een consequent doorgevoerde gedachte.

 

Verder vind ik de voorstellen veel te weinig van elkaar verschillen, het zijn meer variaties op een algemeen thema, ik zie er ook weinig van jullie huiskamer idee in terug.

 

Hoewel ik pas na het ontwerpen van dit voorstel las wat jullie USP's zijn denk ik toch dat het beter aansluit bij jullie gedachten.

vissekom - huiskamer (makelaars die eruit springen) of (als een vis int het water)

Wel grappig da we allebij aan een groene kleur denken (wordt in jullie omgeving nog niet door een andere makelaar gebruikt) en is ook lekker fris en opvallend.

Verder neemt dit logo, omdat het zo op de rand staat, weinig ruimte in - zodat er veel ruimte overblijft voor de presentatie van huizen.

 

En zo zijn er nog wel wat gedachten die meespelen, maar als je daar echt geintereseerd in bent, kunnen we beter eens afspreken.

 

Veel succes,

 

Peter

 

 

M2_briefpap.pdfFetching info...

Geplaatst:

arend1

C1 springt er voor mij duidelijk uit. Persoonlijke voorkeur natuurlijk, maar is duidelijk, overzichtelijk, geen saaie kleuren, professioneel.

Geplaatst:

Amadeos, inspireert ...

Ik ga voor b1

 

- kleuren fris en fleurig, een huiskamer kan best van deze tijd zijn

- m in het verlengde van de 2 qua lettertype

- opmerking anadien terecht: niet de s eruit laten vallen en ook niet kleiner maken maar gewoon in zijn geheel eronder zetten.

- een payof moet groeien, je krijgt heel snel spijt van je keuze. Geef het een aantal maanden. Niet meteen voor een payof kiezen!

 

Persoonlijk ben ik niet enthousiast over de naam hoewel de dubbelzinnigheden wel erg leuk zijn maar in de makelaardij zijn erg veel gestructureerde lijsten waarbij je met de 'm' altijd in het midden belandt. Ik pleit altijd voor een 'A' als begin letter. Dat is lastig, dat besef ik maar kan wel een zeer positieve uitwerking hebben in de marketing. A1 Makelaars. bla bla bla.

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

Geplaatst:

scubamac

de A serie is volgen mij niet geschikt omdat de 2 veel te klein is. Op een adreskaartje zou die onleesbaar zijn...

 

wel denk ik dat 2M inderdaad beter is (ivm de genoemde lijstjes)

M2_briefpap.thumb.jpg.d08e93cefaab32eb98d313c720004d5b.jpg

Geplaatst:

Amadeos, inspireert ...

2m is een goed alternatief maar in ongeveer 50% van alle directieve media kom je dan ook achteraan echter, beter 50% op 1 en 50% achteraan dan 100% in het midden!

Amadeos, inspireert ...

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Remo Natali

PS: http://www.penprinter.nl

PPS: http://www.3ddirect.nl

  • 3 weeks later...
Geplaatst:

etienne

Beste Marco,

 

Wordt je nog wijs uit alle suggesties? Ik ben zelf vormgever en product strateeg maar wil daarmee niet zeggen dat ik alle wijsheid heb, maar. Als je een keus uit deze voorstellen moet maken dan zou ik ook voor de B reeks gaan. Geef dan wel aan dat ze nog wat mooiere kleur combinaties maken. Het moet een ietswat sjiekere uitstraling krijgen. Ik vind ze alle drie erg oudbollig. Het logo zelf straalt buiten dat het modern en niet doordacht is voor mij geen 'classy' makelaars kantoor uit. Erg veel voorkomende graphics!

 

Maar verder veel succes met jullie kantoor.

 

Gr., Etienne

 

Gr., Etienne

Geplaatst:

DdV

Beste Marco,

 

Mijn voorkeur gaat uit naar B2 maar hebben jullie al een voorselectie gemaakt? Naar mijn mening zit er niets afwijkends tussen en hebben al deze voorstellen wel iets maar niet HET.

 

Indien dit de voorstellen zijn, laat ze dan 1 afwijkend voorstel maken misschien weet je het dan meteen. Jouw bedrijf, jouw logo ( no second best).

 

Succes,

Dennis

Geplaatst:

tresher

gratis advies!! ;D

 

Ontwerpen van een groot logo moet niet worden onderschat en is de tijd en de inspanning de moeite waard. Hier zijn een paar punten in het (re)designing van een gedenkwaardig logo te overwegen.

 

1) Uw logo moet in een verscheidenheid van formaten bruikbaar zijn; adreskaartjes, briefhoofd, reclame, brochures, en Websites.

2) Eenvoudig is beter dan complex. De acroniem KISS wordt vaak gebruikt door logoontwerpers. Het betekent ' 'Keep it simple, stupid

3) Uw logo zou in zwarte en witte vorm bruikbaar moeten zijn. Dit is belangrijk voor publiciteit in de kranten, fax evenals logoplaatsing op uw producten.

4) Gebruik font, nooit stuk van clipart of beeld in uw logo zonder het uniek te maken. Het laatste ding willen moet zien dat de kunst van de clipart in één of andere duistere reclame verschijnt of van een rivaliserend makelaarij.

5) voorzie uw logo van een handelsmerk nadat u het hebt ontworpen. Een goed logo zou zeker 10 jaar meegaan.

 

Colorizing

je hebt ook het eeuwige probleem overwegen van kleur aanpassing tussen RGB (voor video en Web) en CMYK (voor druk). Als uw logo voor een Website dit niet veel van een probleem hoewel u zich wilt herinneren om ' Web-Veilige ' kleuren te gebruiken. De verschillende kleuren hebben ook verschillende invloeden op mensen.

 

Persoonlijkheid van kleuren:

Zwart, Blauw, Grijs - Macht, Sterkte, Vertrouwen <--- tip?!

Rood, Sinaasappel - Hartstocht, Gevaar, Macht

Geel - Licht, Energie, Hoop <---2nd tip?!

Violet - Verfijning, Liefde

Roze - Vreedzame Vrouwelijkheid,

Wit - Zuiverheid, Onschuld

Groen - Groei, Geld, Jaloersheid, het Leven

 

[glow=red,2,300]NOTA: De mensen die aan rode/groene kleurenblindheid lijden hebben moeite tussen rood en groen te onderscheiden . Vermijd ze zo veel mogelijk.[/glow]

<<(! kleuren blindheid 10 % van NL bevolking) = klant?!!

 

!

Wij associëren ook kleuren met tijden, plaatsen, en gebeurtenissen. Bijvoorbeeld denken de mensen groen en rood, bruin en oranje tijdens Kerstmis voor Halloween, roze voor Pasen en enz enz

 

ik heb zelf 200+ logos ontworpen als hobby :-X

 

viel spass

life is a Onderneming

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.