Posts met combinaties 'tanken in het buitenland', 'BTW' en 'auto van de zaak' komen hier vaak aan bod en er is ook al veel nuttige informatie over te vinden.
Maar nu sinds 01/01/2014 de prijsverschillen van diesel, benzine en LPG tussen Nld. en Bel./Dld weer verder zijn gegroeid houdt mij een specifieke vraag bezig: Heeft het zin om als ondernemer en even afgezien van de eventuele km's die je moet omrijden, voor een volle tank de - in mijn geval Duitse - grens over te steken?
Volgens mij heeft dat geen zin (in tegendeel) maar ik leg jullie voor de zekerheid graag het sommetje voor.
Situatie:
- auto is 'van de zaak' ;
- ondernemer/-ing zijn in Nld. BTW-plichtig ;
- het zal per bedrijf zeker om minder dan EUR 500 /jaar aan MwSt. gaan ;
- er kan in Dld. geen MwSt. worden teruggevraagd, althans zal dat niet zinvol zijn ;
- tankbonnen mogen dus incl. de MwSt. van het bedrijfsresultaat worden afgetrokken (Vpb / IB).
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
French Connection
French Connection
Posts met combinaties 'tanken in het buitenland', 'BTW' en 'auto van de zaak' komen hier vaak aan bod en er is ook al veel nuttige informatie over te vinden.
Maar nu sinds 01/01/2014 de prijsverschillen van diesel, benzine en LPG tussen Nld. en Bel./Dld weer verder zijn gegroeid houdt mij een specifieke vraag bezig: Heeft het zin om als ondernemer en even afgezien van de eventuele km's die je moet omrijden, voor een volle tank de - in mijn geval Duitse - grens over te steken?
Volgens mij heeft dat geen zin (in tegendeel) maar ik leg jullie voor de zekerheid graag het sommetje voor.
Situatie:
- auto is 'van de zaak' ;
- ondernemer/-ing zijn in Nld. BTW-plichtig ;
- het zal per bedrijf zeker om minder dan EUR 500 /jaar aan MwSt. gaan ;
- er kan in Dld. geen MwSt. worden teruggevraagd, althans zal dat niet zinvol zijn ;
- tankbonnen mogen dus incl. de MwSt. van het bedrijfsresultaat worden afgetrokken (Vpb / IB).
Stel:
- liter benzine in Nld EUR 1,77 / in Dld EUR 1,55
- BTW 21% (MwSt. 19% maar niet relevant)
- Vpb 20% / IB 42%
Nettokosten voor de BV:
- in Nld: (1,77 -/- BTW) -/- 20% Vpb = EUR 1,17 /liter
- in Dld: (1,55 -/- BTW) -/- 20% Vpb = EUR 1,24 /liter
(IB is hier buiten beschouwing gelaten; het gaat alleen om het verschil D/NL)
Als ik dit goed becijfer heeft tanken in Dld. voor de BV dus geen zin.
Kosten netto/privé als EZ-ondernemer:
- in Nld: (1,77 -/- BTW) -/- 42% Vpb = EUR 0,85 /liter
- in Dld: (1,55 -/- BTW) -/- 42% IB = EUR 0,90 /liter
Ook hier dus geen besparing te behalen.
(Voor wat betreft het voor-/nadeel in de literprijs maakt het natuurlijk niet uit of je als IB-ondernemer in de 52%, 42% of 36,25% schaal valt.)
Delen jullie mijn conclusie eens dat je - zeker vanuit fiscaal/bedrijfseconomisch oogpunt - als ondernemer dus beter in NL kunt blijven tanken?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
15 antwoorden op deze vraag