• 0

Zakelijk of Privé bankieren als eenmanszaak?

Beste forumleden,

 

Na vandaag weer een contante storting te hebben gedaan op mijn zakelijk bankrekening wetende dat hier kosten aan verbonden zijn ga ik me steeds meer afvragen of het niet verstandiger is om een priverekening te gebruiken voor mijn eenmanszaak.

 

Stiekem tellen de verschillende bankkosten toch aardig op en ik ben toch van mening dat "op de kleintjes letten" geen verkeerde eigenschap is voor een ondernemer.

 

Nu vraag ik mij af, zijn er anderen die dit wellicht overwogen hebben of een idee hebben over de voor en nadelen van privé vs zakelijke account.

 

Voor alle duideljkheid; het betreft een eenmanszaak (website en winkel) en er is geen sprake van leningen of andere bijzonderheden aangaande het bankgebeuren.

 

Mijn contante stortingen zou ik kunnen beperken tot eens in de twee maanden(6x p/j) waardoor dit kosteloos kan bij een privérekening en waarschijnlijk zullen de overige bankkosten ook lager liggen. Onlangs hoorde ik ook nog een reclamecommercial over een bank waar je (minimale) rente ontvangt over je tegoed op een betaalrekening.

 

Momenteel zit ik bij de ABN en ben ik in eerste instantie gestart met een rekening courant uit voorzorg, aangezien ik nog geen gebruik heb gemaakt van het krediet en er sinds enige tijd ook bereidstellingsprovisie word berekend heb ik het krediet opgezegd.

 

Mocht het switchen naar een privérekening mij jaarlijks zo'n €200,- + opleveren dan vind ik het wel de moeite, mogelijk gaat ABN zelfs akkoord met het omzetten van het huidige rekeningnummer naar een privé account mocht het alternatief zijn dat ik de bank verlaat..

 

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen/ervaringen,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stiekum zijn die bankkosten niet.

Elke bank heeft tarievenlijsten en je hebt zelf al uitgerekend dat een privé rekening goedkoper is.

 

Daarbij komt, dat een privé rekening (in ieder geval bij mijn bank) een betere functionaliteit heeft. De keuze was voor mij duidelijk, toen ik begon. Als je bedrijf groter wordt, kun je dat altijd nog wijzigen.

 

Gewoon een extra prive rekening openen en die voor je bedrijf gebruiken.

Want het is wel belangrijk dat je privé en zakelijk gescheiden houdt.

 

Heb je er iets aan, om te weten dat de buurtsuper in mijn wijk ook nog steeds werkt met een privé bankrekening?

 

Link naar reactie
  • 0

Even los van de kosten accepteert de bank het volgens mij niet als je een privé rekening zakelijk gebruikt. Het storten van geld kun je via je prive rekening laten verlopen ook al heb je een zakelijke rekening. Overleg even met je boekhouder of administratiekantoor hoe je dit correct in de boekhouding krijgt.

 

Voor ons als administratiekantoor is er geen koppeling te maken tussen een privé rekening en ons boekhoudsysteem vandaar onze voorkeur en advies richting een zakelijke bankrekening.

Link naar reactie
  • 0

Vriendelijk dank voor beide reactie's,

 

Ik was inderdaad zover dat het gebruiken van een privérekening geen belemmeringen oplevert voor BD, hierbij natuurlijk wel uitgaande van een eenmanszaak.

 

De tip over de buurtsuper is ook waardevol, dit geeft aan dat e.e.a. dus (in bepaalde gevallen)prima te regelen valt op deze manier.

 

Ik ga mijn bank is benaderen, kijken in hoeverre ze bereid zijn de huidige rekening om te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Plus het feit dat dit voor vele ondernemers een kwestie van “penny wise, pound foolish” kan worden:

 

Een paar tientjes per jaar op je bankkosten besparen en vervolgens je administratiekantoor opzadelen met een situatie die veel meer werk vergt (omdat er geen gebruik gemaakt kan worden van koppelingen maar administratiesoftware e.d.).

 

Link naar reactie
  • 0

Of het een probleem is pinnen of ideal durf ik niet te zeggen, ik verwacht eerlijk gezegd van niet. De betalingen die binnenkomen via de pin worden toch gewoon naar een bankrekeningnummer gestuurd, ik heb nooit vraag gehad over wat voor een rekening het betreft.

 

Ideal betalingen idem, komen binnen via sisow en sisow stort het in batches naar het door de ondernemer doorgegeven bankrekeningnr.

 

Ik maak geen gebruik van een administratiekantoor. Mijn in en verkoopfacturen + kostenposten voer ik handmatig in via Exact, enkel de winst en verliesrekening / balans aan het eind van het jaar word opgemaakt door een accountant op basis van de gegevens in Exact.

 

Mocht het niet eenvoudig zijn de zakelijke rekening om te zetten naar prive dan kan dat een reden zijn ervan af te zien, mocht dit relatief gezien eenvoudig zijn dan verdien ik enkele honderden euro's per jaar zonder verdere inspanning.

Link naar reactie
  • 0

Twee mogelijke problemen met alleen een privé rekening.

Pinbetaling en iDeal betalingen

 

Ben dus wel nieuwsgierig of er bij de genoemde buurtsuper gepind kan worden.

 

Dat heb ik even gevraagd.

Met iDeal doet de buurtsuper niets.

Voor pin betalingen wordt inderdaad een zakelijke rekening gebruikt.

 

Verder zo veel mogelijk een privé rekening. Vanwege de kosten, maar ook vanwege de betere functionaliteit. Met de administratie geeft dat geen enkel probleem, want de kassahandelingen zijn automatisch gekoppeld aan het administratie systeem. Dat is handiger dan koppeling met de bankrekening, want op de bankoverzichten kun je niet zien wat de omzet per artikel is, wat de contant omzet is, en welk BTW tarief verrekend moet worden. De privé rekening is natuurlijk wel een extra privérekening, die alleen zakelijk wordt gebruikt.

 

Ik heb het ook gevraagd aan iemand met een handelskantoor, die ook een privé bankrekening zakelijk gebruikt. Die doet niets met iDeal of Pin. Alles gaat met overboekingen.

 

Ze vertelde me: Toen ik 3 miljoen op mijn bankrekening had staan, kreeg ik een briefje van de bank, of ik eens wilde praten over de mogelijkheden die ze me konden bieden. De bank bleek te willen dat ik voor mijn bedrijf een zakelijke rekening ging gebruiken.

 

Dat heeft ze gedaan, maar daarnaast bij een andere bank een extra privé rekening geopend voor zakelijk gebruik. Het kan handig zijn, om niet aan gebruik van 1 bankbedrijf gebonden te zijn. Ze heeft die bank nooit verteld dat ze die rekening zakelijk gebruikt. De rekening staat gewoon op haar eigen naam. Ze houdt die rekening natuurlijk wel streng gescheiden van de bankrekening die ze privé gebruikt.

 

De administratie doet ze zelf en de jaarstukken worden gecontroleerd door een accountant die geen enkel probleem heeft met de verschillende bankrekeningen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Twee mogelijke problemen met alleen een privé rekening.

Pinbetaling en iDeal betalingen

 

Ben dus wel nieuwsgierig of er bij de genoemde buurtsuper gepind kan worden.

 

Dit hoeven geen problemen te zijn. Ik maak zelf gebruik van een privé rekening. Mijn pinleverancier Easycash / Ingenico stort de gepinde bedragen op elke rekening, ook privé rekeningen.

 

Ideal heb ik in mijn webshop geregeld via Targetpay, waar een zakelijke rekening geen vereiste is.

Link naar reactie
  • 0

Ik zit zelf bij Mollie (IDEAL) en deze verlangen dus wel een zakelijke rekening. Ik mn webshop ben ik ongeveer 10 tot 15 euro kosten kwijt. Dit is zonder de wereld betalingen meegerekend.

 

Ik weet niet of je veel verkoopt/inkoopt. Van mij mogen ze die 10 euro houden. Nu kan ik gewoon mn bankgegevens importeren en in het boekhoud pakket gebruikten. Ik kan me niet voorstellen dat het makkelijk werkt als alle prive gegevens hier tussen staan.

 

Als je een storting doet met contant geld. Doe dit dan op je prive rekening. En boek het daarna in als boeking vanuit prive rekening. Dan klopt alles voor de BD weer.

 

Zie de bijlage daar staat duidelijke zakelijke bankrekening

Naamloos1.thumb.png.76b5cabf22cc30b53a85486888aadd64.png

Barcode scanners - IR thermometers - 12V voedingen www.electronixs.nl

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar knab, prima bank met een tot nu toe de beste service die ik in 16 jaar bij andere banken nooit kreeg. elke dag tot 22.00 uur bereikbaar.

Rood staan kan niet, leningen vragen ook niet. Voor mij totaal geen probleem, persoonlijk ben ik wel blij dat een bank niets te zeggen heeft over je bedrijf.

 

Je krijgt rente over je spaartegoed.

 

Website en app zijn prima.

 

Geen kantoren, dus je moet eerst een bankrekening bij bijvoorbeeld de ING openen (voor de id plicht), deze hef je na een week weer op.

 

Kosten: 60 euro per jaar. Eerste 1000 transacties zijn gratis, hier ga ik wel ruim overheen, de kosten daarna zijn 0,10 euro. Dat is iets duurder dan de ING, maar met de 1000 gratis transacties ben ik nog goedkoper uit. Internetbankieren zit bij de prijs inbegrepen.

 

Het grote nadeel voor mij is dat de bank, slecht 1 tenaamstelling per kvk accepteerd. Ik heb 3 bedrijven, de tenaam stelling zorgt wel vaak voor onduidelijkheid. Bij andere banken kan het wel, maar dan betaal je wel meteen weer de hoofdprijs.

 

 

Ik heb verder geen prive rekening en pin gewoon af en toe was cashgeld voor prive dingen. Sowieso ben ik niet zo'n voorstander om mijn koopgedrag bij 1 bank vast te leggen. Vooral omdat men nu weer aan het discussieren is over de verkoop van deze gegevens.

Link naar reactie
  • 0

Geen kantoren, dus je moet eerst een bankrekening bij bijvoorbeeld de ING openen (voor de id plicht), deze hef je na een week weer op.

 

Die moet je ff uitleggen, dat kan niet waar zijn.. je moet een rekening bij een andere bank openen zodat knab je identiteit kan verifieren?

Link naar reactie
  • 1

Niet openen maar wel hebben, van hun site :

 

Wanneer je klant wordt bij Knab vragen wij je een identificatiestorting te doen. Door een storting vanaf een bankrekening die op je eigen naam staat bij een andere Nederlandse bank, verifiëren wij je identiteit.

 

Dat doen wij door de tenaamstelling van je rekening bij de andere bank, die wordt meegezonden met de storting, te vergelijken met de gegevens die je in de aanvraag hebt opgegeven. Omdat de andere bank je al heeft geïdentificeerd, ben je na de identificatiestorting ook bij Knab geïdentificeerd. Dit heet 'afgeleide identificatie'.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen gewoon laten zoals je het hebt.

 

Aangezien je van je winkel toch moet leven, heb je opnames nodig. Heb je de inkomsten via de bank, dan gaat dit via een bankoverboeking. Komen veel inkomsten via de kas, dan via kasopnamen.

Heb je een kasopname gedaan, je stort dat vervolgens op je priverekening lijkt me daar niets mis mee (aangezien het al prive geld is op dat moment).

 

Zo gebeurd het veel met dagzaken / fastfoodzaken.

Ook bij ons in de zaak, geschieden wel eens kontante betalingen. Wij gaan hier precies hetzelfde mee om (mocht het meer zijn dan nodig, storten we het op een prive rekening want daar moeten ook rekeningen betaald worden).

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

 

Geen kantoren, dus je moet eerst een bankrekening bij bijvoorbeeld de ING openen (voor de id plicht), deze hef je na een week weer op.

 

Dit hoeft niet, iedereen heeft toch een bankrekening op zijn naam? Vanuit daar maak je gewoon een euro over na je knab-rekening zodat je naam zichtbaar is tijdens de overschrijving.

 

Ik ben overigens ook erg tevreden over Knab, nadeel is inderdaad dat je maar 1 inschrijving per rekening kwijt kan. Zal geen problemen geven, maar had het wel prettig gevonden.

Link naar reactie
  • 0

Mocht het niet eenvoudig zijn de zakelijke rekening om te zetten naar prive dan kan dat een reden zijn ervan af te zien, mocht dit relatief gezien eenvoudig zijn dan verdien ik enkele honderden euro's per jaar zonder verdere inspanning.

De eenvoudigste manier is misschien een extra bankrekening voor particulier gebruik te openen en die zakelijk te gaan gebruiken. Welke bank je daarvoor gaat gebruiken, zou je even moeten uitzoeken door de banktarieven en services te vergelijken. Die tip over Knab zou je zeker ook eens moeten onderzoeken.

 

Maar nogmaals: Houdt zakelijk en prive gescheiden. Gebruik er verschillende rekeningen voor. Beter dan privé opnamen van je zakelijke rekening, kun je jezelf maandelijks een vast bedrag betalen van zakelijk naar privé. De administratie wordt erg lastig, als je alles bij elkaar op 1 rekening hebt. En als je administratie ooit door de belasting gecontroleerd zou worden, wil je waarschijnlijk niet dat die ook nog eens al je privé transacties moet napluizen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.