Ga naar inhoud
Geplaatst:

Zomaar iemand

Weet iemand een informatie bron waar ik meer kan vinden over prijsdiscriminatie? Ik ben dan vooral benieuwd in wat wel en niet mag ten op zichten van buitenlandse ondernemingen en particulieren.

Featured Replies

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is daarvoor het eerste loket.

Speciaal voor ondernemers:

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/loket/

Geplaatst:

Zomaar iemand

• Auteur

Dank je wel

Geplaatst:

Roel J

denk alleen dat je lang kunt zoeken want de term prijsdiscriminatie is een economische term die slechts aanduid dat er onderscheid gemaakt word in prijs.. (zonder dat het product afwijkt) maar heeft dan niet de negatieve betekenis die het woord discriminatie normaal heeft.

je zult dus geen regelgeving vinden op de term prijsdiscriminatie

Geplaatst:

Ward van der Put

• Moderator

Hmm, toch 291 hits op prijsdiscriminatie bij de ACM alleen al:

https://www.google.nl/search?q=prijsdicriminatie%20site%3Aacm.nl

Dat discriminatie in economisch zin slechts onderscheid betekent, wil niet zeggen dat een toezichthouder daar geen toezicht op houdt ;)

Geplaatst:

Zomaar iemand

• Auteur

De stukken die ik tegenkom gaan vooral over de tnt en telecommaatschappijen. Maar ik ga ze morgen gewoon even bellen met mijn idee en kijken of dit is toegestaan.

Geplaatst:

TwaBla

Price discrimination is one of the most complex areas of EC competition law. (pdf)

Om onderscheid te maken tussen toegestane en onwenselijke vormen van prijsdifferentiatie wordt de uitdrukking prijsdiscriminatie wel gebruikt, maar echt consistent is dat niet. Het hele domein van mededinging zit vol goed betaalde juristen en lobbyisten, dus er zijn geen simpele regels. Wat gisteren verboten was is vandaag toegestaan, en andersom.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Geplaatst:

Zomaar iemand

• Auteur

Genoeg leesvoer.

Krijg ook zojuist een email van de restbijstand, dat dit niet onder de verzekering valt.

Geplaatst:

Hans v N

Prijsdiscriminatie is meestal een legitieme marketingtool die heel veel wordt toegepast en vaak zelfs zeer gewenst is. Het is vrijwel altijd toegestaan behalve als een marktpartij haar machtspositie misbruikt. Daarvoor moet er dus sprake zijn van een (zeer) dominante marktpositie. Als een partij een dominante positie heeft en de prijzen voor diverse groepen (dal uren / senioren) anders wil maken is daar vaak toestemming voor nodig naar ik heb begrepen. Er moet dan afgewogen wordt of het nuttig is of gewoon een pressiemiddel om de winst te optimaliseren.

Een onderneming zal volgens mij eerder last hebben van onderbieding. Hierbij misbruikt een dominante partij haar positie om toetreders te weren of kleine partijen uit de markt te drukken met (tijdelijk) heel lage prijzen. Ik vraag me dus af of Jasper dit niet bedoeld?

Geplaatst:

Zomaar iemand

• Auteur

wat wij eigenlijk willen is een product aanbieden aan groepen Europeanen die het minder breed hebben dan hier in het rijke westen.

Uiteindelijk willen we deze dienst ook gaan opzetten in die landen, waarbij de rijke toeristen meer betalen dan de lokale bevolking.

Dit laatste is nu niet aan de orde, want elk land heeft zijn eigen regels en wetten.

Mijn vraag heeft dus iets te maken met het eerste deel.

Dit is overens een heel ander project dan de bedrijven waar jullie mij van kennen, maar dat bnegrepen jullie denk ik al.

Geplaatst:

RT....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Geplaatst:

Branko Collin

Wat jij wil heet marktsegmentering.

Joel Spolsky legt in http://www.joelonsoftware.com/articles/CamelsandRubberDuckies.html uit wat het is, wat de voordelen en wat de nadelen zijn (in het Engels).

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Geplaatst:

Zomaar iemand

• Auteur

Dat is inderdaad ook een term die je kunt gebruiken.

Bedankt voor de link, het is wel heel erg gericht op mensen met een basisschool niveau. Lol.

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Bedankt voor de link, het is wel heel erg gericht op mensen met een basisschool niveau. Lol.

Prijselasticiteit een basisschoolonderwerp? Joel Spolsky heeft een leuke informele manier van schrijven, maar zijn ideeën en artikelen hebben zeker wel een serieuze en leerzame basis. Laat het taalgebruik je dus niet afleiden :)

Geplaatst:

Zomaar iemand

• Auteur

Ik ben er ook al bijna doorheen. Het stuk is opzich best leerzaam, alleen het taalgebruik zorgt ervoor dat ik het met stappen moet lezen om niet te te veel te ergeren.

In ieder geval zijn de woorden wel simpel en de zinnen duidelijk.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.