• 0

Vijf dagen extra tijd om belastingaangifte te doen

De aangiften inkomstenbelasting, omzetbelasting en loonheffingen die tot en met 5 mei binnenkomen, worden behandeld alsof ze op 30 april ingediend zijn.

 

Bron: http://www.nu.nl/belastingaangifte/4041213/vijf-dagen-extra-tijd-belastingaangifte-doen.html

 

Heb ik me daarom zo gehaast ;D

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
Retired Mod     7,5k 32 1452

ja bij de fiscus wel.. mensen zullen niet zo snel het risico nemen.. ik heb in het verleden al heel wat mensen gerust moeten stellen dat als je IB aangifte op 2 april binnenkomt je echt niet meteen een boete krijgt..

 

maar ik geloof dat er ook voorstellen liggen om een gespreide deadline in te stellen alleen is dat lastig want waarom hoeft meneer jansen pas eind april in te dienen terwijl zijn buurman al eind maart moet indienen, nu werd er al geëxperimenteerd met de toezegging dat als je voor 1 april aangifte doet je voor 1 juli antwoord krijgt. dit stimuleert mensen die een teruggave verwachten om vroeg in te dienen (niet wachten tot 1 mei)

die deadline werd echter al opgerekt tot 15 april, omdat kennelijk nog niet zo'n grote workload lag.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als jij uitstel niet krijgt?

 

En als je geld heb moet je wel betalen...Dat is de macht wat belastingdienst heeft.. Ze kunnen jou auto beslag leggen op weg. Dan moet je wel lopend naar huis gaan.

 

Wat kunnen je tegen dit doen?

Link naar reactie
  • 0

Als jij uitstel niet krijgt?

 

En als je geld heb moet je wel betalen...Dat is de macht wat belastingdienst heeft.. Ze kunnen jou auto beslag leggen op weg. Dan moet je wel lopend naar huis gaan.

 

Wat kunnen je tegen dit doen?

 

Zoals je al eerder in dit forum is aangeraden, laat je boekhouding door een boekhouder of accountant doen.

Voor je BTW aangifte en betaling krijg je vrijwel geen uitstel, logisch want dat geld heb je van je opdrachtgevers of klanten al gekregen, dus dat heb je in je bezit.

Voor IB krijg je vrijwel altijd uitstel, helemaal als het door je boekhouder wordt aangevraagd.

 

Link naar reactie
  • 0

Zaterdag een brief gekregen van Kantoor Amsterdam (btw): "De belastingdienst heeft uw betaling van omzetbelasting over januari 2015 t/m maart 2015 niet op tijd ontvangen. [...] Uw betaling is ontvangen op 4 mei 2015."

 

Zo zie je maar wat je aan de beloften van de bd hebt.

 

(Ja, ik snap heel goed het verschil tussen aangifte en betaling. En ik was ook gewoon te laat door eigen schuld, niet omdat ik het nieuws van de bd verkeerd had gelezen. Maar je vraagt je toch af waarom je later aangifte mag doen, als je niet ook later mag betalen. Dat klinkt een beetje alsof het PR-bureau ze heeft verteld dat ze hun eigen IT-problemen moeten 'spinnen' als een coulance, en ondernemers die vervolgens de begrijpelijke conclusie trekken dat ze zich voor 1 mei nog geen zorgen hoeven te maken over hun btw, krijgen lekker een lesje leesvaardigheid in de vorm van een boete of een belofte van een boete.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Zaterdag een brief gekregen van Kantoor Amsterdam (btw): "De belastingdienst heeft uw betaling van omzetbelasting over januari 2015 t/m maart 2015 niet op tijd ontvangen. [...] Uw betaling is ontvangen op 4 mei 2015."

 

Als je op 4 mei de Omzetbelasting aangifte/betaling doet (voor het 1e kwartaal) dan is het inderdaad te laat. De uitstel was voor de Inkomstenbelasting.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De uitstel was voor de Inkomstenbelasting.

 

Dat heb je mis. Zie ook de TS of voor mijn part de site van de bd.

 

Overigens ter verduidelijking, als ik zeg "eigen schuld", bedoel ik dat ik de aangifte voor 30 april had gedaan, maar de betaling op 4 mei. Het kan natuurlijk goed dat mensen die zowel aangifte als betaling na 30 april hebben gedaan, geen Mededeling Betalingsverzuim hebben ontvangen. In welk geval mijn suggestie dat iemand die tot 1 mei wacht, een boete krijgt, onterecht is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
…Uw betaling is ontvangen op 4 mei 2015."

 

…Maar je vraagt je toch af waarom je later aangifte mag doen, als je niet ook later mag betalen.

 

Dan heb je de reden van de extra 5 dagen niet begrepen. Dit was omdat men verwachte dat de site plat zou kunnen liggen door de verwachte grote hoeveelheid IB aangiften rond 1 mei. Er waren echter geen aanwijzingen dat de banken rond 1 mei plat zouden gaan liggen. Dus op tijd betalen zou geen probleem zijn.

 

Lekker alles op tijd doen, dan slaap je rustiger. Ik heb mijn aanslag VPB en IB over 2014 al binnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je de reden van de extra 5 dagen niet begrepen. Dit was omdat men verwachte dat de site plat zou kunnen liggen door de verwachte grote hoeveelheid IB aangiften rond 1 mei. Er waren echter geen aanwijzingen dat de banken rond 1 mei plat zouden gaan liggen.

Heurlijk, die naïviteit. :) Alle banken lagen plat op 1 mei vanwege Dag van de Arbeid. Op 2 en 3 mei waren ze gesloten vanwege een weekend. En 5 mei was de Belastingdienst dicht vanwege Bevrijdingsdag. Ik gok dat ze daarom 4 mei ook niet echt veel productiefs hebben gedaan (lang weekend ivm verplichte snipperdag)

 

Die extra 5 dagen waren dus nogal gratuit.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En soms is het wel beter om te laat aangifte te doen. Op de inlogpagina voor ondernemers staat sinds gisteren (1 juni) deze melding:

 

In de aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers voor 2014 zit een fout. Het percentage voor de berekening van de reserveringsruimte bij lijfrentes is te laag, waardoor u minder zou kunnen aftrekken. Is er in uw persoonlijke situatie sprake van reserveringsruimte en hebt u nog geen aangifte gedaan? Dan kunt u beter wachten met aangifte doen. Wij verwachten de fout eind juni opgelost te hebben. Hebt u wel al aangifte gedaan? Wij onderzoeken op dit moment wat u kunt doen. Zodra we daar meer over weten, maken we dat bekend op dit beveiligde gedeelte van de internetsite. Onze excuses hiervoor.

 

Daar komen ze dus mooi een maand na de deadline van inleveren mee.

Link naar reactie
  • 0

Daar komen ze dus mooi een maand na de deadline van inleveren mee.

 

Wat hadden ze dan volgens jou moeten doen als de fout voor 1 juni was ontdekt?

Was de fout niet ontdekt, dan had je het wellicht nooit geweten.

 

Er is ook niets mis mee als je op het eind van deze maand de nieuwe aangifte alsnog weer kunt doen.

De laatste aangifte telt, wanneer er nog niets definitief is. Dit geeft dus in feite iedereen een fictieve latere inlever datum ;)

Kost weer wat tijd, maar kun je toch meer reserveringsruimte nemen, als dat erin zit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.