loading
Ga naar inhoud
X!
Verberg

Waar blijft de omzet

vraag

Ik ben 53 jaar, zelfstandig ondernemer en heb 25 jaar ervaring met de productie van kleding.

Heb alle lagen van de kleding branche doorlopen, van vertegenwoordiger, Multi winkel eigenaar, groothandel, en productie. Ben nu 2 jaar bezig om een dames label van de grond te krijgen en kom geen stap vooruit, telkens laat de verkoop het afweten. Hoe krijg ik een professioneel sales team bij elkaar en hoe vind ik de professionele commerciële/marketing partner met verstand van zaken?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ben nu 2 jaar bezig om een dames label van de grond te krijgen en kom geen stap vooruit, telkens laat de verkoop het afweten.

"De verkoop" is het die het "laat afweten". Zou je dat misschien kunnen toelichten? Waaruit blijkt dat de verkoop het laat afweten?

 

Wat moeten we onder "de verkoop" verstaan? Zijn dat de verkopers? Is dat de daadwerkelijke omzet? Is dat de eigenaar van het label? En wie laat het afweten? Heb je verkopers die er met de pet naar gooien? Of heb je af en toe een presentatie van je kledinglijn en haakt degene op het laatste moment af? Heb je een webshop waar mensen je kleding kunnen kopen? En is het in die webshop een hoop kijken-kijken-niet-kopen? Of sturen ze veel kleding terug?

 

Wat is het segment van de markt dat je probeert te betreden? Hoog, laag, midden? Is er veel concurrentie in dat segment? En zo ja, wie zijn dat dan? En in hoeverre is je kledinglijn daarvan afwijkend of in het oog springend? En wie is je doelgroep? En waar vind je die?

 

Je bent op zoek naar een professioneel salesteam en/of marketingpartener. Daarmee lijk je aan te geven dat je denkt dat daar ook het probleem ligt. Hoe heb je dat zo vastgesteld? Of hoe heb je onderzocht dat dat ook daadwerkelijk zo is? Heb je al eens je kleding mogen presenteren? Zo ja, aan wie en wat was hun feedback? Of heb je de kledinglijn al eens laten bekritiseren door je doelgroep? Zo ja, wat was hun feedback? Ligt het misschien aan de kledinglijn zelf en niet aan de marketing of salesteam? Of ligt het aan de prijsstelling? Of de prijs/kwaliteit-perceptie? Ik noem maar wat.

 

Wat is überhaupt je bedoeling met het "van de grond krijgen" van je dameslabel? Wil je het label in z'n geheel aan de vrouw brengen door het in andere winkels (H&M, C&A, Wehkamp, etc) verkocht te krijgen? Of wil je de producten van het label aan de vrouw brengen via je eigen uitingen? Heb je bijvoorbeeld een eigen webshop? Zo nee, waarom niet?


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dank voor het bericht,

Ik werk met zelfstandige agenten met een eigen rayon (N-Z-O) in Nederland en Duitsland welke meerdere labels verkopen waaronder dit label. Verkoop targets worden wel aangegeven maar niet gehaald. De productie daarnaast loopt wel door dus er blijven voorraden staan.

Het label wordt verkocht in het hoge segment, er is bewust gekozen voor geen webshop van het label omdat winkeliers geen nieuw label willen opnemen als het ook al direct via een eigen webshop te koop is. Natuurlijk is er concurrentie in het hoge segment maar het label wordt goed ontvangen het heeft een goede doorverkoop met een marge van 3.0 en verder is het label een ‘kort termijn’ label en vult daarmee een extra behoefte van de winkelier in. (er worden steeds meer budgetten gereserveerd om later in het seizoen te kunnen bijkopen op het moment dat het qua weertype wenselijk is voor de winkelier)

 

Korte termijn houdt dan dus ook in dat er meerdere collectie per jaar gemaakt worden (5) die in een relatief korte te tijd verkocht moeten worden.

De productie van de collectie start op het moment dat de verkoop ook start anders kan je niet in ca 6 weken leveren. Het komt dus echt op de verkoop aan om in een nieuwe ronde voldoende klanten te verzamelen en te binden om de ingezette productie volledig te kunnen verkopen.

De commissies voor de agenten liggen hoog >15% en de klant krijgt 10% korting op snelle betaling etc.

Dit concept kan alleen draaien met voldoende afzet omdat je productietechnisch bepaalde aantallen nodig hebt om het e.a. haalbaar te houden, dus de verkoop is een zeer belangrijk onderdeel van het concept.

 

Tegen mijn verwachting in zijn alle boven besproken zaken geen garantie dat nieuwe concepten snel kunnen worden uitgerold.

Creativiteit is er voldoende maar verkoop is een heel ander ding.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3
  • Waardeer dit antwoord

Ik werk met zelfstandige agenten met een eigen rayon (N-Z-O) in Nederland en Duitsland welke meerdere labels verkopen waaronder dit label. Verkoop targets worden wel aangegeven maar niet gehaald. De productie daarnaast loopt wel door dus er blijven voorraden staan.

[...]

Dit concept kan alleen draaien met voldoende afzet omdat je productietechnisch bepaalde aantallen nodig hebt om het e.a. haalbaar te houden, dus de verkoop is een zeer belangrijk onderdeel van het concept.

[...]

Korte termijn houdt dan dus ook in dat er meerdere collectie per jaar gemaakt worden (5) die in een relatief korte te tijd verkocht moeten worden.

Ik denk dat je hier meteen al het hele probleem hebt samengevat. De verkooptargets hebben dus geen basis in de behoefte van de klant of als middel om effectiviteit van de verkopers te meten, maar worden uitsluitend gedicteerd door de productiekant. Dat lijkt me toch echt de omgekeerde wereld. Je bent achteraan begonnen en niet vooraan.

 

De vaste kosten zijn jouw pakkie-an en die zijn zo te horen simpelweg te hoog! Het risico is bovendien dat je ook je verkopers de indruk geeft dat zij niet goed presteren, terwijl het enkel zo is dat ze niet op kunnen verkopen tegen de vaste kosten van je productieproces. Maar dat kun je natuurlijk niet op hun bordje leggen door te zeggen "Hey, verkoop 'es wat beter, joh!" of "Maak wat meer reclame".

 

Verder lijkt het me ook niet erg zinvol om tegen de klippen op te blijven produceren, terwijl je wéét dat er (nog) geen afzet voor is. Mijns inziens zul je toch echt aan de productiekant moeten flexibiliseren en/of reduceren. Het lijkt me dat je misschien iets creatiever zult moeten omgaan met het aantal collecties. Desnoods rouleren tussen verschillende winkels ofzo, maar vijf per jaar élk jaar lijkt me volstrekt onhoudbaar.

 

Het label wordt verkocht in het hoge segment, er is bewust gekozen voor geen webshop van het label omdat winkeliers geen nieuw label willen opnemen als het ook al direct via een eigen webshop te koop is.

Dat is echter geen excuus voor het niet hebben van een goed werkende website. Je kunt er voor kiezen om geen directe webshop te hebben, maar dan kun je alsnog een website hebben waar je je kleding showcaset. Dat heb je nu niet. Of waarbij je je klanten doorverwijst naar de winkel in de buurt van de bezoeker. Dat kan nu ook niet. Of waarbij de online verkoop van je kleding verplicht via één van je tussenpersonen loopt. Dan heb je dus wel een eigen webshop, waarbij de fulfillment door de dichtstbijzijnde winkel gebeurt (loopt die toch geen marge mis). Maar er is nu helemaal niets van dit alles.

 

Op je huidige website is de link die verwijst naar de Store Locator zelfs niet eens actief, terwijl die pagina wél on-line staat. Zo maak je het je klanten wel erg moeilijk. Op Facebook werd hier twee maanden door een bezoeker ook een vraag over gesteld, maar daar wordt dan vervolgens niet op gereageerd. Dat is natuurlijk niet handig. Die klant ben je dus sowieso kwijt, net als alle potentiële klanten die zo'n vraag al twee maanden onbeantwoord hebben zien staan.

 

Ook je Twitter-account is niet zo professioneel en staat vol met "Lekker koffıe leuten!"-tweets van anderhalf à twee jaar geleden. Dat vind ik echt jammer. Probeer de Twitter-feed een beetje synchroon te laten lopen met die van Facebook (inclusief profielfoto, wallfoto, etc). Maak je berichten serieus en visueel aantrekkelijk. Dus foto's met beschrijvingen en geef aan waar mensen naartoe kunnen. Besteed serieuze aandacht aan je sociale media of haal de accounts gewoon weg. Maar niet half-half.

 

Tegen mijn verwachting in zijn alle boven besproken zaken geen garantie dat nieuwe concepten snel kunnen worden uitgerold. Creativiteit is er voldoende maar verkoop is een heel ander ding.

Het lijkt me dat je sowieso niets nieuws moet uitrollen als je je zaken niet op orde hebt! Eerst de balans tussen omzet en kosten zoeken door je (vaste) kosten waar mogelijk te variabiliseren. Daarna kun je weer verder zien. Maar dat zijn enkel mijn 2 centen. Misschien zijn er mensen die nog andere tips hebben. :)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het enige wat ik aan het aardig complete verhaal van Prinsrachid wil toevoegen, is de opmerking dat de hele aanpak (productgericht, geen website, e.d.) op mij overkomt als behoorlijk uit de tijd.

 

De vraag is om welke redenen klanten wel hebben gekocht? Bij die kopers ligt immers het antwoord in welke behoefte(n) wordt voorzien. Haal die informatie op, op basis daarvan kun je preciezer doelgroep(en) bepalen en bezoeken. 99,9% oriënteert zich via internet, dus daar heb je sowieso ook een klusje, maar dat is al gezegd.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

99,9% oriënteert zich via internet

 

Van de mannen misschien. ::)

 

Met de groeten van de laatste der vrouwen die zich (buiten golfkleding en schoenen) echt nog nooit online heeft 'georiënteerd' op kleding. Want waarom zou je als je lekker door de buitenlucht naar een winkelstraat kunt fietsen en af en toe ergens naar binnen kunt gaan en daar kijken of er wat in de rekken hangt en dat meteen voelen - in hemelsnaam thuis op een schermpje van het ene plaatje naar het andere gaan klikken? ???

 

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Inderdaad en gelukkig maar. Juist daarom lijkt mij dat 99,9% van de vrouwen zich online oriënteert voor kleding, een wat hoog percentage. ;)

 

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Het lijkt me dat je misschien iets creatiever zult moeten omgaan met het aantal collecties. Desnoods rouleren tussen verschillende winkels ofzo, maar vijf per jaar élk jaar lijkt me volstrekt onhoudbaar.

 

 

Voor mannenkleding misschien... :P

 

Net als TS weet ik dat er een aantal kledingmerken voor vrouwen behoorlijk succesvol zijn met juist het maken van (5 of meer) tussencollecties waarmee winkels tussen de vaste zomer- en wintercollecties hun assortiment kunnen aanvullen en opleuken. Ik weet alleen ook dat die merken vaak te koop zijn via het confectiecentrum en dat soort verzamelplekken (in Venlo ofzo zit er ook een). Mijn vraag is dan ook of jouw collecties daar ook verkocht worden. En?

 

@Rachid Ben het wel erg met je eens dat online en de sociale media veel beter kunnen. Want ook als je als kledingmerk ervoor kiest niet online verkrijgbaar te zijn, is dat wel een van de plekken waar je anno 2015 je merk bouwt.

 

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Inderdaad en gelukkig maar. Juist daarom lijkt mij dat 99,9% van de vrouwen zich online oriënteert voor kleding, een wat hoog percentage. ;)

 

Ik kan zo geen cijfers over de modebranche vinden, maar in de recreatiebranche is dat percentage wel van toepassing. Bovendien kun je het begrip 'oriënteren' ook nuanceren: vrijwel iedereen (ook jij, Karen, vermoed ik?) zal eerst even kijken op internet welke winkels de leukste aanbiedingen hebben om er dan even lekker op uit te gaan, te passen, etc...

 

Als je - zoals TS - in je bedrijfsvoering nauwelijks iets met internet doet, sta je toch wel op flink wat punten achter...

 

 


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wel zonder man/vrouw-verschillen, maar meer dan de helft oriënteert zich online:

 

Het merendeel van de geplande aankopen vindt nog steeds plaats in de winkel; 87% van de aankopen gebeurt in de winkelstraat en 13% op internet. In de meeste gevallen wordt er eerst georiënteerd voordat men koopt. De oriëntatieperiode duurt gemiddeld 13 dagen, waarin men zich in totaal 78 minuten oriënteert en gemiddeld twee winkels bezoekt. 35% van de aankopen wordt voorafgegaan door het bekijken van folders van modeketens en voor 25% van de aankopen wordt ‘gegoogled’ op modemerken, namen van retailers of specifieke modeartikelen.

 

Opvallend is dat veel mensen die een offline aankoop doen zich online oriënteren, maar liefst 58%! Internet speelt dus ook bij de offline kopers een belangrijke rol. Van de online koper valt op dat deze zich langer oriënteert dan de offline koper. De online koper oriënteert zich in totaal 98 minuten, terwijl de offline koper zich maar 75 minuten oriënteert.

Uit Internet zet modemarkt op zijn kop van GfK (van november 2013, maar nadien hield de groei aan).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@Hans: Dat iedereen in de recreatiebranche die iets zoekt waar ze nog niet eerder zijn geweest zich online oriënteert, is absoluut een feit.

In antwoord op je vraagteken: nee, er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt naast alle uren dat ik al op mijn achterwerk gezeten naar een beeldscherm tuur ook nog eens online naar aanbiedingen van kleding te zoeken. Maar goed, ik woon dan ook op 5 min. fietsen van een stadscentrum, heb een aantal winkels waar ik in weinig tijd leuke kleding vind en ga alleen echt 'winkelen' als ik op vakantie in het buitenland ben.

Funshoppen is een van de belangrijkste vrijetijdsbestedingen in Nederland. En waarom zou je als je weet bij welke winkels ze 'jouw' merken verkopen, online naar kleding zoeken als je niet weet of ze dan in jouw winkel precies dat jurkje hebben wat je leuk vindt. Maar goed, ik behoor tot de mensen die principieel niet bij Zalando, Wehkamp ed koopt en stoffen wil voelen. Zo lang er winkels zijn en ik er naartoe kan, ga ik geen dozen kleding online bestellen en dan wat niet past terugsturen. Ik bewaar mijn portie milieubelasting graag voor andere dingen. Is vast anders voor mensen in dorpen.

 

@Ward: Jammer dat de man/vrouw verschillen er niet in staan. ;o)

En 58% geloof ik graag. Reageerde omdat ik 99,9 wat aan de hoge kant vond.

 

Maar terug naar onze vragensteller: Juist om die 'voor 25% van de aankopen wordt gegoogeld op modemerken' is het zo belangrijk online aan je merk te bouwen. Juist ook als je het alleen offline verkoopt! Want als een koper van een kledingstuk van jouw merk daar blij mee is en online wil kijken wat je dit seizoen hebt, moet zo'n klant die wellicht bereid is tot een herhalingsaankoop, dat wel kunnen vinden... En kunnen vinden waar ze dat dan bij haar in de buurt kan kopen. Zoals @Rachid al schreef.

 

 


Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Veel rake opmerkingen. Je hebt een soort van framework opgebouwd (zelfs met vele landenlinks), het lijkt alleen aan de invulling te schorten.

 

Is het presenteren van een collectie (vijf jaarlijkse deelcollecties) ook geen samenspel tussen een ontwerper (?), marketing en productie? Wie werkt dat allemaal bol? Wie zou dat allemaal moeten verbinden?

 

Wat voor middelen stel je de verkopers ter beschikking? Ik zou per persoon en per zone in ieder geval wat meer informatie en contactgegevens noemen. Wat kunnen zij geinteresseerden vrijblijvend bieden? Doe je Amsterdam en 'west' zelf? Wie bel je als je in Almere woont en wie als dat Lelystad of Dronten wordt?

 

Het ontbreken van voldoende online materiaal kost je B2B en B2C vraag. Wederverkopers kunnen niet bij oriënteren enthousiast raken en onder consumenten ontstaat geen (na)vraag.

 

Wat is het idee van de merknaam en de bedrukking op rugstukken?

 

Groet,

 

Highio

 

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Voordat ik een inhoudelijke reactie geef;

hou er rekening mee dat je naam snel gevonden wordt via Google als je op Higherlevel post, omdat HL zo drukgezocht is. Eventueel kan je je post anonimiseren, als je je besognes liever even 'onderling' bespreekt.

Onderschat niet dat veel mensen Googlen op dingen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

*mouwen opstroopt*

 

- De collectie ziet er leuk uit, het heeft zoals je zelf beweert ook inderdaad eigenheid en 'personality'.

- Die slogan moet weg (Personality never goes out of style) want is zo nietszeggend als het over jouw merk gaat en is daarom een gemiste kans en verspilling van communicatie.

- Het heeft een sterke 'onnederlandse' component, even spieken op BBIE leert me ook dat de eigenaar van het merk (jij?) Turkse is. Richt jij je met je marketing ook op die groep vrouwen? (Ik vraag het omdat je naam een Nederlandse woordspeling is, en je visuals ook een onduidelijk signatuur hebben)

- Show je de collectie zelf, op de site?

- Is 5 collecties veel of weinig? (ik zit niet in die branche)

 

- Wat maakte dat je dacht: ik ga mijn eigen collectie opzetten en lanceren en runnen?

- Is al je materiaal organisch of alleen delen van de collectie?

- Wat voor resources heb je om een slag te maken hierin? (Geld/mensen/tijd) (je hoeft geen bedragen te noemen! maar kán je er wat in steken of moet je nu roeien met de riemen die je hebt?)

 

Ik denk - en dat kan komen omdat dát mijn vak is ;)- dat je ook een merk'probleem' hebt (diffuus, weinig know-how van een gelikt merk neerzetten inclusief sterke pay-off en duidelijk signatuur op je site, en daarmee ook naar potentiele inkopers te weinig 'to work with')

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Dat is met de plensbuien van nu te laat, maar je had die overstock natuurlijk in boutiques langs de kust moeten hebben hangen...

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Bedankt voor jullie de reacties.

 

Ik ben trouwens een 100% NL man.

Alle opmerkingen hebben veel waarde voor mijn vraag , maar ze zijn in veel gevallen ook te theoretisch.

Je zit natuurlijk met een aantal praktische dingen als je aan ‘eigen’ productie begint.

Je kan namelijk niet als je een eigen ontwerp wil produceren 20 stuks laten maken. Daar zitten min. order aantallen aan vast. (MOQ). In Turkije ligt dat op ca 300-500 stuks afhankelijk van de kwaliteit stof en uitvoering.

Verder zal een collectie uit meerdere-en op elkaar aansluitende modellen moeten bestaan.

Anders is het geen collectie maar zijn het losse modellen die in mijn verhaal niet zijn te verkopen.

De collecties bestaande uit ca 20-30 stuks en zijn een precieze afspiegeling van wat de klant later krijgt. Ze worden vooraf gemaakt een aan het zelfstandige agentuur (gratis) gegeven om deze in de mogelijk te stellen dat ze iets kunnen laten zien en orders te kunnen schrijven.

Wetende dat je uiteindelijk een min. aantal nodig hebt om een bepaald model te kunnen laten maken zal er dus ook een bepaalde afzet moeten zijn. (dus wat betreft omgekeerde volgorde?).

 

Betreft financiën, er zijn in de huidige tijd geen leveranciers meer te vinden die zonder vooruit-betaling goederen gaan afsturen naar een Hollander met een mooi verhaal , dus…..

 

Nu doe ik om de kosten binnen de perken te houden zo’n beetje alles zelf, ik bedenk het, ik teken de modellen, zet de productie uit, doe de controle ter plekke, en doe de logistieke verdeling in Nederland en Duitsland . (heb trouwens ook zelf de site gebouwd en de foto’s gemaakt), maar buiten mijn beperkingen hangt het succes van een merk in mijn mening toch in grote mate af van de aandacht en energie van het agentuur dat het label verkoop. Er van uitgaand dat een agentuur geen merk gaat opnemen waarin hij geen mogelijkheden ziet voor verkoop aan zijn bestaande klanten, toch?

We kunnen prachtige sites maken met pakkende afbeeldingen, maar ik kan zo 2 voor beelden geven van merken met een idem lijkende site en “gekke” naam die toch veel sneller groeien als ik, en dan blijft mijn vraag ‘hoe doen ze het’ en dat blijft frustreren.

Bedankt allemaal voor de input.

X!

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

We kunnen prachtige sites maken met pakkende afbeeldingen, maar ik kan zo 2 voor beelden geven van merken met een idem lijkende site en “gekke” naam die toch veel sneller groeien als ik, en dan blijft mijn vraag ‘hoe doen ze het’ en dat blijft frustreren.

Je vraagt ons om eens ons lichtje erover te laten schijnen. En er zijn heel veel mensen die dat hier met alle liefde en plezier voor nop doen. Vervolgens ga je de hele oorzaak van je (liquiditeits?)probleem weer weg lopen rationaliseren. Dan noem je de oplossingsrichtingen 'theoretisch', vind je dat tóch je verkopers maar weer een stap harder moeten lopen én verwijs je de erg nuttige posts van @karen en @annedien net zo makkelijk naar het rijk der fabelen.

 

Dus het antwoord op je vraag hoe die anderen het doen? Nou, door niet te blijven hangen in het verdedigen van keuzes uit het verleden? En niet de door jouw wensen gecreëerd productiekosten af te wentelen op een ander? Door het roer om te gooien als je op een dead end road blijkt te zitten? Door in te zien dat ondernemerswensen soms begrensd worden door de realiteit?

 

Door gegeven adviezen niet achteloos in één beweging van tafel te vegen misschien?

 

Ik ben overigens klaar met dit draadje.


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ben je al eens met je agenten om tafel gegaan en de vraag gewoon heel open bij hun op tafel gelegd?

 

Hoe zien zij de afgelopen 2 jaar, wat gaat goed en wat niet. Wat kan er beter, waarom blijft de klantvraag achter bij jouw verwachtingen?

 

En dan niet in de sfeer van "je verkoopt te weinig" maar op een constructieve manier

 

Hoeveel winkels waar je kleding hangt ben je de afgelopen tijd binnengegaan om alleen maar eens te kijken naar de bezoekers. Waar hangt je kleding in de winkel, is het ´wel kijken/niet kopen´ of is er helemaal geen interesse. Heb je de verkopers/verkoopsters gesproken?

 

Ik zou als eerste die kant op gaan om te kijken waarom mijn producten wel of niet verkopen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

maar buiten mijn beperkingen hangt het succes van een merk in mijn mening toch in grote mate af van de aandacht en energie van het agentuur dat het label verkoop.

Dat zijn verkopers en géén marketeers. Je dient je merk goed in de markt te zetten. Lees wat dat betreft Annedien haar tip/opmerking:

 

Ik denk - en dat kan komen omdat dát mijn vak is ;)- dat je ook een merk'probleem' hebt (diffuus, weinig know-how van een gelikt merk neerzetten inclusief sterke pay-off en duidelijk signatuur op je site, en daarmee ook naar potentiele inkopers te weinig 'to work with')

Je hebt zo'n beetje alles al geprobeerd en doet veel zelf. Behalve naamsbekendheid en je merk écht neerzetten? ? ? Ik zou zeggen... DOEN!

 

En ja... GA online met een goede website ! Je hoeft niet zelf online verkopen te doen. Maar je dient wel een website te hebben waar retailers (ook ik als mogelijke drager van de collectie) kan zien wat er aan nieuwe collectie in te kopen is, danwel consument kan zien wat er voor nieuws in de winkel ligt binnenkort.

Bovendien zijn er heel wat modezaken/boutiques die ook op zoek zijn naar een nieuw merk incl. collectie voor in de winkel. En die weten niet van jouw bestaan af en kunnen jouw merk nu ook niet vinden/googlen en/of inkopen.

 

Kortom: doe aan brand marketing en in het verlengde daarvan misschien wel personal branding. Het is immers jouw label.

Huur hier iemand voor in als je zelf die skills niet hebt.

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Interessante topic. TS heeft de overtuiging dat een kledinglijn het vooral moet hebben van adequate distributie en aandacht in de winkels. En hoewel ik weinig verstand heb van mode heeft hij wel een punt. Op zijn facebookpagina staat een foto waarin de collectie in een winkel wordt getoond. En de dames hier hebben het al geschreven, het ziet er best goed uit. In de gemiddelde boetiek hangen veel merken maar die zijn voor een groot gedeelte ondergeschikt aan het product zelf. Als een jurk er goed uitziet, goed zit en met aandacht is gepresenteerd en juist geprijsd doet het merk er niet zo heel veel toe.

 

De reacties betreffende de "branding" zijn behoorlijk raak, daar is zeker wat te verbeteren, maar TS is volgens mij niet de merkhouder. Dus hij krijgt antwoord op een vraag die hij niet stelt. Hij kan er ook weinig of niets mee.

 

TS moet zich afvragen waarom hij te weinig doorstroming heeft? Hebben de agenten moeite de modellen te verkopen? Zo ja, waarom dan? Is de marge voor tussenhandel en detailhandel op orde en is de prijs die resulteert uit die marges (+BTW) aantrekkelijk genoeg voor de consument? Vragen die eenvoudig te beantwoorden zijn door een salestijger uit de modebranche maar TS kan ook zelf op pad gaan.

 

Wel helemaal eens dat een goede website met daar de collectie mooi op gepresenteerd en een lijst met verkooppunten essentieel is als ondersteuning van de agenten. En je moet je afvragen of de agenten die juiste zijn voor jouw product. Als ze een grote klantenkring (aanbod) hebben en ze kunnen snel orders schrijven van enkele voor de handel bekende merken zullen ze dat niet laten. Wellicht laten ze ergens een folder achter voor mensen die nog wat specifieks zoeken en laten die orders over aan iemand van de binnendienst.

 

Wat dus zeker zal helpen is meegaan met de agenten bijvoorbeeld eerst naar de grotere winkels met daar een leuke actie aan gekoppeld. Naast de extra omzet die je ongetwijfeld binnen haalt zie je dan ook waar het eventueel spaak loopt. Ook krijg je meteen input en inspiratie over trends die je weer kan gebruiken bij de ontwerpen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

De TS heeft een website hoor, waarop onder andere de agenten met contactgegevens worden genoemd.

Alleen ... die site toont nu een zomercollectie.

 

Misschien een teken dat de problemen groter zijn dan de TS schetst? Met een zomercollectie kunnen agenten en wederverkopers nu immers niet meer zo veel. En dan lopen de raderen vast.

 

Of even geen tijd gehad om te updaten, dat kan ook, maar dan mag dat hoger op de prioriteitenlijst.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Op de hoofdvraag: 'waar blijft de omzet?' is mijn wedervraag: 'wat is er gedaan om te zorgen dat de doelgroep weet dat het merk en de collecties bestaan?

In een winkel hangen is dan wel effectiever dan flessenpost, maar zorgt niet voor vraag. Als het merk niet sterk is, als er weinig of geen marketing gedaan wordt, wordt wat er hangt niet herkent, laat staan dat er naar 'gehunkerd' wordt.

Als je geen webshop gebruikt, zal je toch moeten zorgen dat de doelgroep:

- weet dat het er is

- het wil hebben

- weet waar het te krijgen is

 

Ik ken trouwens een paar merketeers die pas een merkenmeetlat hebben ontwikkeld om te analyseren hoe het merk uitgedragen wordt (en dus ook waar de zwakke plekken zitten). Maar misschien ligt het probleem dieper, zoals Annedien zegt: bij het merk zelf.

Waar staat het voor?

Waarmee maakt het merk het verschil voor de doelgroep? Bij kleding is dat natuurlijk heel erg veel emotie.

 

PS.

De zomercollectie is nog niet verloren: in Australië en Nieuw-Zeeland begint het voorjaar bijna :-p


BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Je zegt:

"Dit concept kan alleen draaien met voldoende afzet omdat je productietechnisch bepaalde aantallen nodig hebt om het e.a. haalbaar te houden, dus de verkoop is een zeer belangrijk onderdeel van het concept."

 

Je geeft aan dat er meer omzet nodig is om kostendekkend te zijn. Dat is een interne gedachte. De vraag is hoe je aan die hogere omzet komt. Dat kan alleen door meer klanten te bereiken. Dus zoals al vaker gezegd wordt: online klanten zoeken. Want het is volgens mij niet eenvoudiger om bij die klant "in de huiskamer" te belanden met je merk/product.

Denk dan aan Facebook. Er zijn dagelijks 6,6 mln mensen in NL. actief op FB. Door je collectie te fotograferen en te plaatsen op FB bereik je (met je FB bedrijfspagina) gemakkelijk veel potentiele klanten. Zeker nu het mogelijk is om je berichten te promoten (lees: advertenties plaatsen in de tijdslijn van potentiële klanten), is het makkelijk om veel bereik te krijgen. Deze advertenties hoeven helemaal niet duur te zijn. Zo heb ik zelf een bereik van zo'n 1300 mensen voor 2 a 3 euro.

Dan is de vraag hoe je de advertentie/je post samenstelt, maar als je daar een leuke actie bij bedenkt (in de trend van: "kom naar de winkel en ontvang een gratis presentje"), dan beloon je de mensen voor hun gedrag en je het een verkoopkans en je hebt meer kans op likes, dus weer meer bereik.

Tevens kan je zo meer klanten aan je merk/product binden.

Ook zie je veel opdrachten op FB dat mensen een post moeten liken en delen om iets te "winnen" dat weggegeven wordt. Bijna gratis meer bereik.

Ik zie veel FB vrienden die dergelijke dingen liken en delen, terwijl ik er geen interesse voor heb.

 

Daarnaast raad ik aan om eens dit filmpje te bekijken.

 

Hier wordt duidelijk dat klanten niet bij je komen voor het product zelf, maar waarom je het product verkoopt.

Dus verkoop het gevoel dat de klant krijgt als ze je kleding kopen/dragen.

 

Denk dus meer Apple in plaats van Windows

Windows zegt wat je allemaal kan met hun product, Apple kan het zelfde, maar zorgt ervoor dat je een geweldige ervaring hebt. Dus waar wordt je blijer van?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ik ben erg blij met jullie adviezen, alleen in de praktijk kamp je met een aantal beperkingen.

Ten eerste als je met zelfstandige agenten gaat werken kan je die niet sturen, je kan weliswaar zeggen dit is mijn collectie en dit zijn de prijzen en de marges voor de klant en voor jouw, maar je kan ze niet sturen wat ze moeten doen, ze zijn zelfstandig.

Ook zullen ze je zeker niet meenemen naar hun klanten.

Verder betreft wat je wil laten zien op face book, dat mag (volgens de agenten) alleen maar zijn wat je nu op stock hebt, nieuwe afbeeldingen mag je voor een korte termijn label (wat ik ben) pas laten zien als het ook werkelijk binnen is. Dus wat betreft de huidige modellen op de site, dat is wat we nu hebben, de nieuwe modellen komen er pas op als ze binnen zijn (ook betreft con-collega’s is dat niet helemaal onverstandig, kopiëren)

Verder (Ik ben volledig eigenaar van mijn label) luister ik natuurlijk heel goed naar wat de agenten zeggen ( kleuren, modellenen) zij hebben het directe contact met de klant, maar ik probeer een behoefte van de winkelier in te vullen met een “korte termijn collectie” zoals dat heet.

Dus niets van wat andere merken juist als eis stellen tw; min. half jaar vooruit een bestelling plaatsen, min order grootte bijv. 5ooo,- . Gehele en alle collecties kopen anders geeft het geen goed beeld van wat het label is, betalen binnen 10 dagen etc. Een hoop wordt door de grote merken gedicteerd aan de ondernemers. Willen ze niet dan helaas gaan ze naar hun collega in de straat. Deze dingen vraag ik juist niet. Maar om mijn hele verhaal haalbaar te maken, tw 3,0 marge voor de winkelier, 30 dagen betalingstermijn, 10% korting bij snel betalen, en +15 % marge voor agenturen, moet ik dus wel aan min omzet zien te komen anders kan ik de modellen niet maken omdat ik geen 20 stuks van een model kan maken.

 

En natuurlijk is een website belangrijk maar je kan en wil je de klant ook niet direct in zijn vaarwater zitten.

Gezien de adviezen zijn er zij nu div. aanpassingen uitgezet (website) Maar de vraag blijft moet je als ondernemer met een nwe idee dan maar wachten op de agenturen en iedere keer maar weer de gegeven targets gaan bijstellen omdat het ‘weer’ in Nederland tegenvalt en of de klant is ff op vakantie o.i.d?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 13 leden online en 245 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké