• 0

Controle stichting Thuiskopie

Ik heb een vraag, ben ik wettelijk verplicht om deze organisatie inzagen, dan wel niet een kopie van mijn administratie te geven?!?

 

 

Uw organisatie heeft zich via onze website www.thuiskopie.nl geregistreerd ten behoeve van de uitvoering van de wettelijke thuiskopieregeling. U bent bij ons geregistreerd als ‘niet-contractant’, hetgeen inhoudt dat uw organisatie, conform de wet, steeds op het moment van import of fabricage (waaronder assemblage van PC’s) opgave dient te doen via de portal van Thuiskopie. Hiervoor heeft u per e-mail inloggegevens ontvangen.

 

Steekproef Controle

Stichting de Thuiskopie voert steekproefsgewijs controles uit om na te gaan of op juiste en volledige wijze opgave is gedaan van de import en fabricage van vergoedingsplichtige voorwerpen. Op grond van artikel 16f Auteurswet zijn importeurs en fabrikanten van vergoedingsplichtige voorwerpen verplicht om op aanvraag van Stichting de Thuiskopie die bescheiden ter inzage te geven, waarvan kennisneming noodzakelijk is voor de vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de vergoeding. Uw organisatie is geselecteerd voor een steekproefcontrole.

Inhoud controle

Graag zouden wij van uw organisatie in eerste instantie over de periode mei en juni 2015 alle inkoopfacturen, exportdocumenten en verkoopfacturen (in geval van assemblage) met betrekking tot vergoedingsplichtige voorwerpen willen inzien. Dit geldt ook voor de inkoopfacturen die van binnenlandse leveranciers afkomstig zijn. Het kan gebeuren dat van deze facturen kopieën worden gevraagd. Qua tijdsbestek zal de controle ongeveer 1,5 a 2 uur duren, afhankelijk van de situatie en eventuele vragen of opmerkingen. Uit efficiëntie-overwegingen is het wenselijk dat de verantwoordelijke persoon binnen uw organisatie bij de controle aanwezig is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ze willen kopiëren, dan tegen een vergoeding ;D

Zou ze lekker naar de plaatselijke supermarkt sturen voor de kopie'tjes.

Riskeer je anders nog een rekening van hun collega's van reprorecht voor het hebben van een kopieermachine. ;D

 

Wel heel mooi dat dat kan, in ons land. Een particuliere stichting met een wettelijke taak tot het heffen van een vergoeding op kopieën die mensen niet mogen maken.

Dat mocht van de Europeese rechter ook niet meer.

Maar de heffing blijft even hoog vanwege het hoge aantal legale kopie'tjes dat we kennenlijk van onze eigen CDs schijnen te maken :P

 

http://webwereld.nl/e-commerce/82116-stichting-thuiskopie-heffing-blijft-even-hoog

Link naar reactie
  • 1

Wel heel mooi dat dat kan, in ons land. Een particuliere stichting met een wettelijke taak tot het heffen van een vergoeding op kopieën die mensen niet mogen maken.

Dat zie je verkeerd. Deze stichting heft een vergoeding voor het (kunnen) maken van het soort kopieën dat mensen wél mogen maken, namelijk de thuiskopie.

 

Aangezien dit een ondernemersforum is, wil ik nog wel de aandacht vestigen op het feit dat alleen natuurlijke personen een thuiskopie kunnen maken. En dat dus ook alleen natuurlijke personen eigenlijk voor die heffing kunnen worden aangeslagen. Ondernemingen kunnen dat dus eigenlijk per definitie niet (waarbij een eenmanszaak wellicht weer in een schemergebied zitten). Zakelijk gebruikers kunnen daarom de thuiskopieheffing terugvragen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
…Aangezien dit een ondernemersforum is, wil ik nog wel de aandacht vestigen op het feit dat alleen natuurlijke personen een thuiskopie kunnen maken.

 

Dank voor de link. De firma waar ik normaliter mijn harddisks koop staat er ook bij, dus kan ik die daar ook heffingsvrij kopen. Het blijft de vraag of de administratie opweegt tegen de besparing als je hooguit een paar per jaar inkoopt.

 

Ik zie overigens niemand ingaan op de vraag van TS. Gezien de vraag, is TS iemand die zelf de harddisks (en/of andere artikelen met heffing) importeert en doorverkoopt. Als de stichting thuiscopie de opdracht van de overheid heeft om voor de controle te zorgen, dan zullen ze ook controles op lokatie mogen doen. En volgens deze regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie is de stichting thuiskopie aangewezen om de controles uit te voeren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dus ze mogen je hele administratie inzien en kopieeren, waarna je vervolgens een eventuele heffing weer kunt aftrekken.

 

Dan lijkt het vrij onschuldig.

 

We moeten dan maar hopen dat er met de bedrijfsgegevens zorgvuldig omgegaan wordt of dat er toch niet iemand mee aan de haal gaat. Bizar.

 

De laatste keer dat ik een CD gebrand heb is volgens mij in 2010, dat doet toch bijna niemand meer deze dagen..

 

Typisch geval van lobby success. Ze komen toch ook niet bij iedereen langs of je toevallig geen Picasso nageschilderd of reproductie in de woonkamer hebt hangen?

 

"dit hebben we toch zo met zn allen besloten" is mooi toepasbaar op deze uitwassen. "stichting thuiskopie" klinkt zo schattig, maar is gewoon resultaat van miljoenen lobby waar in de politiek heel wat volksvertegenwoordigers linksom of rechtsom persoonlijk een slaatje uit hebben geslagen.

Link naar reactie
  • 1

Hoezo zie ik steeds CD's?

 

Het is toch uitgebreid in het nieuws geweest dat sinds 2012 ook op SD kaarten, harde schijven en SSD schijven (Of smartphones/PC's waar deze in zitten) een heffing geheven wordt.

 

Zelfs de tarieven zijn in de wet opgenomen. Op zich vreemd dat er vaste bedragen in de wet staan omdat die dan via de kamer aangepast moeten worden. De bedragen zijn nog fout ook omdat ze een factor 8 te hoog zijn. In de officiële publicatie staan de tarieven per bit in plaats van per byte, zoals bedoeld was. De staatssecretaris heeft daarop aangegeven dat hij de aangenomen wet niet meer gaat aanpassen en de tarieven gaat handhaven alsof er byte zou staan. Vreemde manier van wetgeving.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zelfs de tarieven zijn in de wet opgenomen. Op zich vreemd dat er vaste bedragen in de wet staan omdat die dan via de kamer aangepast moeten worden. De bedragen zijn nog fout ook omdat ze een factor 8 te hoog zijn.

Volgens mij klopt dit beide niet of niet meer.

 

Allereerst worden de tarieven niet in de wet opgenomen, maar vastgesteld bij algemene maatregel van bestuur. Ten tweede zijn de tarieven inmiddels alleen nog voorwerpafhankelijk. De opslagcapaciteit (GB of Gb) is geen bepalende factor meer voor de hoogte van de thuiskopieheffing.

 

Hoezo zie ik steeds CD's? Het is toch uitgebreid in het nieuws geweest dat sinds 2012 ook op SD kaarten, harde schijven en SSD schijven (Of smartphones/PC's waar deze in zitten) een heffing geheven wordt.

Volgens mij zijn SD-kaarten niet als zodanig onderhevig aan de thuiskopieheffing. Alleen de apparatuur waar die kaarten (eventueel) in kunnen. Je betaalt dan in feite voor één SD-kaart per gekocht apparaat, als er ten minste één SD-kaart in het apparaat past. Ook als je er géén SD-kaart in doet, of als je juist steeds van SD-kaart wisselt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's,

 

Ik heb inmiddels via CBP ondervonden dat ze niet zonder geldige doel kopies mee mogen nemen, alleen indien van toepassing met een schriftelijke verklaring.

 

Maar kan eigenlijk nog niet echt ergens iets vinden dat hun ook echt mogen neuzen in me administratie.

Ik dacht dat dit alleen de belasting dienst kon of wanneer er een rechter aan te pas komt...

 

 

Link naar reactie
  • 0

CD's? Draait er iemand nog CD's? In deze van Spotify, Napster etc...? Bijzonder...

 

Ja zeker.

Orginele CD's.

CD's klinken ook veel beter en rijker dan mp3.

Buiten dat: ik heb een paar pracht CD's die niet digitaal te beluisteren zijn.

 

Maar het is inderdaad heel fijn dat ik heffingen betaal aan populaire artiesten voor het opslaan van mijn eigen data. Best geniaal: de kassa rinkelt bij een muzikant, omdat ik zelf een paar TeraByte aan backups heb van zelfgemaakt video materiaal.

Een vrijstelling kost me echter meer tijd en geld dan die bureaucratische moeite waard is...

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.