• 0

Levering van goederen op krediet

Mijn bedrijf als importeur wil goederen gaan leveren aan winkels.

Hoe zijn de betalingsafspraken tegenwoordig?

Na ontvangst van goederen betalen binnen X dagen?

 

En kan ik doormiddel van kredietwaardigheid check mijn risico verkleinen?

 

Graag uw advies hierover.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Na ontvangst van goederen, betalen na XXL dagen.

 

Het gaat tegenwoordig een beetje lijken op een oogstkrediet in de land- en tuinbouw ... je levert pootgoed en krijgt pas uitbetaald na verkoop van de opgekweekte planten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Er is een wettelijke betalingsafspraak van 30 dagen. Die geldt als je zelf niks afspreekt met je klant> Het staat jou als ondernemer vrj om afwijkende afspraken te maken over de betalingstermijn.

 

Een creditcheck is zeker wel interessant. Je leert er je klant beter door kennen en kan meteen goed inschatten of je klant de rekening wel kan betalen.

 

Succes en goede zaken!

 

Maarten Bijleveld

Link naar reactie
  • 0

Een creditcheck is zeker wel interessant. Je leert er je klant beter door kennen en kan meteen goed inschatten of je klant de rekening wel kan betalen.

 

Echt? Kon er 1 gratis doen bij het aangaan van een incasso traject. Bleek ik zomaar toch enkele duizenden euro's aan het bedrijf te kunnen leveren zonder problemen. Helaas bleken ze al geruime tijd op omvallen te staan en ben ik na 2 jaar nog bezig om geld van ze te ontvangen.

 

Ben me er daarna terdege van bewust dat advies zonder consequenties voor de adviesgever praktisch waardeloos is.

 

Link naar reactie
  • 0

Krediet check is een optie, maar geen garantie aangezien cijfers van een bv altijd van het voorgaande jaar zijn. Kredietwaardigheid wordt daarop gebaseerd, bij een eenmanszaak kun je er wel van uitgaan dat het redelijk klopt.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Betaalafspraken kunnen heel divers zijn. Bijvoorbeeld per branche, naar organisatiegrootte en op klantniveau. Afnemers (kopers) kunnen ook de voorwaarden bepalen (dicteren). Een tweede punt is hoe met afspraken omgegaan wordt (zie Cosara over oprekken van termijnen).

 

Je leert je klanten ook kennen door deze persoonlijk te ontmoeten of door hun winkel te bezoeken.

 

Er zijn verschillende instrumenten om risico te verkleinen: vooruitbetalen, aanbetalen, max. orderbedragen hanteren, vervolgbestellingen versturen na betalen van voorgaande leveringen etc.

 

Belangrijk instrument: inkoopkorting en betaalcondities met elkaar in verband brengen.

 

@Sander_Aerts: hoe verkrijg je informatie over de kredietwaardigheid van (jonge of kleine) eenmanszaken? Persoonlijke aansprakelijkheid is m.i. de beste garantie.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Naast voor mezelf werk ik ook in loondienst als software ontwikkelaar bij een bedrijfs recherche bureau, er zijn diversen manieren om te checken of een privé persoon kredietwaardig is. Je kunt hem wel persoonlijk aansprakelijk stellen maar als er niks te halen valt heb je daar ook niks aan dus een kleine check is altijd handig. Echter is het wel zo omdat een eenmanszaak een privé persoon is moet je wel toestemming vragen aan diegene of hij akkoord gaat dat jij zijn kredietwaardigheid toetst (als je hem als privé persoon toetst).

 

Je hebt bedrijven als graydon, en creditsafe bijvoorbeeld waar je gewoon voor weinig geld snel even een check kunt doen.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

hoe verkrijg je informatie over de kredietwaardigheid van (jonge of kleine) eenmanszaken? Persoonlijke aansprakelijkheid is m.i. de beste garantie.

 

Persoonlijke aansprakelijkheid is geen garantie dat je je geld krijgt. Ik heb eens een klant gehad die prive failliet ging met een openstaande factuur. Dat is alweer even geleden en ging om een klein bedrag, voor mij verder geen probleem. Ik heb die vordering nog wel bij de curator neergelegd, maar nooit meer iets van gehoord, en gezien het kleine bedrag ook nooit meer achteraan gezeten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

kredietverzekering is ook nog een optie... kost je wel wat

 

hebben wij ook, b2b zonder check tot x bedrag 60% verzekerd, na check bij goedkeuring 90% (met hoger bedrag). Ik geloof dat er nog 2 graden onder zijn (eentje 60% weer, en eentje niks), maar dat weet ik niet zeker.

 

Als wij checken (doen we ook vanaf een x bedrag, maar dan eerder xx haha) en het is geen 90% dan verlangen we aanbetaling en eventuele restbetaling voor/bij levering.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

ptxl wil als importeur/groothandel goederen aan winkels gaan leveren. Ik wil nadrukkelijk aangeven dat zo'n credit check niet (nooit) het enige, beschikbare instrument is van risicomanagement. Zie bijvoorbeeld hoe Richard combineert.

 

Persoonlijke aansprakelijkheid is geen garantie dat je je geld krijgt.
Klopt, ik schreef ook de beste garantie in relatie tot detailhandel. Dat is dan misschien toch de kredietverzekering, voorzover die toepasbaar is op kleine orderbedragen en retail, zij het tegen kosten.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zie bijvoorbeeld hoe Richard combineert.

 

Yep, en nog wel op meer manieren:

- bepaalde artikelen (met lage marges/inkoopprijzen) alleen via webwinkel of met administratieve toeslag

- nieuwe klanten met bestellingen < 500 euro in principe altijd tegen vooruitbetaling (uitzonderingen daargelaten)

- wederverkopers altijd tegen vooruitbetaling

- specials (custom made etc) altijd met minimaal een aanbetaling van 50% (afhankelijk van bedrag)

- veelbestellers maximaal 1 factuur per maand (dus niet iedere bestelling)

 

en nog een paar die te veel uitleg kosten.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

- nieuwe klanten met bestellingen < 500 euro in principe altijd tegen vooruitbetaling (uitzonderingen daargelaten)

Hetgeen in strijd is met de wet...

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Ik quoteerde Richard, en hij levert, als ik mij niet vergis, (ook) gewoon aan consumenten.

Mijn opmerking was dan ook, enigszins offtopic, aan hem gericht.

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

nee hoor, wij zijn in principe een pure b2b leverancier.

 

Nu, voor sommige van onze klanten exploiteren wij ook de webwinkels met merchandising voor consumenten, en daar gelden andere regels voor.

 

Overigens wel een mooie bijkomende vraag; als wij b2b leverancier zijn, en b2b voorwaarden hanteren, moeten we die dan aanpassen als consumenten iets willen bestellen?

 

(jaja ik zoek zo ook nog wel een keer door HL of die vraag al eerder gesteld is NORBERT :P)

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

[off topic]@Richard, op een van je websites (of dat je eigen website is, of van een van je klanten weet ik niet) constateerde ik in ieder geval dat ik iets kan bestellen zonder de mogelijkheid van achteraf betalen. Wellicht alleen die optie weglaten als er een kvk-nummer is ingevuld?[/off topic]

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

hmmm ja tja, het lastige is dat een kvk nummer verplicht maken een flinke drempel toevoegt, en we in principe ook niet de particuliere klanten perse uit willen sluiten.

 

Een functie inbouwen waar je MINDER opties krijgt als je de moeite neemt OM dat kvk nummer in te vullen is een definitieve no-go.

 

Lastige kwestie dus.

 

p.s. misschien deze discussie afsplitsen? Verduidelijk ik de topictitel nog wel even.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat er veel reacties zijn binnengekomen. Ik dank jullie hiervoor.

 

Zonder gemaakte afspraken is het wettelijk 30 dagen.

Een krediet check is een optie, maar is geen garantie.

Een kredietverzekering kan je daarbij wel helpen, maar zijn hogere kosten eraan verbonden. Hoeveel weet ik nog niet, mijn verzekeringsadviseur is op vakantie. Volgende week meer erover.

 

Ik zit in de branch van hoogwaardige badkamermeubelen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.