• 0

Wet op de vaste boekenprijs in strijd met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht

Zojuist even kort het forum doorzocht, maar ik kon hier niet veel over vinden. Ik heb vandaag voor het eerst gehoord over het fenomeen 'Wet op de vaste boekenprijs'. Nu is dit natuurlijk als je boeken verkoopt een fijn iets. In eerste instantie is het voor mij als ondernemer dus iets, waar ik niet gauw tegenin zou gaan. Echter ben ik ook heel koppig aangelegd. Als iemand probeert tegen mij te zeggen 'jij moet je prijzen verhogen, of anders' dan heb ik de neiging dat juist niet te doen.

 

Het lijkt mij ook iets wat in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht.

 

Ik heb zitten Googlen en kon zo gauw geen duidelijk antwoord hier op vinden. De wet is inmiddels al bijna 11 jaar van kracht. Terwijl deze wet ogenschijnlijk in strijd is met EU verdragen. Ik was benieuwd of er juristen onder ons of ervaringsdeskundigen zijn die hier meer vanaf weten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De wet wordt regelmatig ge-evalueert en er zijn nog best wat andere EU landen met een vergelijkbare wet, dus het lijkt me niet dat er echt conflicten zijn met EU wetgeving. Al blijft het wat mij betreft ook een vreemd gegeven dat de uitgever de prijs bepaalt en dat jij je daar bij wet aan moet houden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is dit natuurlijk als je boeken verkoopt een fijn iets.

 

Of juist niet.

Bij onze zuiderburen hebben ze deze onzin niet, dus bestellen prijsbewuste consumenten tegenwoordig hun boeken bij bijv. proxis.be en niet meer bij de Nederlandse boekenwinkels.

Link naar reactie
  • 0

Ook is het allicht een sterk argument wat er aan kan bijdragen om dit bij een rechter voor elkaar te krijgen.
Nou, ik zou nog even doorzoeken. Je bent niet de eerste die zich hierover opwindt.

 

 

Valt mee, ik wind me er niet zo over op hoor. Het is meer dat het mij een wet lijkt, die volledig af te schieten is via het Europese hof. De daarbij behorende publiciteit lijkt me erg fijn. Alleen de daarbij behorende kosten zijn een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zitten Googlen en kon zo gauw geen duidelijk antwoord hier op vinden. De wet is inmiddels al bijna 11 jaar van kracht. Terwijl deze wet ogenschijnlijk in strijd is met EU verdragen. Ik was benieuwd of er juristen onder ons of ervaringsdeskundigen zijn die hier meer vanaf weten.

Deze wet loopt sowieso al op z'n laatste benen. Een paar jaar terug heeft de Raad voor Cultuur geadviseerd om de vaste boekenprijs nog eenmalig te verlengen met 4 jaar en de minister van OCW heeft dat advies opgevolgd. De ACM heeft overigens ook al gepleit voor afschaffing. Ik gok dat de vaste boekprijs dus ergens in 2018 definitief zal sneuvelen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het is meer dat het mij een wet lijkt, die volledig af te schieten is via het Europese hof.

Ongeveer de helft van de Europese landen (waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) kent een soortgelijke wet, beweert Wikipedia, dus dat wordt dan nog een hele kluif.

 

Je zou het onderwerp breder kunnen trekken naar industriepolitiek in het algemeen: waarom bevoordeelt/benadeelt bepaalde wet- en regelgeving bepaalde bedrijfstakken?

 

Om maar eens een willekeurig voorbeeld te prikken: waarom moet benzine in Nederland veel duurder zijn dan in Duitsland? En waarom moeten pomphouders in de grensstreek daaraan onderdoor gaan?

Link naar reactie
  • 0

Het is meer dat het mij een wet lijkt, die volledig af te schieten is via het Europese hof.

Ongeveer de helft van de Europese landen (waaronder Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) kent een soortgelijke wet, beweert Wikipedia, dus dat wordt dan nog een hele kluif.

 

Je zou het onderwerp breder kunnen trekken naar industriepolitiek in het algemeen: waarom bevoordeelt/benadeelt bepaalde wet- en regelgeving bepaalde bedrijfstakken?

 

Om maar eens een willekeurig voorbeeld te prikken: waarom moet benzine in Nederland veel duurder zijn dan in Duitsland? En waarom moeten pomphouders in de grensstreek daaraan onderdoor gaan?

 

 

Volgens mij was het antwoord daarop vrij simpel. Omdat regelgeving omtrent accijnzen een expliciet benoemde uitzondering is op het EU-mededingings- en vrijverkeersrecht. Niet al te lang geleden was er volgens mij al iemand die dat idee van brandstof opgevat had:

 

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/08/geenaccijns-club_driekus_legt.html

 

Wat ik me herinner liep hij tegen die muur aan, dat accijnzen expliciet benoemt werden als uitzondering.

 

Die staat dus wel behoorlijk los van wet op vaste boekenprijs. Daar staat niets over benoemd om die wet te legaliseren dacht ik? Ik ben natuurlijk geen jurist, maar vandaar ook dit topic. Allicht zijn er juristen die hier meer zinnige inbreng over kunnen leveren?

Link naar reactie
  • 0
Ik heb vandaag voor het eerst gehoord over het fenomeen 'Wet op de vaste boekenprijs'.
En nou wil je dat iemand anders uitlegt wat twintig jaar aan schermutselingen heeft opgeleverd. Dat heeft echt in alle dagbladen gestaan hoor, als Kruidvat of Free Record Shop weer eens wat probeerde. Gewoon even doorzoeken.

 

Wil je dierenboeken gaan verkopen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag voor het eerst gehoord over het fenomeen 'Wet op de vaste boekenprijs'.
En nou wil je dat iemand anders uitlegt wat twintig jaar aan schermutselingen heeft opgeleverd. Dat heeft echt in alle dagbladen gestaan hoor, als Kruidvat of Free Record Shop weer eens wat probeerde. Gewoon even doorzoeken.

 

Wil je dierenboeken gaan verkopen?

 

 

Verkoop ik al. Ik wil inderdaad dat iemand mij uitlegt of deze wet niet inderdaad in strijd met EU afspraken is en of iemand reeds geprobeerd heeft dit aan te vechten. Volgens mij is die vraag ook niet zo heel gek. Ik heb een jurist hier reeds over gesproken en die wist het ook niet. Vandaar de vraag of hier ervaringsdeskundigen zijn of juristen die meer over dit onderwerp weten.

Link naar reactie
  • 0

Charlotte's Law

Commissariaat voor de Media

nMA in NRC

Juridisch Actueel (door een mod van HL ook nog eens), een citaat uit dit stuk:

 

Een regeling voor vaste de boekenprijs bestaat al sinds 1923, maar berustte voor 2005 vooral op onderlinge afspraken in de branche. In het licht van de Mededingingswet (Mw) is in 2005 de vaste boekenprijs bij wet geregeld. De Wvbp beoogt prijsconcurrentie tegen te gaan en de beschikbaarheid en een diversiteit van het aanbod te bevorderen. Het argument is dat uitgevers zo in staat worden gesteld om ook minder winstgevende boeken uit te geven.

 

Juist tegen die achtergrond is de minister kritisch over de effectiviteit van de Wvbp. In de komende vier jaar moet de sector van minister Bussemaker (OCW) aantonen dat de wet het aanbod van minder courante uitgaven ook daadwerkelijk stimuleert, aldus haar brief aan de Kamer. De minister volgt met haar brief het advies wat door de Raad voor Cultuur in 2014 is uitgebracht met betrekking tot de vaste boekenprijs.

 

Goed weekend! ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allemaal gelezen en boden allemaal geen antwoord op de vraag of de wet op vaste boekenprijs niet in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht en of iemand wel eens geprobeerd heeft het om die reden aan te vechten.

Misschien is dit nog een interessant artikel voor je.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Kijk anders eens bij Dirkzwager. Die beschrijft hoe de kwestie zwabbert tussen de Europese Commissie en het Europese Hof. Het hangt op onderzoek naar het Edouard Ledere Arrest, volgens Dirkzwager. Bedoeld wordt waarschijnlijk de zaak van E. Leclerc die de Franse vaste boekenprijs aangevochten heeft.

 

Je ziet weleens dat een kleine ondernemer zo'n principezaak helemaal uitvecht. E. Leclerc was/is geen kleine ondernemer. Zijn zaak dateert uit 1985.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Allemaal gelezen en boden allemaal geen antwoord op de vraag of de wet op vaste boekenprijs niet in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht en of iemand wel eens geprobeerd heeft het om die reden aan te vechten.

Misschien is dit nog een interessant artikel voor je.

 

Die had ik inderdaad ook gevonden. Die beantwoord de vraag eigenlijk net niet. Ik heb dat kantoor gisteren ook telefonisch gesproken. Ik moest de vraag maar mailen. Ga ik nog wel even doen. Allicht weten zij het.

 

De voorbeeld zaak gaat daar namelijk om een cashback systeem op boeken. Dat is niet een korting en mede daardoor heeft de rechter ze in het gelijk gesteld. Dus niet alleen omdat het in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersregel.

Link naar reactie
  • 0

 

Kijk anders eens bij Dirkzwager. Die beschrijft hoe de kwestie zwabbert tussen de Europese Commissie en het Europese Hof. Het hangt op onderzoek naar het Edouard Ledere Arrest, volgens Dirkzwager. Bedoeld wordt waarschijnlijk de zaak van E. Leclerc die de Franse vaste boekenprijs aangevochten heeft.

 

Je ziet weleens dat een kleine ondernemer zo'n principezaak helemaal uitvecht. E. Leclerc was/is geen kleine ondernemer. Zijn zaak dateert uit 1985.

 

Die zijn interessant en had ik nog niet gevonden. Komt er dus ogenschijnlijk op neer, dat zo'n zaak een goede slagingskans heeft voor de rechter, maar dat niemand in Nederland dat nog geprobeerd heeft. Het is natuurlijk ook een erg kostbare kwestie om zoiets uit te procederen. Allicht maar gewoon even afwachten of de wet straks überhaupt nog verlengd wordt? :)

 

Link naar reactie
  • 0

Probleem kan ook zijn dat het wellicht niet alleen de overheid is waar je dan tegen moet procederen.

Mochten er uitgevers tussen zitten die de huidige kartelvorming graag in stand houden, en je gaan tegenwerken door bijvoorbeeld niet meer te willen leveren, dan kan dat ook een probleem voor je bedrijfsvoering worden.

 

Denk dat je er alleen aan moet beginnen als je medestanders van formaat hebt.

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik me van incidentele kwesties de afgelopen jaren kan herinneren is dat het boek een cultuurgoed is, waarvoor het platte mededingingsrecht niet zondermeer geldt. Ik kwam wat discussies in het Europees Parlement tegen. Maar als ik nu al die links ga opzoeken, dan blijkt dat je die al gevonden hebt. Bovendien is het allemaal een beetje theoretisch, want ga je een zaak uitlokken? Heb je daar geld voor, durf je dat aan?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Wat ik me van incidentele kwesties de afgelopen jaren kan herinneren is dat het boek een cultuurgoed is, waarvoor het platte mededingingsrecht niet zondermeer geldt. Ik kwam wat discussies in het Europees Parlement tegen. Maar als ik nu al die links ga opzoeken, dan blijkt dat je die al gevonden hebt. Bovendien is het allemaal een beetje theoretisch, want ga je een zaak uitlokken? Heb je daar geld voor, durf je dat aan?

 

Erover procederen zou vooral zijn in de hoop op publiciteit. Verder is het namelijk echt geen tijd of geld waard. Dan vraag ik me af of dit veel teweeg brengt, met name omdat de kans groot is dat deze wet binnenkort ook zonder procederen toch afgeschoten gaat worden als ik het zo allemaal lees. Ik denk ook dat lang genoeg door procederen voor mij te kostbaar zou worden. Dat zou immers waarschijnlijk bij het Europese hof moeten eindigen. Ik denk dus dat het maar gewoon lekker afwachten is wat er gaat gebeuren als straks de wet opnieuw geëvalueerd wordt over een paar jaar. Tenzij er collega ondernemers zijn met grotere belangen en budgetten die dit wel aan willen gaan. Echter betwijfel ik dat, omdat zoals eerder gezegd het voor de meeste ondernemers juist helemaal geen ongunstige wet is.

Link naar reactie
  • 1
Het lijkt mij ook iets wat in strijd is met EU-mededingings- en vrijverkeersrecht.
Kort en bondig ... Nee.

 

Het EU mededingingsrecht heeft betrekking op het gedrag van ondernemingen (o.a. prijsafspraken en kartelvorming) en staat niet boven Nationale Publieke Belangen. Nationale Overheidsmaatregelen, zoals een bij wet regelde vaste boekenprijs, mag dus wel, onderling geregelde prijsafspraken tussen ondernemingen niet.

 

Betreffende het vrij verkeer van goederen ... ge(her)ïmporteerde boeken vallen ook onder de Nationale wetgeving. Een landencarousel biedt dus geen ontsnappingsmogelijkheid.

 

Ook is het niet toegestaan om nieuwe boeken als tweedehands te verkopen, om op deze manier onder de vaste boekenprijs uit te kunnen komen.

 

Wat het brandende kaarsje van deze discussie mijns inziens al jarenlang van zuurstof voorziet is de vraag of er wel sprake is van een Nationaal Publieke Belang, namelijk de bevordering van een ruim gespreid en breed aanbod van boeken. Het is niet de overheid die de verkoopprijs bepaald, maar de uitgever of de importeur van de boeken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag het me echt al vavnaf het begin af, en na je antwoord op TwaBla nog meer, waarom ben je dit topic gestart? Louter als theoretische denkoefening?

 

Zoals ik al aangaf sta ik erg te kijken van het feit dat een wet als deze bestaat. Ik was dus benieuwd of het zinnig is om te proberen er tegen te verzetten en/of dat iemand dat allicht al eens geprobeerd had. Gezien met name het laatste antwoord van Cosara is het antwoord daar op zo te zien 'Nee, dat heeft geen zin'. Echter draai ik de vraag ook graag nog even om. Waarom wil jij weten wat mijn doel met deze vraag is?

Link naar reactie
  • 0
Waarom wil jij weten wat mijn doel met deze vraag is?
Het doel van je vraag is wel duidelijk. De vraag van Patrick was waarom je dit topic opent. Je wil graag aandacht (hoop op publiciteit) als prinzipereiter maar het mag niks kosten, dus hoop je dat iemand anders jou van de argumenten voorziet die je na een beetje googlen zelf niet kon vinden. Ik snap dan ook wel waarom geen enkele jurist reageert. Zonde van de tijd.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waarom wil jij weten wat mijn doel met deze vraag is?
Het doel van je vraag is wel duidelijk. De vraag van Patrick was waarom je dit topic opent. Je wil graag aandacht als prinzipereiter maar het mag niks kosten, dus hoop je dat iemand anders jou van argumenten voorziet. Ik snap dan ook wel waarom geen enkele jurist reageert. Zonde van de tijd.

 

 

3 keer fout in 5 zinnen en bijzonder onsympathiek.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.