• 0

Correctie ondernemersaangifte 2015: privégebruik computer

Dag allen! Allereerst: wat een fijne site en wat een aardige mensen die hier geheel belangeloos hun expertise delen met hulpbehoevenden zoals ik ;-)

 

Ik heb een vraag m.b.t. de ondernemersaangifte 2015. Het gaat over het corrigeren voor privégebruik. Ik heb veel gezocht op internet maar ben nog een dummy dus kom er zelf niet uit helaas.

 

Het zit als volgt:

Ik wil mijn pc vanuit privé inbrengen (het gaat dus NIET om een recent en speciaal voor de onderneming aangeschaft bedrijfsmiddel). Belastingtelefoon gaf mij het advies om de dagwaarde van de computer te bepalen via bv. Marktplaats en deze in te voeren op de balans onder materiële vaste activa (dagwaarde €406):

 

[*]Kosten van aanschaf of voortbrenging: €406

[*]Boekwaarde begin boekjaar: €406

[*]Boekwaarde einde boekjaar: €199

[*]Restwaarde: €71

 

 

Ik heb begrepen dat ik dan dus bij Afschrijvingen invul: €207 (€406 - €199). Maar die afschrijving is niet 100% zakelijk want ik gebruik mijn computer ook privé (40%). Ik moet dus corrigeren voor privégebruik.

 

Mijn vraag is hoe ik dat moet doen:

 

[*]Geef ik 60% zakelijk deel van die €207 (= €125) op bij Winst- en verliesrekening > Buitengewone baten en lasten > Overige buitengewone baten. Of 40%?

[*]Verder geef ik 40% privégebruik van die €207 (= €82) op bij Privéonttrekkingen > Privéonttrekkingen in natura en goederen.

[*]En bij privéstorting moet dan staan €406?

 

Hoe doe ik het goed?

 

Bij voorbaat dank!

 

Grt. Cattitude.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

k wil mijn pc vanuit privé inbrengen

Beste Cattitude,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wat beoog je precies te bereiken met het inbrengen van je pc in de onderneming? Het lijkt me op het oog niet in verhouding staan tot de administratieve last, maar ik weet natuurlijk niet wat je doel is. Het is geen verplicht ondernemingsvermogen en de afschrijving zeer beperkt. Nog afgezien van de inbrengingswaarde die lager is dan 450 euro.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank Ron voor je welkomstgroet!

 

Ik zal even wat meer achtergrondinformatie geven: ik ben als (kleine) ondernemer begonnen omdat ik geen werk kon vinden. Omdat ik deels ben afgekeurd (WIA) is tijd voor mij geen probleem, en ik vind het erg leuk om te leren boekhouden/belastingaangifte goed invullen. Vroeger heb ik echter geen economie gehad, dus ik heb geen jota verstand van balans opmaken. Ik verdiep me er nu al maanden in, maar mis denk ik bepaalde basiskennis (ik overweeg dan ook een cursus boekhouden te gaan doen).

 

Wat ik wil bereiken? Zoveel mogelijk uit mijn belastingaangifte halen natuurlijk :) Liefst zou ik mijn pc direct opvoeren onder bedrijfskosten maar ik geloof dat dat niet mag bij een privé ingebrachte computer die al eerder is aangeschaft?

 

Grt Cattitude

Link naar reactie
  • 0

En ter verduidelijking: mijn voornaamste vraag is of ik onder de optie "Overige buitengewone baten" nu 40% of 60% van de afschrijving moet opgeven ter correctie privégebruik. Misschien voor boekhouders en accountants een simpele/domme vraag maar voor mij is het net Arabisch. Maar ik leer snel!!

Link naar reactie
  • 2

Belastingtelefoon gaf mij het advies om de dagwaarde van de computer te bepalen via bv. Marktplaats en deze in te voeren op de balans onder materiële vaste activa (dagwaarde €406)

[...] zelfs bij de belastingtelefoon kreeg ik van een medewerker het advies om de balansen maar allemaal op nul te zetten (ik heb ook geen zakelijke rekening overigens).

Je moet de BelastingTelefoon drie keer bellen en daarna het gemiddelde nemen van de twee antwoorden die het minst van elkaar afwijken.

Link naar reactie
  • 0

Haha ja klopt dat is ook mijn strategie!! Maar ik word er zo moedeloos van, die moeizame gesprekken bij de Belastingtelefoon. Volgens mij krijg je bij Higher Level duidelijkere antwoorden. Hopelijk komt er een expert straks mij verlossen uit deze onwetendheid m.b.t. correctie privégebruik.

 

Het zou te gek zijn als de Belastingtelefoon een online chatfunctie maakte waarbij je als ondernemer mee kan kijken naar voorbeeldschermen o.i.d. Of zelf laat ZIEN waar je vraag over gaat want volgens mij gaat het in de helft van de gevallen fout met die adviezen omdat niet iedereen bij de Belastingtelefoon even goed kan luisteren. Overigens lijkt het me ook geen makkelijk werk hoor.

Link naar reactie
  • 1

Hoe doe ik het goed?

 

Nou, in ieder geval doe je het ingewikkeld:

 

Eerst een 2e hands computer inbrengen in je eenmanszaak en vervolgens 40% privégebruik corrigeren.

 

Als je dit allemaal verantwoord verwerkt en vastgelegd hebt, dan denk ik dat je misschien (hooguit) een of twee tientjes per jaar verdiend hebt (of liever gezegd: bespaart hebt, als je dan minder belasting hoeft te betalen).

Is dat nou zo zinvol?

 

(als het privégebruik, zoals zo vaak in dit soort situaties, te verwaarlozen is dan is dit hele gedoe helemaal nergens voor nodig - maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw specifieke situatie)

 

Link naar reactie
  • 0

Oké Peter, bedankt voor je reactie. En hoe doe ik het dan op een niet ingewikkelde manier? En heb je voor mij ook het antwoord op mijn vraag of het 40 of 60% moet zijn (zie mijn post van 13:35 u)?

 

Zoals ik al zei mag ik maar deeltijd werken. Ik probeer langzaamaan weer meer te werken en daarmee wat extra inkomen te genereren (en hopelijk uiteindelijk volledig mijzelf te kunnen bedruipen). Maar op dit moment is dit alles nog niet aan de orde en is saldo wv rekening lager dan € 5000 en mijn maandelijks inkomen een tikkeltje meer dan sociaal minimum dus je zult hopelijk begrijpen dat voor mij alle beetje meetellen :)

 

Daarnaast vang ik hiermee twee vliegen in één klap want ik probeer hiermee direct te begrijpen hoe die cijfers werken en wat al die begrippen betekenen.

Link naar reactie
  • 0

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de eigenaar van die PC een maandelijkse vergoeding te geven uit je bedrijfsinkomsten. Opvoeren als bedrijfsmiddel is niet erg handig om allerlei verschillende redenen. Dat kun je eigenlijk pas het beste doen als je voldoende onze/winst maakt om een zakelijk een nieuwe PC te kopen. Bij een PC c.q. IT middelen ter waarde van +2300 euro, kun je die activeren op je balans als een investering met afschrijving van 5 jaar en kun je b.v. 27% investeringsaftrek toepassen.

Je bestaande PC, die je nu ook gedeeltelijk zakelijk gaat gebruiken, kun je dan het best zien als een hulpmiddel om tijdelijk mee te groeien. En je mag jezelf voor die middelen vergoeden. (binnen de perken)

Link naar reactie
  • 0

De BD hanteert het principe "het moet in verhouding staan". En voor jezelf moet je je afvragen of het toepassen van bepaalde constructies het wel waard is. Het gaat in het eerste jaar wellicht om een paar tientjes voordeel.

 

Zelf hanteer ik het principe dat ik de BD geen aanleiding wil geven om verder te graven. Niet dat er verder wel iets te vinden zou zijn, maar enkel om mezelf het nodige gedoe te besparen. Dan maar het braafste jongetje zijn van de klas.

Link naar reactie
  • 0

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de eigenaar van die PC een maandelijkse vergoeding te geven uit je bedrijfsinkomsten. (...) En je mag jezelf voor die middelen vergoeden. (binnen de perken)

Cattitude is eigenaar van zowel de pc als de eenmanszaak. Omdat er fiscaal geen onderscheid is tussen de eigenaar van de pc en de eigenaar van de eenmanszaak kan er dan, voor zover ik weet, geen sprake zijn van vergoeding over en weer, want je kunt niet aan jezelf verkopen of verhuren. Bij een BV zou dat wel kunnen (tegen marktconform tarief), maar dan zou de privé ontvangen vergoeding ook weer opgegeven moeten worden voor de inkomstenbelasting, waardoor het voordeel hier ook weer niet opweegt tegen de administratieve last.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dag Ron. Ik schreef met een hint. Blijkbaar valt die niet op....... De betreffende PC is nu privé-eigendom van TS. Ze kan hem gewoon papiermatig cadeau doen aan een familielid en dat familielid ervoor vergoeden. Geen sprake van fraude en niet eens vernoemenswaardig als je het vergelijkt met het gangbare geschuif van kosten e.d. tussen BV's, waar accountants hun business mee runnen.

Link naar reactie
  • 0

Als ik Afschrijven voor Dummies erop nasla, mag je niet meer dan 20% per jaar afschrijven.

Let op!

De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.

Je hebt echter een gebruikte pc ingebracht, dus daarop is al afgeschreven. Volgens mij kun je dan verdedigen dat je jaarlijks 20% afschrijft van de oorspronkelijke aanschafprijs, niet van de dagwaarde op het moment van inbreng. Op een 5 jaar oude privé-pc nog eens 5 jaar zakelijk moeten afschrijven, lijkt mij geen goed koopmansgebruik.

 

Maar ik denk dat ik het anders zou doen, zoals Ron eerder aanstipte. Met een zakelijke aanschafwaarde van € 406 zit je onder het drempelbedrag van € 450 voor kosten van zaken met een geringe waarde die je direct in één keer mag boeken. En dan is de correctie ook makkelijk: de totale kosten zijn € 406 waarvan € 162,40 (40%) voor privégebruik en € 243,60 (60%) zakelijk.

Link naar reactie
  • 0

Maar ik denk dat ik het anders zou doen, zoals Ron eerder aanstipte. Met een zakelijke aanschafwaarde van € 406 zit je onder het drempelbedrag van € 450 voor kosten van zaken met een geringe waarde die je direct in één keer mag boeken.

Ik zei niet dat TS het dan zo moest doen. De inbreng is een storting van privé vermogen, het zijn voor de onderneming geen kosten. De inbrengwaarde is te gering om op af te schrijven, dus bij de fiscale winstberekening blijft de computer dan ook buiten beschouwing. Het levert mijns inziens dan ook geen belastingvoordeel op.

 

Of je moet inderdaad verdedigen dat je afschrijft op de oorspronkelijke aanschafprijs, niet van de dagwaarde op het moment van inbreng. Dan breng je hem in en schrijf je hem direct weer af. Maar of dat mag weet ik niet... Net zo min als dat ik kan inschatten of willekeurig afschrijven als starter hier van toepassing is.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ze kan hem gewoon papiermatig cadeau doen aan een familielid en dat familielid ervoor vergoeden. Geen sprake van fraude

 

ik hoop dat het geniale ironie is, want als serieus bedoelde reactie kan ik m niet waarderen

 

en niet eens vernoemenswaardig als je het vergelijkt met het gangbare geschuif van kosten e.d. tussen BV's,

Scheef vergelijk. Een zakelijke overeenkomst tussen BV X en Y is iets anders dan een goed "op papier" cadeau doen aan een familielid en vervolgens terughuren. Dat is niet zakelijk, en voor zover mij bekend ook fraude

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe doe ik het goed?

 

Nou, in ieder geval doe je het ingewikkeld:

 

Eerst een 2e hands computer inbrengen in je eenmanszaak en vervolgens 40% privégebruik corrigeren.

 

Als je dit allemaal verantwoord verwerkt en vastgelegd hebt, dan denk ik dat je misschien (hooguit) een of twee tientjes per jaar verdiend hebt (of liever gezegd: bespaart hebt, als je dan minder belasting hoeft te betalen).

Is dat nou zo zinvol?

 

(als het privégebruik, zoals zo vaak in dit soort situaties, te verwaarlozen is dan is dit hele gedoe helemaal nergens voor nodig - maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw specifieke situatie)

Inderdaad ... erg ingewikkeld en een heel gedoe voor niks.

 

Wanneer je het heel graag zo wilt doen, vergeet dan ook niet het privé gebruik van een printer, inkt of toner, papier, paperclips en memoblaadjes, alsmede het stroomverbruik van de betreffende computer en/of printer en het internetabonnement ... en ja, vergeet ook het privé-gebruik van de software niet.

 

Tip: Gebruik die privé computer gewoon zakelijk en vergeet de rest.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Ze kan hem gewoon papiermatig cadeau doen aan een familielid en dat familielid ervoor vergoeden. Geen sprake van fraude

 

ik hoop dat het geniale ironie is, want als serieus bedoelde reactie kan ik m niet waarderen

 

en niet eens vernoemenswaardig als je het vergelijkt met het gangbare geschuif van kosten e.d. tussen BV's,

Scheef vergelijk. Een zakelijke overeenkomst tussen BV X en Y is iets anders dan een goed "op papier" cadeau doen aan een familielid en vervolgens terughuren. Dat is niet zakelijk, en voor zover mij bekend ook fraude

Volgens welke wet is het verplicht om je administratie e.d. op een eigen PC uit te voeren? Er worden nu ook cloud-oplossingen aangeboden voor bedrijfsadministraties. En die diensten zijn ook niet gratis. Wat is hier dan frauduleus?

Link naar reactie
  • 0

Hoe doe ik het goed?

 

Nou, in ieder geval doe je het ingewikkeld:

 

Eerst een 2e hands computer inbrengen in je eenmanszaak en vervolgens 40% privégebruik corrigeren.

 

Als je dit allemaal verantwoord verwerkt en vastgelegd hebt, dan denk ik dat je misschien (hooguit) een of twee tientjes per jaar verdiend hebt (of liever gezegd: bespaart hebt, als je dan minder belasting hoeft te betalen).

Is dat nou zo zinvol?

 

(als het privégebruik, zoals zo vaak in dit soort situaties, te verwaarlozen is dan is dit hele gedoe helemaal nergens voor nodig - maar dat is natuurlijk afhankelijk van jouw specifieke situatie)

Inderdaad ... erg ingewikkeld en een heel gedoe voor niks.

 

Wanneer je het heel graag zo wilt doen, vergeet dan ook niet het privé gebruik van een printer, inkt of toner, papier, paperclips en memoblaadjes, alsmede het stroomverbruik van de betreffende computer en/of printer en het internetabonnement ... en ja, vergeet ook het privé-gebruik van de software niet.

 

Tip: Gebruik die privé computer gewoon zakelijk en vergeet de rest.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Precies! Ook hier een quote van de dag ;-)

Link naar reactie
  • 0

Tip: Gebruik die privé computer gewoon zakelijk en vergeet de rest.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Precies! Ook hier een quote van de dag ;-)

 

Wow, zijn we het al weer roerend eens met elkaar! ;)

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.