• 0

Auto naar privé halen

Ik zit met het volgende vraagstuk. Ik rij een financieel geleasede wagen, op de overeenkomst staat ook gewoon huur. Hij staat niet in de boeken en is afbetaald. Er zijn geen kosten meer aan de maatschappij, kan ik hem zo naar privé halen.

 

 

 

mod edit: typo in titel hersteld

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat bedoel je precies met dat hij niet in de boeken staat? Hoe is afgelopen jaren dan de aflossing, rente en alle autokosten zoals brandstof en onderhoud etc geboekt? Als er nooit iets in de boelhouding hebt opgenomen dan staat hij dus al privé.

Link naar reactie
  • 0

Iets mee informatie mag best, Vleming. Wie zijn "we"? Jij privé of de onderneming? BV of EMZ of VOF? Waarom staat de auto niet in de boeken? Wie heeft de auto aangeschaft? Op wiens naam staat het kenteken? We heeft die auto nu feitelijk betaald via de financial lease? Enzovoorts.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoofdvraag wordt daarmee: wie is NU de eigenaar van de auto?

Jouw EMZ, of de leasemaatschappij?

 

Het lijkt mij dat je een vorm van operational lease hebt, omdat er "huur" boven je facturen staat.

Als hij helemaal is afbetaald, lijkt daarentegen sprake van een koopovereenkomst, wat valt er anders immers 'af te betalen' ?

Moet je nog een bedrag overmaken aan de leasemaatschappij?

 

@Anouk: lijkt mij dat met 'niet in de boeken staan' hier bedoeld wordt: 'hij staat niet op de balans"

onderhoud, verzekering en huur zullen allemaal op de RR geboekt zijn.

 

Om die huur gaat het dan. Is dit een bedrag waarbij ook een stuk aflossing/koop van de wagen zit, dan heb je hem langzaam bij beetje zakelijk gekocht.

is het alleen echt huur geweest, en is de auto nu nog eigendom van de leasemaatschappij, dan kun je hem ook prive kopen. (ook zakelijk trouwens). Prive wel tegen een echt marktconform bedrag overigens.

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat je een vorm van operational lease hebt, omdat er "huur" boven je facturen staat.

Het lijkt mij veel aannemelijker dat een leasemaatschappij weet wat het verschil tussen huur, huurkoop en operational lease is.

Hoe bedoel je 'veel aannemelijker' dan wat? De leasemij zet 'huur' boven de huurovereenkomst. Operational leasen is een vorm van huren

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het even nagekeken en er staat duidelijk Huur, zowel op het contract als op de factuur. Op de factuur spreekt men over huur termijn en in het contract staat ook verhuurder aan huurder.

Als het echt huur is en geen huurkoop, hoe kan de auto dan zijn "afbetaald"?

Huur is geen eigendom, dus valt de auto niet naar privé te halen.

 

Hooguit - in overleg met de verhuurder - kun je het huurcontract omzetten naar privé, bedoel je dat wellicht?

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Er staat echt Huur en met afbetaald bedoel ik dat alle financiële verplichtingen zijn voldaan.

Is het juridisch eigendom dan ook overgedragen? M.a.w. staat de auto nu op naam van het bedrijf en heb jij nu ook de kentekencard en bijbehorende tenaamstellingscode of het deel IB en het Overschrijvingsbewijs ontvangen van de verhuurder?

 

Zo ja, dan was het huurkoop, en had het misschien handiger geweest om het eigendom - als het toch overgedragen werd - direct aan privé te doen. Nu lijk je de auto namelijk zakelijk tenaamgesteld te hebben, en dat kun je niet zomaar wijzigen.

 

Hoe lang geleden is de auto op naam van jouw bedrijf gezet?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

OK, duidelijk is dat de woordjes een beetje door elkaar gebruikt worden.

Er staat huur, maar als ik het nu zo belees is het huurkoop. Na de laatste termijn gaat

het eigendom definitief over op de huurder. (eigenlijk al eerder maar laten we niet...)

 

Wat staat er verder in die 'huur'overeenkomst over een (eventuele) overdracht van de auto naar jou toe als alle maanden 'huur' betaald zijn? Moet er nog iets betaald worden , of is de auto van jou? (jij of je zaak)

 

Dan weer even terug naar de hoofdvraag: mag deze auto, aangenomen dat ie op de EMZ is bestempeld, alsnog naar prive? Daar moet een gegronde reden voor zijn aldus de fiscus.

Eerder zagen we hier al openingen dat ook het bereiken van de leeftijd van 15 jaar (youngtimer) toch zo'n reden zou kunnen zijn. De reden van feitelijk in bezit krijgen van de auto lijkt mij dan ook zo'n reden. Wellicht dat iemand daar antwoord op kan geven.

 

En dan hebben we nog geen uitsluitsel of je bv of emz/vof hebt. Bij BV is het al helemaal geen issue, dan mag je de auto verkopen aan jezelf. Wel verkopen, niet geven.

 

(excuus dat er zo doorgevraagd wordt terwijl je het antwoord al lijkt te geven, maar ...anders heb je de auto al in bezit bedrijf, en is 'huur' niet het goede woord geweest)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb alle papieren in het bezit, maar de wagen heeft altijd op naam van mijn BV gestaan. De overdracht heeft nog niet plaats gevonden, dat zou volgende maand plaats vinden.

Dat betekent dat je een Netto Operational Lease hebt. Hierbij is namelijk een keuzemogelijkheid om de auto en het kenteken op naam van de BV of op naam van de leasemaatschappij te zetten.

Bij een Full Operational Lease is de auto eigendom van de leasemaatschappij en staat de auto en het kenteken op naam van de leasemaatschappij. De auto staat dan ook niet op de balans van je onderneming.

 

Aangezien je onderneemt in de vorm van een BV, zal je - hoop ik - ook wel een boekhouder hebben. Zo ja ... heeft die het contract niet gezien en uitgelegd?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er staat echt Huur en met afbetaald bedoel ik dat alle financiële verplichtingen zijn voldaan.

Als het huur is, moet je de auto aan het einde van het contract teruggeven. Mag je de auto houden, dan is het geen huur, maar huurkoop of een financial lease en behoort de auto tot het vermogen van de BV. In dat geval kun je de auto vanuit de BV verkopen naar privé (wel btw afdragen).

Link naar reactie
  • 0

Er staat echt Huur en met afbetaald bedoel ik dat alle financiële verplichtingen zijn voldaan.

Als het huur is, moet je de auto aan het einde van het contract teruggeven. Mag je de auto houden, dan is het geen huur, maar huurkoop of een financial lease en behoort de auto tot het vermogen van de BV. In dat geval kun je de auto vanuit de BV verkopen naar privé (wel btw afdragen).

Uit de reactie van vragensteller maak ik alleen wel op dat de auto nooit is geactiveerd. Hij lijkt dus niet op de balans van de onderneming te staan, maar ook de kosten (huur, benzine, onderhoud, etc) zijn nooit als kosten opgevoerd. Ik vraag me ook af of de auto in de bijtelling heeft gezeten, als ik de reacties zo lees. Zou de btw überhaupt wel zijn teruggevraagd? Het wordt me niet helemaal duidelijk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als je de kosten óók nooit hebt opgevoerd, is het dus een prive-auto geweest

Ik krijg juist wel erg het gevoel dat hij wel zakelijk de auto heeft gehad

 

het is operational lease waarbij we alles aan ons zelf hebben gehouden verzekering onderhoud enz.

 

bovendien: wat voor een rare topic vraag krijg je dan:

"ik heb een auto prive geleast, kan ik hem nu prive overnemen?"

nee, dat kan niet, dat lijkt me geen logische vraag.

 

Maar goed, we lezen nu dat het een BV betreft (mijn post van 17.00 had die melding van 16.48 gemist)

en vanuit een BV kun je de auto wel overnemen. Dat zijn gewoon twee verschillende personen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.