• 0

Het v(r)agevuur [slot]

Beste Hans,

 

Samenvattend:

1) zelfredzaamheid en duidelijke inkleding van vragen door vraagstellers

2) vriendelijkheid, geduld en begrip van reageerders.

3) kijken hoe we de informatievoorziening aan nieuwe leden nog verder kunnen verbeteren

4) pek en veren voor iedereen die reageert zonder de vorige reacties te hebben gelezen.

 

Mis ik nog iets? Wil je nog ergens een nuance aanbrengen?

 

Groet,

 

Norbert

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 2

TwaBla en John B, hoe zouden jullie zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen?

Waarom niet gewoon gestopt na de eerste reactie van Norbert? Komt er geen reactie meer van TS, dan zakt het topic naar onderen en is het klaar. Komt er wel een reactie dan is het afhankelijk van de inhoud van die reactie of er nog een vervolg komt.

 

En blijft het dweilen met de kraan open, dan wordt TS vriendelijk doch dringend verzocht eerst zelf wat meer onderzoek te doen en dan met gerichte vragen terug te komen. Net zoals bij de enquêtes en de stamrecht-vragen kan dat een standaard zinnetje zijn, eventueel met een handreiking in de goede richting. Slotje erop en ook weer klaar.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

Mijn oprechte mening in deze:

 

Wanneer vragen zoals "Yo, ik ga ondernemen. Hoe zit het nou met belastingen en zo?" niet worden verwijderd, maar beantwoord worden met epistels met uitleg over fiscale zaken, dan haalt dat het niveau van een/het forum omlaag.

 

Ik heb ooit (uit betrouwbare bron!) vernomen dat het uitgangspunt is om elke ondernemer te helpen. Maar dat heeft natuurlijk niets met een "ondernemer helpen" te maken. Althans in mijn ogen.

 

Idem voor allerlei wilde plannen van quasi-ondernemers/dromers. Nu heb ik het niet over serieuze, inventieve ideeën, maar over dingen waarbij een 'snotneus' ineens bedenkt dat hij/zij de eredivisierechten gaat kopen en vervolgens binnenkort rijk gaat worden of zoiets.

 

En uiteraard ook voor mensen die totaal ongeschikt zijn als ondernemer (want daar komt toch het nodige bij kijken! - creativiteit en probleemoplossingsvermogen bijvoorbeeld), maar toch graag wel willen gaan ondernemen omdat het hen zo leuk lijkt.

 

Dus persoonlijk voel ik mij niet zo geroepen om daarop te reageren.

 

 

 

Link naar reactie
  • 2

We hebben ooit een rubriek Over Higherlevel opgezet om discussies over dit forum, zijn organisatie en alles daar omheen uit het zicht van voorbijgangers te voeren. Gedachte was: de organisatie (het stelsel van mods, de vrijwillige beantwoorders en bewaarders) is dienstbaar aan het forum, aan het helpen. Om die reden is ook de stamtafel achter een gordijn van dit cafe gezet. Familiezaken bespreek je onderling, niet perse met elke toevallige bezoeker.

 

Achter dat gordijn ontstond opnieuw een discussie over de column. Het debat ging over de meest zichtbare plek van dit forum: wordt die wel wijs ingezet? Wat was daarvan het resultaat? Dat prominente HLers de spreekstoel gebruiken om maar liefst vijf keer achter mekaar een nauwelijks te volgen verhaal af te steken waarin ze pleiten voor het indammen van de vragenwaterval (of filteren op domheid ofzo). Het vragenvuur: de hel voor vaste beantwoorders. Allemaal navelstaarderij, alleen interessant voor de incrowd. En het is een fundamentele denkfout: dit forum is namelijk dienstbaar aan ondernemers, niet andersom.

 

Vergelijk het maar met een winkel waar de verkopers zo druk zijn dat ze verstoord reageren wanneer zich de zoveelste domme klant aandient.

 

Inmiddels heeft zich een soort van forum-buurtwacht gevormd die niet alleen helpt wanneer er een probleem opgelost moet worden, maar steeds vaker ook preventief optreedt. Nieuwkomers worden besnuffeld: er sluipt toch geen student binnen, het zal toch geen werknemer zijn, heeft dat bedrijfje geen hobby-karakter? In geval van twijfel, meteen de knuppel erop! Zie je weer dezelfde denkfout: gasten moeten buigen voor het personeel, niet andersom.

 

Die veldwachters gaan zich nu met de inhoud van nieuwe topics bemoeien. Heb je wel voldoende onderzoek gedaan? Is die vraag wel voorbereid? Heb je niet al eerder naieve vragen gesteld? Ben je wel een serieuze ondernemer? En de agressiviteit groeit snel. De knokploeg gaat nieuwkomers met pek en veren besmeren, spotprenten maken. De stamtafel is terug geschoven naar de voordeur zodat elke nieuwkomer in dit dorp langs het ontvangst-committee moet. Dat elkaar met reusjes overlaadt.

 

Je ziet nu al dat aanbevelingen (doe eerst zelf onderzoek) als regel worden uitgelegd. Meer regels, nog meer regels en dan nog eens als extraatje: nog meer regels. En nog meer politie. Topics verwijderen, topics sluiten. En knuppels voor wannabee mods.

 

Volgens mij kan veel meer bereikt worden met positieve maatregels (bewaar repressie maar voor die incidentele spammer, zelfpromotor of trol). Witte Fietsen! Onthaal nieuwkomers warm en verwijs ze snel door naar makkelijke vindplekken. Als dat een correcte verwijzing is, kan het topic snel wegzakken uit de index. Probeer verder als mod of stamgast niet op elk topic te reageren met je eigen Google-wijsheid, maar laat ook eens ruimte aan anderen met wat meer expertise of ervaring in het domein van de vraag.

 

Het is ook wel interessant om te zien hoe er gereageerd wordt wanneer er kritiek gegeven wordt op deze ontwikkelingen.

 

Gaat HL op HALLO! lijken? Volgens mij valt dat reuze mee. Juist omdat dit forum draait om een as van vrijwilligers. Juist ook omdat hier soms stevig gedebatteerd wordt over de ontwikkeling van het forum en het niet honderd procent top-down geleid is. Daarom is oppositie ook belangrijk.

 

Zijn bereik of scoren op Google van belang? Niet als doel. Het is gewoon een gegeven dat HL enorm hoog scoort op Google. Als je dus een vaak voorkomende domme vraag goed beantwoordt, help je een veelvoud van domme ondernemers die wel zelfredzaam op Google zoekt. Het is een gegeven dat HL op bepaalde ondernemersthema's een enorm bereik heeft, alleen niet in termen van mediabereik. Dat is ook volstrekt irrelevant.

 

Binnen de vaste bezoekersgroep heeft deze column wel een enorm bereik. Het is de spreekstoel bij de voordeur. Kan daar voortaan weer iets interessants voor binnenkomers ter sprake gesteld worden, en mag de stamtafel weer naar achteren in dit cafe?

 

Dat Welkom op HL was een ironische introductie met de ingebakken suggestie om vage afkortingen als MOQ meteen even te verduidelijken. Dat de topicstarter al twaalf andere topics geopend had, was niet van belang. Ik ben pas later gaan spitten toen ik me herinnerde: hé, die weipoeder-handel komt me bekend voor. Het gebruik van uitdrukkingen als private label ook. Dat waren mooie handvaten om het topic wat breder te trekken en dus ook relevant te maken voor dat enorme bereik via de zoekmachines. Zo kun je met domme vragen van domme ondernemers toch een interessant topic maken.

 

Viva la Revoluçion! ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wie problemen heeft met het zoeken naar een antwoord, zal waarschijnlijk ook wel problemen hebben met het formuleren van de vraag.

 

Het zal dus vooral neerkomen op "vriendelijkheid, geduld en begrip van de reageerders lezers". Wie dat niet kan opbrengen doet er goed aan om de andere kant op te kijken en vooral niet te reageren.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

TwaBla, hoe zou je zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen?

Door erop te wijzen dat een goed antwoord wat meer verduidelijking vergt.

 

En als je meent dat dezelfde vragensteller wel erg vaak naar de bekende weg vraagt (of de moeite niet waard is) ga dan iets anders doen. Eén admin zou wellicht kunnen opmerken dat wat zelfredzaamheid wel handig is als je steeds nieuwe ideeën krijgt, maar de neiging om daar met alle usual suspects (die mekaar dan meteen met reusjes gaan belonen) bovenop te duiken draagt niet bij aan de hulpvaardige cultuur van dit forum.

 

Dat topic staat straks hoog in Google op de combinatie 'webshop' en 'verzenden' dus het is voor veel nieuwe voorbijgangers een eerste kennismaking met HL.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
De een denkt zoals jij, en bij de ander komt zo'n beetje stoom uit zijn oren van luiwammes nummer 148348587.
Lijkt me een duidelijk signaal dat je aan een paar maanden forumvakantie toe bent.

 

HL zal voortdurend nieuwe vragenstellers aantrekken en dan wordt het aandeel deja-vues voor oudgedienden steeds groter. Gelukkig komen er ook frisse beantwoorders bij die het niet erg vinden om mensen op weg te helpen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Maar misschien dat niet iedereen dat in de gaten heeft of had.

Had jij dit al wel in de gaten toen je de eerste reactie op het betreffende topic plaatste? En zo ja, was het dan misschien handig geweest om het topic op dat moment al - met mijn eerder gegeven "dweilen met de kraan open" suggestie - vriendelijk af te sluiten?

 

Link naar reactie
  • 1

Nu nog een glazen bol zien te bemachtigen waarmee wij gemakzucht van totale onwetendheid kunnen onderscheiden.

Vandaar ook mijn vraag: wat is genoeg?
... en hoe de "directieve" toonhoogte te vinden en leren gebruiken. Opvoeding komt van twee kanten.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Als afstandelijk lezer heb ik deze columns en de reacties gevolgd. Vanuit mijn optiek stel ik vast dat de leiding van HL hiermee toont dat het worstelt met de werkwijze en voortgang van HL, ofwel ter discussie stelt dat er een bepaalde "verzadiging" is bereikt. De nadruk wordt daarbij dan met name op de kwaliteit van de vragen gelegd, waarbij meteen al een indicatie kan worden gegeven over de ondernemers-referenties van de vragenstellers. De een reageert daar natuurlijk anders op dan de ander. Het is zinloos om daarover te kissebissen. Iedereen is immers anders. Sommige vragenstellers zullen ook nooit veranderen en mogelijk HL gebruiken als "second opinion", om te controleren of hun eigen "oplossing" wel de juiste is. Anderen komen met een heel complexe zaak etc. etc.

 

Ik denk dat er naar een technische oplossing gezocht zal moeten worden, als je HL wilt moderniseren en HL zelf ook op een HL wil brengen.

 

Je zou kunnen overwegen de vragenstellers te verplichten om bij elke vraag het onderwerp in een onderwerp-veld te laten invullen, waarna de vraag kan worden geplaatst. Het systeem kan dan snel een filtering maken uit het HL-archief en dat al als eerste antwoord automatisch posten met "Link 1", Link 2", "Link 3" etc. Mogelijk dat op die manier al 80% van de eenvoudige vragen worden behandeld. Dit kan voor lezers ook interessant zijn, omdat het archief veel directer en actiever benut wordt.

 

Link naar reactie
  • 1
Dus persoonlijk voel ik mij niet zo geroepen om daarop te reageren.
... en daarmee is de vinger op de zere plek gelegd ... wat echter niet wil zeggen dat daarmee de kwaal genezen kan worden.

 

Het is wellicht beter om op luie vragen hét standaard zinnetje te plaatsen in plaats van alle denkbare variaties op het thema Yo Bro, wat denk je van Google ?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, Zeer kundig samengevat. Ik reageer daarom maar gewoon in het topic om daarmee meteen mijn degen maar te begraven (ook omdat ik het deze week nog druk heb en daarna ook nog even met vrienden op vakantie ga):

 

'Laat de reageerders vriendelijk, geduldig en begripvol sturen op de zelfredzaamheid van de vraagstellers en duidelijke inkleding van hun vragen, wellicht kan verbetering van informatievoorziening vooraf daarbij helpen en wat mij betreft, worden degenen die misschien 'pek en veren' verdienen op eenzelfde vriendelijke, geduldige en begripvolle wijze de goede kant op gestuurd.

 

De sanctie op hardnekkigheid kan dan altijd nog, bijvoorbeeld volgens het principe van 'driemaal is scheepsrecht' of 'één keer kan gebeuren, de tweede keer is opmerkelijk, de derde keer is wel een teken van een hardnekkig patroon', dan vind ik 'pek en veren', schandpaal en meer van dat soort maatregelen (m.u.v. doodstraf, daar ben ik een tegenstander van) welkom...'

 

Bedankt Norbert, ik vond het een leerzaam, vermakelijk & geestverruimend 'gevecht'!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Om het vragevuur op dit forum te blussen staat nu de halve stamtafel paraat om als vrijwillige brandweer vragenstellers af te zeiken. Bah!
Niet zo dramatisch...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

TwaBla en John B, hoe zouden jullie zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen? John, ik ben het uiteraard wél met je eens dat de aangehaalde draad met eerste vraag veel prettiger meeleest. Dat zou inderdaad de doelstelling moeten zijn.

 

Correctheid, beleefdheid of een beetje zelfredzaamheid mag na een tiental vragen (zonder reacties in andere topics) en tweeënhalf jaar oriënteren verder natuurlijk ook wel een keer van twee kanten of eigenlijk dus in beginsel van de vrager komen. Er zijn twee personen die doorvragen en vervolgens twee die schrijven wat zij in ieder geval op een zeker moment denken.

 

Of iemand is gewoon geen zelfstarter of kent geen zelfinschatting of -reflectie en dan is mijn harde waarheid (nogmaals) dat je geen ondernemer moet willen worden. Zonde van je tijd en van je jonge leven. En er kleven voor de rest van je leven nog meer risico's aan.

 

Een vraag of idee (met voorgeschiedenis) mag niet gefileerd worden, maar een concept, product of dienst (webshop) wel waar we alle drie graag onze mening over geven of in bredere zin wijsheid over willen laten blijken?

 

Wat is er bottom line in dit geval van alle antwoorden geworden? Naar mijn mening niks.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Dat er om verdere verduidelijking verzocht wordt (zoals Norbert in eerste instantie doet) is terecht. Voor verdere behandeling zou je eens op Webwinkelforum kunnen kijken. Daar zie je meteen dat de ervaring en adviezen van ervaringsdeskundigen heel wat meer info opleveren dan de dooddoener: ga eerst eens op Google zoeken.

 

Bovendien hebben we bewust de stamtafel achter een gordijn gezet, om te voorkomen dat nieuwkomers steevast met dat incrowd-gezever geconfronteerd worden. Nou komen al die stamgasten weer achter het gordijn vandaan om dommevragenstellers de les te lezen.

 

Als je bij elke vraag net buiten de lijntjes direct begint te roepen "heb je zelf al wat uitgezocht, zo te zien niet veel" of "wat heeft dit met ondernemen te maken" dan draag je zelf bij aan een negatieve toonzetting en nodig je vooral ook de forum-papagaaien uit om ook te gaan roepen dat zij het ook een onzin vraag vinden.. kijk ze maar eens na daar waar een wannebee mod begint met zich af te vragen wat dit hier op HL moet.. 9 van de 10 keer volgt er nog een paar reacties in die trand.. voor je het weet is het weer een hele middag of avond ergernis over dit HL onwaardige topic..

 

Het wordt pas echt HL-onwaardig door die reacties. :-\

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Dat er om verdere verduidelijking verzocht wordt (zoals Norbert in eerste instantie doet) is terecht.

 

En vragensteller verwijdert vervolgens zijn aanvulling.

 

TwaBla, hoe zou je zo'n vragensteller dan eigenlijk willen en kunnen helpen?

 

Het verdient natuurlijk geen schoonheidsprijs, maar neem me niet kwalijk dat ik bijvoorbeeld vraag 86 van dit weinig participerende lid dan met een korreltje zout neem. Vragensteller heeft nog geen eens handel om te verzenden. Waarom zou je je dan al met dit vraagstuk bezig houden? Zo gaat het in de tijd en prio steeds mis. En dan ben je geen ondernemer of manager. Kansloos.

 

Het echte leven of de eenvoudige praktijk is dat iemand 10, 100 of 1000 zendingen op dag-/week-/maand-/jaarbasis wil (moet!) versturen en op zoek is naar kostenbesparing.

 

Webwinkelforum stelt evengoed ook een ondergrens. Stel je vraag opnieuw met voldoende onderbouwing, dit topic gaat op slot zou ook een eerste reactie op HL mogen zijn wat mij betreft. Dan ben je gewoon zakelijk bezig.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

De concurrentie en dagelijkse praktijk zullen nog veel harder zijn.

 

Klopt. Heb ik 'm ook voorgehouden in een ander topic.

 

Ja, ik wil een webshop koppelen aan een dropship leverancier, zo hoef ik niet gelijk allerlei producten in te kopen.
Precies de opzet waar ik eerder naar verwees. Eén advies: op het moment dat je alsnog moet investeren in voorraad, in marketing via je leverancier of wat dan ook, ga dan nog eens goed rekenen. In dat domein van whey proteins wordt nogal driftig met netwerkmarketing geëxperimenteerd (al dan niet multi-level) en dan zitten de slachtoffers doorgaans aan het end van de keten. Met een garage vol rotzooi.

 

Toch blijf ik stellen: als je je nou ergert aan zo'n vragensteller, negeer dan het topic gewoon.

 

Goed weekend! :-K

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik erger me nergens aan, maar ik vind het (in dialoog) gewoon onbegrijpelijk en zou vragensteller willen behoeden voor financieel (en sociaal) leed. Handel en handig, maakt haha naar concurrentie of zoiets... ;)

 

Als je hier geen werkelijke interactie hebt, dan zul je dat naar mijn inschatting als verkoper ook niet met (potentiële) klanten hebben.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.