Beste Hans,

 

Samenvattend:

1) zelfredzaamheid en duidelijke inkleding van vragen door vraagstellers

2) vriendelijkheid, geduld en begrip van reageerders.

3) kijken hoe we de informatievoorziening aan nieuwe leden nog verder kunnen verbeteren

4) pek en veren voor iedereen die reageert zonder de vorige reacties te hebben gelezen.

 

Mis ik nog iets? Wil je nog ergens een nuance aanbrengen?

 

Groet,

 

Norbert

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/54206-het-vragevuur-slot/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Deze discussie verloopt naar mijn inzicht zo 'dubbel', omdat vragensteller dus aanvankelijk wél aanvullende informatie heeft verstrekt, maar hij heeft deze op een zeker moment ook weer verwijderd zonder dat veel deelnemers in deze discussie dat feitelijk kunnen plaatsen.

 

Stel nu dat je als ondernemer met zegge een vijftal jaren 'ervaring' of anders nog enige werkervaring in loondienst in reallife zo'n jonge maar tegelijkertijd ook sympathieke, enthousiaste buurjongen hebt. Hoe kun je die dan gepast helpen?

 

Ik zou willen zeggen door te adviseren om een simpel handeltje of dienstverlening zonder al te veel risico of investering te starten. En als jouw inschatting dan bij voorbaat zou zijn, dat iemand zijn goederen of diensten waarschijnlijk niet verkocht weet te krijgen of dat een aangifte omzetbelasting te veel gevraagd is, dan is een eerlijk advies om niet aan een ondernemersavontuur te moeten willen beginnen.

 

Zo'n insteek scheelt een hoop onderlinge irritatie tussen ondernemers en adviseurs die wel in business of praktijk zijn. Enig inzicht of iets een bijberoep is of hoofdinkomen zou moet genereren is daarbij natuurlijk ook altijd gewenst.

 

Laten we ieders capaciteiten, motivatie en ondernemersdoelstellingen proberen te respecteren, maar natuurlijk wringt dat wel eens.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Deze discussie verloopt naar mijn inzicht zo 'dubbel', omdat vragensteller dus aanvankelijk wél aanvullende informatie heeft verstrekt, maar hij heeft deze op een zeker moment ook weer verwijderd zonder dat veel deelnemers in deze discussie dat feitelijk kunnen plaatsen

...evenals veel reageerders in eerste instantie niet in de gaten hadden dat deze vraagsteller een tweeënhalf jaar lange geschiedenis heeft van lichtzinnig vragen stellen en weinig tot geen aanvullende informatie of terugkoppeling geven.

 

Wat mij betreft: uitgerekend dit voorbeeld is totaal niet maatgevend voor de hele discussie; het is juist de uitzondering waar er sneller gemodereerd moet worden én ik enig begrip heb voor minder vriendelijke reacties van leden.

 

Voor alle overige situaties geldt : geef een verse vraagsteller aub het voordeel van de twijfel, val hem/haar niet lastig met ouwe koeien en ga niet al na 3 dagen lopen zeuren dat vraagsteller niet reageert.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0
Voor alle overige situaties geldt : geef een verse vraagsteller aub het voordeel van de twijfel, val hem/haar niet lastig met ouwe koeien en ga niet al na 3 dagen lopen zeuren dat vraagsteller niet reageert.

 

Helemaal eens, er zijn trouwens ook best faciliterende zaken die nog voor enige verbetering vatbaar zijn.

 

Wat we ons individueel of als ondernemersgemeenschap in ieder geval zouden kunnen voornemen is iemand welkom heten, vragen naar doelstellingen of doorvragen naar verduidelijking of bedoelingen van of achter de openingsvraag. Gewoon in alle openheid en zonder vooroordelen, maar meningen zijn vaak zo makkkelijk en snel gevormd op basis van een beperkte introductie.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Helemaal eens, er zijn trouwens ook best faciliterende zaken die nog voor enige verbetering vatbaar zijn.

Zie item 3 van deze (weliswaar zeer korte) column ;)

 

Wat we ons individueel of als ondernemersgemeenschap in ieder geval zouden kunnen voornemen is iemand welkom heten, vragen naar doelstellingen of doorvragen naar verduidelijking of bedoelingen van of achter de openingsvraag. Gewoon in alle openheid en zonder vooroordelingen, maar meningen zijn vaak zo makkkelijk en snel gevormd op basis van een beperkte introductie.

 

De kans op al dan niet onbewust suggestieve vragen met vooroordelen ("ga jij wel terugkoppeling geven?") is erg groot, maar laten we het vooral proberen en elkaar er op blijven aanspreken

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Ik heb deze vragensteller ooit uitgedaagd om een 'Wat vinden jullie van mijn...'-topic te starten en ik blijf nog altijd benieuwd of het dit jaar zo ver gaat komen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

@TwaBla Samengevat: Je stelt bepaalde forumregels ter discussie. Prima, moet kunnen, regels zijn er om op de proef gesteld te worden. Dus start de revolutie, zou ik zeggen. Als gewoon lid ga ik daar niet over, maar heb ik mij er wel weer aan te houden, ook nadat regels eventueel aangepast zijn, toch?

 

Ooit waren jij en ik het erover eens dat het best handig was eerst even te peilen of je in een topic wel moest reageren of dat er misschien een slotje zou dreigen en de moeite van het reageren dan voor niets zou zijn? Ik sta daar nog steeds achter. Leg jouw draai eens uit?

 

Nu er dan in een columnreeks wat theater over vraagstellers opgevoerd is en tegelijkertijd dient zich weer die ene vraagsteller aan, met een 2 1/2 jarige historie van hoe het niet moet, is dat voor jou reden om op de bres te springen en te beginnen over het afzeiken van degene, e.d. Terwijl juist die vraagsteller dé grote uitzondering is?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Gaat HL op HALLO! lijken? Volgens mij valt dat reuze mee.

Mee eens, en dat is voor een groot deel dankzij het handhaven van die vermaledijde regeltjes.

 

Hoe wel en niet op dit soort vragen gereageerd zou moeten worden is een kwestie van persoonlijke mening, en dat zal het altijd blijven. Deze discussie is ook al meerdere keren gevoerd, en dat zal in de toekomst ook weer gebeuren.

 

En net als nu zijn sommigen verontwaardigd over repressie of zo, en zijn anderen die aartsluie nep-ondernemers spuugzat. Net als toen, en net als volgend jaar als we deze discussie weer opnieuw aangaan.

 

Meh.

  • 0
@TwaBla Samengevat: Je stelt bepaalde forumregels ter discussie.
Het woordje regels is een beetje misleidend. Wat onder het kopje regels wordt gepresenteerd is een combinatie van toelichtingen, aanbevelingen, richtlijnen waarop gemodereerd wordt en gedragsbeperkingen.

 

Juristen, fiscalisten en boekhouders delen belangeloos hun expertise op Higherlevel.nl. Dit wordt enorm gewaardeerd.
Wat is de regel? Dat deze mensen hun expertise belangenloos delen? Dat we hen enorm waarderen?

 

Goed om te weten

 

Heb je zelf al moeite genomen? Laat zien dat je de moeite hebt gedaan om al zelf een antwoord op jouw vraag te vinden. Heb je een concrete vraag? De kans is groot dat deze al eens voorbijgekomen en beantwoord is. Gebruik daarom de zoekfunctie. Vind je een topic, maar beantwoordt het net niet helemaal de vraag? Plaats dan in dat topic je (weder)vraag als het direct gerelateerd is. Wijkt het naar jouw idee af van je eigen vraag, start dan een nieuw topic

Dat is geen regel. Dat is een aanbeveling. Kan met milde moderatie opgelost worden, bv door middel van een doorverwijzing. Als er tien mensen honend op gaan reageren, wordt de zaak juist enorm opgeblazen.

 

Als gewoon lid ga ik daar niet over, maar heb ik mij er wel weer aan te houden, ook nadat regels eventueel aangepast zijn, toch?
Als gewoon lid hoef je ook niet te modereren. ;D

 

Ooit waren jij en ik het erover eens dat het best handig was eerst even te peilen of je in een topic wel moest reageren of dat er misschien een slotje zou dreigen en de moeite van het reageren dan voor niets zou zijn? Ik sta daar nog steeds achter. Leg jouw draai eens uit?
Dat betrof vragen waarbij niet bij voorbaat duidelijk is of ze van een ondernemer of werknemer zijn. De nieuwe regel is dat die topics compleet verwijderd worden van het openbaar forum zodra de insluiper betrapt is. Mijn reactie was: dan heeft het geen zin om op vragen te reageren, als er twijfel kan zijn over de hoedanigheid van de vragensteller. Ook niet als de vraag best interessant is voor ondernemers. Maar dit is een zijspoor.

 

Nu <...> dient zich weer die ene vraagsteller aan, met een 2 1/2 jarige historie van hoe het niet moet, is dat voor jou reden om op de bres te springen en te beginnen over het afzeiken van degene, e.d. Terwijl juist die vraagsteller dé grote uitzondering is?
Als het zo'n grote uitzondering is, waarom dan al dat machtsvertoon? Negeer 'm gewoon.

 

Waarom maak je je zo druk over de voorgeschiedenis van een individuele vragensteller?

 

En is er werkelijk sprake van een dommevragenwaterval? Een vragenvuur van aartsluie nep-ondernemers? Meer dan voorheen? Zijn die vragenstellers echt geholpen als ze uit de klas gezet worden? Wordt het forum beter als steeds meer vragen en vragenstellers door selectiefilters gehaald worden?

 

Je kan ook stellen dat dit forum steeds meer een vraagbaak wordt voor indviduele belasting-, regulering- en verzekeringskwesties (meer dan de helft van alle topics inmiddels) en dreigt te kapseizen onder een saaietopicovergewicht. Dan zou ik echter niet pleiten voor meer regels en repressie, maar voor positieve actie om tegenwicht te bieden.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Samengevat: je stelt de regels ter discussie door ze op persoonlijke titel wat anders te noemen dan 'regels'. Da's ook een draai eraan geven...

 

Regels zijn geen regels, maar richtlijnen, aanbevelingen, e.d. Tja, zo lust ik er nog wel eentje. ('Sorry agent, dat licht vind jij rood, maar je moet het zien als aanbeveling en niet als iets waar je mij een bekeuring voor moet geven, als ik erdoor rijd.')

 

Dat vind ik nu niet bepaald revolutionair, als je je liever op ledengedrag (leden kunnen het niet veranderen ) richt i.p.v. op de opstellers van die regels...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
Samengevat: je stelt de regels ter discussie door ze op persoonlijke titel wat anders te noemen dan 'regels'. Da's ook een draai eraan geven... Regels zijn geen regels, maar richtlijnen, aanbevelingen, e.d.
Volgens mij heb je het niet echt gelezen. ::)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Quote: 'Het woordje regels is een beetje misleidend. Wat onder het kopje regels wordt gepresenteerd is een combinatie van toelichtingen, aanbevelingen, richtlijnen waarop gemodereerd wordt en gedragsbeperkingen.'

 

Ik zou niet weten wat ik hier niet goed zou hebben gelezen, lees je zelf wel terug wat je schrijft? ;)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Mede-ondernemers met zeer diverse activiteiten of dienstverlening, het wordt hier onderlinge discussie waar we in bedoeling elkaar en derden zouden moeten willen helpen. Overheden hebben regels, maar wij onderling? Omgangsvormen of 'ongeschreven' regels?

 

Ik ga morgenochtend gewoon weer omzet draaien en klanten bedienen i.t.t. al deze (theoretische) discussie. Wie doet mee?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

  • 0

Je kan ook stellen dat dit forum steeds meer een vraagbaak wordt voor indviduele belasting-, regulering- en verzekeringskwesties (meer dan de helft van alle topics inmiddels) en dreigt te kapseizen onder een saaietopicovergewicht. Dan zou ik echter niet pleiten voor meer regels en repressie, maar voor positieve actie om tegenwicht te bieden.

 

Ik dacht al bij het voor het eerst lezen van dat drama (1-2 weken geleden?), "dat ga je vast nog wel en keer herhalen", et voilá :)

Mooie suggestieve termen zoals "steeds meer", "meer dan de helft", "inmiddels" en "kapseizen": allemaal past het in jouw suggestie van een bepaalde trend, en een trend die - naar jouw mening - "negatief" is.

 

""Willen we meer of minder topics over belastingen en verzekeringen????""

Mooi ook om dat laatste er nog even bij te benadrukken, ook al gaat minder dan 1% van de topics over dát specifieke onderwerp.

 

Allemaal zo mooi, dat we bijna zouden vergeten om de hamvraag te stellen: is er wel een trend?, of zijn deze onderwerpen altijd al een relatief groot onderdeel van dit forum geweest?

Ik ken het forum sinds 2006, dus ik mis een jaartje of 4, maar die laatste 10 jaar heb ík geen grote toename van het aantal belasting- en verzekeringstopics meegemaakt. Misschien is ook dat allemaal perceptie: niet het aantal topics is toegenomen, maar de irritatie erover bij sommigen is toegenomen ;)

 

En wat is saai? Als er al een overgewicht is, wordt dat vooral veroorzaakt door die frisse nieuwe vraagstellers; kennelijk zijn die niet op zoek naar hippe trendy vragen, maar zoeken ze antwoorden op lastige onderwerpen zoals belastingen en verzekeringen. Saai voor wie dat allemaal al kent, maar gruwelijk spannend voor nieuwe vraagstellers.

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0
Mooi ook om dat laatste er nog even bij te benadrukken, ook al gaat minder dan 1% van de topics over dát specifieke onderwerp.
Het is ook een variant van vragenvuur, en daarom noemde ik het. Maar misschien zou het beter een apart topic in Over Higherlevel kunnen zijn, zodat we deze columnplek niet overbelasten met interne kwesties.

 

Mijn observatie is al langer dat dit forum over Ondernemerschap & Innovatie geleidelijk weg glijdt van een platform voor innovatie via algemeen ondernemerschap (strategie, organisatie, inkoop, marketing enz) naar een vraagbaak over belasting-, regulering- en verzekeringskwesties. Een paar jaar geleden heb ik als mod een telling gemaakt van het aantal topics in de verschillende rubrieken en daar zie je de balans, circa 50%.

 

Dat zie je ook terug in het mod-bestand. Een groot deel van de actieve mods waren voorheen actief als vragenbeantwoorders in genoemde domeinen en zijn vanwege hun actieve betrokkenheid doorgestroomd naar (gevraagd voor) hogere verantwoordelijkheid. Geen kritiek, alle waardering, geen sfeerverpestende uitspraken (anders krijg ik weer van Mik op m'n donder) maar het versterkt de vraagbaak-functie van dit forum. Het versterkt bovendien de focus op simpele vraag-antwoord opzetjes van topics. Daar kun je immers als adviseur goed antwoord op geven.

 

Lijkt me een veel interessanter thema dan de dommevragenwaterval en roep om regulering: hoe kunnen we basis verbreden? Maar die bewaren we voor een ander topic in Over Higherlevel. ;D

Topics_HL.thumb.jpg.ada637a7732adf267f725a0d030d666d.jpg

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0

Een paar jaar geleden heb ik als mod een telling gemaakt van het aantal topics in de verschillende rubrieken en daar zie je de balans, circa 50%.

 

Ik heb diezelfde telling - naar aanleiding van jouw eerdere opmerking - gemaakt in 2016, en kom - 3 jaar later - op exact dezelfde 50% uit. Wat me deed afvragen: is er wel een trend, of is die 50% er altijd al geweest?

 

Maar interessant onderwerp om in een ander topic over door te praten; wellicht kan ik nog wat oude cijfers terugvinden: ik weet dat we in admin nog statistieken uit 2008-2009 hebben staan.

 

De achterliggende intentie - basis verbreden - vind ik positief overigens, nu nog de vraag met wie, wat en hoe.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

  • 0

Weet je wat? Ik stop er even mee, dikke week of zo, Dan is dit vuurtje misschien wel uitgewoed als ik terug ben van die gekke Britten.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Ik lees dit forum al geruime tijd zonder een account te hebben aangemaakt, maar dit topic begint nu toch wel zodanig te irriteren dat ik me geregistreerd heb. Het is leuk, interressant, en soms zelfs leerzaam, om vragen te zien van mensen die overduidelijk zich nog niet goed ingelezen hebben in het ondernemerschap. Sommige vragen echter zijn zo basaal dat je je afvraagt of er geen trol aan het werk is, maar ja, dat weet je natuurlijk nooit zeker.

 

Een vraag als "Hi, ik wil een website starten, iemand nog tips?" (even als fictief voorbeeld) is natuurlijk niet echt het trademark van iemand die al een plan heeft en specifieke vragen tegenkwam, dus ik kan mij heel goed voorstellen dat je als onderemer en/of reguliere beantwoorder daar de kriebels van krijgt, maar zoals iemand al eerder gezegd heeft, je hoeft natuurlijk niet te reageren.

 

Deze hele discussie kan daarmee denk ik samengevat worden. Als de vraag je niet aanstaat, of hij is van zo'n niveau dat je ogen omhoog rollen, reageer dan gewoon niet. Als er genoeg mensen zijn die hetzelfde voelen verdwijnt het topic vanzelf, simpelweg omdat er geen, of nauwelijks, reacties op komen.

 

Ik zie nu een aantal 'oldtimers' van HL de degens met elkaar kruisen die ik stuk voor stuk hoog heb zitten, al ken ik ze niet persoonlijk, en dat is toch ook een beetje zonde. Alsof je naar het ziekenhuis gaat en de doktors onderling ruzie ziet maken over hoe ze je gaan behandelen, al is die vergelijking natuurlijk ietwat ver gezocht. Want stel je voor dat die doktors helemaal niet op jouw kwaaltje reageren omdat ze het al zo vaak gezien hebben....

 

Dat gezegd hebbende, als je daar komt voor een verkoudheidje zijn die rollende ogen natuurlijk ook wel weer begrijpelijk.

 

 

Anyway, ik vindt het een beetje jammer dat dit topic zoveel stof heeft doen opwaaien en een beetje een scherp randje krijgt, temeer omdat ik de meeste mensen in dit topic zie als zeer gewaardeerde beantwoorders van vragen.

 

 

 

  • 0

Alsof je naar het ziekenhuis gaat en de doktors onderling ruzie ziet maken over hoe ze je gaan behandelen, al is die vergelijking natuurlijk ietwat ver gezocht. Want stel je voor dat die doktors helemaal niet op jouw kwaaltje reageren omdat ze het al zo vaak gezien hebben....

Petje af dat je de moeite neemt om als meelezer jezelf te registreren en te reageren.

 

Die dokters zijn een goede vergelijking. Dat die soms in debat gaan over de zorg in het ziekenhuis is onvermijdelijk, maar niet aan het bed van de patiënt.

 

Er is een aparte rubriek voor dit soort topics, die je als toevallige voorbijganger niet ziet en als vaste gast kan vermijden. Van mij mag eventueel verder debat en afgeleide gedachtenwisseling daar voortgezet worden. De column verdient breder aansprekende content.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

  • 0
Opvoeding komt niet van twee, maar van tientallen kanten: van ouders, onderwijzers, politieagenten, andere familie, buren, etc.
Van twee kanten dus ... de aanspreker en de aangesprokene 8)

 

'be my guest', maar dan krijg ik de indruk dat jullie willen genieten van de rimpels door de 'stenen die jullie zelf in de vijver flikkeren.'
Is hier sprake van Olie op het vuur gooien?

 

Ik houd wel van een beetje anarchie, daar ben ik soms ook niet vies van, maar sommige stellingen vind ik echt gezocht...
Anarchie ... een menig die afwijkt van de conservatieve orde ... of bespeur ik hier een angst voor verandering?

 

En dan de manier waarop?! Over 'directieve toonhoogte' gesproken ...

Aanspreken op gedrag is iets wat typisch thuis hoort in een hiërarchische relatie tussen aanspreker en aangesprokene. Is er op dit forum sprake van een Hierarchical Level?

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0

Er is een aparte rubriek voor dit soort topics, die je als toevallige voorbijganger niet ziet en als vaste gast kan vermijden. Van mij mag eventueel verder debat en afgeleide gedachtenwisseling daar voortgezet worden. De column verdient breder aansprekende content.

 

En met deze wijze woorden sluit ik dit reactie-topic en de zomercolunmnserie dan ook af. Ik dank iedereen voor zijn of haar bijdragen.

 

Groet,

 

Norbert

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 79 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.